900 turbo 8v, turbo rikki
900 turbo 8v, turbo rikki
Tuli eilen raahattua kotiin ihan siistin oloisen kattoluukullisen 3- ovisen 8v 900 turbon, vuosimalli on 1981. Auto on muuten leimassa ja yllättävän siisti mutta turbo siinä on ihan loppu, se vuotaa jo öljyä.
Onko arvon foorumilaisilla neuvoja antaa mistä löytyisi käytetty turbo kyseiseen autoon? Ei varmaankaan kannata enää lähteä rikkinäistä kunnostamaan..?
t.
Tumppi Lindblom
Onko arvon foorumilaisilla neuvoja antaa mistä löytyisi käytetty turbo kyseiseen autoon? Ei varmaankaan kannata enää lähteä rikkinäistä kunnostamaan..?
t.
Tumppi Lindblom
Citroën Jumper 2.2 ´10
Re: 900 turbo 8v, turbo rikki
Ja heti perään jatkokysymys: käykö T16 Mitsun turbo T8 koneeseen?
Citroën Jumper 2.2 ´10
Re: 900 turbo 8v, turbo rikki
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=47665
"Turbojen yhteensopivuus
Ennen vuotta 1987 turbot käyvät ristiin suoraan ja samaten vuoden 1987 jälkeen vesijäähdytetyt turbot käyvät ristiin suoraan. 90-luvun satkujen Mitsu TE05 ja wanhempien Garrett T03 ovat täysin samoilla liittimillä.
T8:ssa on aavistuksen verran pienemmät turbot, kun T16:ssa, mutta laipoissa ja letkulähdöissä ei ole eroa, voit vaihtaa T16:sta peräisin olevan turbon suoraan T8:n.
Vesijäähdytyksen lisääminen M87:sta vanhempaan ei ole mikään vaikea temppu, vesi tulee turbolle termarikotelosta banjoliittimellä ja paluu alavesiletkuun. Uudemman alavesiletkun jos hankkii, niin ei tarvitse tehdä sen suurempia modifikaatioita sieläkään päässä.
Huomaathan, että 9000:ssa on erilainen downpipen laippa kuin 900:ssa (päätylevyn voi vaihtaa) ja lisäksi turbon pesiä saattaa joutua vähän kääntelemään. Jos haluat aitoon Saab-henkeen bolt on-ahtimen, niin etsi 900:sista peräisin olevia ahtimia."
"Turbojen yhteensopivuus
Ennen vuotta 1987 turbot käyvät ristiin suoraan ja samaten vuoden 1987 jälkeen vesijäähdytetyt turbot käyvät ristiin suoraan. 90-luvun satkujen Mitsu TE05 ja wanhempien Garrett T03 ovat täysin samoilla liittimillä.
T8:ssa on aavistuksen verran pienemmät turbot, kun T16:ssa, mutta laipoissa ja letkulähdöissä ei ole eroa, voit vaihtaa T16:sta peräisin olevan turbon suoraan T8:n.
Vesijäähdytyksen lisääminen M87:sta vanhempaan ei ole mikään vaikea temppu, vesi tulee turbolle termarikotelosta banjoliittimellä ja paluu alavesiletkuun. Uudemman alavesiletkun jos hankkii, niin ei tarvitse tehdä sen suurempia modifikaatioita sieläkään päässä.
Huomaathan, että 9000:ssa on erilainen downpipen laippa kuin 900:ssa (päätylevyn voi vaihtaa) ja lisäksi turbon pesiä saattaa joutua vähän kääntelemään. Jos haluat aitoon Saab-henkeen bolt on-ahtimen, niin etsi 900:sista peräisin olevia ahtimia."
Saab 900S MY91 Odoardo Grey Metallic (PR)
-
- "Turbo"
- Viestit: 213
- Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 14:09
- Paikkakunta: Ii
Re: 900 turbo 8v, turbo rikki
Jos päädyt laittamaan mitsun: Uudemman mallin alavesiletkua saa muuten vielä uutena skruvatilta. Tilasin viime talvena. Tuotenumero: 13533. Hintaa oli 36 eur.
Merkkiliikkeestä saa turbolta alavesiletkulle lähtevän putken jos haluaa laittaa alkuperäisen. En muista tarkkaan sen hintaa. Ehkä samaa luokkaa kuin tuo alavesiletku.
Edit. Onhan jotkut juttujen mukaan vaan tulpanneet mitsusta ne vesilähdöt ja ajelleet ilman. Ilmeisesti kestää niinkin kun muistaa vähän jälkikäytellä enemmän.
Merkkiliikkeestä saa turbolta alavesiletkulle lähtevän putken jos haluaa laittaa alkuperäisen. En muista tarkkaan sen hintaa. Ehkä samaa luokkaa kuin tuo alavesiletku.
Edit. Onhan jotkut juttujen mukaan vaan tulpanneet mitsusta ne vesilähdöt ja ajelleet ilman. Ilmeisesti kestää niinkin kun muistaa vähän jälkikäytellä enemmän.
Saabiton mies since 7/2022
Re: 900 turbo 8v, turbo rikki
Ok, kiitos vinkistä!
On pari vaihtoehtoa jo tarjottu, molemmat Mitsuja. Loistava foorumi tämä, aina löytyy apua!
On pari vaihtoehtoa jo tarjottu, molemmat Mitsuja. Loistava foorumi tämä, aina löytyy apua!
Citroën Jumper 2.2 ´10
Re: 900 turbo 8v, turbo rikki
Mitenkökän 900S:än eli matalapaineturbon ahdin, onko sekin asennettavissa suoraan T8:iin vai onko erilainen? Mitä ilmeisemmin Gt-17 kyseessä.
Citroën Jumper 2.2 ´10
Re: 900 turbo 8v, turbo rikki
^Eipäs vaan se on ihan se mitsu mikä ässissä on
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Re: 900 turbo 8v, turbo rikki
ja sopii siis suoraan tuon tilale.
täältä löytyy kokemusta vesijäähdytetyllä turbolla ilman vettä ajelusta, hyvin ovat kestäneet kenkimistä, kunhan vain muistaa tuon lämpimäksi ajon ja jäähdyttelyn niinkuin turboissa aina..
täältä löytyy kokemusta vesijäähdytetyllä turbolla ilman vettä ajelusta, hyvin ovat kestäneet kenkimistä, kunhan vain muistaa tuon lämpimäksi ajon ja jäähdyttelyn niinkuin turboissa aina..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu