og900S oikean uloimman vetonivelen suojakumin vaihto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

og900S oikean uloimman vetonivelen suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Oli hajonnut suojakumi oikealta uloimman vetonivelen päältä .
Kuinka helposti nivel purkautuu, jotta sen uuden kumin saa pujotettua paikoilleen?
Mietin oisko samalla syytä vaihtaa sisemmän nivelen alla olevat tiivisteet, kun lähes samalla vaivalla taitaa saada tehtyä?
Tuleeko lootasta miten öljyä ulos jos ne tiivisteet vaihtaa?
Olen kyllä joskus irrottanut vetoakselin sisemmästä maljasta irti, joten siihen saakka on tuttua puuhaa .
Ja oliko vetonivelrasva jotain omanlaista, mitä tarvitaan?
Entä mistä löytyy sisemmän vetonivelen tiivisteitä , motonetilla ei enää ole valikoimissa ?
900S(T5.5) M1991(KR)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: og900S oikean uloimman vetonivelen suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja jus »

Napamutteri löysälle, pulikat ylätukivarsien alle, keula ylös, pyörä irti, palloniveltä irti tukivarresta sen verran, että saa vetoakselin uitettua ulos navasta, sisemmän suojakumin klemmari löysälle ja akseli irti autosta ja pöydälle. Leikataan vanhan suojakumin riekaleet pois tieltä ja pyyhitään enimpiä rasvoja pois tieltä, laitetaan akseli tiukasti kiinni järeään ruuvipenkkiin ulompi nivel alas päin. Levitetään lukkorengasta, joka lukitsee akselin ulomman nivelen keskimurikkaan ja lyödään nivel irti akselista.

Jos halutaan purkaa nivel, niin akselin irrottamisen jälkeen voi pyöritellä kuulat, kuulahäkin ja keskimurikan ulos nivelestä. Purettuna saa puhdistettua osat ja silmäiltyä kulumisen varalta.

Uusi kumi akselin varteen, rasvoja niveleen, akseli tuupataan niveleen ja varmistetaan että lukkorengas lukittuu. Vähän rasvaa suojakuminkin sisään, suojakumi paikalleen, kiristimet kiristellään erikoispihdeillä tai hohtimilla.

http://townsendimports.com/Web/transmis ... shafts.htm
http://www.gkndriveline.com/globalasset ... dan_fi.pdf
http://www.gknservice.com/fileadmin/use ... BRO_FI.pdf
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... tId=191327
http://www.fixmysaab.com/900_repair/dri ... p?nsteps=6

Joku on joskus kehunut, että olipa helppo irrottaa akseli nivelestä, hiukan vaan levitti lukkorengasta ja heti liukui akseli irti kuin itsestään. Ei ole minulle tuollaisia osunut kohdalle kuin yksi, kaikkia muita on saanut löydä ihan reippaastikin. Yksin tehdessä kädet meinaa loppua kesken ilman kunnon ruuvipenkkiä. Jos olisi helposti irtoavaa mallia se akseli, edes napamutteria ei tarvitsisi löysätä.

Erään oppikunnan mukaan suojakumi kannattaa vaihtaa sisemmän nivelen tripodi irrottamalla. Ei se tripodikaan aina liiku pelkän sokan irrottamisella, ja "turhaan" tulee läträttyä sen toisenkin pään rasvat.

Toinen oppikunta vannoo ylivedettävien suojakumien nimeen, tarvitaan levityskartio. Kolmas tykkää liimattavista kumeista.

En kajoaisi vaihteiston kyljessä olevan sisemmän nivelen maljaan ja sen juuressa olevaan stefaan ellei malja mene vaihtoon tai stefasta ole havaittu vuotoa.

Ulompaan niveleen menee mikä vaan MoS2-rasva, sisempään se on periaatteessa väärä rasva, tripodien neulalaakereille se ei ehkä sovi. Aiheesta voi keskustella melkein yhtä laajasti kuin vaihteistoöljyistä :-)

EDIT: 900:ssa pulikat ylätukivarsien alle ennen nostoa
Viimeksi muokannut jus, Su Huhti 21, 2019 16:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: og900S oikean uloimman vetonivelen suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Kiitos , tulipa hyvät ohjeet :).
Joo tuo nivelen irtoaminen vetoakselista , se on varmaan se ratkasevin onnistumisessa .
900S(T5.5) M1991(KR)
-PETTERI-
"Viggen"
Viestit: 579
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: og900S oikean uloimman vetonivelen suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

Laita vaan suosiolla sellainen ylivedettävä suojakumi. Jos siis et halua välttämättä purkaa sisempää päätä vetarista. Noita olen käyttänyt jo pidemmän aikaa omissa autoissa ja enpä voi moittia. :wink:
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: og900S oikean uloimman vetonivelen suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Vaan olipa vaikeaa saada puheluita läpi kahteen suurimpaan varaosaliikkeeseen.
Lopulta jo ehdin tilata uloimman suojakumin pienemmästä liikkeestä Savon Diesel, jossa vastasivat puheluunkin.
Lopulta osoittautui ettei sisempää suojakumia saa kuin motonetista.
Näissä kahdessa kaupassa toimitusaika 2vrk . Eli ei sovi kiireisille :D.
Iso osa päivästä meni etsiessä näitä . Mutta enää en lähde ajelemaan toiselle puolen kaupunkia hakemaan ei oota, koska harvoin mitään on kaupassa.
900S(T5.5) M1991(KR)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: og900S oikean uloimman vetonivelen suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja jus »

Sisempi suojakumihan on kutakuinkin ikuinen, sitä ei kannata vaihtaa huonolaatuiseen tarvikekumiin ellei jostain ihmeen syystä ole rikki.

Ne uudet ulommat tarvikemallin suojakumit on aika huonoja, kovettuvat pakkasessa ja murtuvat. Jos on mahdollista valita, kannattaa pyytää aito Löbro/GKN-kumi niin saattaa selvitä pidemmälle kuin yhden talven yli. Ei nekään tosin taida yhtä hyviä olla kuin alkuperäiset 80-90-luvun kumit.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: og900S oikean uloimman vetonivelen suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Sisempää suojakumia ei vissiin saa kuin yhdeltä valmistajalta täällä kaupungissa. Uloimman suojakumin valmistajan nimeä en edes hoksannut kysyä . Lujan suojakumin löytäminen lienee tuurissaan nykyään , kuten kaikki muukin . Laatu ei enää vastaa vanhoja aikoja :(. Jossain autossa vertailtiin alkuperäistä ja uutta tarvike kumia. Saattoi olla melkoinen ero materiaalin paksuudessa. Jännityksellä odottelen millaiset osat saan . Sisemmän kuntoa en kahtonu , en vaihda jos ei tarvetta. Saa jäähä hyllyyn varalle .
900S(T5.5) M1991(KR)
tehave
"Turbo"
Viestit: 234
Liittynyt: Su Syys 07, 2008 22:36
Paikkakunta: Forssa

Re: og900S oikean uloimman vetonivelen suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja tehave »

Tuollaisen ylivedettävän kanssa menee sitten hermot, ellei hommaa sellaista kartiota jota pitkin se menee paikalleen ja ihan ohjeen mukaan, ei kannata rasvata yhtään sitä puolta josta otetaan kiinni ja tarvitaan näppivoimaa.
monella on tullut tuota asentaessa uskon puute, ja yritetty lämmittää ja venyttää etukäteen mutta ainoa tapa on vain voima.
suojahan käännetään ekanurinpäin, ja siten liu'utetaan öljyttyä kartiota pitkin paikalleen, minä laitoin vaseeliinia tietysti väärälle puolelle ensin ja millä siitä sitten enää otat otetta kun et saa sitä enää tarpeeksi puhtaaksi??
Mikä asennus ohje :roll:

lisäksi kartiot oli loppu joten 1.5litran pulloja meni harjoitteluun 3kpl.
aikaa yli 5h.
vanhan suojakumin irrotin vasta kun uusi oli akselilla, voitti kyllä jälkikäteen ajatellenkin sen, että olisi ensinmmäistä kertaa purkanut niveltä yksin..
Saab og 900c combi -89 (suomesta) ajossa
Saab 90 -86 (Suomesta) ajossa
Saab og900c (Suomesta) myyty
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: og900S oikean uloimman vetonivelen suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Ulompia löbro/GKN suojakumeja tilannu pcs kautta joskus ja viimeksi syksyllä tonnariin. Ero tarvikekumeihin on selvä ja mieluummin pikkasen enempi kunnollisesta maksaa kuin joka vuosi uusia.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
-PETTERI-
"Viggen"
Viestit: 579
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: og900S oikean uloimman vetonivelen suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

tehave kirjoitti:Tuollaisen ylivedettävän kanssa menee sitten hermot, ellei hommaa sellaista kartiota jota pitkin se menee paikalleen ja ihan ohjeen mukaan, ei kannata rasvata yhtään sitä puolta josta otetaan kiinni ja tarvitaan näppivoimaa.
monella on tullut tuota asentaessa uskon puute, ja yritetty lämmittää ja venyttää etukäteen mutta ainoa tapa on vain voima.
suojahan käännetään ekanurinpäin, ja siten liu'utetaan öljyttyä kartiota pitkin paikalleen, minä laitoin vaseeliinia tietysti väärälle puolelle ensin ja millä siitä sitten enää otat otetta kun et saa sitä enää tarpeeksi puhtaaksi??
Mikä asennus ohje :roll:

lisäksi kartiot oli loppu joten 1.5litran pulloja meni harjoitteluun 3kpl.
aikaa yli 5h.
vanhan suojakumin irrotin vasta kun uusi oli akselilla, voitti kyllä jälkikäteen ajatellenkin sen, että olisi ensinmmäistä kertaa purkanut niveltä yksin..
No enpä nyt sanoisi hommaa vaikeaksi. Kartion avulla helppo homma. Itse laitan kumin ennen asennusta 10-15 minuutiksi ämpäriin, jossa on tulikuumaa vettä. Sitten hieman liukkaria kartioon ja kumi sujahtaa kartion läpi. Pitää vaan muistaa kääntää kumi nurinpäin ennen asennusta. En uskonut itsekään ekalla kerralla, että tuo kumi venyy noinkin paljon. :o
Itse olen tosiaan käyttänyt noita jo kauan ja ollut niihin tyytyväinen. Mönkijäänkin olen noita laitellut, Polariksen alkuperäinen maksaisi etupäähän yli 60 €!!! Täälläpäin paikallinen varaosapulju myy SKF:n valmistamia suojakumeja, kumi on aika pehmeän ja hyvän tuntuista. Ei kovaa koppuraa. Hinta 13 € kpl.
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: og900S oikean uloimman vetonivelen suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Se ulompi kumi on GKN tekemä. Sisempi joku toinen merkki . Odottavat nyt sitä että saan auton ajokuntoon ensin sytkäosien puolelta.
900S(T5.5) M1991(KR)
repa
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: La Loka 11, 2003 19:29
Paikkakunta: Salo

Re: og900S oikean uloimman vetonivelen suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja repa »

Vaihdoin uloimman suojakumin viime viikolla, katsoin parhaimmaksi ottaa koko navan irti vetoakseleineen, ruuvipenkkiin kiinní ja tripoidi irti ja kumi vaihtoon.
#2260
96V4 projekti
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: og900S oikean uloimman vetonivelen suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Vaihdoin eilen uloimman vetonivelen suojakumin . Otin tuon tripodin lukkorenkaan irti ja puupalikka väliin ja pieni napautus vasaralla, tripodi lähti kevyesti irti. Sieltä kautta pujotin uuden kumin paikalleen. Hyvä tuuri ollut, ei ollut likaa vielä ehtinyt juuri mennä niveleen( ilmeisesti juuri oli hajonnut ja ollut vähällä ajolla ). Puhdistin vain päältä kerroksen pois rasvaa ja tarkistelin ettei siellä hiekkaa ole. Ja uutta rasvaa niveleen ja kumi paikalleen. Bilteman pihdit oli hyvät siihen kumin pantojen puristeluun.
Suurin ongelma meinasi olla raidetangonpää joka ei meinannut irrota ollenkaan napaosasta. Vanha mutteri ei suostunut menemään takaisin enää, onneksi uusi samalla kierteellä löytyi tavaroiden joukosta .
Raidetangonpään kumiin tuli pikku vaurio irroitaessa, se pitäs vaihtaa jos jostain löytäis samanlaisen kumin . Laitoin kyllä niveleen rasvaa, ettei sinne vettä helpolla pääse. Ja on niin pieni kolo että tuskin katsastuksessa edes näkyy. Mutta oman mielenrauhan takia vaihdan sen . Ehkä joku yleiskumi käypi? Nivel on niin hyvä ettei väljää ole vielä.
Muutkin sen puolen ohjausnivelet vaikutti välyksettömiltä.
900S(T5.5) M1991(KR)
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: og900S oikean uloimman vetonivelen suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Raidetangon päätähän ei tarvitse välttämättä tuossa remontissa irrottaa. Irrotuksessa muutenkin on lyöty väärästä suunnasta jos mutteri menee rikki. Hyvä tapa irrotukseen on lyödä olkavarteen raidetangon pään kohdalle. Samalla on hyvä pitää vastapuolella toista vasaraa tms.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: og900S oikean uloimman vetonivelen suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Ok. Kiitos vinkistä :). Tuon huomasin että ei ois tarvinnu irroittaa, vasta kun kasasin. Näissä kun näkyy tuo boori aukeavan helpolla pyörännavasta. Juu kopautin mutteriin , ilmeisesti turposi tuo reikä ja siksi ei menny millään .
Joskus kun aiemmin purin tukivarret yms pois , avautui tuo raidetangonpää pikku kopautuksella joka ei mutteria tyssännyt. Oppia siis ikä kaikki .
900S(T5.5) M1991(KR)
Vastaa Viestiin