H-moottorin (saab 90) öljypumpun irroitus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
tehave
"Turbo"
Viestit: 234
Liittynyt: Su Syys 07, 2008 22:36
Paikkakunta: Forssa

H-moottorin (saab 90) öljypumpun irroitus

Viesti Kirjoittaja tehave »

öljyvuotoa, ei nyt paha mutta voisi korjata.

Eli ahtaalta näyttää, onko mahdollista saada tehtyä moottori paikallaan vai tuleeko huoltoluukun teko rintapeltiin aiheelliseksi? kokemuksia, ei arvauksia.

huolto oppaassa oli aika lyhyesti sitten kasaus ohje:
jos on tapit, laite ne kohdistus reikiinsä tai käytä saab erikoistyökalua.

ellei siellä ole jotain kohdistus reikiä/tappeja?? niin miten sen voi koota väärin/oikein.

kun olen irrottanut pumpun, niin se pitäisi saada enintään parissa päivässä sitten vielä kasaankin ja moottori nosturia ei ole.. että tälläinen..
Saab og 900c combi -89 (suomesta) ajossa
Saab 90 -86 (Suomesta) ajossa
Saab og900c (Suomesta) myyty
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: H-moottorin (saab 90) öljypumpun irroitus

Viesti Kirjoittaja jus »

Sieltähän mahtuu juuri ja juuri vaihtamaan 11 mm leveän hihnan, sen verran lähellä rintapeltiä hihnapyörä on. Hihnapyörän pultti tai hihnapyörä ei siis mahdu tulemaan pois.

Moottoria pitäisi saada kymmenkunta senttiä lähemmäs etupuskuria, jotta mahtuisi pumppua irrottamaan, mutta samalla vaivallahan sen nostaa ylöskin.

Kohdistustappien puuttumien taisi olla vain ihan ensimmäisten H-moottorien ongelmana. Ainakin oman 99 -82:n pumpun kannessa oli jo kohdistustapit.

Kuva

Kohdistustapittomassa sillä erikoistyökalulla asetettiin pumpun kansi keskeisesti akseliin nähden. Pienistä eroista siinä on kyse, mutta niin on pumpun välykset pienet, ei mahdu rattaat suunnitellusti pyörimään, jos pumppupesä on sivussa akselista.

Huoltoluukkua tehdessä kannattaa tähdätä rintapellissä kulkevan jarruputken alapuolelle :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tehave
"Turbo"
Viestit: 234
Liittynyt: Su Syys 07, 2008 22:36
Paikkakunta: Forssa

Re: H-moottorin (saab 90) öljypumpun irroitus

Viesti Kirjoittaja tehave »

Hienoa, öljykanava pitäisi täyttää sitten lopuksi. Seisottuani kirja kädessä tuon moottorin vieressä puoli tuntia, tulin siihen tulokseen, että noita H-moottoreita on eri malleja.
Oppaan mukaan tuokin onnistuisi moottori paikallaan, mutta kuvasi kyllä kertoo saman kuin kirjoituksesi.
Lohkon kyljessä on H1
Saab og 900c combi -89 (suomesta) ajossa
Saab 90 -86 (Suomesta) ajossa
Saab og900c (Suomesta) myyty
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: H-moottorin (saab 90) öljypumpun irroitus

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Ei kyllä pitäisi hihnapyörän pultin mahtua tulemaan ulos jos on moottori paikallaan. Helpoiten käy kun nostat koneen pois ja kunnostelet vaikka samalla muutenkin. Tosin jos kyse on öljyvuodosta, niin sitähän nämä tykkää aina vuotaa vaikka kaikkensa tekee :) Joten liekö maksaa vaivaa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: H-moottorin (saab 90) öljypumpun irroitus

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos korjausoppaasi on Haynes/Alfamer, niin siinähän on samassa kirjassa 99/90/900. 900:ssa pumppuoperaatio onnistuu moottori paikallaan. Eivät vaan viitsineet kirjoittaa kirjaan näiden mallien tilanteiden eroista.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin