og900 ja og9-3 kone?
og900 ja og9-3 kone?
Eli aiheen mukasesti, saako vanhemman 9-3:n koneen lyötyä og satkuun? Näin sais vähä taloudellisemmaks legenda satkun. Onnistuuko puottaa suoraan satkun omiin moottorikiinnikkeisiin jne jne?
T: Uusi sairastunut.
T: Uusi sairastunut.
Re: og900 ja og9-3 kone?
Muistelen muidenkin miettineen tätä jo ääneen. Ei se sinne käy ilman rajuja muutoksia. Ehkä selkein syy on 900:n voimapaketin omaperäinen ratkaisu asentaa moottori vaihteiston päälle. Lohko on lisäksi päivittynyt täysin erilaiseksi. Yleisestihän etuvedoissa vaihteisto on moottorin vaihtipyörän puoleisessa päässä suoraan kytkimen jatkeena kuten 9-3:ssakin.
Jos alkaisin joskus moiseen projektiin, istuttaisin satkun keulaan koko 9-3:n voimapaketin vaihteistoineen päivineen. Ei mikään pikkujuttu tietenkään, koska mikään osa ei käy heittämällä... Satkun 16-venttiilisen turbomoottorin T5-ruiskuksi muutos on vielä ihan järkevästi tehtävissä verrattuna tähän.
Jos alkaisin joskus moiseen projektiin, istuttaisin satkun keulaan koko 9-3:n voimapaketin vaihteistoineen päivineen. Ei mikään pikkujuttu tietenkään, koska mikään osa ei käy heittämällä... Satkun 16-venttiilisen turbomoottorin T5-ruiskuksi muutos on vielä ihan järkevästi tehtävissä verrattuna tähän.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: og900 ja og9-3 kone?
Niin siis tarkoituksena olisi ollut vaihtaa koko paketti, moto, vaihelaatikko ja muut romppeet. Mut vaikka muunnos onnistus nii voi olla katastusmiehen kanssa kädenvääntöä?
Mites toi T5-ruiskumuunnos menee sit käytännössä? Pitäs tosin tohon satkuun saaha turbo kiinni ku vakkari turboton ruisku sattuu olemaan.
Mites toi T5-ruiskumuunnos menee sit käytännössä? Pitäs tosin tohon satkuun saaha turbo kiinni ku vakkari turboton ruisku sattuu olemaan.
Re: og900 ja og9-3 kone?
Katsastusvääntö riippuu kai siitä minkätehoisen koneen sinne aiot laittaa ja minkätehoiseen ja millaisilla rekisterimerkinnöillä varustettuun satkuun sitä on tunkemassa.
Tuolta lukemaan säädöksiä (luku 2): http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
Kiitollisin satku kohteena lienee ei-vähäpäästöinen turbosatku, ja tekniikkana taas 150 hv eli matalapaineturbomoottori. Tällöin pitäisi mennä teho- ja muiden rajojen puolesta muutoskatsastuksella. Jarruja ja alustan osia voi joutua vaihtamaan riippuen noista auton ja moottorikokoonpanon tehoista.
Muutetun tekniikan moottorikiinnikkeistä tuo laki sanoo vain:
Konttorilla osaavat antaa tietoja, jos ovat palvelualttiita ja ymmärtävät muutakin kuin pallonivelien väljyyksiä. Itse sain Oldsmobilen muutoskatsastettua isolohkolle kun toimitti riittävästi kopioita korjausoppaista ja varaosaluetteloista, joista ilmeni autoon saatavilla olleita moottoreita, jarruja jne.
Tuolta lukemaan säädöksiä (luku 2): http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
Kiitollisin satku kohteena lienee ei-vähäpäästöinen turbosatku, ja tekniikkana taas 150 hv eli matalapaineturbomoottori. Tällöin pitäisi mennä teho- ja muiden rajojen puolesta muutoskatsastuksella. Jarruja ja alustan osia voi joutua vaihtamaan riippuen noista auton ja moottorikokoonpanon tehoista.
Muutetun tekniikan moottorikiinnikkeistä tuo laki sanoo vain:
Ei-vähäpäästöiseen autoon ei pitäisi olla lain kannalta mikään kovinkaan ihmeellinen homma asentaa moottori, joka täyttää laissa olevat paino-, teho- ja iskutilavuusrajoitteet.laki kirjoitti: e) moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnikkeiden tulee olla asianmukaiset; tarvittaessa kiinnikkeiden lujuudesta on esitettävä luotettava selvitys;
Konttorilla osaavat antaa tietoja, jos ovat palvelualttiita ja ymmärtävät muutakin kuin pallonivelien väljyyksiä. Itse sain Oldsmobilen muutoskatsastettua isolohkolle kun toimitti riittävästi kopioita korjausoppaista ja varaosaluetteloista, joista ilmeni autoon saatavilla olleita moottoreita, jarruja jne.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: og900 ja og9-3 kone?
Oorrait, kiitoksia tiedosta. Satkuun tarkotus vaihtaa 9-3:n turboton kone, olikoha 130hevosta, joten tehot ei ainakaa kasva liikaa normisatkun tehoihin nähen. Voi olla että joutuu jarrut ja umpiot vaihtamaan 9-3:n omiin mikäli vetarit ei mahu satkun omiin.
