saab 900i -88 automaatin vetoakselinmaljat
-
- "Kaasari"
- Viestit: 30
- Liittynyt: Ti Heinä 01, 2014 23:23
saab 900i -88 automaatin vetoakselinmaljat
Terve.
Tars ruveta kasaileen tota vaihteistoa siihen kuntoon että sais laittaa autoon kiinni. Muutama pikku pulma täs vaan nyt kumminkin on. Eli onko kenelläkään varmaa tietoa noista maljoista, vuosimallin perusteella nämä olisi "isot" mutta ostamani isot tripoidithan sinne ei mahtunutkaan? Sitten kun tossa noita laippoja tullu availtua, huomasin että siellä on vähän jotain tuunattu jo ennen minua, toiselta puolelta oli mellalevyt unohtunut kokonaan, mikä taas oli rikkonut poskilaakerin. Alunperin niitä pitäisi kai olla 2 per puoli? Onko nyt niin että automaatissa on eri maljat aina? Noin 5mm lyhkäsemmät, pienelle tripoidille? Entä stefat vetareiden juureen, eioo kauheesti kokemusta noista mutta mitä tarkoittaa nuo viimeiset numerot 8/7? Onko ne tavalliset yhteen suuntaan tiivistetyt vai molemmin päin? Muut mitathan siitä näkyikin selvästi. Tässä nyt tulikin paljon asiaa en tiedä olisiko kuulunut tänne topikkiin, pahoittelut.
Tars ruveta kasaileen tota vaihteistoa siihen kuntoon että sais laittaa autoon kiinni. Muutama pikku pulma täs vaan nyt kumminkin on. Eli onko kenelläkään varmaa tietoa noista maljoista, vuosimallin perusteella nämä olisi "isot" mutta ostamani isot tripoidithan sinne ei mahtunutkaan? Sitten kun tossa noita laippoja tullu availtua, huomasin että siellä on vähän jotain tuunattu jo ennen minua, toiselta puolelta oli mellalevyt unohtunut kokonaan, mikä taas oli rikkonut poskilaakerin. Alunperin niitä pitäisi kai olla 2 per puoli? Onko nyt niin että automaatissa on eri maljat aina? Noin 5mm lyhkäsemmät, pienelle tripoidille? Entä stefat vetareiden juureen, eioo kauheesti kokemusta noista mutta mitä tarkoittaa nuo viimeiset numerot 8/7? Onko ne tavalliset yhteen suuntaan tiivistetyt vai molemmin päin? Muut mitathan siitä näkyikin selvästi. Tässä nyt tulikin paljon asiaa en tiedä olisiko kuulunut tänne topikkiin, pahoittelut.
Re: saab 900i -88 automaatin vetoakselinmaljat
EPC: stä näkisi varmaan onko automaatissa erilaiset, merkkiliikkeessä voi olla pikkasen nihkeää kysellä, kun ei taida enää suoraan myllyltä löytyä.
tuo 8/7 voisi olla 8:s kuukausi , vuosi -87 , eli juurikin noihin aikoihin moni asia muuttui, kun pystykeulasta räätälöitiin viistokaula ja jarrut muuttuivat käsijarru taakse yms.. ehkä ovat automaattiin vanhoja pieniä kuppeja käytelleet pois, koska niillä ei niin pahoja momentteja yleensä revitä..?
5 mm vetoakselin pituudessa on aika pieni mitta, hieman vaikea uskoa, jotta olisivat lähteneet automaatin suhteen eripituisia värkkäämään.
jos tripot ei mahdu, niin varmaan on vaihdettava ne isot kupit poskiin. mellalevyt ja laakerit pitää tarkkaan samoina, niin välykset pysyvät samoina. tiiviste ei varmaan siitä kärsi, jos siististi vaihtuu.
kylmäspraytä ja kunnon työkalu, niin kyllä ne suht tiukassa olevat posket siististi irtoaa.
Mitasin tuossa ison/ pienen tripodin reikää ja pienemmässä oli se akselireikä pienempi eli isoa tripoa ei voi akseliin vaihtaa.
tuo 8/7 voisi olla 8:s kuukausi , vuosi -87 , eli juurikin noihin aikoihin moni asia muuttui, kun pystykeulasta räätälöitiin viistokaula ja jarrut muuttuivat käsijarru taakse yms.. ehkä ovat automaattiin vanhoja pieniä kuppeja käytelleet pois, koska niillä ei niin pahoja momentteja yleensä revitä..?
5 mm vetoakselin pituudessa on aika pieni mitta, hieman vaikea uskoa, jotta olisivat lähteneet automaatin suhteen eripituisia värkkäämään.
jos tripot ei mahdu, niin varmaan on vaihdettava ne isot kupit poskiin. mellalevyt ja laakerit pitää tarkkaan samoina, niin välykset pysyvät samoina. tiiviste ei varmaan siitä kärsi, jos siististi vaihtuu.
kylmäspraytä ja kunnon työkalu, niin kyllä ne suht tiukassa olevat posket siististi irtoaa.
Mitasin tuossa ison/ pienen tripodin reikää ja pienemmässä oli se akselireikä pienempi eli isoa tripoa ei voi akseliin vaihtaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
-
- "Kaasari"
- Viestit: 30
- Liittynyt: Ti Heinä 01, 2014 23:23
Re: saab 900i -88 automaatin vetoakselinmaljat
stara kirjoitti:EPC: stä näkisi varmaan onko automaatissa erilaiset, merkkiliikkeessä voi olla pikkasen nihkeää kysellä, kun ei taida enää suoraan myllyltä löytyä.
tuo 8/7 voisi olla 8:s kuukausi , vuosi -87 , eli juurikin noihin aikoihin moni asia muuttui, kun pystykeulasta räätälöitiin viistokaula ja jarrut muuttuivat käsijarru taakse yms.. ehkä ovat automaattiin vanhoja pieniä kuppeja käytelleet pois, koska niillä ei niin pahoja momentteja yleensä revitä..?
5 mm vetoakselin pituudessa on aika pieni mitta, hieman vaikea uskoa, jotta olisivat lähteneet automaatin suhteen eripituisia värkkäämään.
jos tripot ei mahdu, niin varmaan on vaihdettava ne isot kupit poskiin. mellalevyt ja laakerit pitää tarkkaan samoina, niin välykset pysyvät samoina. tiiviste ei varmaan siitä kärsi, jos siististi vaihtuu.
kylmäspraytä ja kunnon työkalu, niin kyllä ne suht tiukassa olevat posket siististi irtoaa.
Mitasin tuossa ison/ pienen tripodin reikää ja pienemmässä oli se akselireikä pienempi eli isoa tripoa ei voi akseliin vaihtaa.
Kuinka paljon eroaa mitoiltaan tripoidit? Miten eroaa sit noi vanhemman vetarit?
-
- "Kaasari"
- Viestit: 30
- Liittynyt: Ti Heinä 01, 2014 23:23
Re: saab 900i -88 automaatin vetoakselinmaljat
Mulla on tossa nyt kolmet eri maljat. Ensimmäiset on jotka olivat autossa paikoillaan kun ostin, tripoidin halk. Oli noin 37,38mm. Näihin noi vetarit meni heittämällä. Toisena noi uudet tripodit halk. noin 38,30mm eli millin enemmän nämä ei mene kumpiinkaan isoihin maljoihin? Viimesenä noi pienet maljat mitta noin 34,8mm.
Mikä mättää nyt sitten noissa uusissa tripoideissa ja maljoissa noi kahdet isot on työntömitalla mitattuna hyvin lähelle sama, 37mm ja risat. 38mm on jo liikaa, mikä on uusien mitta..
Jäi myös häiritseen tuo miksi siinä vetarin laipassa on laakerointi periaatteessa irti. Sitä maljaa naputtamalla saa vetoakselinpään painumaan kiinni tasauspyöröstöön asti. Eihän se tietysti ajossa sinne painu mutta onko siinä joku järki selitys miksi se on näin toteutettu? Miksi siellä ei voisi olla ulkokehässä samalla tavalla sokkaa kuin akselissakin, estäisi tuon liikkeen. Voi olla että olen väärässä mutta vois luulla että tollanen rasittaa ihan turhaan sitä laakeria eikä varmaan hyvää tee sille laakeripesällekkään.
Mikä mättää nyt sitten noissa uusissa tripoideissa ja maljoissa noi kahdet isot on työntömitalla mitattuna hyvin lähelle sama, 37mm ja risat. 38mm on jo liikaa, mikä on uusien mitta..
Jäi myös häiritseen tuo miksi siinä vetarin laipassa on laakerointi periaatteessa irti. Sitä maljaa naputtamalla saa vetoakselinpään painumaan kiinni tasauspyöröstöön asti. Eihän se tietysti ajossa sinne painu mutta onko siinä joku järki selitys miksi se on näin toteutettu? Miksi siellä ei voisi olla ulkokehässä samalla tavalla sokkaa kuin akselissakin, estäisi tuon liikkeen. Voi olla että olen väärässä mutta vois luulla että tollanen rasittaa ihan turhaan sitä laakeria eikä varmaan hyvää tee sille laakeripesällekkään.
Re: saab 900i -88 automaatin vetoakselinmaljat
Johan osaa tehdä kiusaa, mutta kyllä siitä vielä timmi kalu tehdään 
mulla on tossa useita maljoja irrallaankin ja osa on poskissa kiinni ( en tiedä niihin sopivien tripodien koosta vielä, 2 eri kokoa epäilen) , pitää kokeilla mun irtotripodeilla mikä koko niihin passaa. voisit kuitenkin ensin mitata mauserilla tarkkaan tripodin sisältä ura- akseli suurimman mitan ( siis siitä tähtikuvion kolon kärjestä vastakolon kärkeen, niin tiedetään mikä tripodi siihen sun akselisovitteeseen sopii , koska akselit ja ulkonivelet sulla oli kunnossa. jos vaikka löytyy sulle sopivat maljat. jos ei ala löytymään, niin sitten taitaa seuraava vaihe olla sopivien vetarien osto ( voisi olla paraskin vaihtari siinä mielessä, koska silloin ei tarveisi mitään purkaa), mutta rahaa pikkasen enemän oletettavasti siten kuluu, no ei välttämättä, koska kyllä kuppienkin vaihti maksaa ainakin omaa duunia..
onko sulla digimauseri? mulla on ja se antaa tarkkoja mittoja..
teetätin tossa juuri OG9-3 : een vetarirempan, oli pari neulaa triposta karannut, nyt ei nypytä enää ajossa, varmaan oli katastrofi lähellä.
Kun katselin kolkin EPC- kuvia, niin kuskin puolella oli sellainen rajoitin- jousisokka kupinakselinpäässä ( oikealla ei ollut), jonka tarkoitus on kait pitää kuppi tietyssä kohdin. kuten aiemmin kerroin, niin OG 900: ssa on puristusjousi kupin akselipään sisällä, veikkaisin, jotta sillä on tarkoitus tuo homma hoitaa. jos jousivaikutuista ei tunnu, niin asia kandee selvittää, on saattanut lipsahtaa perän pohjalle asentaessa tai peräti unehtua?? sellaiseksi ei kandee jättää..
vastaus kyssäriisi: kyllä noissa mun OG 900 irto- poski- kuppien laakeroinneissa oli ihan seegerrengas estämään kupin ulostuloa ja ilmeisesti laakeri estää sisäänmenoa tai edellä mainitsemani jousi tekee sen ns. joustavasti
----------------------------------------------------------------------

mulla on tossa useita maljoja irrallaankin ja osa on poskissa kiinni ( en tiedä niihin sopivien tripodien koosta vielä, 2 eri kokoa epäilen) , pitää kokeilla mun irtotripodeilla mikä koko niihin passaa. voisit kuitenkin ensin mitata mauserilla tarkkaan tripodin sisältä ura- akseli suurimman mitan ( siis siitä tähtikuvion kolon kärjestä vastakolon kärkeen, niin tiedetään mikä tripodi siihen sun akselisovitteeseen sopii , koska akselit ja ulkonivelet sulla oli kunnossa. jos vaikka löytyy sulle sopivat maljat. jos ei ala löytymään, niin sitten taitaa seuraava vaihe olla sopivien vetarien osto ( voisi olla paraskin vaihtari siinä mielessä, koska silloin ei tarveisi mitään purkaa), mutta rahaa pikkasen enemän oletettavasti siten kuluu, no ei välttämättä, koska kyllä kuppienkin vaihti maksaa ainakin omaa duunia..
onko sulla digimauseri? mulla on ja se antaa tarkkoja mittoja..
teetätin tossa juuri OG9-3 : een vetarirempan, oli pari neulaa triposta karannut, nyt ei nypytä enää ajossa, varmaan oli katastrofi lähellä.

