öljyvuotoa, ei nyt paha mutta voisi korjata.
Eli ahtaalta näyttää, onko mahdollista saada tehtyä moottori paikallaan vai tuleeko huoltoluukun teko rintapeltiin aiheelliseksi? kokemuksia, ei arvauksia.
huolto oppaassa oli aika lyhyesti sitten kasaus ohje:
jos on tapit, laite ne kohdistus reikiinsä tai käytä saab erikoistyökalua.
ellei siellä ole jotain kohdistus reikiä/tappeja?? niin miten sen voi koota väärin/oikein.
kun olen irrottanut pumpun, niin se pitäisi saada enintään parissa päivässä sitten vielä kasaankin ja moottori nosturia ei ole.. että tälläinen..
H-moottorin (saab 90) öljypumpun irroitus
H-moottorin (saab 90) öljypumpun irroitus
Saab og 900c combi -89 (suomesta) ajossa
Saab 90 -86 (Suomesta) ajossa
Saab og900c (Suomesta) myyty
Saab 90 -86 (Suomesta) ajossa
Saab og900c (Suomesta) myyty
Re: H-moottorin (saab 90) öljypumpun irroitus
Sieltähän mahtuu juuri ja juuri vaihtamaan 11 mm leveän hihnan, sen verran lähellä rintapeltiä hihnapyörä on. Hihnapyörän pultti tai hihnapyörä ei siis mahdu tulemaan pois.
Moottoria pitäisi saada kymmenkunta senttiä lähemmäs etupuskuria, jotta mahtuisi pumppua irrottamaan, mutta samalla vaivallahan sen nostaa ylöskin.
Kohdistustappien puuttumien taisi olla vain ihan ensimmäisten H-moottorien ongelmana. Ainakin oman 99 -82:n pumpun kannessa oli jo kohdistustapit.
Kohdistustapittomassa sillä erikoistyökalulla asetettiin pumpun kansi keskeisesti akseliin nähden. Pienistä eroista siinä on kyse, mutta niin on pumpun välykset pienet, ei mahdu rattaat suunnitellusti pyörimään, jos pumppupesä on sivussa akselista.
Huoltoluukkua tehdessä kannattaa tähdätä rintapellissä kulkevan jarruputken alapuolelle
Moottoria pitäisi saada kymmenkunta senttiä lähemmäs etupuskuria, jotta mahtuisi pumppua irrottamaan, mutta samalla vaivallahan sen nostaa ylöskin.
Kohdistustappien puuttumien taisi olla vain ihan ensimmäisten H-moottorien ongelmana. Ainakin oman 99 -82:n pumpun kannessa oli jo kohdistustapit.
Kohdistustapittomassa sillä erikoistyökalulla asetettiin pumpun kansi keskeisesti akseliin nähden. Pienistä eroista siinä on kyse, mutta niin on pumpun välykset pienet, ei mahdu rattaat suunnitellusti pyörimään, jos pumppupesä on sivussa akselista.
Huoltoluukkua tehdessä kannattaa tähdätä rintapellissä kulkevan jarruputken alapuolelle
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: H-moottorin (saab 90) öljypumpun irroitus
Hienoa, öljykanava pitäisi täyttää sitten lopuksi. Seisottuani kirja kädessä tuon moottorin vieressä puoli tuntia, tulin siihen tulokseen, että noita H-moottoreita on eri malleja.
Oppaan mukaan tuokin onnistuisi moottori paikallaan, mutta kuvasi kyllä kertoo saman kuin kirjoituksesi.
Lohkon kyljessä on H1
Oppaan mukaan tuokin onnistuisi moottori paikallaan, mutta kuvasi kyllä kertoo saman kuin kirjoituksesi.
Lohkon kyljessä on H1
Saab og 900c combi -89 (suomesta) ajossa
Saab 90 -86 (Suomesta) ajossa
Saab og900c (Suomesta) myyty
Saab 90 -86 (Suomesta) ajossa
Saab og900c (Suomesta) myyty
-
- "Hirsch"
- Viestit: 708
- Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54
Re: H-moottorin (saab 90) öljypumpun irroitus
Ei kyllä pitäisi hihnapyörän pultin mahtua tulemaan ulos jos on moottori paikallaan. Helpoiten käy kun nostat koneen pois ja kunnostelet vaikka samalla muutenkin. Tosin jos kyse on öljyvuodosta, niin sitähän nämä tykkää aina vuotaa vaikka kaikkensa tekee Joten liekö maksaa vaivaa.
Re: H-moottorin (saab 90) öljypumpun irroitus
Jos korjausoppaasi on Haynes/Alfamer, niin siinähän on samassa kirjassa 99/90/900. 900:ssa pumppuoperaatio onnistuu moottori paikallaan. Eivät vaan viitsineet kirjoittaa kirjaan näiden mallien tilanteiden eroista.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00