900 C -89 sisäilman puhallin lakkasi toimimasta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
sasu
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 00:02
Paikkakunta: Raisio

900 C -89 sisäilman puhallin lakkasi toimimasta

Viesti Kirjoittaja sasu »

Nyt kun kerrankin liikuttiin 900 niin aurinko kahden viikon jälkeen paistoi niin kuumasti, että pidettiin puhallinta noin tunnin verran täysillä, puhallin lakkasi toimimasta?

Ajattelin, että toivottavasti on vain sulake palanut mutta ei :( .

Mitä kautta on/olisi helpoin ja paras tapa saada puhallin/puhaltimen moottori esille? Koitin hätäisesti katsoa, mutta olettaisin, että sisäkautta hansikaslokeron takaa?

Onko kokemuksia siitä, että mikähän meni ja kannattaako korjata, vai koittaa hommata jostain vanhasta toimiva?
9-5 Wagon -05 2.3t+, 9000 CSE 2.3 -94, 9000 CDA 2.0i -91, 900 C 2D -89, 96 super -78 MR
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 C -89 sisäilman puhallin lakkasi toimimasta

Viesti Kirjoittaja jus »

Oliko puhallus täysillä vai kolmosasennossa? Radioaukon kautta pääsee ropaamaan ja mittaamaan puhaltimen alennusvastusta, oikeanpuoleisen kaiutinaukon kautta ehkä saa mittailtua puhallinmoottoria.

Kojetaulu irti ja ehjä moottori tilalle, jos ei muuten tokene.
http://koti.mbnet.fi/~stefa/lammitys.htm
sasu
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 00:02
Paikkakunta: Raisio

Re: 900 C -89 sisäilman puhallin lakkasi toimimasta

Viesti Kirjoittaja sasu »

Puhallin oli kolmosella, eikös se ole sama kuin täysillä?

Täytyy koittaa mittailla kunhan pääsee taas pois täältä "kaupungista" ja on mahdollisuus jotain tehdäkin.

Kiitos tosi paljon erittäin hienosta kuvasarjasta/ohjeista, toivottavasti ei tarvitse vaihtaa, on siinä sentään "pikkuisen" puuhasteltavaa 8O
9-5 Wagon -05 2.3t+, 9000 CSE 2.3 -94, 9000 CDA 2.0i -91, 900 C 2D -89, 96 super -78 MR
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900 C -89 sisäilman puhallin lakkasi toimimasta

Viesti Kirjoittaja vmt »

Kyllähän sillä "kaikki kojelautasuuttimet täysin avoinna" -säädöllä tulee vieläkin kovempaa pöhinää.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 C -89 sisäilman puhallin lakkasi toimimasta

Viesti Kirjoittaja jus »

Täysillä puhallus tulee, kun ilmansuuntausnupin kääntää asentoon "Isot sivunuolet". Muilla suuntausvalinnoilla (Nollaa lukuunottamatta) virta puhaltimelle menee alennusvastuksen kautta, valitulla nopeudella 1, 2 tai 3.

Toimiiko puhallus nyt tuolla "Isot sivunuolet"-suuntauksella?
sasu
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 00:02
Paikkakunta: Raisio

Re: 900 C -89 sisäilman puhallin lakkasi toimimasta

Viesti Kirjoittaja sasu »

Aha, kokeilin äsken ja kyllä täysin mykkä on jokaisella mahdollisella valinnalla :(
9-5 Wagon -05 2.3t+, 9000 CSE 2.3 -94, 9000 CDA 2.0i -91, 900 C 2D -89, 96 super -78 MR
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: 900 C -89 sisäilman puhallin lakkasi toimimasta

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Juuri tuon puhallinmoottorin vaihto on ysisatasessa käsittämättömän suuri työ. On vaikea uskoa, ettei vuosien 79-93 välisenä aikana keksitty siihen helpotusta autoa tehdessä. Vanhassa 99:ssä se oli kuin tarjottimella heti konepellin alla...
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: 900 C -89 sisäilman puhallin lakkasi toimimasta

Viesti Kirjoittaja stara »

kannattaa oikeasta kajarin aukosta mitata saako puhallin jännitettä ( vaikka neulat johdon läpi jne..) mulla oli juurikin - 89 malli ja kerran vaikeni, vahingossa liikuttelin puhallinaukosta johtoa ja heräsi henkiin. syy oli joku ihme liitos johdossa, juurikin siinä aukon kohdilla. kiilasin jonkun puutikun siihen johtoon vulkanoituun liitokseen ja ei enää koskaan oikutellut.
- mutta jännitteen perille tulo kandee ilman muuta aina varmistaa, sitten vasta kannattaa hakata potilasta päähän, jos tulee ( siis jännitettä potilaalle) :mrgreen:
Viimeksi muokannut stara, La Elo 30, 2014 13:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: 900 C -89 sisäilman puhallin lakkasi toimimasta