Kun katselin kolkin EPC- kuvia, niin kuskin puolella oli sellainen rajoitin- jousisokka kupinakselinpäässä ( oikealla ei ollut), jonka tarkoitus on kait pitää kuppi tietyssä kohdin. kuten aiemmin kerroin, niin OG 900: ssa on puristusjousi kupin akselipään sisällä, veikkaisin, jotta sillä on tarkoitus tuo homma hoitaa. jos jousivaikutuista ei tunnu, niin asia kandee selvittää, on saattanut lipsahtaa perän pohjalle asentaessa tai peräti unehtua?? sellaiseksi ei kandee jättää..
vastaus kyssäriisi: kyllä noissa mun OG 900 irto- poski- kuppien laakeroinneissa oli ihan seegerrengas estämään kupin ulostuloa ja ilmeisesti laakeri estää sisäänmenoa tai edellä mainitsemani jousi tekee sen ns. joustavasti
----------------------------------------------------------------------
ysisatku-87 kirjoitti:Mulla on tossa nyt kolmet eri maljat. Ensimmäiset on jotka olivat autossa paikoillaan kun ostin, tripoidin halk. Oli noin 37,38mm. Näihin noi vetarit meni heittämällä. Toisena noi uudet tripodit halk. noin 38,30mm eli millin enemmän nämä ei mene kumpiinkaan isoihin maljoihin? Viimesenä noi pienet maljat mitta noin 34,8mm.
Mikä mättää nyt sitten noissa uusissa tripoideissa ja maljoissa noi kahdet isot on työntömitalla mitattuna hyvin lähelle sama, 37mm ja risat. 38mm on jo liikaa, mikä on uusien mitta..
Jäi myös häiritseen tuo miksi siinä vetarin laipassa on laakerointi periaatteessa irti. Sitä maljaa naputtamalla saa vetoakselinpään painumaan kiinni tasauspyöröstöön asti. Eihän se tietysti ajossa sinne painu mutta onko siinä joku järki selitys miksi se on näin toteutettu? Miksi siellä ei voisi olla ulkokehässä samalla tavalla sokkaa kuin akselissakin, estäisi tuon liikkeen. Voi olla että olen väärässä mutta vois luulla että tollanen rasittaa ihan turhaan sitä laakeria eikä varmaan hyvää tee sille laakeripesällekkään.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
-
- "Kaasari"
- Viestit: 30
- Liittynyt: Ti Heinä 01, 2014 23:23
Re: saab 900i -88 automaatin vetoakselinmaljat
On digitaalinen mitta, koitan tänään keretä mittaileen. Jouset on akselinpäässä paikoillaan varmasti, näin kun aukinaisena kasailin, oisko sitten vaan jo vähän ajan myötä löystyny. Ehkä sitten ajossa ne kumminkin pyrkii sinne ulospäin, ja tarvittaessa vähän sisäänkin. Nyt on sitten uutta kaikki perän laakerit, on perkele jos ei pelaa. Mitä sen keskellä olevan "öljypohjan" alta löytyy? suurin niistä.. Luulin että se on moottorin mutta näin se ei ollutkaan, tossa irtonaisena kun sain tutkittua. Päätin nyt kumminkin tehdä vanhasta laatikosta, koska siinä tiedän ainakin että vaihteet pelaa ja vaihtuu nätisti.
Sen verran on jo budjetti ja remontti siitä alkuperäisestä ajatuksesta poikennut ettei se nyt sitten enään yhdistä vetareista jää kiinni
Sen verran on jo budjetti ja remontti siitä alkuperäisestä ajatuksesta poikennut ettei se nyt sitten enään yhdistä vetareista jää kiinni

Re: saab 900i -88 automaatin vetoakselinmaljat
tehosta/ väännöstä tuleva sivuvoima painaa laakereita vasten, niille tullee iso voima, viritettyjen mottien suhteen saattavat jopa posket murtua. kaitpa se jousi on siellä vaan ottamassa tyhjät liikkeet pois, ettei perän ristikko löysiä turhaan kolise..?
mittaa tripodin reikä siten, jotta mauserin terävät viistetyt kärjet menevät kolojen pohjaan, siten saa aika tarkan ja yksikäsitteisen mitan = lähes vastaa akselin päälimittaa mutta ei kait ihan tarkkaan kuitenkaan koska akseliboorien= kärjet eivät ole teräviä ?
t. kari
---------------
mittaa tripodin reikä siten, jotta mauserin terävät viistetyt kärjet menevät kolojen pohjaan, siten saa aika tarkan ja yksikäsitteisen mitan = lähes vastaa akselin päälimittaa mutta ei kait ihan tarkkaan kuitenkaan koska akseliboorien= kärjet eivät ole teräviä ?
t. kari
---------------
ysisatku-87 kirjoitti:On digitaalinen mitta, koitan tänään keretä mittaileen. Jouset on akselinpäässä paikoillaan varmasti, näin kun aukinaisena kasailin, oisko sitten vaan jo vähän ajan myötä löystyny. Ehkä sitten ajossa ne kumminkin pyrkii sinne ulospäin, ja tarvittaessa vähän sisäänkin. Nyt on sitten uutta kaikki perän laakerit, on perkele jos ei pelaa. Mitä sen keskellä olevan "öljypohjan" alta löytyy? suurin niistä.. Luulin että se on moottorin mutta näin se ei ollutkaan, tossa irtonaisena kun sain tutkittua. Päätin nyt kumminkin tehdä vanhasta laatikosta, koska siinä tiedän ainakin että vaihteet pelaa ja vaihtuu nätisti.
Sen verran on jo budjetti ja remontti siitä alkuperäisestä ajatuksesta poikennut ettei se nyt sitten enään yhdistä vetareista jää kiinni
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: saab 900i -88 automaatin vetoakselinmaljat
tarkastin varastotilannetta kokonaisten vetareiden ja irtosisäkuppien ja poskilaakeroitujen kuppien suhteen >> täten myynnissäkin, jos ken tarvii ::
- vetareita löytyi parit sekä dia 37 mm tripodilaakereilla että 33,8 mm tripodilaakereilla
- irtokuppeja on 2 kpl sopien dia 33,8 mm tripodilaakereille ( kuppi päältä mitaten 79 mm ja 2 päällispuolista rantua reunarannun lisäksi)
- 3 kpl poskilaakeroituja sisäkuppeja sopien dia 37 mm tripodilaakereille ( kuppi päältä mitaten 77,2 mm ja 1 päällispuolinen rantu reunarannun lisäksi). noista 1 kpl oli nopeusmittarivaijerin lähdöllä varustettu.
Eiköhän noista palikoista ala passaamaan olemassa olevien kera, jotta pasianssi menee putkeen..
huom::
- pienemmissä tripodeissa on pienempi akselisovite, joten eivät ole isompien kanssa vaihtokelpoisia.
- orkkispannat kandee kurtuille hommata varsinkin jos on asialliset puristuspihdit ( kuulemma hohtimillakin menee), tosin tavalliset letkulemmarit nippa-nappa sopii nekin yleensä pyörimään sisänivelessä.
-
--------------------
hyvä huomioida vielä sekin, jotta uudemmissa ulkopään nivelissä saataa olla pienempi avainvälinen mutteri ( uudemmissa OG900: ssa ja OG- kolkissakin 32 mm)>>>( jotta on sopiva pitkä hylsy kotona, kun alkaa sitä 28 kpm momenttia auki punnertamaan) siihen ei muuten yleensä 1/2" vääntiöllä olevat palikat riitä
pitää hitsuuttaa hylsy johonkin metriseen varteen tai hommata 3/4" vääntiöllä olevat lelut tai vähintäänkin 3/4">> 1/2" adaptori ym mukavaa..ja mustia voimahylsyjä tietenkin ettei ala ote lipsumaan..
Kyä olis helepompaa, kun olis suamessa vaan saappaita ja ruattissa vaan volovoja, ja muualla vain mopoja
- vetareita löytyi parit sekä dia 37 mm tripodilaakereilla että 33,8 mm tripodilaakereilla
- irtokuppeja on 2 kpl sopien dia 33,8 mm tripodilaakereille ( kuppi päältä mitaten 79 mm ja 2 päällispuolista rantua reunarannun lisäksi)
- 3 kpl poskilaakeroituja sisäkuppeja sopien dia 37 mm tripodilaakereille ( kuppi päältä mitaten 77,2 mm ja 1 päällispuolinen rantu reunarannun lisäksi). noista 1 kpl oli nopeusmittarivaijerin lähdöllä varustettu.
Eiköhän noista palikoista ala passaamaan olemassa olevien kera, jotta pasianssi menee putkeen..

huom::
- pienemmissä tripodeissa on pienempi akselisovite, joten eivät ole isompien kanssa vaihtokelpoisia.
- orkkispannat kandee kurtuille hommata varsinkin jos on asialliset puristuspihdit ( kuulemma hohtimillakin menee), tosin tavalliset letkulemmarit nippa-nappa sopii nekin yleensä pyörimään sisänivelessä.
-
--------------------
hyvä huomioida vielä sekin, jotta uudemmissa ulkopään nivelissä saataa olla pienempi avainvälinen mutteri ( uudemmissa OG900: ssa ja OG- kolkissakin 32 mm)>>>( jotta on sopiva pitkä hylsy kotona, kun alkaa sitä 28 kpm momenttia auki punnertamaan) siihen ei muuten yleensä 1/2" vääntiöllä olevat palikat riitä

Kyä olis helepompaa, kun olis suamessa vaan saappaita ja ruattissa vaan volovoja, ja muualla vain mopoja

Viimeksi muokannut stara, Ke Heinä 16, 2014 15:17. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: saab 900i -88 automaatin vetoakselinmaljat
seuraavia palikoita minulla on asian suhteen.
Tuli mieleen, jotta helpoimmalla/ halvimmalla pääsisit ehkä, kun ostat tai voin vaihtaakin nuo pienemmillä tripodeilla dia 33,8 mm olevat vetarit ( tosin toisesta puuttuu nyt ulkopään nivel, mutta sellainen multa löytyy irrallaankin. Jos nuo käyvät sun uuteen laatikkoon sellaisinaan, niin olis aika selkeä homma, koska ei tarveisi itse laatikkoon ja poskilaakerointeihin koskea. akselien pituus on syytä kuitenkin verrata/ tarkistaa nykyisten kanssa varmuuden vuoksi ja oikeastaan kaikki muutkin mitat.
alkupään n. 84--> 86 turboissa oli jo isot tripot ja napa oli erilainen , koska käsijarru oli eteen, eli vetarien pituus oli varmaan tuo allamainittu lyhyempi. tuollaiset vetarit saattaa helposti lipsahtaa uudempaan autoon (JOS ?sopivat heittämällä), ja jotkut ovat valittaneet, että vetari lipsuu ulos.
Mittasin nuo minun vetarien pituudet , isoilla tripoilla olivat 570 ja 625 mm, vanhat pienitripoiset ( olivat varmaan 99 vetarit mutta oletan 900:: ssa samat olevan) , eli kässäri eteen) olivat 565 ja 615 .. eli pituuseroa on silloin kun käsijarru on eri päässä autoa.
Mutta ei tuo kyllä juurikaan selitä automaattisi usein toistunutta laakerin kulumista, koska pientä tripoa ei saa mahtumaan ison tripon akselille. ( ja varsinkaan, jos sulla on kässäri taakse, koska silloin ovat nuo pidemmät olleet uudesta asti )
Meillä vaihdettiin manuaalin vetari - 89 automaattisatkuun ja varmana verrattiin pituus ? ja hyvin sinne sopi..
Ainoa selitys mitä keksin on: jos on vaihdettu sisäkupit isommiksi ( siis sellaiseen autoon jossa käsijarru on vielä edessä), niin ehkä saa mahtumaan nuo pidemmät akselit muiden sovitteiden puolesta ?? ja silloin voi aksiaalikuorma syödä pyörän laakeria, mutta sitäkin hieman epäilen, koska luulisi tuon muuttavan niin paljon pyörän pystykallistumaa ( jos akselin pituus kantaa), jotta huomaa ajossa ja ehkä valittaisi muutenkin jotenkin ja renkaan syrjät kuluu.?? toisin päin kuvio on mahdollisempi, jolloin vetari voi lipsua herkemmin ulos ( kuten joku joskus on ihmetellyt).
Eri kokoisten sisänivelkuppien pituusmittoja en lähtenyt vertaamaan ( kun on hieman vaikeampi mitata, pitäisi varmaan mitata poskilaakerin laipan tasoon asti kasattuna), toki niissäkin voi olla pituuseroa? ja jos on, niin silloin edellämainitut kantamiset / lipsuilut ovat hyvinkin mahdollisia.
Joku erityismaininta oli korjaamo kässärissä likimain puhutun asian tiimoilta: mutta ei muista varmaksi :: olisiko ollu jotain sellaista, jotta uudemmat vetarit käy vanhoihin, mutta ei päinvastoin,... tuoKIN asia olisi hyvä varmistaa jostain ja kysyä syy siihen , varmaan joku parta vaivautuu vastaamaan, jos asia esitetään täsmäkyssärinä..!
Olen vieläkin sitä mieltä, jotta primäärisesti asentaisin kuitenkin ostetun laatikon ja vaihtaisin siihen uudet kupit tai uudet vetarit mieluumminkin ( koska ne eivät ole laakeroinnin toleranssiriippuvaisia).TOISAALTA TAAS EI SUOTAVAA PANNA LYHYEMPIÄ VETAREITA, JOS NE EIVÄT SINNE KUULU ?
perustelu:: poskilaakereilla loihditaan myös hypoidin hammasvälys/ hammaskosketuskohta ( joka tehtaalla oikein värillä kytätään paikoilleen). sitä ei moni jeppe uusiksi tee VIMPAN PÄÄLLE. pelkästään se, että kuppi pyörii vapaasti ei tarkoita sITÄ, että hammaskosketus olisi kohdillaan= voi vaan olla väljä !!( parempi kuitenkin niin kuin ahdistus, joka tappaa laakeria heti)
Jos siis siirtää palikoita laatikosta toiseen , niin helposti epävarman päälle menee...
Mieluumin siksi ostetun laatikon säilyttäisin " tehdasasetuksilla" ja jos primäärisesti vanhalla laatikolla lähtisinkin asentamaan, niin siihen istuttaisin tarvittavat palikat muualta hankkien JA KESKITTYISIN TUOHON HYPOIDIHAMMASVÄLYKSEN SÄÄTÖÖN.
PS:
- kerran kauan sitten vaihdoin Taunuksen perän melloineen suoraan jostain muusta vastaavasta taunuksesta,, no kuitenkin parin kilsan jälkeen taunuksesta alkoi veto loppua eli varmaankin perä oli leikkaamassa kiinni tms,...löystyi se ahdistus kuitenkin hetken päästä ja matka jatkui , perä tosin kolkutteli entiseenmalliin... kyllä momentti ja nollatoleranssi voitelemattomuuksineen sielläkin mahtoi itselleen tilaa tehdä ja rautahiutaletta syntyi...
Tuli mieleen, jotta helpoimmalla/ halvimmalla pääsisit ehkä, kun ostat tai voin vaihtaakin nuo pienemmillä tripodeilla dia 33,8 mm olevat vetarit ( tosin toisesta puuttuu nyt ulkopään nivel, mutta sellainen multa löytyy irrallaankin. Jos nuo käyvät sun uuteen laatikkoon sellaisinaan, niin olis aika selkeä homma, koska ei tarveisi itse laatikkoon ja poskilaakerointeihin koskea. akselien pituus on syytä kuitenkin verrata/ tarkistaa nykyisten kanssa varmuuden vuoksi ja oikeastaan kaikki muutkin mitat.
alkupään n. 84--> 86 turboissa oli jo isot tripot ja napa oli erilainen , koska käsijarru oli eteen, eli vetarien pituus oli varmaan tuo allamainittu lyhyempi. tuollaiset vetarit saattaa helposti lipsahtaa uudempaan autoon (JOS ?sopivat heittämällä), ja jotkut ovat valittaneet, että vetari lipsuu ulos.
Mittasin nuo minun vetarien pituudet , isoilla tripoilla olivat 570 ja 625 mm, vanhat pienitripoiset ( olivat varmaan 99 vetarit mutta oletan 900:: ssa samat olevan) , eli kässäri eteen) olivat 565 ja 615 .. eli pituuseroa on silloin kun käsijarru on eri päässä autoa.
Mutta ei tuo kyllä juurikaan selitä automaattisi usein toistunutta laakerin kulumista, koska pientä tripoa ei saa mahtumaan ison tripon akselille. ( ja varsinkaan, jos sulla on kässäri taakse, koska silloin ovat nuo pidemmät olleet uudesta asti )
Meillä vaihdettiin manuaalin vetari - 89 automaattisatkuun ja varmana verrattiin pituus ? ja hyvin sinne sopi..
Ainoa selitys mitä keksin on: jos on vaihdettu sisäkupit isommiksi ( siis sellaiseen autoon jossa käsijarru on vielä edessä), niin ehkä saa mahtumaan nuo pidemmät akselit muiden sovitteiden puolesta ?? ja silloin voi aksiaalikuorma syödä pyörän laakeria, mutta sitäkin hieman epäilen, koska luulisi tuon muuttavan niin paljon pyörän pystykallistumaa ( jos akselin pituus kantaa), jotta huomaa ajossa ja ehkä valittaisi muutenkin jotenkin ja renkaan syrjät kuluu.?? toisin päin kuvio on mahdollisempi, jolloin vetari voi lipsua herkemmin ulos ( kuten joku joskus on ihmetellyt).
Eri kokoisten sisänivelkuppien pituusmittoja en lähtenyt vertaamaan ( kun on hieman vaikeampi mitata, pitäisi varmaan mitata poskilaakerin laipan tasoon asti kasattuna), toki niissäkin voi olla pituuseroa? ja jos on, niin silloin edellämainitut kantamiset / lipsuilut ovat hyvinkin mahdollisia.
Joku erityismaininta oli korjaamo kässärissä likimain puhutun asian tiimoilta: mutta ei muista varmaksi :: olisiko ollu jotain sellaista, jotta uudemmat vetarit käy vanhoihin, mutta ei päinvastoin,... tuoKIN asia olisi hyvä varmistaa jostain ja kysyä syy siihen , varmaan joku parta vaivautuu vastaamaan, jos asia esitetään täsmäkyssärinä..!
Olen vieläkin sitä mieltä, jotta primäärisesti asentaisin kuitenkin ostetun laatikon ja vaihtaisin siihen uudet kupit tai uudet vetarit mieluumminkin ( koska ne eivät ole laakeroinnin toleranssiriippuvaisia).TOISAALTA TAAS EI SUOTAVAA PANNA LYHYEMPIÄ VETAREITA, JOS NE EIVÄT SINNE KUULU ?
perustelu:: poskilaakereilla loihditaan myös hypoidin hammasvälys/ hammaskosketuskohta ( joka tehtaalla oikein värillä kytätään paikoilleen). sitä ei moni jeppe uusiksi tee VIMPAN PÄÄLLE. pelkästään se, että kuppi pyörii vapaasti ei tarkoita sITÄ, että hammaskosketus olisi kohdillaan= voi vaan olla väljä !!( parempi kuitenkin niin kuin ahdistus, joka tappaa laakeria heti)
Jos siis siirtää palikoita laatikosta toiseen , niin helposti epävarman päälle menee...
Mieluumin siksi ostetun laatikon säilyttäisin " tehdasasetuksilla" ja jos primäärisesti vanhalla laatikolla lähtisinkin asentamaan, niin siihen istuttaisin tarvittavat palikat muualta hankkien JA KESKITTYISIN TUOHON HYPOIDIHAMMASVÄLYKSEN SÄÄTÖÖN.
PS:
- kerran kauan sitten vaihdoin Taunuksen perän melloineen suoraan jostain muusta vastaavasta taunuksesta,, no kuitenkin parin kilsan jälkeen taunuksesta alkoi veto loppua eli varmaankin perä oli leikkaamassa kiinni tms,...löystyi se ahdistus kuitenkin hetken päästä ja matka jatkui , perä tosin kolkutteli entiseenmalliin... kyllä momentti ja nollatoleranssi voitelemattomuuksineen sielläkin mahtoi itselleen tilaa tehdä ja rautahiutaletta syntyi...
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: saab 900i -88 automaatin vetoakselinmaljat
Vetoakselit ja perä EPC:ssä:
http://www.jimellissaabparts.com/showAs ... gory=19612
http://www.jimellissaabparts.com/showAs ... gory=19612
http://www.jimellissaabparts.com/showAs ... gory=19612
Korjaamokäsikirja, perä ja vetoakselit sivulta 139 eteenpäin (ranska):
http://www.saabsportclub.com/site/ssc_t ... _86-92.pdf
Perän säätöä käsivalintaisen vaihteiston kirjasta suomeksi:
http://www.jus.liitin.net/SAAB900_pera_Man_79-88.pdf
Kuvia vaihteistoremontista peräosastosta:
http://saab-900cv.rajce.idnes.cz/2008.05.11/
http://saab-900cv.rajce.idnes.cz/2008.05.19/
http://www.jimellissaabparts.com/showAs ... gory=19612
http://www.jimellissaabparts.com/showAs ... gory=19612
http://www.jimellissaabparts.com/showAs ... gory=19612
Korjaamokäsikirja, perä ja vetoakselit sivulta 139 eteenpäin (ranska):
http://www.saabsportclub.com/site/ssc_t ... _86-92.pdf
Perän säätöä käsivalintaisen vaihteiston kirjasta suomeksi:
http://www.jus.liitin.net/SAAB900_pera_Man_79-88.pdf
Kuvia vaihteistoremontista peräosastosta:
http://saab-900cv.rajce.idnes.cz/2008.05.11/
http://saab-900cv.rajce.idnes.cz/2008.05.19/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Kaasari"
- Viestit: 30
- Liittynyt: Ti Heinä 01, 2014 23:23
Re: saab 900i -88 automaatin vetoakselinmaljat
Juu kiitos kaikista avuista, taitaa mennä tän kesän kesäauto jäihin. Kävi pahin mahdollinen, vaihteisto pelaa pääsin ajeleen, ei ylim. ääniä. Ajosta syttyi öljynpainevalo, no autosta kun ulos pääsi kuuli kun kone kävi kolmella ja kolisi jo. Täytyy nyt katsoa mitä tuon kanssa tekee. Sen verran katsoin että öljyt oli tallessa, oisko sitten öljypumppu ottanut lopputilin. Saattoihan sieltä lähtee jotain liikkeelle kun joutu sitä poskea melkoisesti moukaroimaan pois.