Turbon K-jet vs. vaparin K-jet

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Turbon K-jet vs. vaparin K-jet

Viesti Kirjoittaja alustar »

Eli mitäs eroa näillä oikein sitten onkaan, vai onko?. Jos joku viittis valottaa hieman näitten eroavaisuutta. Kait siinä muutakin eroa on kuin tuo APC.
Olisi tarkotus ettiä tuollainen K-jet ja tuohon 99:iin sitä suunnitella.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Turbon k-jet on 6sylinterisen.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Eli kyse on siitä, voiko turbon K-jetillä päivittää kaasarin ruiskuksi..? Minulta kun kyseltiin noita Luxin K-jetin palikoita tähän ja en oikein itse tiedä miltä osin perusruiskun palikat eroavat turbon vastaavista... Taitaa kuitenkin olla parempia etsiä jostain vapari-kjetti, jos ei aio turboa laittaa?

Onhan tuo määränsäädin 6-sylinterisen, mutta ne pari lähtöähän on tulpattu ja nelipyttyinenhän se on turbokin :lol:

Eski
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja anttipa »

Myös ohjauspaineensäädin on turbossa erilainen.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Eli eroina tosiaan ohjauspaineensäädin ja määränjakaja, joka on tehty 6-sylinterisen säätimestä tulppaamalla 2 lähtöä ja niihin lähtöihin on porattu siihen säätimessä olevaan kalvoon reiät ja poistettu sisuskalut, ilmeisesti tarkoituksena lisätä loppujen 4 lähdön kapasiteettia. Turbosaabin määränjakaja siis ei ole identtinen 6-sylinterisen kanssa eikä toimi 6-sylinterisessä.
Aki Peltola #1132
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kannattaisiko asia ajatella niin päin, että tossa turbon määräjakajassa on vaan enemmän kapasiteettia bensasyötössä ja erilainen kartio. Määräjakaja tosiaan näyttää kuusisylinteriseltä, mutta ei siinä reikiä ole ollutkaan. On niitä vapareita tehty turbon ruiskuosilla, joten tuskin siitä hirveätä haittaa on. (Siis harrastajat ovat rakentaneet).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
DyhWe
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 02:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja DyhWe »

Aiheeseen littyvä kysymys: Elikkä näyttääkö kaikkien 8venasten turbojen määrän jakaja 6sylinterisen mallilta, jos näyttää normaalilta neloskoneen määr.jakajalta onko se sit vaparista? 8O
900 S -90
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

juuri niin. vaparin "4-pyttyinen", turbon "6".
eli yksinkertaisesti: turbon määräjakaja rikastaa seosta kun mennään ahdoille.
turbon toimii vaparissa, vaparin ei turbossa!
turbojake
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 06:41
Paikkakunta: Klaukkala

kuningas jetikka

Viesti Kirjoittaja turbojake »

Ei ihan noimn, turbo APC(ainakin) on 6kanttinen, mutta vanhat kasivenaiset ekat turbot on kyllä nelikanttisia (sellaisia on ainakin peltien alta löytnyt?!)
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
DyhWe
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 02:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja DyhWe »

Aattelin vaa ku miulta löytyy vm-86 900 t8 ja sillä uudemmalla apc boksilla ja siel on "nelikanttine" määränjakaja :?
900 S -90
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

joku on vaihtanut sulle vaparin määräjakajan. ei se ainakaan tehtaalta lähtien ole siellä ollut.


-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

No, jos K-jettiä katotaan, niin siinä kyllä vakiomoottoriin verrattuna riittää löylyä jopa 70% teholisäykseen*. Sitä ylöspäin se alkaa tökkimään. Voisi siis kuvitella, että vaparin k-jetistä riittää vielä bensasyöttöä vakio T8turbolle, ainakin, jos käytetään turbomalliin kuuluvaa ohjauspainesäädintä (lisää käytännössä polttoaineen syöttöä ahtopaineen noustessa). Eli jos vaparin k-jetti riittää antamaan 70% enemmän tehoa, verrattuna lukemaan 118heppaa, silloin tuon reservit loppuisivat 200hepan tietämillä. Vaikka siis laskettaisiin reippaasti alakanttiin, eli vaikkapa vain 25%viritys, siltikin tuo vaparin k-jetti riittäisi 176heppaan asti.

Vaparin ja turbon suuttimet Saabissa ovat samat. Katselin noita tietoja, että joku pieni ero niissä saattoi vilahtaa vuosimallien kesken. Siinä mutteriosassa näkyvä numerosarja 3nroa on suuttimen valmistusvuoteen liittyvä numero. Eli suuttimen Bosch-numero senverran alempana, että se ei näy, jos suutin on imusarjassa paikallaan.


*Tieto kirjasta: Bosch Fuel Injection & Engine Management By Charles O.Probst. Ko maininta löytyy viritystä käsittelevästä osiosta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

no noita ilman apc:tä olevia en kyllä ole tavannut.
mutta ainakin tuossa -83 apc:ssä jo oli 6 kulmainen, siitä ylös päin olen malleja nähnyt, kaikissa on 6 kulmaa ollut..
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Joo ja -79 900/99 turboissa kanssa 6-kulmainen.

Testattu on että se 4-pyttyisenkin malli riittää vakiotehoille ja jonkin verran ylikin.
Aki Peltola #1132
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

eli sopiiko tuo turbon ohjauspaineensäädin suoraan semmoseen 4-kulmaseen?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin