99 Rättinivelen irroittaminen/ehostaminen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

99 Rättinivelen irroittaminen/ehostaminen

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Elikkäs vaihteensiirron rättinivel tullut tiensä päähän, tarkoituksena itse ehjätä se taas kuntoon, ongelmana on nyt se, etten saa sitä rättiniveltä irti. Molemmat mutterit jo irroitin mutta se pienempi pultti ei ole meinaan liiku mihinkään,eikö sen kuulukkin lähteä irti? vasaralla sitä hiukan jo kopsuttelin tuloksetta. Pientä ohjeistusta kaivattaisiin nyt tuon rättinivelen irroitamiseen :oops:
http://aijaa.com/Yy7pOo
99 GL Petro -84
molby
"Hirsch"
Viestit: 879
Liittynyt: Su Tammi 24, 2010 08:18

Re: 99 Rättinivelen irroittaminen/ehostaminen

Viesti Kirjoittaja molby »

muistaisin oikein, pienempi on kartiomalli, jonkun verran piukassa, uuden rättinivelen, umpi kuminen, täytyy olla 99 tai 90, muistaakseni 900 on pidempi, ei käy.
sitten vaihdeköpin keskittäminen, pakilla, 6mm poranterä, keskikonsolin vieressä, vaihdetankongossa olevaan reikään. korjatkaa, kuka paremmin muistaa, kai siitä etsi toiminnolakin löytyy tietoa.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: 99 Rättinivelen irroittaminen/ehostaminen

Viesti Kirjoittaja stara »

saattavat toisinaan olla pirun tiukassa, varsinkin jos liikaa kiritetty.
Viimeksi muokannut stara, Su Loka 19, 2014 10:29. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: 99 Rättinivelen irroittaminen/ehostaminen

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Juuri näin, säätäessä keppi pakkiasentoon ja maton alta kepin edestä keppilinjaston rungosta löytyy reikä ja siirtäjätangosta myös. Sopiva meisseli tai poranterä aukkoon ja rättinivel kireälle. Kartiotappi lähtee varmaan parhaiten tuolla puristuskeinolla kun ei sinne pääse kunnolla lyömään. Ovat yleensä hiton tiukassa joten ei kannata heti masentua jossei heti irtoa.

Ysiysissähän rättinivel on tehty kahdesta kumilätystä jotka joustavat ja ysikympissä on putkimallinen umpikuminen se jousto-osa. Isoveljen ysiysissä vanha rättinivel korjattiin leikkaamalla sopivasta kumista uudet kumilätyt ja sittem vaan pultattiin rättinivel kasaan.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: 99 Rättinivelen irroittaminen/ehostaminen

Viesti Kirjoittaja stara »

arvelen, jotta se on kartiosokka, siksi niin tiukassa. jos hakkaamalla ottaa, niin taakse on fyllättävä tiukasti tukea, jotta iskulla on vastintukea, retkua vasten ei saa mitään voimaa perille.
Jonkun sortin puristinhan ainakin 900 versioon tarvittiin, lyönti retkuun akselin ei kunnolla voimaa tuota, ja eikuulemma pääse oikein lyömäänkään.
minä modasin isosta mutterista avainväli 41 mm puristimen, laikalla pala pois ja hieman piti sisältäkin kalvaa kamaa laikalla ja porasin kierteet ulostyönninruuville. halkio vastapuolelle, jotta sokka mahtuu pujottumaan. ruuviksi panin pitkän M10 lukitusruuvin väärinpäin, eli se väätiökolo keskittää/ estää lipsumisen.. 2 mutteria tiukkaan perätysten kontraan. toki voihan kärkikoloa hieman porailla tavalliseenkin pulttiin.
-------------------------------------
Kovakundi kirjoitti:Elikkäs vaihteensiirron rättinivel tullut tiensä päähän, tarkoituksena itse ehjätä se taas kuntoon, ongelmana on nyt se, etten saa sitä rättiniveltä irti. Molemmat mutterit jo irroitin mutta se pienempi pultti ei ole meinaan liiku mihinkään,eikö sen kuulukkin lähteä irti? vasaralla sitä hiukan jo kopsuttelin tuloksetta. Pientä ohjeistusta kaivattaisiin nyt tuon rättinivelen irroitamiseen :oops:
http://aijaa.com/Yy7pOo
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: 99 Rättinivelen irroittaminen/ehostaminen

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Noniin, 3 päivän ahertamisen jälkeen lopputuloksena on toimiva vaihteensiirto, ikänään noin hyvin toiminu vaihteet, alkoivat samalla pakkisalpa ja peruutusvalo toimimaan oikeaoppisesti. Tosiaan, se kartiopultti lähti lopultakin irti lukemattomien vasaraniskujen seurauksena, niitit poistin rautasahalla, roiskeläpästä leikkasin sopivat kiekot ja pulteilla koko höskä taas kasaan, kepin keskitys ja voilà!
Kiitoksia foorumilaisille kattavista ohjeista :wink:
99 GL Petro -84
Vastaa Viestiin