900 painelaakeri ja kytkimen pääsylinterin korjaus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Thorhammer
"Hölösuu"
Viestit: 1406
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 00:37
Paikkakunta: Hellsinki

Re: 900 painelaakeri ja kytkimen pääsylinterin korjaus

Viesti Kirjoittaja Thorhammer »

Kyllä se sieltä mitä ilmeisin myös vuotaa koska alta kovin märkä.

Moottori käynnissä.Vaihteen lyö päälle niin hyppää samantien koko auto ja sammuu :) Pääsylinteri kuiva.
9-3 Ss - 07 Post apocalypse. og900 - 91 Steamsprocket
"parempi kumin haju risteyksessä,kuin ruumiin haju"
thorhammer.sc@gmail.com
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 painelaakeri ja kytkimen pääsylinterin korjaus

Viesti Kirjoittaja jus »

Onko se vaihteiston alta vauhtipyörän kohdalta märkä jarrunesteestä (työsylinteristä), vaihteistoöljystä (esim. kytkinakselin stefalta) vai moottoriöljystä (kampiakselin stefalta tai lohkon ja vaihteiston välistä)?

Pääsylinterin tiivisteet voivat päästää nesteet männän ohi vaikkei mitään sinne sylinterin ulkopuolelle vuotaisikaan. Pääsylinterin tiivisteistä toinen tekee työn ja painaa nestettä kytkimelle, toinen pitelee nesteet pääsylinterin sisällä.

Työsylinterivikaa noista oireista saa pääteltyä vain, jos poljinta pumpatessa jarrunestettä valuu työsylinterin alta kytkinkoppaan (ja siitä sitten vauhtipyörän kohdalla olevasta valumareiästä auton alle).
Thorhammer
"Hölösuu"
Viestit: 1406
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 00:37
Paikkakunta: Hellsinki

Re: 900 painelaakeri ja kytkimen pääsylinterin korjaus

Viesti Kirjoittaja Thorhammer »

Kun kytkin alkoi näyttämään ongelmiaan alkoi auton alle merkkaamaan. Moottoriöljyä ei ole syönyt
Kytkimen toiminnan heikentyessä alkoi myös merkkaamaan enemmän.Viimeisillään kulutuksen näki jarruneste säiliössä.

Toivotaan että vika saadaan korjattua tolla työsylinterin ostolla.
9-3 Ss - 07 Post apocalypse. og900 - 91 Steamsprocket
"parempi kumin haju risteyksessä,kuin ruumiin haju"
thorhammer.sc@gmail.com
tonisku
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Maalis 29, 2007 21:12
Paikkakunta: Kaarina

Re: 900 painelaakeri ja kytkimen pääsylinterin korjaus

Viesti Kirjoittaja tonisku »

Tuli hommattua vm. -90 satku. Toimii hienosti ja on hyvässä tikissä.
Kytkimen kanssa tosin ongelmaa. Kylmänä on käynyt muutaman kerran niin, että kytkin ei pidä lainkaan, esim aamulla pakitus pihasta oli hieman haastavaa kun vetoa ei saanut lainkaan pois päältä :). Ottaa myös yleisesti kiinni vasta aivan pohjasta. Mikähän mahtaa olla ongelma? Meneekö koko kytkinsetti vaihtoon vai pääseeköhän pienemmällä? Auto on ilmeisesti seisonut jonkin aikaa, joten voisiko vika olla vain käytön puutteessa. Autolla ajettu vasta 213tkm.
Thorhammer
"Hölösuu"
Viestit: 1406
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 00:37
Paikkakunta: Hellsinki

Re: 900 painelaakeri ja kytkimen pääsylinterin korjaus

Viesti Kirjoittaja Thorhammer »

Nyt on uusittu pääsylinteri,apusylinteri.kytkin.. Toimi yhden päivän moitteettomasti. Merkkaa edelleen jostain ja pakin kun lyö päälle kuulu rusahdus. Ei vissiin apusylinteri edelleenkään pidä kunnolla. Alkaa menemään hermot tämän kanssa.

Täytyy vielä ilmata uudemman kerran mutta en usko että auttaa.
9-3 Ss - 07 Post apocalypse. og900 - 91 Steamsprocket
"parempi kumin haju risteyksessä,kuin ruumiin haju"
thorhammer.sc@gmail.com
JAT
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: To Touko 22, 2014 20:19
Paikkakunta: Tampere

Re: 900 painelaakeri ja kytkimen pääsylinterin korjaus

Viesti Kirjoittaja JAT »

^Pakkihan rusahtelee muutenkin, kun synkronoimaton on.
Saab 900S MY91 Odoardo Grey Metallic (PR)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900 painelaakeri ja kytkimen pääsylinterin korjaus

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ei rusahtele jos kytkin ja loota kunnossa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Klopelo
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2012 14:53
Paikkakunta: Helsingfors

Re: 900 painelaakeri ja kytkimen pääsylinterin korjaus

Viesti Kirjoittaja Klopelo »

En enää löytänyt linkkiä Adam Malmcronan tekemään erinomaiseen ja kuvitettuun kytkimenvaihto-oppaaseen, mutta olen tallentanut viestin ja härskisti tässä jaan sen teidän kanssanne. Hyötyruotsilla lukuun.

Tämä tällaisena välihuutona.

http://www.docdroid.net/ji3u/kopplingsbyte.pdf.html
900i 2.0 16v -90 "Efraim"
Thorhammer
"Hölösuu"
Viestit: 1406
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 00:37
Paikkakunta: Hellsinki

Re: 900 painelaakeri ja kytkimen pääsylinterin korjaus

Viesti Kirjoittaja Thorhammer »

Ei se kertaakaan ole rusahtanut kun on sen hetken toiminut kunnolla.
9-3 Ss - 07 Post apocalypse. og900 - 91 Steamsprocket
"parempi kumin haju risteyksessä,kuin ruumiin haju"
thorhammer.sc@gmail.com
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900 painelaakeri ja kytkimen pääsylinterin korjaus

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kyl ruotsin poika tekee kaiken hankalasti.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900 painelaakeri ja kytkimen pääsylinterin korjaus

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Thorhammer kirjoitti:Nyt on uusittu pääsylinteri,apusylinteri.kytkin.. Toimi yhden päivän moitteettomasti. Merkkaa edelleen jostain ja pakin kun lyö päälle kuulu rusahdus. Ei vissiin apusylinteri edelleenkään pidä kunnolla. Alkaa menemään hermot tämän kanssa.

Täytyy vielä ilmata uudemman kerran mutta en usko että auttaa.
Ilmaa vaan uusiksi ja suosittelen painekorkin hommaamista jarrunestesäiliön kanteen tai sitä fillarin sisärengaskikkaa. Polkemalla ei aina saa ilmattua jostain syystä. Lisäksi murheita voi tulla hapertuvasta letkuosasta siinä linjassa. Murenee vissiin sisältäpäin ja murut menee työsylinteriin...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900 painelaakeri ja kytkimen pääsylinterin korjaus

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

myös tippakannua on käytetty onnistuneesti jos ei paineilmaa eikä polkupyöriä ole tarjolla. alakautta ylös painetta antaen.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin