900 C -89 sisäilman puhallin lakkasi toimimasta
900 C -89 sisäilman puhallin lakkasi toimimasta
Nyt kun kerrankin liikuttiin 900 niin aurinko kahden viikon jälkeen paistoi niin kuumasti, että pidettiin puhallinta noin tunnin verran täysillä, puhallin lakkasi toimimasta?
Ajattelin, että toivottavasti on vain sulake palanut mutta ei .
Mitä kautta on/olisi helpoin ja paras tapa saada puhallin/puhaltimen moottori esille? Koitin hätäisesti katsoa, mutta olettaisin, että sisäkautta hansikaslokeron takaa?
Onko kokemuksia siitä, että mikähän meni ja kannattaako korjata, vai koittaa hommata jostain vanhasta toimiva?
Ajattelin, että toivottavasti on vain sulake palanut mutta ei .
Mitä kautta on/olisi helpoin ja paras tapa saada puhallin/puhaltimen moottori esille? Koitin hätäisesti katsoa, mutta olettaisin, että sisäkautta hansikaslokeron takaa?
Onko kokemuksia siitä, että mikähän meni ja kannattaako korjata, vai koittaa hommata jostain vanhasta toimiva?
9-5 Wagon -05 2.3t+, 9000 CSE 2.3 -94, 9000 CDA 2.0i -91, 900 C 2D -89, 96 super -78 MR
Re: 900 C -89 sisäilman puhallin lakkasi toimimasta
Oliko puhallus täysillä vai kolmosasennossa? Radioaukon kautta pääsee ropaamaan ja mittaamaan puhaltimen alennusvastusta, oikeanpuoleisen kaiutinaukon kautta ehkä saa mittailtua puhallinmoottoria.
Kojetaulu irti ja ehjä moottori tilalle, jos ei muuten tokene.
http://koti.mbnet.fi/~stefa/lammitys.htm
Kojetaulu irti ja ehjä moottori tilalle, jos ei muuten tokene.
http://koti.mbnet.fi/~stefa/lammitys.htm
Re: 900 C -89 sisäilman puhallin lakkasi toimimasta
Puhallin oli kolmosella, eikös se ole sama kuin täysillä?
Täytyy koittaa mittailla kunhan pääsee taas pois täältä "kaupungista" ja on mahdollisuus jotain tehdäkin.
Kiitos tosi paljon erittäin hienosta kuvasarjasta/ohjeista, toivottavasti ei tarvitse vaihtaa, on siinä sentään "pikkuisen" puuhasteltavaa
Täytyy koittaa mittailla kunhan pääsee taas pois täältä "kaupungista" ja on mahdollisuus jotain tehdäkin.
Kiitos tosi paljon erittäin hienosta kuvasarjasta/ohjeista, toivottavasti ei tarvitse vaihtaa, on siinä sentään "pikkuisen" puuhasteltavaa
9-5 Wagon -05 2.3t+, 9000 CSE 2.3 -94, 9000 CDA 2.0i -91, 900 C 2D -89, 96 super -78 MR
Re: 900 C -89 sisäilman puhallin lakkasi toimimasta
Kyllähän sillä "kaikki kojelautasuuttimet täysin avoinna" -säädöllä tulee vieläkin kovempaa pöhinää.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Re: 900 C -89 sisäilman puhallin lakkasi toimimasta
Täysillä puhallus tulee, kun ilmansuuntausnupin kääntää asentoon "Isot sivunuolet". Muilla suuntausvalinnoilla (Nollaa lukuunottamatta) virta puhaltimelle menee alennusvastuksen kautta, valitulla nopeudella 1, 2 tai 3.
Toimiiko puhallus nyt tuolla "Isot sivunuolet"-suuntauksella?
Toimiiko puhallus nyt tuolla "Isot sivunuolet"-suuntauksella?
Re: 900 C -89 sisäilman puhallin lakkasi toimimasta
Aha, kokeilin äsken ja kyllä täysin mykkä on jokaisella mahdollisella valinnalla
9-5 Wagon -05 2.3t+, 9000 CSE 2.3 -94, 9000 CDA 2.0i -91, 900 C 2D -89, 96 super -78 MR
Re: 900 C -89 sisäilman puhallin lakkasi toimimasta
Juuri tuon puhallinmoottorin vaihto on ysisatasessa käsittämättömän suuri työ. On vaikea uskoa, ettei vuosien 79-93 välisenä aikana keksitty siihen helpotusta autoa tehdessä. Vanhassa 99:ssä se oli kuin tarjottimella heti konepellin alla...
