k-jetronic

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
teemeli
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Tammi 24, 2005 14:40

k-jetronic

Viesti Kirjoittaja teemeli »

Aluksi pitää tunnustaa että kannatan sitä "toista" ruotsalaista, mutta en usko että se on ongelma :) Eli homman nimi ois seuraava: Ilmeisesti 900Turbo Saabissa on käytetty polttoainetta ruokkimaan Boschin kjettiä?
Millaisia ahtopaineita olette käyttäneet ja onko tullut ongelmia yli 1bar ahdoilla? Jos on, niin millaisia? Millaisissa hinnoissa pyörii saabTurbokjet osat? tarkoitus tehdä turbovolvo :)
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Minulla olisi käytännössä kaikki turbo-kjetin osat myynnissä. http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/purkuosat.htm

Eski
Turbo900
"Saabisti"
Viestit: 877
Liittynyt: La Loka 25, 2003 18:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Turbo900 »

8-venttiilisessä on käytetty k-jettiä ja sitä vasten 16-venttiilisessä on ollut lh-jet ja lucas.
Ite käytin omassani aikanaan MAX baarin ahtopaineita k-jettiläisessä.
6sylinterisen määräjakaja ei vain kovin paljon jaksa jakaa soppaa koneelle.
Jos suunnittelet alle 200hv:n volvoa niin luulis k-jetin romppeidenki riittävän, muuten kannattaa metsästää lh-jettiä tai lucasta jolla mennään jo huomattavasti pidemmälle.
teemeli
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Tammi 24, 2005 14:40

Viesti Kirjoittaja teemeli »

Turbo900 kirjoitti:8-venttiilisessä on käytetty k-jettiä ja sitä vasten 16-venttiilisessä on ollut lh-jet ja lucas.
Vai että Lucas.. Jos ruisku on yhtä hyvä kuin muut Lucaksen tuotteet, niin huhhuh :wink: K-jet kiinnostaa lähinnä yksinkertaisuutensa takia. Onko tuo 1bar "maksimi" ahtopaine k-jetille?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Itseasiassa Lucas-ruisku on mielestäni paras mitä OG900:ssa on ollut. ;) Lucasin maine on kyllä tiedossa, mutta ainakin tämä viritys on toiminut hyvin ja riittää vakioruiskuista pisimmälle. Kaipa se sokea kanakin joskus löytää jyvän tai jotain.

Ilman isompia muutoksia ei meinaa k-jetillä kyllä oikein bensa riittää. En kyllä itse suosittelisi ainakaan sitä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Lucasin ruiskussa tais se ilmamassamittarikin olla vähemmän ahdistava kuin lh-jetissä?
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Ilmeisesti K-jet oli niitä "venyvimpiä" ruiskuja tehonlisäyksen suhteen, mutta Lucas on "lievästi" kehittyneempi järjestelmä.. ja erittäin "venyvä" sellainen.. lisäksi jo alunperin mitoitettu isompia tehoja silmälläpitäen.


Itse tosin olen niin saamarin jästipäinen(tyhmäkin?) tapaus, että en alle 250hv:n 8-venttiilisellä saabin moottorilla edes harkitse ruiskun vaihtoa... :twisted:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
saabt8
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: La Elo 23, 2003 19:31
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja saabt8 »

Moikka!
Laitoin ko. systeemin saabiini, joka oli 8v-kaasari,,, siis K-jet oli toi turbosaabin 6-reikäinen määränjakaja. Sitten 8v-turboksi muuteettuun ja lopuksi 16v-turboksi muutettuun koneeseen (lohko sama kaikissa mutta kansi ja muut tarpeelliset vaihdettu) Tehonmittauksessa ei päästy yli 200Hp kuin "väkisin" Seossuhteet joko alakierroksilla oikeat tai sitten siellä +200Hp mutta ei koko käyttöalueella. Ahtoja max. 0,7bar . Mutta luulisin siitä saavan, tosin etsisin mersun vastaavan k-jetin, joka on jossakin 2,5-3L malleissa. Niissä varmaan soosit riittää,,,, eihän tuo Volvokaan ihan pikkuruokainen ole alunperinkään.
Saabismi on sairaus,,, mutta yx parhaimmista taudeista mitä olen kärsinyt.
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Hmm.. voisi kuvitella ettei 2.5-3litraisen määräjakaja riitä ruokkimaan 2 litraista ahdettua konetta.

Pikainen laskutoimitus 0,7 barin ahdoilla (1,7*2L) tarkoittaa 3,4 litran "tilavuutta" joten 3 litraisen määräjakaja on pieni. Tämä nyt ei kerro kaikkea, mutta antaa jotain suuntaa. Joku 8-koneen määräjakaja voisi toimia jos niissä ei ole käytetty kahta neloskoneen määräjakajaa.


-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
saabt8
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: La Elo 23, 2003 19:31
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja saabt8 »

tuomas kirjoitti:Hmm.. voisi kuvitella ettei 2.5-3litraisen määräjakaja riitä ruokkimaan 2 litraista ahdettua konetta.

Pikainen laskutoimitus 0,7 barin ahdoilla (1,7*2L) tarkoittaa 3,4 litran "tilavuutta" joten 3 litraisen määräjakaja on pieni. Tämä nyt ei kerro kaikkea, mutta antaa jotain suuntaa. Joku 8-koneen määräjakaja voisi toimia jos niissä ei ole käytetty kahta neloskoneen määräjakajaa.


-tuomas-
Moikka!
Laskutoimitus ihan jees mutta ajattelin ihan käytännön kannalta. Elikkä esim. MB280slc ja muutkin 280-mallit kuluttaa ihan samoja,,jopa isompia määriä bensaa kuin T-Saab joten tällä perusteella ajattelin, että riittää.
Saabismi on sairaus,,, mutta yx parhaimmista taudeista mitä olen kärsinyt.
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Oletkos tarkistellut niitä kulutuksia eri kierrosalueilla ja ahtopaineilla. Voi meinaan olla että 2l täysilla ahdoilla vetää aika paljon enemmän bensaa kuin 3litran vapari täydessä kiihdytyksessä.

Kyllä mä hakisin enemmän pelivaraa tuohon määräjakajaan jos sellainen pitää väkisin säilyttää.

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Vastaa Viestiin