Joku hetki sitten asiasta täältä luin, mutta en nyt kirveelläkään enää löydä sitä juttua
Eli jelpatkaa joku, miten kytkettiin nakutusledi mankkuvenaan?
APC-purkilta sen jo vetaisin eli älkää sekoittako siihen
Magneettiventtiilin tilaa ilmaisevan ledin kytkentä
-
- "Turbo"
- Viestit: 213
- Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 14:09
- Paikkakunta: Ii
Magneettiventtiilin tilaa ilmaisevan ledin kytkentä
Viimeksi muokannut SaabiSakke, To Helmi 12, 2015 17:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabiton mies since 7/2022
Re: Nakuledi mankkuvenaan
Nakutusledi on APC-boksin liittimen nastaan 19 jälkiasennettava ledi, joka ilmaisee milloin APC havaitsee nakutusta ja alentaa sen takia ahtoja.
Magneettiventtiiliin ei kytketä nakutuksen ilmaisevaa lediä. Venttiiliähän ohjataan ahtojen säädössä silloinkin kun nakutusta ei havaita, joten venttiilin tilaa ilmaisevan lediä ei pidä nimetä nakutuslediksi.
Omassa 87-tontussa on magneettiventtiilin ohjausjännitteeseen kytkettynä etuvastuksellinen ledi, siitä näkee milloin mennään peruspaineilla, milloin APC:n ohjaamana yli peruspaineiden ja varsinkin siitä näkee tilanteet, jolloin APC luulee kylmällä moottorilla vanhoilla öljyillä venttiilikoneistosta kuuluvaa kolinaa nakutukseksi ja APC ohjaa magneettiventtiiliä kaikilla kierrosluvuilla jatkuvasti. Tällöin erillinen nakutusledi (APC:n pinni 19:ssa) vilkahtelee muutaman sekunnin välein.
Ledin toinen jalka maadoitukseen, toinen jalka magneettiventtiilille menevään johtoon etuvastuksen kautta, napaisuus huomioiden. Voi haaroittaa APC-boksin luota tai cruisen alipainekytkimestä tai härskeimmillään vähän pidemmällä johdolla magneettiventtiilin liittimestä.
Magneettiventtiiliin ei kytketä nakutuksen ilmaisevaa lediä. Venttiiliähän ohjataan ahtojen säädössä silloinkin kun nakutusta ei havaita, joten venttiilin tilaa ilmaisevan lediä ei pidä nimetä nakutuslediksi.
Omassa 87-tontussa on magneettiventtiilin ohjausjännitteeseen kytkettynä etuvastuksellinen ledi, siitä näkee milloin mennään peruspaineilla, milloin APC:n ohjaamana yli peruspaineiden ja varsinkin siitä näkee tilanteet, jolloin APC luulee kylmällä moottorilla vanhoilla öljyillä venttiilikoneistosta kuuluvaa kolinaa nakutukseksi ja APC ohjaa magneettiventtiiliä kaikilla kierrosluvuilla jatkuvasti. Tällöin erillinen nakutusledi (APC:n pinni 19:ssa) vilkahtelee muutaman sekunnin välein.
Ledin toinen jalka maadoitukseen, toinen jalka magneettiventtiilille menevään johtoon etuvastuksen kautta, napaisuus huomioiden. Voi haaroittaa APC-boksin luota tai cruisen alipainekytkimestä tai härskeimmillään vähän pidemmällä johdolla magneettiventtiilin liittimestä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Turbo"
- Viestit: 213
- Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 14:09
- Paikkakunta: Ii
Re: Magneettiventtiilin tilaa ilmaisevan ledin kytkentä
Kiitos Jus! Erinomainen selvennys!
Muokkasin otsikon oikeammaksi
Muokkasin otsikon oikeammaksi
Saabiton mies since 7/2022
-
- "Turbo"
- Viestit: 213
- Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 14:09
- Paikkakunta: Ii
Re: Magneettiventtiilin tilaa ilmaisevan ledin kytkentä
Kerrotko vielä miten ledi vilkkuu/palaa/ei pala missäkin tilanteessa:
-Peruspaineilla:
-APC:n ohjaamana yli peruspaineiden:
-Venttiilikoneistosta kuuluvaa kolinaa luultuna nakutukseksi:
Lähinnä sitä mietin, että kuinka kirkkaan, minkä värisen ledin siihen laitan ja mihin sen sijoitan. Jos se vilkkuu/palaa normaaliajossa usein, niin voisi laittaa vähän "syrjemmälle".
-Peruspaineilla:
-APC:n ohjaamana yli peruspaineiden:
-Venttiilikoneistosta kuuluvaa kolinaa luultuna nakutukseksi:
Lähinnä sitä mietin, että kuinka kirkkaan, minkä värisen ledin siihen laitan ja mihin sen sijoitan. Jos se vilkkuu/palaa normaaliajossa usein, niin voisi laittaa vähän "syrjemmälle".
Saabiton mies since 7/2022
Re: Magneettiventtiilin tilaa ilmaisevan ledin kytkentä
-Peruspaineilla: palaa jatkuvasti
-APC:n ohjaamana yli peruspaineiden: vilkkuu 12 Hz, mutta sammuksissa paljon lyhyemmän ajan kuin palaa, näyttää palavan jatkuvasti hiukan väpättäen. Suhde riippuu paineista/kierroksista ym.
-Venttiilikoneistosta kuuluvaa kolinaa luultuna nakutukseksi: Vilkkuu 12 Hz, sammuksissa melkein yhtä pitkän ajan kuin palaa
-Jarrupoljin painettuna tai cruisen painaessa kaasua: ei pala.
-Virrat katkaistuna: ei pala
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=16&t=25815
-APC:n ohjaamana yli peruspaineiden: vilkkuu 12 Hz, mutta sammuksissa paljon lyhyemmän ajan kuin palaa, näyttää palavan jatkuvasti hiukan väpättäen. Suhde riippuu paineista/kierroksista ym.
-Venttiilikoneistosta kuuluvaa kolinaa luultuna nakutukseksi: Vilkkuu 12 Hz, sammuksissa melkein yhtä pitkän ajan kuin palaa
-Jarrupoljin painettuna tai cruisen painaessa kaasua: ei pala.
-Virrat katkaistuna: ei pala
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=16&t=25815