Re: 900 C -89 sisäilman puhallin lakkasi toimimasta
kannattaa oikeasta kajarin aukosta mitata saako puhallin jännitettä ( vaikka neulat johdon läpi jne..) mulla oli juurikin - 89 malli ja kerran vaikeni, vahingossa liikuttelin puhallinaukosta johtoa ja heräsi henkiin. syy oli joku ihme liitos johdossa, juurikin siinä aukon kohdilla. kiilasin jonkun puutikun siihen johtoon vulkanoituun liitokseen ja ei enää koskaan oikutellut.
- mutta jännitteen perille tulo kandee ilman muuta aina varmistaa, sitten vasta kannattaa hakata potilasta päähän, jos tulee ( siis jännitettä potilaalle)
- mutta jännitteen perille tulo kandee ilman muuta aina varmistaa, sitten vasta kannattaa hakata potilasta päähän, jos tulee ( siis jännitettä potilaalle)
Viimeksi muokannut stara, La Elo 30, 2014 13:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2234
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: 900 C -89 sisäilman puhallin lakkasi toimimasta
Pätkiikö muisti vai mites tuntuu että, vaihdoin ton puhallinmoottorin purkamatta kojelautaa kaiutinaukon kautta
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Re: 900 C -89 sisäilman puhallin lakkasi toimimasta
Ei se normaalisti mahdu kaiutinaukosta ulos eikä sisäänPremium Override kirjoitti:Pätkiikö muisti vai mites tuntuu että, vaihdoin ton puhallinmoottorin purkamatta kojelautaa kaiutinaukon kautta
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Re: 900 C -89 sisäilman puhallin lakkasi toimimasta
isännällä kadehdittavan laajat kajarit , ja vielä kadehdittavampi muisti
PS. kettuillaan ny koko rahan eestä, kun ollaan ns syyntakeettomassa tilassa direktiivien mukaan::
- siis kojelautaa ei purettu " kaiutinaukon kautta", sinänsä ihan hyvä juttu, koska aika ennenkuulumattoman ahdasta olis noin menetellä
-------
PS. kettuillaan ny koko rahan eestä, kun ollaan ns syyntakeettomassa tilassa direktiivien mukaan::
- siis kojelautaa ei purettu " kaiutinaukon kautta", sinänsä ihan hyvä juttu, koska aika ennenkuulumattoman ahdasta olis noin menetellä
-------
Premium Override kirjoitti:Pätkiikö muisti vai mites tuntuu että, vaihdoin ton puhallinmoottorin purkamatta kojelautaa kaiutinaukon kautta
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
-
- "Kaasari"
- Viestit: 38
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2014 19:06
- Paikkakunta: Oulu
Re: 900 C -89 sisäilman puhallin lakkasi toimimasta
Vastataampa tähän ketjuun uuden aloittamisen sijaan kun on niin lähellä alkuperäistä aihetta.
Eli katsastuksessa tuli huomautusta siitä, kun sisätuulettimen nopeussäätö ei toimi. Ei siis katsastuksesta läpipääsyyn vaikuttanut, mutta on öisin ajaessa kyllä haitannut kun ei saa puhaltamaan riittävän kovaa ikkunoille ja huurtuvat melkoisesti, joten nyt ennen pakkasia olisi viisasta hoitaa kuntoon.
Pienellä tutkiskelulla selvisi että mitä todennäköisimmin olisi tuulettimen vastus mennyttä. Kysymys siis kuuluu, miten tähän vastukseen pääsee käsiksi? Mieluusti kuulisin perusteellisia ohjeita kun autojen kanssa värkkäilyä ollaan vasta aloittamassa. Ja tietty olisi lysti tietää minkälainen vastus pitää olla jotta voisin uuden käydä ostamassa ennen kuin vanhan irroittaa. Kiitoksia etukäteen jos joku osaisi neuvoa!
Eli katsastuksessa tuli huomautusta siitä, kun sisätuulettimen nopeussäätö ei toimi. Ei siis katsastuksesta läpipääsyyn vaikuttanut, mutta on öisin ajaessa kyllä haitannut kun ei saa puhaltamaan riittävän kovaa ikkunoille ja huurtuvat melkoisesti, joten nyt ennen pakkasia olisi viisasta hoitaa kuntoon.
Pienellä tutkiskelulla selvisi että mitä todennäköisimmin olisi tuulettimen vastus mennyttä. Kysymys siis kuuluu, miten tähän vastukseen pääsee käsiksi? Mieluusti kuulisin perusteellisia ohjeita kun autojen kanssa värkkäilyä ollaan vasta aloittamassa. Ja tietty olisi lysti tietää minkälainen vastus pitää olla jotta voisin uuden käydä ostamassa ennen kuin vanhan irroittaa. Kiitoksia etukäteen jos joku osaisi neuvoa!
Re: 900 C -89 sisäilman puhallin lakkasi toimimasta
Eikö puhallusnopeus muutu, vai onko isommat "vaihteet" täysin mykkiä?reimakostaja kirjoitti:Vastataampa tähän ketjuun uuden aloittamisen sijaan kun on niin lähellä alkuperäistä aihetta.
Eli katsastuksessa tuli huomautusta siitä, kun sisätuulettimen nopeussäätö ei toimi. Ei siis katsastuksesta läpipääsyyn vaikuttanut, mutta on öisin ajaessa kyllä haitannut kun ei saa puhaltamaan riittävän kovaa ikkunoille ja huurtuvat melkoisesti, joten nyt ennen pakkasia olisi viisasta hoitaa kuntoon.
Pienellä tutkiskelulla selvisi että mitä todennäköisimmin olisi tuulettimen vastus mennyttä. Kysymys siis kuuluu, miten tähän vastukseen pääsee käsiksi? Mieluusti kuulisin perusteellisia ohjeita kun autojen kanssa värkkäilyä ollaan vasta aloittamassa. Ja tietty olisi lysti tietää minkälainen vastus pitää olla jotta voisin uuden käydä ostamassa ennen kuin vanhan irroittaa. Kiitoksia etukäteen jos joku osaisi neuvoa!
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... us#p996069
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
-
- "Kaasari"
- Viestit: 38
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2014 19:06
- Paikkakunta: Oulu
Re: 900 C -89 sisäilman puhallin lakkasi toimimasta
Kirjoitimpa huonosti, siis puhallin ei varsinaisesti puhalla muuta kuin sillä "kovan puhalluksen asetuksella" eli kaksi isoa nuolta osoittamassa sivuille. Sitä ei myöskään voi säätää lainkaan vaan aina puhkuu samalla voimalla.sarka kirjoitti:Eikö puhallusnopeus muutu, vai onko isommat "vaihteet" täysin mykkiä?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... us#p996069
Tuossa linkkaamassasi keskustelussa puhuttiin radion asentamisen vaikutuksesta ja itsellähän tämä ongelma tuli juuri kyseisen toimituksen yhteydessä, miten se siis käytännössä tämän saa aikaan? Autosta oli alunperin radion johdot aivan kummalliset, sinne tuli muunmuassa johtoja joita ei sähkökaavion mukaan olisi kuulunut sinne tulla... Ei sitten ollut ihan varmaa mikä oli mikäkin ja piti kokeilla, mikä jossain välissä oletettavasti aiheutti oikosulun rikkoen sisävalojen sulakkeen. (Sisävalot myös siinä radionasennusrytäkässä lakkasi toimimasta ja syy siis löytyi palaneesta sulakkeesta.) Mitään muuta epäkohtaa sähköissä en kuitenkaan ole huomannut ja muut sulakkeet olivat ehjiä.
Linkkaamastasi keskustelusta: "Kannattaa katsoa ettei ole puhaltimen suunnan säätölaitteelta irronnut takaosasta lukitus , eli alipaineet karkaa ......viitaten tuohon radion vaihtoon..." Tästä ei siis ole kyse, puhaltimen suuntaa pystyy vaihtamaan ja pitää asiaankuuluvia äänitehosteita säädintä käännellessä. Voisikohan jotain muuta olla sitten irronnut radion kanssa värkätessä? Pitääpä tutkia vielä tarkemmin ja paremmalla valolla kuin mitä aiemmin tänään kurkistelin sinne.
Tulipa pitkää selostusta, toivottavasti ymmärrettävää kuitenkin jos saisi selvitystä. Jos ei vikaa löydy ja tosiaan tuohon radioon liittyen on jotain diagnoosia viasta niin auttaisi. Samoin muut mahdollisuudet. Jos kyse on vastuksen vioittumisesta, näkeekö sen vastuksesta jotenkin? Mitään mittareita ei ole omistuksessa.
EDIT: Eipä siinä ollutkaan kuin yksi kovasti radion "tulilinjalla" ollut johto lähtenyt irti, oli se siinä sen verran tyrkyllä näytillä että mitenköhän en aiemmin tajunnut kiinnittää huomiota. Laitoin sen paikalleen ja radion varovaisemmin takaisin niin nyt hurraa tuulettimet kaikkiin suuntiin kaikilla nopeuksilla. :---) Kiitoksia nyt tuosta linkistä, se sai inspiroitua tutkimaan asiaa uudestaan.
Re: 900 C -89 sisäilman puhallin lakkasi toimimasta
No, niin nyt on "pikkuisen" värkätty sen puhaltimen kanssa
Ensin hain Motonetista sen 69,90 maksavan:
http://www.motonet.fi/fi/varaosat/497/2 ... ivastukset
Ei sopinut, puhallinpropeli liian pitkä ja niitattu kiinni, eli ei voinut vaihtaa alkuperäistä tilalle
Sen jälkeen tilattu latureita ja startteja yms. (J-A Elektro) myyvästä liikkeestä "juurikin" tohon autoon sopiva pelkkä moottori. Taas maaseudelle koittamaan vaihtaa alkuperäinen "propelli" uuteen moottoriin (kun siinä oli mutterikiinnitys). No arvata piti, että akseli 0,5-1,0 senttiä liian pitkä
Moottorin palautus ja tilaamaan Motonetista toi 74,90 maksava
http://www.motonet.fi/fi/varaosat/497/2 ... ivastukset
Siinä oli jälleen hyrrä valmiina ja rinnakkain vanhaa ja uutta tarkasteltaessa näytti tosi sopivalta ja samanlaiselta.
Ei prkele, eipä sopinut tämä kolmaskaan
Kuinka julmetun monta eri vaihtoehtoa tehdas voinut laittaa noin pienillä eroilla??
Nyt alkaa olla keinot vähissä, talvikin alkaa lähestyä.
Onko kellään jotain ehdotuksia, tietoja tms. jolla tästä pääsisi eteenpäin?
Ensin hain Motonetista sen 69,90 maksavan:
http://www.motonet.fi/fi/varaosat/497/2 ... ivastukset
Ei sopinut, puhallinpropeli liian pitkä ja niitattu kiinni, eli ei voinut vaihtaa alkuperäistä tilalle
Sen jälkeen tilattu latureita ja startteja yms. (J-A Elektro) myyvästä liikkeestä "juurikin" tohon autoon sopiva pelkkä moottori. Taas maaseudelle koittamaan vaihtaa alkuperäinen "propelli" uuteen moottoriin (kun siinä oli mutterikiinnitys). No arvata piti, että akseli 0,5-1,0 senttiä liian pitkä
Moottorin palautus ja tilaamaan Motonetista toi 74,90 maksava
http://www.motonet.fi/fi/varaosat/497/2 ... ivastukset
Siinä oli jälleen hyrrä valmiina ja rinnakkain vanhaa ja uutta tarkasteltaessa näytti tosi sopivalta ja samanlaiselta.
Ei prkele, eipä sopinut tämä kolmaskaan
Kuinka julmetun monta eri vaihtoehtoa tehdas voinut laittaa noin pienillä eroilla??
Nyt alkaa olla keinot vähissä, talvikin alkaa lähestyä.
Onko kellään jotain ehdotuksia, tietoja tms. jolla tästä pääsisi eteenpäin?
9-5 Wagon -05 2.3t+, 9000 CSE 2.3 -94, 9000 CDA 2.0i -91, 900 C 2D -89, 96 super -78 MR