1988 Saab 900, 2l automaatti, entisöintiprojekti

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Miikkulainen
"Koeajolla"

1988 Saab 900, 2l automaatti, entisöintiprojekti

Viesti Kirjoittaja Miikkulainen »

Heipparallaa arvon Saabistit!

Muutama viikko sitten löysin ensiautoni: vuoden 1988 Saab 900, 2- litranen, neliovinen sedan, automaattivaihdelaatikolla, erittäin hyvästä perheestä ja vähän ajettu. Saman tein kun pääsin kotipihaan alotin kunniahimoisen entisöintiprojektin.
Irrotin korista kaikki irtilähtevät osat ja hioin,maalasin ja paklasin. Nyt alkaa runko ja pohja olleen pikkuhiljaa ruosteeton ja uutta pintaa vaille.

Ongelmaksi on tähän mennessä osoittautunut auton renkaiden ja ovien välissä olevien muovihelmojen listojen uudelleenkiinnitykseen tarvittavat "holkit". Reijät joista holkit leikkasin irti on neliön muotoisia, 7*7 mm. Olen metsästänyt koko Rovaniemen varaosamyyjät eikä mistään löydy alkuperäisiä, tai vastaavaa tehtävää ajavia korvikkeita.

Kysymys kuuluu, onko jollakin tietoa mistä vanhoihin Saabbeihin saa enää pikkutavaraa, tai mitkä kävisivät tilalle? Kyseisen tuotteen tuotenumero on 6911804.

Moottorin suhteen olen ollut erittäin tyytyväinen. Aluksi pelkäsin että 2 litranen automaatti vie minut vararikkoon, koska päivittäiseen ajoon sen suunnittelin. Alkumetrien huumasta ja huudattamisesta toivuttua, ja moottori- sekä vaihteistoöljyjen vaihdon jälkeen huomasin että Daamihan suorastaan kehrää 1200 kilon omamassalla etiäppäin. Katsastus on elokuussa ja innolla odotan mitä ukot sanoo päästöistä, yms. Pientä ääntä kuuluu satunnaisesti kuskin jalkojen alta, aivankuin ampiainen surisi laatikossa. Itse arvioin että ääni johtuu ilmanvaihtoon joutuneesta roskasta mutta kuulin entiseltä omistajalta että se on normaali moottorin ääni..?

Kyseisen vuosimallin huoltokirjan hankinta kiinnostaa myös, mutta vaikuttaa siltä että vuoden -88 mallit ovat jokseenkin väliinputoajia? Olen kuullut ja nähnyt paljon -87 ja -89 malleista mutta vuosi välissä uupuu? Korin numerosta selvitin että Saab-Scania AB:n tehdas Uudessakaupungissa on Saabbini kasannut.

Ideoita ja vinkkejä otetaan avomielin vastaan. Kuvia voin laittaa kun saan helmat viimeisteltyä. Tarkoituksena on jättää pois ainoastaan ajovalojen pyyhkimet ja rengaskoteloiden helmojen muovimakkarat. Turhakkeita näillä leveysasteilla sanoisin.

Mukavaa kesää kaikille!
Risto
"Hölösuu"

Re: 1988 Saab 900, 2l automaatti, entisöintiprojekti

Viesti Kirjoittaja Risto »

jt
"vanha pieru"

Re: 1988 Saab 900, 2l automaatti, entisöintiprojekti

Viesti Kirjoittaja jt »

Kannattanee siirtää tämä avaus tuonne ao. osioon:
http://foorumi.saabclub.fi/viewforum.php?f=11
Voipi olla enemmän keskusteluun osallistujia siellä :)

terv. jt, 5 satkua
Jari "jt" Talvela #410
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 Historic-tasanopeuskilpuri * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
Vastaa Viestiin