Kattoverhoilu

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

ana67 kirjoitti:Tuli vaan mieleen, että saakohan vanhempien satkujen kovia kattoja ehjänä irti ja asennettua uudempiin saman runkoisiin???
Kyllähän se katto sedanistakin ehjänä tulee ulos ja on yhteensopiva samarunkoisiin. Sisävalon paikka vaan vaihtuu jossain vaiheessa sivulta keskelle.

Mutta harrastustahan pitää harrastaa kunnolla, eikä oikoa helpointa tietä. Sitäpaitsi uusi kattokangas on aina kirkkaampi kuin parisataatuhatta kilometriä ajettu katto.

Hewidero, olikos tuolla Teuvan koulutuskeskuksessa joku yhteyshenkilö tai osasto, josta voi kysellä?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Nyt on katto autossa kiinni. Sain sen pujotettua ovesta sisälle ennen kuin asennusavuksi pyydetty vaimo ehti hätiin. Neliovisen katto siis mahtuu todistettavasti mennen tullen etuovesta. Irrotin vaihdekepin keskittimen päältä peltilevyn, se saattoi hiukan auttaa sisääntuomisen alkuvaihetta.

Hiukan kattoon jäi näkyviin pohjan epätasaisuudet ja toisaalta liimaajan virheet - epäilen että muutamasta kohdasta tuli painettua vaahtomuovi lyttyyn liian voimakkaasti, jolloin vaahtomuovi imi liimaa, eikä sitten enää palaudu samalla tavalla. Vaan onpahan puhdas eikä roiku.

http://www.jus.liitin.net/saab/99/album ... _4375.html
Viimeksi muokannut jus, Ma Helmi 16, 2009 10:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Mut sehän näyttää hyvältä.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Oikein hyvältä :)
# 419 Vesa Pohjalainen
Saha
"Turbo"
Viestit: 281
Liittynyt: To Heinä 22, 2004 14:26

...

Viesti Kirjoittaja Saha »

Hienohan siitä tuli!
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Livenä näkemättähän tuota on vaikea kommentoida suuntaan tai toiseen.
Nyt on kattoverhoilu koeajettukin, niinkuin jokaisen ajoturvallisuuteen tai auton muuhun toimintaan vaikuttavan korjauksen jälkeen kuuluu.

Toimii se. Nyt vaan hirvittää katon puolesta jo valmiiksi, että kurahousukelit eivät suinkaan vielä ole tältä keväältä ohi, ja takapenkin vakiomatkustajat ovat kurahousuikäisiä...
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Onko tietoa passaako satkun kattoverhoilu noppaan?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Reetu kirjoitti:Onko tietoa passaako satkun kattoverhoilu noppaan?
Pitäisi sopia 2-ovisesta 99:stä tai satkusta. Niin sanotaan myös sivulla http://uk.geocities.com/saab99tips/Inte ... lining.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

No niin mä kattelin , et eihän siinä ole muuta kun tuo sisävalo erilainen , mut sehän ei ole ongelma.
Täytyy kokeilla sovittaa sillähän se selvinnee.
SeppoP
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Ke Huhti 27, 2005 20:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kattoverhoilu

Viesti Kirjoittaja SeppoP »

Terve!

Sitäpä tuli sitten röökinhajua yritettyä poistaa 4d-satkusta ja tarjosin tekstiilipesuria siis myös katolle, joka siis varmasti eniten dunkkaa. Irtihän se verhoilu sitten tietysti lähti, enpä osannut pelätä tuota kun Saabin laatuun olen vuosia jo luottanut :oops:

No, voisiko joku nyt sitten kertoa proseduurin kattopahvin irroittamiseen? Edellisistä viesteistä ilmeisesti siis takaluukun kautta onnistuu, mutta aiheuttaako se muita lisähommia? Entäs miten kaikki niiden kahvojen yms. irroittaminen onnistuu? Miten muoviosat lähtevät ruuvien tieltä?

Kuinka paljon kattopahvin irroittelemiseen pitäisi varata aikaa?
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kattoverhoilu

Viesti Kirjoittaja aero »

^Neliovisessa taitaa kääntyä etuovesta, kuten jusin 99:n kuvissa. Hyvinkäällä Masan kangas- ja pala todennäköisesti myy vieläkin sopivaa kangasta. 3M:n 08080:n pitäisi olla aiheeseen sopiva liima, mutta jusin koeponnistama 80(?) on ainakin testattua tavaraa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kattoverhoilu

Viesti Kirjoittaja jus »

Neliovisesta 900:sta varmaan kuitenkin kattoverhoilu kulkee ehjempänä takakontista. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 01#p816801
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kattoverhoilu

Viesti Kirjoittaja aero »

Kah, mahtuu sitten sieltä(kin?). Ei sen pitäisi merkittävästi isompi olla kuin 99:ssä, eikä etuovenkaan pienempi eli siitäkin pitäisi muistaakseni sopia. Oven kautta taittelu on toki haastavampi, joten ehjyys voi olla helpompi säilyttää takakautta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kattoverhoilu

Viesti Kirjoittaja jus »

Hattuhylly on sedan-99:ssä peltiä ja takaselkänojan takana oleva aukkokin on 99:ssä kavennettu peltisillä reunuksilla kattoa kapeammaksi. 90:ssä ja 2D/4D-900:ssa tuo on auki koko auton leveydeltä. Ja combisatkussahan mitään ongelmaa ei tulisi mieleenkään.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
SeppoP
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Ke Huhti 27, 2005 20:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kattoverhoilu

Viesti Kirjoittaja SeppoP »

Selvältä siis näyttää: pahvin saanee takaboksin kautta helpoiten ulos.

Miten ne muoviosat B-palkista ja kattokahvoista lähtee rikkomatta irti? Onko niiden irroittamiseen jotain jippoja? B-pilarin muoviosa on kiinni sellasella pyöreällä verhoilulukiinnitteellä, jossa keskellä on pienempi pyöreä osa lukitsemassa palan paikoilleen. Miten sen saa irti nätisti?

Entä kattokahvojen kaunisteet?

Ilmeisesti myös C-pilarin verhopalat pitää poistaa ennen kuin kattopahvin saa irti. Mites ne taas irtoaa?

Saattaa vaikuttaa kädettömältä, mutta joskus mennyt noita muoviosasia rikki kun ei ole hallinnut oikeita tekniikoita..
Vastaa Viestiin