pakkilukko

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
junnu
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ti Touko 03, 2005 08:34
Paikkakunta: pietarsaari
Viesti:

pakkilukko

Viesti Kirjoittaja junnu »

pojan -91 ässää kasailtu ja nyt vaihdettu vaihdekeppi hässäkkä.Pitääkö pakin jäädä päälle lukkoasennossa?Nyt lukko asennossa pääsee nuljahtamaan vapaallle mutta vaihteita ei saa päälle,elikkä toimii osittain.Ihan kuin keppilinja hiukka liian lyhyt..,
Ei varmaaan pysty säätämään?uskaltaisko vääntää lukko'liparetta'eteenpäin vai hitsaisko kepin päähän puol senttiä lisää tavaraa?
puh.050-3748237
#3078
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: pakkilukko

Viesti Kirjoittaja jus »

Kuminivel rintapellin luona kiristetty väärään asentoon niin että tanko jää lyhyeksi? Vaihteistosta kolmonen päälle, nivelen kiristintä löysätään ja tankoa säädetään niin että kepin etupuolella saa tangossa ja keppikonsolissa olevat reiät kohdakkain. Reikiin 6 mm puikko niin että säätö pysyy paikallaan kiristyksen ajan, vedetään siirtotankoa vaihteistosta ulos varmistaen että kolmonen on kunnolla päällä, nivelen kiristys paikalleen.

http://townsendimports.com/Web/transmis ... dj.htm#900
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
marvi
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: pakkilukko

Viesti Kirjoittaja marvi »

Ässässä oli alkusi niin että pakkilukko ei toiminut lainkaan, vaihteen sai jättää mihin tahansa asentoon. Avain ei kuitenkaan tullut pois kuin P-asennossa.

Eräänä päivänä sitten kävi niin että avain ei enää mennyt P-asentoon vaikka keppiä heilutteli kuinka. Otin konsolin muovin pois tieltä ja "takakautta" auttamalla virtalukko suostui menemään takaisin P-asentoon. Samalla avauksella jostakin kepin läheltä löytyi seuraavan näköinen osa:

Kuva


Tämän jälkeen pakkilukko on toiminut yhtä paljon kuin aikaisemmin, eli ei toimi. Mutta sinänsä avain on nyt mennyt mukavasti joka kerta P-asentoon ja tullut pihalle. Oletan että kuvan osa on osasyyllisenä toimimattomaan pakkilukkoon. Mikähän tähän vikaan olisi helpoin lähestymistapa, niin että katsastusäiäkin on tyytyväinen?
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: pakkilukko

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuohan on pakkilukon salpavivun pää, katkennut jousen päätä varten olevan reiän kohdalta. Virtalukko/pakkilukkoratassarja tai ehjä keppikonsoli toisesta autosta auttaa.

Ratassarja oli joskus Motonetinkin listalla.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 86#p681786
Kuva
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1096
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: pakkilukko

Viesti Kirjoittaja eegas »

jus kirjoitti:Kuminivel rintapellin luona kiristetty väärään asentoon niin että tanko jää lyhyeksi? Vaihteistosta kolmonen päälle, nivelen kiristintä löysätään ja tankoa säädetään niin että kepin etupuolella saa tangossa ja keppikonsolissa olevat reiät kohdakkain. Reikiin 6 mm puikko niin että säätö pysyy paikallaan kiristyksen ajan, vedetään siirtotankoa vaihteistosta ulos varmistaen että kolmonen on kunnolla päällä, nivelen kiristys paikalleen.

http://townsendimports.com/Web/transmis ... dj.htm#900
Onkohan 99:ssä vm. jotain vm.82-84 (koppa -76, mutta vaihdettu H-kone ja 5-v vaihteisto, ei tarkkaa tietoa vm:stä) samailainen tuo säätöhomma, ostin tuossa näkemättä laikka-avon ja siinä saa 3-vaihteen ja pakin saa vaan päälle, tarttis säädellä muutkin vaihteet toimimaan.
http://www.nettiauto.com/saab/99/5606752
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: pakkilukko

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

onko rättinivel varmasti ehyt vaihteiston puoleisessa vaihdetangon päässä? jos vain kaksivaihdetta kytkeytyy, pelkkällä säädöllä tuskin korjautuu.

entä onko vaihdekepin kiinnitys ruuvit kunnolla kiinni.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1096
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: pakkilukko

Viesti Kirjoittaja eegas »

Tuota kun en ole vielä edes nähnyt, ensi viikon keskiviikkona vasta haen. Myyjän puheiden mukaan nivel lähtenyt vaan irti ja kiinnittänyt sen uudelleen, mutta ilmeisesti väärään asentoon? Niveliä kyllä löytyy ehjiäkin, mutta ovat vielä varaosa-autoissa kiinni, otetaan irti, jos tarvetta. Tuo vuosimalli koneelle ja laatikolle täytyy olla -84, eikös silloin tullut vasta kärjetön sytytys 99:iin? Vaihdevipuhässäkkäkin on samasta vuosimallista. Myyjä ei ole ilmeisesti sairas SAABisti, kuten minä, siksi on vähän huterat tiedot kyseisestä yksilöstä, tarkoista kysymyksistä olen päätellyt tuon vuosimallin tekniikalle, koppa on vm.-76.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1096
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: pakkilukko

Viesti Kirjoittaja eegas »

Rättinivel oli ehjä ja vaihteetkin löytyivät, pitää laittaa pakki päälle ja vaihdetangon edestä löytyvään n.6mm reikään tappi, tuollainen se ilmeisesti on ohjeessakin. Ei pysynyt pakki eikä kolmonen kuoppaisella soratiellä päällä, vaan hylki :( , eli helppo korjaus ei onnistunut. Ilmeisesti kone ja laatikko vm.-85 nopasta, jos tuon kannen vuosilukuun voi luottaa? Ja vähän OT:ta, voiko tuossa jo käyttää lyijytöntä polttoainetta?
Lisäystä: Hakiessa ei ollutkaan kolmonen, joka sieltä löyty, vaan vitonen, aika haastavaan lähteä liikkeelle ;-)
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: pakkilukko

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

-84 ja sitä uudemmissa saabeissa käy lyijytön pensa.
vanhempiin lyijyn korvaavaa lisä aineistusta.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1096
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: pakkilukko

Viesti Kirjoittaja eegas »

antti.hakamaa kirjoitti:-84 ja sitä uudemmissa saabeissa käy lyijytön pensa.
vanhempiin lyijyn korvaavaa lisä aineistusta.
Kiitoksia vastauksesta, ajelinkin tuossa jo 98 bensalla n.600km ja ilman lisäaineita.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
tehave
"Turbo"
Viestit: 234
Liittynyt: Su Syys 07, 2008 22:36
Paikkakunta: Forssa

Re: pakkilukko

Viesti Kirjoittaja tehave »

potilas 900c -89

pakki menee päälle vaikka ei nosta vaihdekepin pakkilukosta, voi siis ihan työntää päälle.
avain lähtee 0 asennossa millä tahansa vaihteella.

vaihde keppi kyllä keskittää, vaihteet löytyvät ja pakkimenee ihan rusahtamatta päälle,
avain pysyy paikallaan kun kääntää virrat päälle tai on missä tahansa muussa asennossa.
sitten kun sammutan auton, laitan pakin päälle, otan avaimen pois, niin se toimii, että pakkia ei saa kuitenkaan pois päältä ilman että laittaa avaimen paikalleen ja kääntää sen ensimmäiseen asentoon.

että, purkaako nyt vaihdekeppiä vai virtalukkoa...
vai molempia, ei oikein tiedä mitä etsisi...
Saab og 900c combi -89 (suomesta) ajossa
Saab 90 -86 (Suomesta) ajossa
Saab og900c (Suomesta) myyty
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: pakkilukko

Viesti Kirjoittaja mestari »

taitaa olla jokus yritetty vohkia oireet viittaa siihen että helpoin vaihtaa koko hässäkkä siihen
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: pakkilukko

Viesti Kirjoittaja stara »

avaat vaan keppikotelon, kyllä sitten näkee mistä kiikastaa ja onko esim pakkilukon salpaa runnottu tai esim jousi poikki. 1 jousi taitaa vielä löytyä minulta.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Sämst Av Alla Bilar
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 19:43

Re: pakkilukko

Viesti Kirjoittaja Sämst Av Alla Bilar »

Lainaan ketjua hiukan ja kysyn, mihin perustuu vaatimus siitä, että pakkilukon täytyy toimia (katsastuksessa)? En näe siinä mitään liikenneturvallisuutta vaarantavaa, vaikka se ei toimisikaan.
topperharley
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20

Re: pakkilukko

Viesti Kirjoittaja topperharley »

Eipä tuo ratti/pakkilukkokaan taida liikenneturvallisuuteen liittyä. Pieni hidaste herranlahjoja vastaan ainoastaan.
Viimeksi muokannut topperharley, Ti Joulu 02, 2014 13:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.

On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.

Lemmy 1945-2015.
Vastaa Viestiin