Eli nopassa on esiintynyt parin viime päivän aikana sitä että mittarivalot + muut laitteet käyvät pimeänä. Radio piippaa ja käynnistyy uudelleen.
Varmaan maadoitusongelma? Koitin "Haulla" löytää jotain mutta tulos ei ollut kovin hyvä..
Eli: Missä sijaitsevat maadoituskohteet nopassa? Varmaan jossain akun tietämillä?
Ja mikä tärkeintä; mitä sinne pitäisi suihkutella jotta kontakti paranisi? CRC:tä? Siellä on varmaan jotain hapettumaa...
90/99 maadoituspaikat?
90/99 maadoituspaikat?
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Siiinähän ne olennaisimmat maadoitukset on akkutelineen kulmassa.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/kytkin/ ... age34.html
Takakontissa on kanssa yksi, ja takalasinlämmitin taitaa maadoittua vänkärinpuolella ihan siihen ikkunan viereen.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/kytkin/ ... age34.html
Takakontissa on kanssa yksi, ja takalasinlämmitin taitaa maadoittua vänkärinpuolella ihan siihen ikkunan viereen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Sähköalan ammattilaisena suosittelen seuraavaa:MikkoA kirjoitti:Mitä tuohon kannattaisi suihkutella?
Irrota maadotukset. Putsaa mahdolliset hapettumat puukolla, teräs/oksidiharjalla tai hiekkapaperilla sekä liittimistä että korista. Liittimen kontaktipinnalle (eli se puoli joka tulee koria vasten) ihan tavallista vaseliinia, crc:tä tms. Jäykempi rasva pysyy tietysti paremmin asennuksen ajan, mutta muuten ei suurta merkitystä. Kiinnitä piuhat koriin takaisin kiinni. Jos pultit ja mutterit on hapettuneita nekin kannattaa vaihtaa.
Myös akun kengät ja navat kannattaa putsata ja rasvata.
Em. menetelmää käytetään suurjännitekytkennöissä.
-JanneS-
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
Tässäpä varsin hyvän tuntuiset ohjeet! Tuli itsellekin mieleen ettei taida kannattaa suihkutella pelkästään jotain CRC-tyyppistä mönjää sinne vaan ehkä tarttis tehdä vähän paremmin.jannes kirjoitti:Sähköalan ammattilaisena suosittelen seuraavaa:MikkoA kirjoitti:Mitä tuohon kannattaisi suihkutella?
Irrota maadotukset. Putsaa mahdolliset hapettumat puukolla, teräs/oksidiharjalla tai hiekkapaperilla sekä liittimistä että korista. Liittimen kontaktipinnalle (eli se puoli joka tulee koria vasten) ihan tavallista vaseliinia, crc:tä tms. Jäykempi rasva pysyy tietysti paremmin asennuksen ajan, mutta muuten ei suurta merkitystä. Kiinnitä piuhat koriin takaisin kiinni. Jos pultit ja mutterit on hapettuneita nekin kannattaa vaihtaa.
Myös akun kengät ja navat kannattaa putsata ja rasvata.
Em. menetelmää käytetään suurjännitekytkennöissä.
Itse olen kyllä akun kenkiin kiinnittänyt huomiota ja hoitanut niitä säännöllisesti, mutta eipä ole noihin maadoituskohtiin tullut kajottua...



#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17