jäähdytinnesteet taivaalle?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
babar
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Helmi 18, 2004 16:05

jäähdytinnesteet taivaalle?

Viesti Kirjoittaja babar »

Vaihdoin viime viikolla jäähdytinnesteet ja huuhtelin puutarhaletkulla järjestelmän niin kauan, että puhdasta alkoi tulemaan.

Tänä aamuna saabi (-88 900i) savutti tiet tukkoon ja jäähdytinnestettä oli mennyt varmaan litra. Lisäksi Kone ei lämminnyt normaaliin mittariasentoon.

Tukos jossakin? missä? termostaatissa? Missä se sijaitsee, kun nyt ei ole matkassa ohjekirjaa.

Kiitos.
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Missä päin asustelet? Jos on päässyt pakkaselle ja siellä on ollut jossain mutkassa pelkkää vettä ja jäätynyt???

Termari irti ja kattilaan. Näet aukeaako se.

Olet varmaan ilmannut koko tzydeemin niin kuin pitää??? Lämppäri kuumalla ja alaletkusta tunsit, että nyt kiertää... Ilmausruuvista tuli kaikki ilmat pihalle.

Aikas kumma, että normaalissa nesteenveihdossa tekee nuin. Jos se oikein savutti ja oli se imelä jäähdytinnesteen haju, niin sitten on tapahtunut jotain ikävää :cry:

Muut kanssa ehdotuksia kehiin...

-H-
babar
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Helmi 18, 2004 16:05

Viesti Kirjoittaja babar »

hessu75 kirjoitti:Missä päin asustelet? Jos on päässyt pakkaselle ja siellä on ollut jossain mutkassa pelkkää vettä ja jäätynyt???

Termari irti ja kattilaan. Näet aukeaako se.

Olet varmaan ilmannut koko tzydeemin niin kuin pitää??? Lämppäri kuumalla ja alaletkusta tunsit, että nyt kiertää... Ilmausruuvista tuli kaikki ilmat pihalle.

Aikas kumma, että normaalissa nesteenveihdossa tekee nuin. Jos se oikein savutti ja oli se imelä jäähdytinnesteen haju, niin sitten on tapahtunut jotain ikävää :cry:

Muut kanssa ehdotuksia kehiin...

-H-
Jep ohjeiden mukaan tein, Helsingissä asustelen. valmiiks sekotettua nestettä laitoin.

Tarkistin öljyt, ei vettä seassa.

Ompa kummaa...
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Eikä porise paisuntasäiliössä?

Siellä nyt vaan on joku ilmatasku jossain itsepäisesti. Pakko.

Kerran teki samaa, kun oli vedet vain lorissut alaletkusta huonon klemmarin johdosta. Lämmöt seikkaili.

Gylä se siitä!

-H-
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Jos posotit puutarhaletkulla konetta puhtaaksi niin koneeseen jää pelkkää vettä ja paljon. Oliskohan päässyt tosiaan jäätymään joku kolo jos neste ei ole sekoittunut. Kannattaa muuten huuhtelun jälkeen laittaa vähän vahvempaa seosta koneeseen tuon takia.
babar
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Helmi 18, 2004 16:05

Viesti Kirjoittaja babar »

No niin. Töistä lähtiessäni öljyt oli muuttunut haarmaaksi, v...u.

Kansipahvi taitaa olla palanut?? vai onko muita vaihtoehtoja?

En usko moottorin halkeamiseen, koska sinne meni 5l jäähdytin nestettä ja n.3litraa vettä eli 2litraa oli jäänyt "huuhtelu vettä". Tämän jälkeen ajoin onnellisesti n. 200km.

Voiko olla muuta vaihtoehtoa kuin palanut kansipahvi?

Auttakaa, saabistina vasta 2,5viikkoa...
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

niin tarkistitko tuleeko kuplia paisuntasäiliöön ja tekeekö painetta sinne?
babar
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Helmi 18, 2004 16:05

Viesti Kirjoittaja babar »

mikkoimp kirjoitti:niin tarkistitko tuleeko kuplia paisuntasäiliöön ja tekeekö painetta sinne?
Jep, kävin kattomassa. Kuplii ja haisee pakokaasu ja jäähdyttimen nestekkin on jo värjääntynyt.
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

babar kirjoitti: Voiko olla muuta vaihtoehtoa kuin palanut kansipahvi?

Auttakaa, saabistina vasta 2,5viikkoa...
Voi olla myös haljennut kansi, kannattaa halkeamat tarkastaa todella tarkkaan. Omaani teetin tutulla kansirempan ja oli oikeen koneistamossa hierottavana, mutta kansi olikin halki prkl eivätkä edes huomanneet. Kallis remppa tuli tehtyä siis aivan turhaan.

Käytettyjä 8v kansia on maailma väärällään, hinnat n. 20-100e.
babar
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Helmi 18, 2004 16:05

Viesti Kirjoittaja babar »

Paljonkohan maksaisi:

kannen oikaisu

kannen oikaisu + mahdollisen halkeaman korjaus

pääkaupunkiseudulla?

Tietääkö kukaan halpoja/hyviä pajoja?

Taitaa olla ensi viikonloppuna ohjelmaa..
:cry:
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

En tiedä kannattaako edes lähteä kyselemään siitä halkeamasta, mikäli siellä sellainen on. Sen korjaaminen voi tulla maksamaan yllättävän paljon. Purkukansia löytyy varmasti hyväkuntoisia ja edullisesti. Jos tarve vaatii, niin sijoita uuteen kanteen ja käytät sen plaanauksessa ja mahdollisesti huollatat venttilit. Sitten voit vaihtaa sylinterikannen "lennosta".

Toisaalta, halkeamaa ei voi todeta irroittamatta kantta paikaltaan. No, ei nuo yleensä hirveän herkästä halkeile. Pahin paikka on 2 ja 3 pyttyjen pakoventtiilien välistä. Todennäköisesti selviät vain kansipahvin vaihdolla.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
babar
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Helmi 18, 2004 16:05

Viesti Kirjoittaja babar »

G-mies kirjoitti:
Toisaalta, halkeamaa ei voi todeta irroittamatta kantta paikaltaan. No, ei nuo yleensä hirveän herkästä halkeile. Pahin paikka on 2 ja 3 pyttyjen pakoventtiilien välistä. Todennäköisesti selviät vain kansipahvin vaihdolla.

Matti
Jos ei löydy halkeamia, tartteeko kantta käyttää koneistamolla, jotta varmistuisi kannen suoruudesta? Ja mikäköhän hinta-arvio? Kone ei keittänyt.

-Öljy siis harmaantunut
-Paisuntasäiliössä pakokaasuja
-Jäähdytysnesteitä pakoputkesta kaasuina
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

40 maksaa ainakin porissa kannen plaanaus, tuskin siellä enempää...
joten ehdottomasti kannattaa se oikaista!
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Tämä ei nyt varsinaisesti auta itse ongelmaan, mutta muistaakseni kansiremontin yhteydessä sain kaikki jäähdytysnesteet pois vasta avaamalla pakosarjan alla lohkossa olevan tyhjennyspropun. Pelkästään alavesiletkusta/syylarinpropusta valuttamalla lohkoon jäi nestettä kantta myöten.
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

okaalto puhuu asiaa,

Se proppu, mihin lohkolämppärin elementti tulee, on hyvä tyhjennysproppu myös.

Itse tein vanhempien satku kauppakassiin kansirempan ja plaanaus maksoi 50€ Stadissa. palikoiden pesu kuului hintaa, luonnollisesti.

Saabin kansi on niin vahva, että en usko siellä mitään halkeamia olevan. Juu gotta biliiv!

Laitan sinne yhteystiedot, kun saan kaverini kiinni, joka sen muistaa =)

-H-
Vastaa Viestiin