Kertokaas arvon tietäjät olenko yhtään jäljillä? Seuraavia vikoja... eiku ominaisuuksia
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Saab historia: Seisoi kaksi talvea ja kesää kunnes taas sai leiman(10/2014), uuden akun ja lämpötila-anturin(mittaristo). Ollut melkein uudesta asti samassa perheessä. Tunnettuina ominaisuuksina syö kaiken bensan mitä sille syöttää, ohjaintehostin öljy vaihtuu automaattisesti, syyläri vuotaa hieman ("uutta" tulossa) joten ei tarvitse erikseen vaihtaa jäähdytysnesteitä ja öljyä saab nauttii desin kaks aina silloin tällöin.
Joulunaikoihin heitti ce valon päälle, ce valo sammui vilkkuen aina kun löysäs kaasun. Kaasua painaessa paloi yhtenäisesti. Uudelleen starttauksen jälkeen ce valo pysyi poissa.
17.1. (menomatkalla -15 pakkasta ja paluureissulla nollassa) Oulu-Ylläs-Oulu reissun paluuretkellä nyki pari kertaa. Teräviä nykäisyjä. Ei ce valoa tms. Auto jatkoi normaalisti nykäisyjen jälkeen.
18.1 (pakkasta noin 12 astettta) Olin sunnuntaina heittämässä kaveria lentokentälle ja moottoritiellä saab:sta loppu veto, näytti siltä että sammui mutta startatessa huomasin että kone kävikin vaikka kierroslukumittari oli nollilla. Virrat pois - uusiksi päälle ja auto starttas normaalisti, nyt käynnistyi normaalisti mutta veto loppu heti kun yritti vaihdetta päälle. Ennen kuin vauhti oli nollissa, uudelleen starttauksella ce valo lähti pois ja auto toimi moitteetta.
Lentokentällä puoli purkkia masinolia(E100) tankkiin ja kohti kotia. Noin 7 kilometriä myöhemmin vauhdista ce valo päälle ja veto pois(en huomannut katsoa kierrolukumittaria), hyvällä onnella jäätii parkkiin Fixus huoltamoon. Jossa vaihdettiin 20.1 PA-suodatin tiivisteineen, Mahle-merkkinen. Huoltamopäällikko kertoi auton lähteneen hyvin käyntiin ja käyneen myös hyvin suodattimen vaihdon jälkeen.
20.1 Huollosta autoa koululle vietäessä, noin 5 kilometrin matka, taas ce valo syttyi ja veto pois. En katsonut kierroslukumittaria. Auton sain parkkiin ja koulun jälkeen (noin 5 tuntia) uusi startti ilman mitään ongelmia. Kävin kotimatkalla ajamassa vielä noin 25 kilometriä ylimääräistä.
Tulevana viikonloppuna saab lähtee koeajoille jossa yritän saada sen jäämään tien varteen...
Sitten näitä vaihtoehtoja että epäilyksiä joita olen löytänyt täältä foorumilta
- Ensin epäilin PA-suodatinta joka vaihdettiin. --> olisko voinut aiheuttaa nuo ce valon vilkkumiset ja vedon loppumisen? Perheen ensimmäinen saabin haltia sanoi tuollaisten ongelmien poistuneen vaihtamalla PA-suodattimen
- Virranjakaja, pyörijä ja tulpat sekä puola vaihtamatta --> epäilen vahvasti että siellä olisi vikaa. Virranjakaja oli puhdas(lukuunottamatta pyörijästä irronnutta pölyä) ja kuiva ja ilman jäätä kun avasin sen. Tulppia en ole vaihtanut,vielä, mutta jotenkin tuo vedon loppuminen ei mene meikän järkeen (vannomatta paras). Kuitenkin starttaa täysin normaalisti.
- Sytytyksen ohjain yksikkö, tilauksessa --> Voisiko olla tämä?
- Kampiakselin asento anturi, tilauksessa toimivasta autosta riisuttuna --> vahvin epäilys, onko paha vaihtaa? Jossain ohjetta?
- Vuotava syyläri, ehjä tilauksessa --> En usko että tämä ainakaan
Viikonloppuna valon aikaan tarkastan seuraavat
- Maadotuspisteet keulalta
- Johdot keulalta, löytyykö rispaantumisia tms.
- Tuleeko mieleen jotain muuta?
Kiitos ja kumarrus etukäteen vastauksille!
- JHS -