Hyvä, että irtosi. Näin jälkeenpäin on tietenkin helppo selitellä miten olisi pitänyt jne. jne. Mutta, itse tein maastopyörän ohjaustangosta "apuvälineen", viilasin pyöröviilalla kolon pultille. Tanko on sopivasti muotoiltu ja sillä sai sopivan l. riittävän paljon voimaa.jariha kirjoitti:Työkaluina sorkkarauta ja vasara.
99:n kytkinakseli
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Onnittelut työn sujumisesta. Yhteistyö on voimaa, välillä sitä tarvitaan enemmän kuin luuleekaan
Nyt voikin miettiä asennukseen liittyviä asioita.
Jos tulee mieleen hankkia käytettyjä osia kuluneiden tilalle, niin kerron omia kokemuksia vm. 1973 1.85 ja vm. 1975 2.0 osien yhteensopivuudesta.
Kytkinakseli on toisessa muutaman millin pidempi vauhtipyörän päästä. Pidemmästä sai lyhyemmän tilalla toimivan lyhentämällä kulmahiomakoneella ja smirgelillä.
Ylemmän hammaspyörän halkaisija on toisessa millin tai pari suurempi (eri hammasluku?). Pienempi kävi isomman tilalla, eikä ylimääräistä ääntä kuulunut.
Suositus tuohon aikaan oli, että jos ylin hammaspyörä pitää urien kuluneisuuden takia vaihtaa, on vaihdettava kaikki kolme hammaspyörää (ei ihan halpa juttu!).
Ylintä hammaspyörää asennettaessa pitää laakeria naputella ulkokehältä ja samalla pyöritellä hammaspyörää ja varmistaa, että hampaat menevät lomittain, eivätkä törmää toisiinsa. Kytkinakseli kannattaa asentaa samassa paketissa, vaikka sen saa paikalleen myöhemminkin.
RJK

Nyt voikin miettiä asennukseen liittyviä asioita.
Jos tulee mieleen hankkia käytettyjä osia kuluneiden tilalle, niin kerron omia kokemuksia vm. 1973 1.85 ja vm. 1975 2.0 osien yhteensopivuudesta.
Kytkinakseli on toisessa muutaman millin pidempi vauhtipyörän päästä. Pidemmästä sai lyhyemmän tilalla toimivan lyhentämällä kulmahiomakoneella ja smirgelillä.
Ylemmän hammaspyörän halkaisija on toisessa millin tai pari suurempi (eri hammasluku?). Pienempi kävi isomman tilalla, eikä ylimääräistä ääntä kuulunut.
Suositus tuohon aikaan oli, että jos ylin hammaspyörä pitää urien kuluneisuuden takia vaihtaa, on vaihdettava kaikki kolme hammaspyörää (ei ihan halpa juttu!).
Ylintä hammaspyörää asennettaessa pitää laakeria naputella ulkokehältä ja samalla pyöritellä hammaspyörää ja varmistaa, että hampaat menevät lomittain, eivätkä törmää toisiinsa. Kytkinakseli kannattaa asentaa samassa paketissa, vaikka sen saa paikalleen myöhemminkin.
RJK
99 -84
En retostele, mutta oma pyörä maksaa noin 2800€ ja tämä työkaluksi muutettu tanko on mun Tunturin entinen stonga. Tässä vaikka kuva pyörästä ja sen polkijasta.kontki-2 kirjoitti:Maastopyörä vain saattaa olla kalliimpi kuin tuo kyseinen saappi![]()
EDIT: Pyörän arvo piti kuiteista tarkistaa, nyt on oikein...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Do diin. Nyt kun olisin kytkimen vihdoin kasaamassa, niin eihän työ tunnu sujuvan millään. Eli "kytkin, kytkinlevy ja työsylinteri painelaakereineen" eivät vain mene taidoillani paikalleen. Epäilen, onko minulla väärä kytkinsarja?
Painelaakeri oli jo erilainen. En hätääntynyt tästä ja kun vanha laakeri vaikuttaa hyväkuntoiselta, mutta ei. Tutkin sen verran, mutta muuta vuosilukua sarjasta/paketista ei löydy, kuin painelaakerin 1976-. Ja autohan on vuosimallia 1974. Voisiko joku vahvistaa epäilykseni kuvan perusteella: http://www.vippet.net/jari/tmp/kytkin05b.jpg (vasemmalla uusi sarja)
Jos näin on, onko tähän hankittava kokonaan uusi sarja? Kytkinlevy kai on samanlainen ja tuo aiempi työsylinteri/painelaakeri vaikuttaa hyväkuntoiselta.
EDIT: Kyseessähän on tämä auto tässä etualalla (viimeaikoina tosin lunta on tullut hieman lisää)...

Painelaakeri oli jo erilainen. En hätääntynyt tästä ja kun vanha laakeri vaikuttaa hyväkuntoiselta, mutta ei. Tutkin sen verran, mutta muuta vuosilukua sarjasta/paketista ei löydy, kuin painelaakerin 1976-. Ja autohan on vuosimallia 1974. Voisiko joku vahvistaa epäilykseni kuvan perusteella: http://www.vippet.net/jari/tmp/kytkin05b.jpg (vasemmalla uusi sarja)
Jos näin on, onko tähän hankittava kokonaan uusi sarja? Kytkinlevy kai on samanlainen ja tuo aiempi työsylinteri/painelaakeri vaikuttaa hyväkuntoiselta.
EDIT: Kyseessähän on tämä auto tässä etualalla (viimeaikoina tosin lunta on tullut hieman lisää)...

#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
Onko tuo kuvassa näkyvä painelaakeri tiukka tuohon työsylinteriin? Nimittäin, jossain vuosimallissa se muuttuu ja minulla ei ole siitä nyt muistikuvaa kuin sen verran, että ei se ainakaan noin vanhassa pitäisi vielä muuttua. Painelaakerin muuttumisella ei ole paineasetelmaan mitään vaikutusta, vain työsylinteri/painelaakeri ovat vuosimallillisesti toisiinsa sidoksissa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Nyt on sitten kerätty taas intoa ja motivaatiota tämän projektin pariin ja pistettiin Antin kanssa kaksi tyhmää päätä yhteen ja tajuttiin, että eihän tämä nyt ihan oppikirjan mukainen ratkaisu taida ollakaan. Ja vastaus seisoo tietenkin täällä foorumilla. Mutta nyt se vasta tajuttiin. Eli uritushan sieltä näyttää pettäneen ja sitä on korjattu hitsaamalla päin p:tä. Ihmettelinkin, että onpa tuoreen näköinen kytkinlevy, joten tuli se sitten ihan turhaan vaihdettua (ja asetelma kans).RJK kirjoitti:Oliskohan kytkinakselin uritus pettänyt ja akseli olisi hitsattu hammaspyörään kiinni?
Näkisimme, että tästä eteenpäin vaihtoehtoja on kaksi:
a) etsimme jostain uuden kytkinakselin ja ensiovedon ylemmän hammasrattaan (vaihtoehdoista ehdottomasti suositeltavin) tai
b) hitsaamme tätä vanhaa (siis mikäli emme kohdan a osia onnistu löytämään)
Ei ihme, ettei se sinne enää takaisin mennyt, kun oli hitsattu väärin ja akselille (eli laakerille) ei saanut lukitusrengasta mahtumaan. Juuri ja juuri ensiorattaat ottii toisiinsa. Ihme, jos tuo edes kahta kuukautta on liikenteessä kestänyt, koska ei se siellä paikoillaan ole ennenkään ollut.
Mutta nyt on motivaatio taas korkealla, sillä tiedämme mitä tehdä. Ja olemme jälleen paljon paljon viisaampia, kuin aamulla herätessämme

Jos sinulla on ylimääräisinä ehjää kytkinakselia ja ensiovedon ylempää hammasratasta, niin olemme valmiit ne ostamaan. Pitää olla siis vuoden 74 malliin sopivat. Ilmeisesti vuoden 76 ja uudemmat ei käy.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
-
- "Kaasari"
- Viestit: 40
- Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 00:44
- Paikkakunta: Kerava
.
Viimeksi muokannut Atte Sirén, Su Joulu 20, 2015 21:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Atte Sirén, Kerava-city
9-5 Aero Combi -01, 9-5 2.3t -98, 9000 CSE 2.3t -93
9-5 Aero Combi -01, 9-5 2.3t -98, 9000 CSE 2.3t -93
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Otetaanpa tämä väite vielä syyniin. Muuttuiko ensioveto ketjuvetoiseksi 76 vai milloin? Eli onko tuo 900T16:n hammaspyörällinen enska (v. 77) käypä, vai kuinka paljon pitää osia vaihtaa?RJK kirjoitti:Ensinnäkin muistutus kaikille vastaajille:
Kyseessä on hammaspyöräensiöllä varustettu malli, joka oli käytössä vuosimalliin -75 asti. Siinä on ylimmän hammaspyörän sisällä samankokoinen uritus kuin kytkinlevyssä. Tämä oli heikko kohta. Uritus kului ja lopulta kytkinakseli pyöri tyhjää ja auto jäi siihen. Ketjuvedon tullessa käyttöön suurennettiin urituksen halkaisijaa ketjupyörän sisällä.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
Sanomastani näyttää saavan myös väärän käsityksen. Tarkoitus oli kertoa, että tämä yhdistelmä: hammaspyöräensiö ja ulkoinen kytkinsylinteri + vipuvarsi oli käytössä vuosimalliin -75 asti.
Kytkinakselin ympärillä oleva työsylinteri tuli vuosimalliin -76 ja ketjuveto vuosimalliin -78.
Muistikuvani mukaan painelaakeri on jo kuvassa olevassa osassa, jonka uraan tulee kytkinhaarukan tapit. Tuo erillinen painelaakeri kuuluu vain vuosimalliin -76 ja siitä eteenpäin, eikä sitä pidä tunkea tähän malliin. Tämä voi olla syynä siihen että osat eivät sovi paikoilleen. Ja tietenkin uuteenkin paineasetelmaan pitää laittaa se noin 4 - 5 millin irroitusrengas paikoilleen.
Toinen asia on kytkinakseli ja hammaspyörä. Oletko yrittänyt asentaa tätä pakettia paikoilleen siten että kytkinlevy ja asetelma eivät ole paikoillaan. Onko hitsaus tehty niin, että akseli ei osu kunnolla vauhtipyörän silmälaakeriin?
RJK
#1757
Kytkinakselin ympärillä oleva työsylinteri tuli vuosimalliin -76 ja ketjuveto vuosimalliin -78.
Muistikuvani mukaan painelaakeri on jo kuvassa olevassa osassa, jonka uraan tulee kytkinhaarukan tapit. Tuo erillinen painelaakeri kuuluu vain vuosimalliin -76 ja siitä eteenpäin, eikä sitä pidä tunkea tähän malliin. Tämä voi olla syynä siihen että osat eivät sovi paikoilleen. Ja tietenkin uuteenkin paineasetelmaan pitää laittaa se noin 4 - 5 millin irroitusrengas paikoilleen.
Toinen asia on kytkinakseli ja hammaspyörä. Oletko yrittänyt asentaa tätä pakettia paikoilleen siten että kytkinlevy ja asetelma eivät ole paikoillaan. Onko hitsaus tehty niin, että akseli ei osu kunnolla vauhtipyörän silmälaakeriin?
RJK
#1757
99 -84
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Tällainen mötikkä sieltä tuli ulos. Eli kytkinakseli on katkaistu ja hitsattu päästään kiinni rattaaseen. Myös tuo hitsaus on pettänyt, joten osat (akseli ja hammaspyörä) ovat nyt irrallaan. Näin on myös varmistunut, että uritus on alunperin hioutunut sileäksi.RJK kirjoitti:Toinen asia on kytkinakseli ja hammaspyörä. Oletko yrittänyt asentaa tätä pakettia paikoilleen siten että kytkinlevy ja asetelma eivät ole paikoillaan. Onko hitsaus tehty niin, että akseli ei osu kunnolla vauhtipyörän silmälaakeriin?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
En oikein ymmärtänyt edelläolevasta, mikä on pielessä.Ei ihme, ettei se sinne enää takaisin mennyt, kun oli hitsattu väärin ja akselille (eli laakerille) ei saanut lukitusrengasta mahtumaan. Juuri ja juuri ensiorattaat ottii toisiinsa. Ihme, jos tuo edes kahta kuukautta on liikenteessä kestänyt, koska ei se siellä paikoillaan ole ennenkään ollut.
Tarkistuksia varten kysymyksiä:
a) Meneekö pelkkä hammaspyörä ilman isoa laakeria oikein paikoilleen
b) Asenna pelkkä kytkinakseli paikoilleen. Mahtuuko päätylaippa (halk. 72 mm) paikoilleen niin, että ison lukitusrenkaan saa menemään uraansa
Varaosien sopivuutta varten mittaa hammaspyörän halkaisija ja laske hampaiden lukumäärä.
Mittaa kytkinakselin pituus ennen hitsauksia.
Lumi- ja pakkastilanteen takia en pääse nyt penkomaan omaa vanhojen osien varastoani.
RJK
#1757[/quote]
99 -84
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
a) Hammaspyörä menee yksin (ilman akselia) paikalleen, mutta akselin kanssa ei.RJK kirjoitti:Tarkistuksia varten kysymyksiä:
a) Meneekö pelkkä hammaspyörä ilman isoa laakeria oikein paikoilleen
b) Asenna pelkkä kytkinakseli paikoilleen. Mahtuuko päätylaippa (halk. 72 mm) paikoilleen niin, että ison lukitusrenkaan saa menemään uraansa
b) Hmm, en nyt muista onko ihan noin kokeiltu, mutta mielestäni tässä on juuri se ongelma. Pitäisi mennä vielä sentin verran syvemmälle. On kokeiltu myös toisella akselilla, että akseli kyllä menee perille asti. Mutta tuo on hitsattu päädystään, joten kun akseli on pohjassa, niin eihän se hammasratas enää syvemmälle pääse. Jotenkin tuntuu, ettei sitä lukitusrengasta ole tällä virityksellä saatu koskaan paikalleen, vaan että olisi ollut ihan laakerin varassa kiinni.
Ja minulla sattuu olemaan yksi uudempi b-kone varastossa, jota pitää nyt purkaa, että sattuisiko se olemaan hammasrattaalla ja saisin siitä osat. Siitä otettu kytkinakseli ei ole täysin identtinen, vaikkakin pituus ja paksuus ovat samat.
Tutkitaan vielä, mutta nyt viikolla vähän hiljaisempaa...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari