Aurauskulma
Aurauskulma
Onko kellään antaa osviittaa miten saisin itse säädettyä aurauskulmat
onko vaikea tehdä itse vai pitäiskö viedä korjaamolle
Tuntuu vain puskevan pahasti noissa liikenneympyroissä
näin talvi liukkailla auto on 88 900i
onko vaikea tehdä itse vai pitäiskö viedä korjaamolle
Tuntuu vain puskevan pahasti noissa liikenneympyroissä
näin talvi liukkailla auto on 88 900i
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Muita syitä
Itselläkin puskee ympyröissä jos liukasta, empä tullut ajatelleeksi että kulmat voisi olla pielessä ? Täytyypä tarkistaa ne joskus.
Mutta itsellä puskeminen loppui kun ajoin vähemmällä vauhdilla ympyrän läpi
Myös renkaat voi vaikuttaa.
Mutta itsellä puskeminen loppui kun ajoin vähemmällä vauhdilla ympyrän läpi
Myös renkaat voi vaikuttaa.
Re: Aurauskulma
[quote="karimylly"]Onko kellään antaa osviittaa miten saisin itse säädettyä aurauskulmat
onko vaikea tehdä itse vai pitäiskö viedä korjaamolle.
Suosittelen korjaamoa mutta aurauksen voi kyllä katsoa itsekkin ihan mittanauhalla, mutta siitä ei viellä paljon iloa ole, kun jää kampperit ja kasterit tarkastamatta. Ei se enään niin paljon seillä korjaamolla maksa että kannattais pilata renkaat.
onko vaikea tehdä itse vai pitäiskö viedä korjaamolle.
Suosittelen korjaamoa mutta aurauksen voi kyllä katsoa itsekkin ihan mittanauhalla, mutta siitä ei viellä paljon iloa ole, kun jää kampperit ja kasterit tarkastamatta. Ei se enään niin paljon seillä korjaamolla maksa että kannattais pilata renkaat.
Aurauskulman tarkistukseen kannattaa rakentaa jonkinlainen teleskooppikeppi jossa vaikka viivotin asteikkona. Se on aika pieni se millin parin ero mikä vanteen reunasta mitaten pitää olla.
Camberinkin pystyy suurin piirtein tarkistamaan aivan tasaisella vaikka luotilangalla ja viivottimella. Vaatii vähän trigonometrista laskentaa.
Säätöä en tuolla lähtisi tekemään, mutta selviää ainakin onko niin paljon pielessä että kannattaa maksaa säädöstä.
Caster onkin jo vähän monimutkaisempi tarkistettava.
Kokeilin kerran laittaa 88 satkuun vähän "terävämmät" kulmat, eli vaihdoin camberin positiivisesta negatiiviseksi. Pienellä laskutoimituksella suurinpiirtein laskeskelin paljonko säätöpaloja tarvitaan noin -0,5 asteen camberiin kun lähtötilanne (~+0,5) oli tiedossa. Vaati kyllä aika nipun, useampi milli, paloja. Sen jälkeen kyllä kääntyi, melkeinpä liiankin herkästi. Toisaalta ei se vielä paha ollut ajaa suorallakaan. Nyt kuitenkin alla rauhallisempi tehdasasetus.
Camberinkin pystyy suurin piirtein tarkistamaan aivan tasaisella vaikka luotilangalla ja viivottimella. Vaatii vähän trigonometrista laskentaa.
Säätöä en tuolla lähtisi tekemään, mutta selviää ainakin onko niin paljon pielessä että kannattaa maksaa säädöstä.
Caster onkin jo vähän monimutkaisempi tarkistettava.
Kokeilin kerran laittaa 88 satkuun vähän "terävämmät" kulmat, eli vaihdoin camberin positiivisesta negatiiviseksi. Pienellä laskutoimituksella suurinpiirtein laskeskelin paljonko säätöpaloja tarvitaan noin -0,5 asteen camberiin kun lähtötilanne (~+0,5) oli tiedossa. Vaati kyllä aika nipun, useampi milli, paloja. Sen jälkeen kyllä kääntyi, melkeinpä liiankin herkästi. Toisaalta ei se vielä paha ollut ajaa suorallakaan. Nyt kuitenkin alla rauhallisempi tehdasasetus.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Re: Aurauskulma
Kokemuksesta voin sanoa, että 900 puskee pienissä nopeuksissa yllättävän herkästi, varsinkin risteyksissä täytyy olla varovainen. Yli 60km/h nopeuksissa mennäänkin sitten pidon vähentyessä nelipyöräluisussa tai jopa peräluisussa. Liian suuri aurauskulma teki ainakin minun 900:n levottomaksi suoraan ajettaessa ihan kuivalla asfaltillakin.karimylly kirjoitti:Onko kellään antaa osviittaa miten saisin itse säädettyä aurauskulmat
onko vaikea tehdä itse vai pitäiskö viedä korjaamolle
Tuntuu vain puskevan pahasti noissa liikenneympyroissä
näin talvi liukkailla auto on 88 900i
Itse tein säädön omavalmisteisella terästangolla, joka on teleskooppimallinen. Siinä on lukitusruuvi. Tangolla verrataan vanteen etu-ja takareunan eroa. Rasvamontulla/nosturilla tuo säätö on vielä jotenkin inhimillistä touhua. Muista, että ratti voi mennä vinoon, jos säädät vain yhdeltä puolelta.
Esim. rengasliikkeessä teetettynä etupään suuntaus maksaa 25-50euroa. J
Joo itseänikin kiinnostaa minkälainen vaikutus on etupään geometrian muutoksilla og saabin kulkuun. Suunnitteilla on saada saabini paremmin kääntyväksi ja vähemmän puskevaksi. Tiedän millä muutoksilla se onnistuu, mutta ne jotka ovat jo niitä kokeilleet niin minkälaisia kokemuksia teillä on. Mitä olette tehneet ja minkälainen vaikutusus sillä oli esim. suoraa ajamiseen tai perän elämiseen?
Onhan tuon etupään kanssa tullut tapeltua, mutta luulen ettei enää kauan. On nimittäin tarkoitus alkaa tekemään toi keula kokonaan putki rungolle. Ei tahdo noi tavarat enään kestää kyydissä. Säädettävät perssonit laitoin toissa talvena eteen ja loppui se vetoakseli rumba saman tien, nyt vaan rupee muuten repeemään joten on aika päivittää koko auto. Tulee uusi keula ja taka-akseli jhon myös säädettävät perssonit, kai se olis toi moottorikin jo avattava kun on ajettu jo niin paljon. Kestävyydestä täytyy antaa kyllä täydet pisteet tuolle moottorille.
Soitin viime viikolla tuonne AKK:hon ja tekniikka heppu näytti minun idealle vihreää valoa, joten kai sitä saa tuonkin asian parissa menemään muutaman askin tupakkia ja ...........
Otamme muuten vastaan ideoita missä olisi sellainen perssoneilla varustettu taka-akseli golffin akseli on liian hento.
Soitin viime viikolla tuonne AKK:hon ja tekniikka heppu näytti minun idealle vihreää valoa, joten kai sitä saa tuonkin asian parissa menemään muutaman askin tupakkia ja ...........
Otamme muuten vastaan ideoita missä olisi sellainen perssoneilla varustettu taka-akseli golffin akseli on liian hento.
No, ensimmäisenä tulee mieleen, että onhan kaikki pallonivelet ehjät keulassa(myös raidetankojen sisemmät)? Jos on, tämän jälkeen säätöön. 900:lle löytyy useammat eri säädöt, tehostimella oleville, ilman tehostinta, sport, aero. jne. Eli, jos viet auton säädettäväksi, niin kannattaisi etsiä vaikkapa nuo sportin säädöt. tässä yksi linkki:SabaT16 kirjoitti:Joo itseänikin kiinnostaa minkälainen vaikutus on etupään geometrian muutoksilla og saabin kulkuun. Suunnitteilla on saada saabini paremmin kääntyväksi ja vähemmän puskevaksi. Tiedän millä muutoksilla se onnistuu, mutta ne jotka ovat jo niitä kokeilleet niin minkälaisia kokemuksia teillä on. Mitä olette tehneet ja minkälainen vaikutusus sillä oli esim. suoraa ajamiseen tai perän elämiseen?
http://www.900aero.com/main/tech_main_chassie.htm
Omaan satkuun eivät saaneet aurauksia edes säädettyä. Oli pultit niin jumissa. Eipä siinä säätämistä juuri olisi ollutkaan, vaikka 40mm laskusarja on alla. Ratin saivat kuitenkin laitettua suoraan, vaikka se omasta mielestä oli suorassa jo ennestään. en oo omassa satkussa huomannu aliohjautuvuutta, mutta muutaman kerran risteys on menty kuin takapotkusella. Sopivassa kohdassa kun laittaa pienempää pykälää, niin lähtee perä irti. Pittää alkaa reenaamaan kuhan tänne korpeen tulee talvi.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Ihmettelen kovasti, jos et ole havainnut og900:n puskemisominaisuutta, eli aliohjautumista taajamanopeuksissa.
Allekirjoittanut on muutamia kertoja säikähtänyt todella pahasti satkun puskiessa risteyksessä vastaantulijoiden kaistan kautta. Yleisestihän vanhoja saabeja pilkataan tuon puskemisominaisuuden takia.
Allekirjoittanut on muutamia kertoja säikähtänyt todella pahasti satkun puskiessa risteyksessä vastaantulijoiden kaistan kautta. Yleisestihän vanhoja saabeja pilkataan tuon puskemisominaisuuden takia.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 13
- Liittynyt: Su Loka 26, 2003 20:12
- Paikkakunta: Seinäjoki
Aika vaikeet oli nuo http://www.900aero.com ohjeet.... Tuntus et saa helpommin kohdalleen kun jaksaa vaan nostella autoo ylös alas, ja huom! liikutella autoa alustan saattamiseksi "lepotilaan" ennen uusinta mittausta. Tietysti noissa 900aeron arvoissa on otettu kuitenkin jo huomioon geometrian muuttuminen kun autossa on taas paino päällä(huom. no weight ohjeessa)...
-Aurausta 0.5 - 1.0mm
-Negatiivista camperia 0.5 - 1.5 astetta
-Positiivista casteria pari kolme astetta
Nämä ehkä ite laittasin aluks ja lähtisin sit haarukoimaan oman maun mukaan..... Oikeita säätöjä on lähes yhtä monia kuin on autoja ja kuskejakin....
Itse huomasin tossa jokin aika sitten kun liukastelin kesärenkailla ensilumilla et loivassa mutkassa lähti puskemaan aika rajusti.... Homman pelasti kytkimen painaminen pohjaan jolloin kumpikin pyörä sai pyöriä oman mielensä mukaan ja pito palasi.... Kyllä se voimansiirto näköjään vain vastustaa menoa ja tässätapauksessa pitoa... Talvipyörillä tälläistä nyt kuitenkaan ei enää tapahtuu, tai sitten on kyllä syytä tarkastaa rengastus tai ottaa kemppilukko talveksi pois........
Ja jos saa saabinsa odottamattomasti puskemaan taajamanopeuksissa niin kyllä silloin on jotain pielessä. Vaikka sen kyllä tunnustan että saabit ovat taipuvaisia aliohjautuvuuteen, kuitenkin vasta suuremmilla nopeuksilla....
-Aurausta 0.5 - 1.0mm
-Negatiivista camperia 0.5 - 1.5 astetta
-Positiivista casteria pari kolme astetta
Nämä ehkä ite laittasin aluks ja lähtisin sit haarukoimaan oman maun mukaan..... Oikeita säätöjä on lähes yhtä monia kuin on autoja ja kuskejakin....
Itse huomasin tossa jokin aika sitten kun liukastelin kesärenkailla ensilumilla et loivassa mutkassa lähti puskemaan aika rajusti.... Homman pelasti kytkimen painaminen pohjaan jolloin kumpikin pyörä sai pyöriä oman mielensä mukaan ja pito palasi.... Kyllä se voimansiirto näköjään vain vastustaa menoa ja tässätapauksessa pitoa... Talvipyörillä tälläistä nyt kuitenkaan ei enää tapahtuu, tai sitten on kyllä syytä tarkastaa rengastus tai ottaa kemppilukko talveksi pois........
Ja jos saa saabinsa odottamattomasti puskemaan taajamanopeuksissa niin kyllä silloin on jotain pielessä. Vaikka sen kyllä tunnustan että saabit ovat taipuvaisia aliohjautuvuuteen, kuitenkin vasta suuremmilla nopeuksilla....
-
- "Hirsch"
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
- Paikkakunta: Jyväskylä
Joo oon huomannu, varsinkin menneenä kesänä. Meinas aero puskee ittensä ja mut semmoseen isoon lumiauraan kunnes holläsin kaasua ni sit se käänty, oli tosin kyllä vesi ja märkä asvaltti.Mertmi kirjoitti:Ihmettelen kovasti, jos et ole havainnut og900:n puskemisominaisuutta, eli aliohjautumista taajamanopeuksissa.
Allekirjoittanut on muutamia kertoja säikähtänyt todella pahasti satkun puskiessa risteyksessä vastaantulijoiden kaistan kautta. Yleisestihän vanhoja saabeja pilkataan tuon puskemisominaisuuden takia.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Aurauskulmien säätö
Miittasin aurauskulman vanteista Saab 900S vm-91 ja totesin aurausta 5mm. Käsitykseni mukaan etuvetoisessa pitäisi olla haritusta 0-1mm.
Epäilys heräsi koska autoa joutuu ikäänkuin jatkuvasti ohjaamaan.
Kysymys, pitääkö raidetangon renkaanpuoleinen nivel irroittaa renkaan päästä, että kulmaa pääsee säätämään jos näin on homma lienee aika hankala toteutaa nivelen pää irti säätö kokoonpano tarkistus ja sama homma uudelleen.
Vai onko raidetankon hammastangon puoleisen kumin alla joku liitos, että löysäämällä lukitusmutterit säädön voi tehdä tankoa pyörittämällä.
Epäilys heräsi koska autoa joutuu ikäänkuin jatkuvasti ohjaamaan.
Kysymys, pitääkö raidetangon renkaanpuoleinen nivel irroittaa renkaan päästä, että kulmaa pääsee säätämään jos näin on homma lienee aika hankala toteutaa nivelen pää irti säätö kokoonpano tarkistus ja sama homma uudelleen.
Vai onko raidetankon hammastangon puoleisen kumin alla joku liitos, että löysäämällä lukitusmutterit säädön voi tehdä tankoa pyörittämällä.
Vanhalla Saabilla liikenteessä