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Pätkiikö muisti vai mites tuntuu että, vaihdoin ton puhallinmoottorin purkamatta kojelautaa kaiutinaukon kautta :)
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 900 C -89 sisäilman puhallin lakkasi toimimasta

Viesti Kirjoittaja sarka »

Premium Override kirjoitti:Pätkiikö muisti vai mites tuntuu että, vaihdoin ton puhallinmoottorin purkamatta kojelautaa kaiutinaukon kautta :)
Ei se normaalisti mahdu kaiutinaukosta ulos eikä sisään
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: 900 C -89 sisäilman puhallin lakkasi toimimasta

Viesti Kirjoittaja stara »

isännällä kadehdittavan laajat kajarit :lol: , ja vielä kadehdittavampi muisti :wink:
PS. kettuillaan ny koko rahan eestä, kun ollaan ns syyntakeettomassa tilassa direktiivien mukaan::
- siis kojelautaa ei purettu " kaiutinaukon kautta", sinänsä ihan hyvä juttu, koska aika ennenkuulumattoman ahdasta olis noin menetellä :lol:
-------
Premium Override kirjoitti:Pätkiikö muisti vai mites tuntuu että, vaihdoin ton puhallinmoottorin purkamatta kojelautaa kaiutinaukon kautta :)
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
reimakostaja
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Elo 27, 2014 19:06
Paikkakunta: Oulu

Re: 900 C -89 sisäilman puhallin lakkasi toimimasta

Viesti Kirjoittaja reimakostaja »

Vastataampa tähän ketjuun uuden aloittamisen sijaan kun on niin lähellä alkuperäistä aihetta.

Eli katsastuksessa tuli huomautusta siitä, kun sisätuulettimen nopeussäätö ei toimi. Ei siis katsastuksesta läpipääsyyn vaikuttanut, mutta on öisin ajaessa kyllä haitannut kun ei saa puhaltamaan riittävän kovaa ikkunoille ja huurtuvat melkoisesti, joten nyt ennen pakkasia olisi viisasta hoitaa kuntoon.

Pienellä tutkiskelulla selvisi että mitä todennäköisimmin olisi tuulettimen vastus mennyttä. Kysymys siis kuuluu, miten tähän vastukseen pääsee käsiksi? Mieluusti kuulisin perusteellisia ohjeita kun autojen kanssa värkkäilyä ollaan vasta aloittamassa. :D Ja tietty olisi lysti tietää minkälainen vastus pitää olla jotta voisin uuden käydä ostamassa ennen kuin vanhan irroittaa. Kiitoksia etukäteen jos joku osaisi neuvoa!
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 900 C -89 sisäilman puhallin lakkasi toimimasta

Viesti Kirjoittaja sarka »

reimakostaja kirjoitti:Vastataampa tähän ketjuun uuden aloittamisen sijaan kun on niin lähellä alkuperäistä aihetta.

Eli katsastuksessa tuli huomautusta siitä, kun sisätuulettimen nopeussäätö ei toimi. Ei siis katsastuksesta läpipääsyyn vaikuttanut, mutta on öisin ajaessa kyllä haitannut kun ei saa puhaltamaan riittävän kovaa ikkunoille ja huurtuvat melkoisesti, joten nyt ennen pakkasia olisi viisasta hoitaa kuntoon.

Pienellä tutkiskelulla selvisi että mitä todennäköisimmin olisi tuulettimen vastus mennyttä. Kysymys siis kuuluu, miten tähän vastukseen pääsee käsiksi? Mieluusti kuulisin perusteellisia ohjeita kun autojen kanssa värkkäilyä ollaan vasta aloittamassa. :D Ja tietty olisi lysti tietää minkälainen vastus pitää olla jotta voisin uuden käydä ostamassa ennen kuin vanhan irroittaa. Kiitoksia etukäteen jos joku osaisi neuvoa!
Eikö puhallusnopeus muutu, vai onko isommat "vaihteet" täysin mykkiä?

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... us#p996069
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
reimakostaja
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Elo 27, 2014 19:06
Paikkakunta: Oulu

Re: 900 C -89 sisäilman puhallin lakkasi toimimasta

Viesti Kirjoittaja reimakostaja »

sarka kirjoitti:Eikö puhallusnopeus muutu, vai onko isommat "vaihteet" täysin mykkiä?

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... us#p996069
Kirjoitimpa huonosti, siis puhallin ei varsinaisesti puhalla muuta kuin sillä "kovan puhalluksen asetuksella" eli kaksi isoa nuolta osoittamassa sivuille. Sitä ei myöskään voi säätää lainkaan vaan aina puhkuu samalla voimalla.

Tuossa linkkaamassasi keskustelussa puhuttiin radion asentamisen vaikutuksesta ja itsellähän tämä ongelma tuli juuri kyseisen toimituksen yhteydessä, miten se siis käytännössä tämän saa aikaan? Autosta oli alunperin radion johdot aivan kummalliset, sinne tuli muunmuassa johtoja joita ei sähkökaavion mukaan olisi kuulunut sinne tulla... Ei sitten ollut ihan varmaa mikä oli mikäkin ja piti kokeilla, mikä jossain välissä oletettavasti aiheutti oikosulun rikkoen sisävalojen sulakkeen. (Sisävalot myös siinä radionasennusrytäkässä lakkasi toimimasta ja syy siis löytyi palaneesta sulakkeesta.) Mitään muuta epäkohtaa sähköissä en kuitenkaan ole huomannut ja muut sulakkeet olivat ehjiä.

Linkkaamastasi keskustelusta: "Kannattaa katsoa ettei ole puhaltimen suunnan säätölaitteelta irronnut takaosasta lukitus , eli alipaineet karkaa ......viitaten tuohon radion vaihtoon..." Tästä ei siis ole kyse, puhaltimen suuntaa pystyy vaihtamaan ja pitää asiaankuuluvia äänitehosteita säädintä käännellessä. Voisikohan jotain muuta olla sitten irronnut radion kanssa värkätessä? Pitääpä tutkia vielä tarkemmin ja paremmalla valolla kuin mitä aiemmin tänään kurkistelin sinne.

Tulipa pitkää selostusta, toivottavasti ymmärrettävää kuitenkin jos saisi selvitystä.:D Jos ei vikaa löydy ja tosiaan tuohon radioon liittyen on jotain diagnoosia viasta niin auttaisi. Samoin muut mahdollisuudet. Jos kyse on vastuksen vioittumisesta, näkeekö sen vastuksesta jotenkin? Mitään mittareita ei ole omistuksessa.

EDIT: Eipä siinä ollutkaan kuin yksi kovasti radion "tulilinjalla" ollut johto lähtenyt irti, oli se siinä sen verran tyrkyllä näytillä että mitenköhän en aiemmin tajunnut kiinnittää huomiota. Laitoin sen paikalleen ja radion varovaisemmin takaisin niin nyt hurraa tuulettimet kaikkiin suuntiin kaikilla nopeuksilla. :---) Kiitoksia nyt tuosta linkistä, se sai inspiroitua tutkimaan asiaa uudestaan.
sasu
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 00:02
Paikkakunta: Raisio

Re: 900 C -89 sisäilman puhallin lakkasi toimimasta

Viesti Kirjoittaja sasu »

No, niin nyt on "pikkuisen" värkätty sen puhaltimen kanssa :twisted:

Ensin hain Motonetista sen 69,90 maksavan:

http://www.motonet.fi/fi/varaosat/497/2 ... ivastukset

Ei sopinut, puhallinpropeli liian pitkä ja niitattu kiinni, eli ei voinut vaihtaa alkuperäistä tilalle :twisted:

Sen jälkeen tilattu latureita ja startteja yms. (J-A Elektro) myyvästä liikkeestä "juurikin" tohon autoon sopiva pelkkä moottori. Taas maaseudelle koittamaan vaihtaa alkuperäinen "propelli" uuteen moottoriin (kun siinä oli mutterikiinnitys). No arvata piti, että akseli 0,5-1,0 senttiä liian pitkä :twisted: :twisted:

Moottorin palautus ja tilaamaan Motonetista toi 74,90 maksava

http://www.motonet.fi/fi/varaosat/497/2 ... ivastukset

Siinä oli jälleen hyrrä valmiina ja rinnakkain vanhaa ja uutta tarkasteltaessa näytti tosi sopivalta ja samanlaiselta.

Ei prkele, eipä sopinut tämä kolmaskaan :twisted: :twisted:

Kuinka julmetun monta eri vaihtoehtoa tehdas voinut laittaa noin pienillä eroilla??

Nyt alkaa olla keinot vähissä, talvikin alkaa lähestyä.

Onko kellään jotain ehdotuksia, tietoja tms. jolla tästä pääsisi eteenpäin?
9-5 Wagon -05 2.3t+, 9000 CSE 2.3 -94, 9000 CDA 2.0i -91, 900 C 2D -89, 96 super -78 MR
Vastaa Viestiin