http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 74#p137474
STEFAT KAMPIAKSELILLA
hihnapyörien puoleinen stefa ( B- kone Öljytiiv 47,6x66,9x9,5 , H- kone Akselitiiv 48x66.7x10 Saab ) se yleensä vuotaa, minä en ole vielä sitä vaihtanut. siihenkin pitää olla joku työkalu, mutta kait siihen joku kotikonsti löytyy. Siinä täytyy poistaa ilmastoinnin hihnapyörä jos sellainen on ja sitten avata avainvälin 30 mm ( 27 mm jostain n. vm 90 eteenpäin) mutteri, joka on ahtaassa paikassa ja joskus hyvin tiukassa, jos on käytetty lukitetta ruuveissa, kiristysmomentti on 175 Nm (190 Nm ennen vm 1991)
öljypumpun o- rengas kannattaa vaihtaa samalla kun stefa, koska yleensä se on vanhoissa pääasiallinen vuodon syy.
Sinne olen tehnyt erikoisavaimen, laikalla madallettu hylsy, joka on hitsattu (noin reilu)--metriseen lattarautaan. Toinen saapisti kun pitää sitä paikallaan
runkoa vasten avautumissuunnassa ja toinen starttaa auton niin aukeaa helpoiten väittävät metsien miehet (ei kokemusta), muutoin joutuisi pitämään jostain vastaan . Kiinnipannessa kierrelukitetta ( ei ehkä kuitenkaan kandee ainakaan kovaa käyttää, jos meinaa joskus ilman lämmitystä avatakin, heh). eivät mitään varmaankaan laittaneet mulle, kun korjaamolla käytin ?? ja
vastaan voi pitää kun poistaa hammaskehän muovikopan alasivupultin ja kampeaa suojuksen sivuun, hammaskehälle kampeaa sopivan kita- avaimen ( kuulemma on sopiva vastinkohta jossain?). Oikeaoppinen ( yksin asentavalle mm) vastaanpitopalikka on pätkä hammastusta, joka vissiin kiinnitetään pultilla koppaan, kuten JUS- kuvista näkyy. yritin sellaista värkätä katkaisemalla joutilaasta vauhtipyörästä pätkän hammaskehää, mutta ei siitä muistaakseni asiallista tullut tai en viitsinyt mitoitella/ sovitella loppuun kun akuuttia tarvetta ei ollut.
VAUHTIPYÖRÄN PUOLEINEN STEFA
( koko motonetin luettelosta nimellä kampiakselin takatiiviste 108 x 88 x 12 mm) vaatii kytkimen , paineasetelman ja vauhtipyörän poiston. Jos autolla on ajettu 200 000 ja kytkimeen tulee asiaa , kantsii harkita vakavasti stefan vaihtamista samalla, sillä työ siinä lähinnä maksaa kytkimen kanssa kun saa voimistella.
Jos itse tekee ja ei saa korjaamotyökalua, niin sen voi puristaa omatekoisella vanerikiekollakin, tein itse 12 mm muottivanerista isolla kuppisahalla. mitat ovat ulkohalkaisija väh. 108 ( = stefan mitta), sisäreikä n. 37---40 mm, (akselin päässä dia 35 mm ulkonema), pulttien
jakohalkaisija 72 mm ( 8 kpl tasajaolla M10 kierteitä , noin 4 reikää 11--12 mm riittää vedätykseen + 1 kpl ohjaustapille) . Stefa on niin suuri, jotta se pitää vedättää suoraan ja tasaisesti M10 pulteilla vauhtipyörän kiinnityspulttien kierteistä. Jos panee hakkaamalla, niin on iso vaara, jotta stefa kärsii. öljyä paikat liukkaiksi ennen vedätystä. VAI OLISKOHAN RASVA PAREMPAA ?? stefa on pantava mahdollisimman SUORAAN ja katsottava mieluusti että huuli tulee terveemmälle paikalle kuin edellinen ( mittaa ja vertaa vanha ja uusi, saabin orkkisvaraosan huuli kuulemma on hieman eri kohdassa kuin originaali, tarkista ?)
VARO ettet käytä liian pitkiä pultteja ( passaa pulttien pituus etukäteen prikoilla), sillä laippa on 14 mm paksu ja sen takana on heti runkolaakeri, eli pultit eivät saa mennä laipasta läpi.
Vanha stefa lähtee helposti ruuvarilla kampeamalla, mutta varokuitenkin vahingoittamasta stefan vastinpintaa, vaikka akselinpinta onkin pintakarkaistua.
silmälaakeri kannattaa yleensä vaihtaa samalla, jos ei ole koskaan vaihdettu, se on ihan tavallinen 2- puoleisesti suojattu kuulalaakeri tyyppi 6202 2RS, joita pitäisi olla kaikissa haratsuissakin. Vauhtipyörän ruuvit oikeaan momenttiin ja käytetään ruuvilukitusnestettä.
SEN ULOSVETÄMISEEN on omat kikkailunsa, betonikiilapulteista ja kierretangosta >> ulosveto iskuvasara niistä viritelty, hae lisäinfoa foorumilta.