Onkoha mahollisesti kukaa muu tän foorumin henkilöistä kokeillu/tehny vastaavaa ennen? Ei kehtais satsata useaa tonnia ton satkun oman koneen viritykseen, ku mun oman käsityksen mukaan mikäli tehoa tai kulutusta haluaa pienentää nii joutuu aika paljonki tekemään muutoksia, olenko oikeassa?
Onkoha mahollisesti kukaa muu tän foorumin henkilöistä kokeillu/tehny vastaavaa ennen? Ei kehtais satsata useaa tonnia ton satkun oman koneen viritykseen, ku mun oman käsityksen mukaan mikäli tehoa tai kulutusta haluaa pienentää nii joutuu aika paljonki tekemään muutoksia, olenko oikeassa?
Re: og900 ja og9-3 kone?
Jarrut ja oikeastaan kaikki on erilaista. Jos ihan järkevästi asiaa mietitään, niin og900:n myynti pois ja 9-3 2,0 ruiskun ostaminen olisi paras tapa saada se 130heppainen vapari Saabi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: og900 ja og9-3 kone?
Joo ja jos haluaa ajaa og-satkulla halvemmalla, niin aika paljon saa ajella että koneenvaihtoprojektin kulut ja vaivat saa kuitattua.
Re: og900 ja og9-3 kone?
Palikka kaasupolkimen alla tai kaasuvaijerin löysäys auttaa ainakin tuossa liikojen tehojen ongelmassa.MikDon kirjoitti:mikäli tehoa tai kulutusta haluaa pienentää nii joutuu aika paljonki tekemään muutoksia, olenko oikeassa?
Re: og900 ja og9-3 kone?
Noh, itellä kyllä on jo 9-3 vm.00 2.0L sedani jossa 132hv dynon mukaan nii ajeleehan tällä. Lähinnä ku hallin nurkasta löytyy yks 9-3:n kone nii et sais sille jotain käyttöä rojektina. Jos ei muuta keksi nii ajaa nykysen koneen loppuun ja vaihtaa sit vähemmän ajetun tilalle 
Ei tota satkua kehtaa hävittää, ensimmäinen auto jonka omistanu ja iha hyväkuntonen nii kesäautona pitäny sitä, jotain piristystä kyll kone kaipais.
Mitäkä turboa ja lastua og satkuun suositellaan laitettavaks että kestää normirääkissä? Kyseessä siis 16 tappinen vakiokone?

Ei tota satkua kehtaa hävittää, ensimmäinen auto jonka omistanu ja iha hyväkuntonen nii kesäautona pitäny sitä, jotain piristystä kyll kone kaipais.
Mitäkä turboa ja lastua og satkuun suositellaan laitettavaks että kestää normirääkissä? Kyseessä siis 16 tappinen vakiokone?
Re: og900 ja og9-3 kone?
Siis miten ihmeessä se ng:n kone sinne og huoneeseen saadaan mahtumaan vaivalla joka olisi jossain suhteessa vaadittuun työmäärään?
Rakennetaan uudet pyöränripustukset??
Rakennetaan uudet pyöränripustukset??
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Re: og900 ja og9-3 kone?
Legendan mukaan sitä alkuperäistä T16 konetta olisi ajettu 560 hv:na tehtaalla jarrupenkissä 48 tuntia täydellä teholla yhteenmenoon, joten muualta hajoaa kuin itse kone (jos on siis kunnossa ja oikeissa asetuksissa). Pelkällä "lastulla" (ja APC-purkkia modaamalla sekä tietysti täyspaineiseksi tarvittaessa muuttamalla) johonkin 230 hv:n paikkeille ja siitä ylöspäin turboa ym upgreidaamalla kukkaron mukaan. Vapaastihengittävälle taitaa olla aika vähän tehtävissä (helposti).MikDon kirjoitti:Mitäkä turboa ja lastua og satkuun suositellaan laitettavaks että kestää normirääkissä? Kyseessä siis 16 tappinen vakiokone?
Etsillä löytyy aiheesta paljon luettavaa.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: og900 ja og9-3 kone?
Tack tästä! Tuli vielä mieleen että onko kukaa laittanu og satkuun 90:n maskia? 90:ssähän on valot upotettuna, katoin et ku keula on melkei samanlainen nii saisko 90 valot menemään?
-
- "Viggen"
- Viestit: 502
- Liittynyt: Pe Elo 10, 2012 13:41
- Paikkakunta: Tampere City
Re: og900 ja og9-3 kone?
Kun vaihdat öljyt, ilmansuodattimen ja sytytystulpat, niin saat persdynolla heti sellaiset 5-10hv lisää.MikDon kirjoitti:jotain piristystä kyll kone kaipais.
#5673
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92 (HA)
SAAB-SCANIA 900i16-VALVE 2d -89 (PR)
SAAB 9-5 Wagon 2.0t Aut. -04 (PR->KA)
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92 (HA)
SAAB-SCANIA 900i16-VALVE 2d -89 (PR)
SAAB 9-5 Wagon 2.0t Aut. -04 (PR->KA)
Re: og900 ja og9-3 kone?
niin, 90 on 99 ja 900 siitos. 99 keula, 900 perä..MikDon kirjoitti:Tack tästä! Tuli vielä mieleen että onko kukaa laittanu og satkuun 90:n maskia? 90:ssähän on valot upotettuna, katoin et ku keula on melkei samanlainen nii saisko 90 valot menemään?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu