Vanhoissa satkuissa oli aina "temppi" ongelmia, niin että joutui kesällä varsinkin jäähylle P-paikoille. mutta nyt osui ali-lämpöinen yksilö 2,1 900. Ongelmaa ei haittaa mutta kun tässä muutama kova pakkaspäivä osui, niin koneen lämpötila ei noussut (oli johdonpäässä)10km matkalla kun aivan aavistuksen ja 30km jälkeen jäi 1/5 osaa syksyllä se oli 1/4 osaa. ohjaamossa vaan aikas viilee, mutta mitä toi tekee koneelle?. Sain mieheltäni joululahjaksi paketin jossa luki: "lämmintä joulua" ja siinä oli uusi termari mutta vaihto ei auttanut asiaan yhtään.
Gouldenwind kirjoitti:Vanhoissa satkuissa oli aina "temppi" ongelmia, niin että joutui kesällä varsinkin jäähylle P-paikoille. mutta nyt osui ali-lämpöinen yksilö 2,1 900. Ongelmaa ei haittaa mutta kun tässä muutama kova pakkaspäivä osui, niin koneen lämpötila ei noussut (oli johdonpäässä)10km matkalla kun aivan aavistuksen ja 30km jälkeen jäi 1/5 osaa syksyllä se oli 1/4 osaa. ohjaamossa vaan aikas viilee, mutta mitä toi tekee koneelle?. Sain mieheltäni joululahjaksi paketin jossa luki: "lämmintä joulua" ja siinä oli uusi termari mutta vaihto ei auttanut asiaan yhtään.
Vähän joutu hakemaan "punaista lankaa" kertomuksestasi, näyttääkö lämpömittari kojetaulussa alilämpöä, ja siis käsittääkseni sisään ohjaamoon tulee viileää vaikka lämmönsäätövipu täysillä?
Kerro hieman tarkemmin, osaa vastata paremmin!
Saab 900 t16-90,9000 V6 Griffin-95, Peugeot 406 V6 coupe-00, 9-3 2.8 v6 -07, Opel Astra 2.0 240 hp. -05.
Gouldenwind kirjoitti:eli siitä TEMP mittarista kyse. vasemmalla puolella FUEL jonka viisari pysyy myös paljolti ala-osassa
Joo eli siis auton mittariston "temp" eli lämpömittari makaa melko alhaalla vaikka termari vaihdettu.
Onko termarin vaihdon jälkeinen ilmaus tehty ja kun lämmönsäätö täysillä, puhaltaako välillä viileää, välillä lämmintä, jos näin saattaa olla ilmaa koneen nestekierrossa?
Tommosta äkkiseltään tulee mieleen, vaihdoitko ite termarin.... Siis kunnioitan omatoimisuutta !
Saab 900 t16-90,9000 V6 Griffin-95, Peugeot 406 V6 coupe-00, 9-3 2.8 v6 -07, Opel Astra 2.0 240 hp. -05.
Voiskos olla että kyseessä kaksi toisistaan erillistä oiretta? Itellä joskus ollut satku jossa lämmöt oli tosi alhaalla mittarissa, mutta sisään tuli kuumaa reilustikin. Entä jos temp mittari näyttääkin väärin? Lämpörila-anturi esim antaa väärää tietoa? Entä jos lämmityslaitteen vaisuus johtuisikin eri asiasta? Liikkuuko siellä esim. jäähdytinnesteet kunnolla koko järjestelmässä? Alkupäään 90-luvun satkuissa oli joku helkkarin keksintö siinä jäähdytysjärjestelmässä laturin vieressä, ja kun se keksintö ei enää vuosien saatossa toiminut, tarkoitti sitä että lämmityslaite ei saanut enää kuumaa vettä.
Jos alkaa pahvia virittelemään nokalle, kannattaa olla varovainen sen kanssa, jos liian suuri osa jäähdyttimestä peitetty, keittää tosi nopeasti.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
itselläni kun on joskus ollut noita lämpötilasekoiluja saabeissa, niin oon testannut lämpömittarin kalibroinnin katsomalla mitä viisari näyttää kun flekti lähtee pyörimään. eli jos jätät auton käymään paikallaan, käykö niin että jonkun ajan päästä flekti käynnistyy vaikka viisari näyttää alaviistoon? Siinä tapauksessa viisarin näyttämä on virheellinen?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Voi se olla termarikin,voi syy olla jokin muukin? Sellaista se näiden ikäautojen kanssa on! Vanhat 900:set ovat kuitenkin peruselkeitä vehkeitä.
Tuossa minunkin 900C mallissa lämpömittari näyttää hieman alhaisia lukemia? Termari vaihdettiin ja homma jatkuu samanlaisena. Lämppäri toimii moitteettomasti ja auto lämpiää hienosti, siis vain " löylykivet" puuttuvat nurkasta! Oma näkemykseni tästä omasta autostani on se, että mittarin lämpöanturi huutelee viimeisiä, mutta en ole ehtinyt vielä vaihtaa.
Toinen juttu on tietenkin näiden iäkkäämpien autojen jäähdysjärjestelmien kunto ja puhtaus? Tekis varmaa ihan hyvää jos joskus tuon järjestelmän huuhtoisi. Mutta sehän taitaa olla,että niin kauan kun toimii ja kulkee, niin eihän sille mitään kannata tehdä etukäteen! Eiks niin! Ja Saab toimii kauan vaikka ei teekään mitään.
Täältä myös ääni termostaatille vaikka uusi onkin. Alkaako ylävesiletku lämpeään heti kun laitat auton käyntiin? Jos niin termari jumittunu auki. Väitän että toimiva satku lämpeää kovallakin pakkasella 15-20min niin paljon että flekti hurahtaa käyntiin, esilämmitettynä nopeamminki. Ja se termari kannattaa hakea ihan marmoritiskiltä, on hintansa väärti eikä siltikään kallis. Joistain tarviketermareista on puuttunut jopa se ilmausreikä. (Oli muuten jännä ilmailtava tuo allekirjotuksen ikuisuusrojekti ko siitä puuttuu ilmausnippakin termarin kotelosta ). Onko jäähdytinnesteen tilasta tietoa? Jos ei, järjestelmä tyhjäksi (sylinterinlohkosta myös!) ja uudet tilalle ihan suorilta. Itse en ole edes mittaillut pakkasenkestoa vaan kylmästi vaihtanut jos vähänki epäilyttää. Samassa yhteydessä, jos vain mahdollista, huuhtelu vaikka ihan letkulla vettä paisuntasäiliöön-tyylisesti.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Vaihdoin "talviautoon" 92 asteisen ja tulee kyllä niin kuumaa, että ilman takkia saa ajaa millaisella pakkasella hyvänsä. Kun kesällä auto lepäilee, voi pitää noin kuumaa termaria.
Kyllä kuulostas että uusikaan termari ei toimi. Melkein ensi vaihtas sen ja tietysti orkkis, monta kertaa tullu todettua ettei ne tarvikkeet toimi saabissa.
alkuperäinen tai vastaava 89 asteinen termostaatti ja mittarin takaa voi olla myös mittarin maa mutteri hieman löysällä , olen törmännyt tuohon mittarin maadoitukseen muutaman kerran ja saanut sillä mittarin näyttämään oikeaa lämpötilaa ja tietenkin täytyy tulla sisälle myös vastaavasti suulakkeista myös lämmintä ilmaa...
Eli Henri S:n vinkkiä kokeilemaan, jos ylävesiletku alkaa heti lämpiämään (muutamassa/parissa minuutissa) kun auto on käynnissä, niin termostaatti päästää silloin koko ajan läpi. Pakkasilla pitäis mennä aikamoinen tovi ennenkuin termostaatti aukeaa ja päästää ylävesiletkuun kuumaa nestettä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)