Saab 90 Projekti

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
motorheads
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Elo 11, 2014 18:26

Saab 90 Projekti

Viesti Kirjoittaja motorheads »

Elikkäs sain päähäni idean alkaa rakentamaan vuoden 86 Saab 90 uudelleen. Koneesta (b201) luultavasti mennyt kannentiiviste ja vaiheiston päästä vuotaa öljyä. Miettisin kerran kone olisi hyvä ottaa irti ja avata se läpikotaisesti, vaikka 170tkm ajettu onkin. Muistin että kaasutin voisi vaihtaa ruiskujärjestelmään ja laittaa 99 turbon moottorin/hilpeet. Nyt tarvisin 99 Turbon moottorin jota voi vähän virittää, kunnon välijäähdyttäjällä, isommalla turbolla. Auto on muuten ruosteeton ja omana aikana tullut 30tkm ajettua.
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Saab 90 Projekti

Viesti Kirjoittaja Jope »

motorheads kirjoitti:Nyt tarvisin 99 Turbon moottorin jota voi vähän virittää, kunnon välijäähdyttäjällä, isommalla turbolla. Auto on muuten ruosteeton ja omana aikana tullut 30tkm ajettua.
Kannattaa aloittaa erikoislupahakemuksen valmistelu samantien, kerkeät sitten tappelemaan sen valmiiksi kun turbonooppa on valmis.

En haluis lannistaa, mutta se menee sitten jääradalle / pellolle valmistuttuaan jos et erikoislupaa saa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Saab 90 Projekti

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Sait aika huonon idean, jos meinaat sen kilpiinkin saada laillisesti.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 90 Projekti

Viesti Kirjoittaja aero »

Nooooh, eihän se nyt tartte kuin saada uskottavasti max 120hp omavalmistemoottorina leimaan, nooppa on kuitenkin vanha ja korkeapäästöinen. Eli koneeseen tarpeeksi rankkaa modifikaatiota että menee omavalmisteena eikä tehdaskoneena, sytkä sopivasti päe helevettiä ja imukanavat tukkoon niin eiköhän siitä saa alle 120hp penkitettyä yli 0,3bar ahdoilla.

Uuden Audin voi vieläkin tilata 120hp -tehoisella 1,8 -litraisella bensaturbolla, joten sen pitäisi olla tarvittaessa ihan uskottava lukema 2-litraisesta omavalmisteesta, joka pohjautuu 30v vanhaan moottoritekniikkaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Saab 90 Projekti

Viesti Kirjoittaja Jope »

http://jope.fi/saab/sosnet/tietopankki/ ... distus.gif

Tosta saattaa olla apua hakemuksen liitteenä, tai sitten ei pätkän vertaa. FHRA:n tyypit ovat luvanneet auttaa kaikkia harrastelijoita! :-)

Ja vaikka olinkin aiemmin pessimisti, niin tee se!

Katulaillisesta nykysääntöjen aikana rakennetusta turbonoopasta on puhuttu niin kauan kun olen Saabeja harrastanut.

Tee se, loppuun asti ja muutokset otteeseen.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 90 Projekti

Viesti Kirjoittaja aero »

Komppaan Jopea, turbonoopasta on haaveiltu niin monesti niin pitkään, että lupaan julkisesti tarjota itseään ja asiakkaitaan kunnioittavassa kahvilassa vähintään pullakahvit ensimmäiselle, joka moisen rakentaa täysin lailliseksi muutokset otteessa Suomen rekkarissa.

Älä välitä lannistavista kommenteista, mutta selvitä tosiaan mitä tarvii tehdä että moottori käy omavalmisteesta - valitettavasti lähes kaikki* Saabin turbokoneet ovat liian tehokkaita mennäkseen täällä kilpiin sellaisenaan, kun noopan tehoraja on tosiaan se 120hv.

*) 2.2TiD:stä on 115hp versio, mutta sitä et noopan keulalle tahdo.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
MSaab
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2004 20:58
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Saab 90 Projekti

Viesti Kirjoittaja MSaab »

Niinpä, mullakin on -87 Ysikymppi jemmassa tuota varten...
Kyselin Akelta anno dazumal muutoslupaa T16 asentamiseksi, mutta mitään ennakkopäätöstä ei saa, vaan "ainahan on maksettava, eikös juu" vaikka sitten päätös olisikin negatiivinen.
Sen sijaan ruiskuversio onnistuu, muttei sekään i16-koneella :-(

Muissa sivistysvaltioissa tuo tehtaan todistus riittäisi, mutta ei meidän trafilandiassa!
Viron tai Ruotsin kautta onnistuisi?
Saabisti #1497
Saabit 90,99,900
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 90 Projekti

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ruiskuksi muutos olisi se fiksu vaihtoehto. Vaihtaisi iivarin kannen (siinä ei ole kuristuksia imukanavissa kaasarimallin tapaan) ja siihen siistii kanavat + joku viritysnokka-akseli ja peltisarja vielä pakokaasujen poistoon.

ps. ja ei tartte edes muutoskatsastaa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Rumpsis 99/90
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Ke Loka 08, 2014 11:45
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Saab 90 Projekti

Viesti Kirjoittaja Rumpsis 99/90 »

Onkos tässä rojektissa tapahtunut edistystä?
Kaikki paitsi Saab autoilu on turhaa!
Vastaa Viestiin