Koneremontin jälkeen tuli epämiellyttävä jyrinä allekirjoituksen ysisataseen.
Tyhjäkäynnillä vaihde vapaalla, kone pyörii ihan nätisti ilman ylimääräisiä ääniä. Mutta kun kytkee vaihteen ja nostaa kytkimen tuntumaan ilman että auto vielä liikkuu, alkaa
jyrinä joka sitten jatkuu myös auton ollessa liikkeellä.
Tuo jyristäminen kuuluu/tuntuu pienillä kierroksilla ja häviää esim. maantieajossa.
Ei ole väliä kytkeekö ykkösen tai pakin, samalla lailla kuuluu jurina. Ääni kuulostaa lähinnä siltä, että jokin osa moottorista tai laatikosta ottaisi koriin kiinni. Jurina tuntuu kaikilla vaihteilla matalilla kierroksilla.
Moottorin tukikumeja epäilisin itse syypääksi, mutta voiko ne hajota niin että näyttävät päällisin puolin ehjiltä? Konetta paikalleen laittaessa kuskinpuoleinen kumi meni aluksi hieman ohi hahloista jotka ohjaa kumin paikoilleen, ja kumiin tuli siinä vaiheessa vähän sivusuuntaista jänkäystä. Kone kuitenkin tuntuu olevan jämäkästi paikoillaan.
Toinen vaihtoehto voisi olla kytkin, mutta mikä kytkimen asennuksessa voisi mennä pieleen, että tulisi tuollainen jurina? Kytkinkopan jo aukaisin ja tarkistelin päällisin puolin että kaikki on kunnossa. Myös pulttien kireyden tarkistin.
Mitähän tuolle osaisi seuraavaksi tehdä?
Moottorin jyrinä
Moottorin jyrinä
#2163
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
Re: Moottorin jyrinä
Eihän pakoputki ota koriin kiinni ja resenoi siitä?
Saab 9000cd 16v turbo autom.vm. 1988
Saab 99 gl vm.1983
Saab 99 gl vm.1983
Re: Moottorin jyrinä
Tarkistin pakoputken eikä ota koriin.
Sellaisen havainnon tein äsken, että kytkinpoljin ylhäällä kun työntää varovasti vaihdekeppiä eteenpäin (esim. ykkös vaihteelle) jurina alkaa heti kuulua. Auto siis tyhjäkäynnillä, enkä yrittänytkään laittaa vaihdetta päälle kytkin ylhäällä ,vaan kevyesti vaihteen suuntaan keppiä liikuttamalla.
Sellaisen havainnon tein äsken, että kytkinpoljin ylhäällä kun työntää varovasti vaihdekeppiä eteenpäin (esim. ykkös vaihteelle) jurina alkaa heti kuulua. Auto siis tyhjäkäynnillä, enkä yrittänytkään laittaa vaihdetta päälle kytkin ylhäällä ,vaan kevyesti vaihteen suuntaan keppiä liikuttamalla.
#2163
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
Re: Moottorin jyrinä
Taannoin kun kunnostin 99:iin h-koneen, konerempan jälkeen moottori jyrisi ja resonoi ikävästi. Lopulta vikakin löytyi. Vauhtipyörä ei ollut mennyt pohjaan saakka vaikka pultit oli kiristetty momenttiavaimella. Puhdistus ja rekyylittömällä vasaralla naputtelu tasaisesti. Vielä heittokellolla tarkastettiin että limppu ei vipata.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Moottorin jyrinä
Nyt kun jälkikäteen muistelen remontin vaiheita, niin vauhtipyörä ei aluksi meinannut lähteä painumaan kampiakselia vasten. Ilmeisesti kiristin pultteja epätasaisesti. Momenttiavaimella kyllä kiristin lopuksi pultit.
Tuo vauhtipyörän pieni heitto kyllä tuntuisi ihan järkeenkäyvältä syyltä jyrinään.
Täytyy varmaan vielä purkaa kytkin ja vauhtipyörä irti.
Tuo vauhtipyörän pieni heitto kyllä tuntuisi ihan järkeenkäyvältä syyltä jyrinään.
Täytyy varmaan vielä purkaa kytkin ja vauhtipyörä irti.
#2163
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
Re: Moottorin jyrinä
Selvisi lopultakin jyrinän aiheuttaja. Apukuljettajan puoleisen sisemmän vetonivelen tripoidin yksi laakerikehä oli irronnut ilmeisesti asennusvaiheessa ja mennyt vetomaljan pohjalle.
Huomasin tuon, kun etupyörät ilmassa pyöritin konetta eri vaihteilla. Vetoakselissa näkyi selvä heitto.
Ajossa en huomannut mitään outoa sen jyrinän lisäksi. Nyt en kyllä yhtään ihmettele sitä jyristystä, koska vetoakseli nojasi vetomaljan pohjaan. Pyöräntuennan kautta koneen värinät siirtyi koriin.
Huomasin tuon, kun etupyörät ilmassa pyöritin konetta eri vaihteilla. Vetoakselissa näkyi selvä heitto.
Ajossa en huomannut mitään outoa sen jyrinän lisäksi. Nyt en kyllä yhtään ihmettele sitä jyristystä, koska vetoakseli nojasi vetomaljan pohjaan. Pyöräntuennan kautta koneen värinät siirtyi koriin.
#2163
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87