Saab 99 H-moottori epätasainen käynti
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 68
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 19:43
Re: Saab 99 H-moottori epätasainen käynti
Irroitin alipainesäätimeltä tulevan letkun kaasuttimen puolelta ja koitin puhaltaa/imeä letkuun. Ilma ei kulkenut kumpaankaan suuntaan. Pitäisikö sen kulkea jompaan kumpaan suuntaan?
Jarrutehostimelta tulevan letkun katsoin myös ja siinä ei ollut mitään vikaa. Kääntelin letkua ja suihkuttelin starttipilottia kumiholkkiin, mutta ei noussut kierrokset.
Jarrutehostimelta tulevan letkun katsoin myös ja siinä ei ollut mitään vikaa. Kääntelin letkua ja suihkuttelin starttipilottia kumiholkkiin, mutta ei noussut kierrokset.
Re: Saab 99 H-moottori epätasainen käynti
Voi olla et muisti tekee tepposet mutta kaasarivehkeissä eikö imies jakajakoppa pois pitäs näkyä jakajan sisäl liikettä.
Alipainesäätimen kalvo rikki oli esim. mul bmw, datsun ainakin ollu ja vanhoissa kadeteissa oli erittäin yleinen vika (kuten tonnarin sutkäkasetit
) . Käynti häröili kun ei ottanut ennakkoa tarpeeksi ja jakajan perusennakolla pysty vähän kompensoimaan kunnes sai ehjän osan.
Alipainesäätimen kalvo rikki oli esim. mul bmw, datsun ainakin ollu ja vanhoissa kadeteissa oli erittäin yleinen vika (kuten tonnarin sutkäkasetit
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 68
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 19:43
Re: Saab 99 H-moottori epätasainen käynti
Kokeilin irroittaa alipainesäätimen letkun kaasarista. Koeajolenkin perusteella ei mitään muutosta koneen käytöksessä, vaikka letku oli irti. Otin sitten jakajan kannen, pyörijän ja sen alla olevan muovisen suojalevyn pois. Jakajan sisällä ei liikkunut mikään kun alipainesäätimen letkuun puhalsi tai imi. Alipainesäätimen sisältä kuului vaan sellaista ääntä kuin joku pellinpala lommahtelisi. Ilma ei kuitenkaan liiku kumpaankaan suuntaan.
Eli oirekuvaus kertauksena: Tyhjäkäynti suhteellisen tasainen, lukuunottamatta epäsäännölliseen tahtiin pakoputkesta kuuluvia pieniä vaimeita tussahduksia. Tasakaasulla pienillä kierroksilla ajettaessa (esim. 3:lla 40 km/h tai 4:lla 50 km/h) Epäsäännöllisiä nykäyksiä, aivan kuin joku kipinä jäisi silloin tällöin pois. Kiihdytettäessä käy täysin puhtaasti. Käyntiin lähtee todella hyvin sekä kylmänä, että kuumana.
Eli oirekuvaus kertauksena: Tyhjäkäynti suhteellisen tasainen, lukuunottamatta epäsäännölliseen tahtiin pakoputkesta kuuluvia pieniä vaimeita tussahduksia. Tasakaasulla pienillä kierroksilla ajettaessa (esim. 3:lla 40 km/h tai 4:lla 50 km/h) Epäsäännöllisiä nykäyksiä, aivan kuin joku kipinä jäisi silloin tällöin pois. Kiihdytettäessä käy täysin puhtaasti. Käyntiin lähtee todella hyvin sekä kylmänä, että kuumana.
Re: Saab 99 H-moottori epätasainen käynti
Tarkistappa sytytyksen ajoitus lampun kans, ja varmista että kaikki sytytysjohot on varmasti kunnola kiini. Joko tutkit kaasuttimen kalvon kunnon? Seki voi aiheuttaa omituista käytöstä kun menee huonoksi.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
- eegas
- "Hölösuu"
- Viestit: 1096
- Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
- Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi
Re: Saab 99 H-moottori epätasainen käynti
Sytytysmoduulia epäilisin, jos on kärjetön sytytys, en kyllä saanut selvää tätä topiikkia lukemalla, kuitenkin itsellä samoja oireita -83 käyttöönotetulla 99:llä, siinä kärjetön sytytys. Tuo moduuli sijaitsee tulipellissä oikealla puolella lasinpyyhkijän moottorin alla.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Re: Saab 99 H-moottori epätasainen käynti
Omassa kaasarisatkussa (vm. 87 mutta Strömbergin kaasarilla) samanlainen ongelma, eli kulkee ihan hyvin (varsinkin kaikkien tähän mennessä tehtyjen huoltojen jälkeen) mutta tyhjäkäynti on epätasainen ja myös ajossa tyhjäkäynnillä tuntuu nykimistä. Viimeisen kahden vuoden aikana olen uusinut jokseenkin kaikki mainitut osat, sytytysmoduulia lukuunottamatta ja letkuissa en ole vuotoja havainnut, joskin ihan varma en niistä silti uskalla olla.
Joka tapauksessa, seuraavat toimenpiteet EIVÄT ole korjanneet ongelmaa: uusi alipainesäädin, kaasuttimen huoltosarja (kaikki tiivisteet ym.), uusi polttoainepumppu, virranjakajan kansi, pyörijä, tulpanjohdot, tulpat... jäiköhän vielä jotain pois.
No, oma epäiltyni, kun melkein kaikki muu on jo tullut käytyä läpi, on kaasuttimen lämpötilakompensaatioventtiili (se valkoinen pitkulainen möntti kaasarin kyljessä) ... sitä en ole vielä koettanut vaihtaa kun ei ole tullut missään varaosaliikkeessä vielä vastaan. Sitä siis tarjoan myös mahdolliseksi ongelmapaikaksi tässäkin tapauksessa, kun oireet niin samalta kuulostavat...
--Tuomas
Joka tapauksessa, seuraavat toimenpiteet EIVÄT ole korjanneet ongelmaa: uusi alipainesäädin, kaasuttimen huoltosarja (kaikki tiivisteet ym.), uusi polttoainepumppu, virranjakajan kansi, pyörijä, tulpanjohdot, tulpat... jäiköhän vielä jotain pois.
No, oma epäiltyni, kun melkein kaikki muu on jo tullut käytyä läpi, on kaasuttimen lämpötilakompensaatioventtiili (se valkoinen pitkulainen möntti kaasarin kyljessä) ... sitä en ole vielä koettanut vaihtaa kun ei ole tullut missään varaosaliikkeessä vielä vastaan. Sitä siis tarjoan myös mahdolliseksi ongelmapaikaksi tässäkin tapauksessa, kun oireet niin samalta kuulostavat...
--Tuomas
Re: Saab 99 H-moottori epätasainen käynti
Jos kellon kalvo ehjä ja hall-anturin levy ei käänny, olisiko kellon tanko luiskahtanut tapista?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 68
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 19:43
Re: Saab 99 H-moottori epätasainen käynti
Virranjakajan pyörijän kärki, joka yhdistää pyöriessään virranjakajan kannen sylinterikohtaisiin nastoihin, näytti oleva kulunut. Vaihdoin uuden pyörijän, jolloin nykiminen tasakaasulla tuntuu vähentyneen, mutta ei ole vielä kokonaan poistunut. Ilmeisesti vika voi olla aika mystinen, kuten käyttäjä "tmerila" kirjoitti pari viestiä aiemmin. Kun edes tietäisi onko vika sähkö- vai polttoainepuolella ![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Re: Saab 99 H-moottori epätasainen käynti
Aika moni temppuilu on juurikin sytkässä. Kokemusta on. Kannattaa käyttää alkuperäisiä bosch -pyörijöitä ja jakajan kansia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saab 99 H-moottori epätasainen käynti
missä päin suomea tää on jos joku tulis vaikka katsomaan. joskus se pikkuvika vaan ei löydy ku katselee
lasien läpi.
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
Re: Saab 99 H-moottori epätasainen käynti
EI kun imet ja kieli jää letkuun kiinni niin on kunnossa.Sämst Av Alla Bilar kirjoitti:Irroitin alipainesäätimeltä tulevan letkun kaasuttimen puolelta ja koitin puhaltaa/imeä letkuun. Ilma ei kulkenut kumpaankaan suuntaan. Pitäisikö sen kulkea jompaan kumpaan suuntaan?
Jarrutehostimelta tulevan letkun katsoin myös ja siinä ei ollut mitään vikaa. Kääntelin letkua ja suihkuttelin starttipilottia kumiholkkiin, mutta ei noussut kierrokset.
Ari 1622
Re: Saab 99 H-moottori epätasainen käynti
olikos siihen kanteen tulevaan tehostajalta tuleva letkun liitokseen viel yksi pikku letku kaasarilta, joskus siihen jotkut korjaamot teki reiän alapuolelle että päästöt sai läpi, tarkasta että se on ehjä vakuumitestillä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 68
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 19:43
Re: Saab 99 H-moottori epätasainen käynti
Koitin tuota ja kyllä jäi kieli kiinni, eli pitäisi olla kunnossa.ari_viitanen kirjoitti: EI kun imet ja kieli jää letkuun kiinni niin on kunnossa.
Ei ole sellaista letkua omassamestari kirjoitti:olikos siihen kanteen tulevaan tehostajalta tuleva letkun liitokseen viel yksi pikku letku kaasarilta, joskus siihen jotkut korjaamot teki reiän alapuolelle että päästöt sai läpi, tarkasta että se on ehjä vakuumitestillä
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
Mutta luulen, että ongelma on nyt aika pitkälle ratkennut. Nimittäin venttiilikopasta lähtee kaksi letkua; paksumpi letku ilmanputsarille ja ohut letku imusarjan alkuun. Tämä ohut letku oli hapertunut ja halkeillut ja kun siihen suihkutti sopivaan kohtaan starttipilottia niin kierrokset nousi. En ollut huomannut aiemmin. Vaihdoin uuden letkun tilalle ja ainakin muutaman kilometrin koeajolenkin perusteella nykimisongelmaa ei enää tunnu olevan.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 68
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 19:43
Re: Saab 99 H-moottori epätasainen käynti
Väitin aiemmin, että jakajan sisällä ei liiku mikään. Jakaja oli nyt uudestaan auki ja tutkin asiaa paremmassa valossa, niin kyllä siellä sittenkin liikettä tapahtui letkua imettäessä. Imuvoima, joka liikutteluun tarvitaan, tuntui vaan olevan aika kova. Kun taas kaasarin puolella siinä nipassa, johon letkun toinen pää tulee, ei juuri minkäänlaista imua kyllä tunnu koneen käydessä ei tyhjäkäynnillä eikä kierroksilla. Eli epäilen, että kaasarista tuleva heikko imu ei paljon jaksa virranjakajan pohjalevyä liikutella. Kuuluisiko kaasarista tuntua kovempi imu ja jos kuuluisi niin mikä voisi olla syynä heikkoon imuun?Sämst Av Alla Bilar kirjoitti: Jakajan sisällä ei liikkunut mikään kun alipainesäätimen letkuun puhalsi tai imi.