OG 900 16v etujouset
OG 900 16v etujouset
Nyt kun kesärenkaiden vaihdon aika lähenee, niin tuli taas kiinnitettyä huomiota lössähtäneeseen kuskinpuolen etujoiseen. Eli kuskinpuoli on n.4cm matalammalla kui repsikan puoli. Talvirenkaillahan tuo ei aiheuta mainittavia ongelmia, mutta kesikset on korkeemmalla profiililla, niin raapaisevat ääritilanteessa pyöränkoteloa. Maasta mitattuna pyöränkaaren yläreunaan on kuskinpuolella 65cm ja repsikan puolella 68,5cm. Niin kauan kuin auto on minulla ollut (viime syyskuusta) on kuskinpuoli ollut samanlainen. Auto meni pari viikkoa sitten huomautuksitta läpi katsastuksen, joten nivelet kunnossa.
Kysymys siis kuuluu: Minkä jousen laitan kuskinpuolelle, kun Motonetin luettelossakin löytyy kahta mallia: 67-5023 Etujousi Saab99/900 Tai sitten: 67-5679 Etujousi Saab-Turbo Sopivuudet:- 900 etujousi Turbo/järeämpi. Noita ei vissiin edes myydä kun pareittain? Ei ole aikomusta vaihtaa kyllä kuin tuo kuskinpuoli. Vaihto onnistuu ilmeisesti ihan kahdella kierrejousipuristimella(sellainen löytyy tallista). Kiitos jo etukäteen! T. Tuorehko saabisti
Kysymys siis kuuluu: Minkä jousen laitan kuskinpuolelle, kun Motonetin luettelossakin löytyy kahta mallia: 67-5023 Etujousi Saab99/900 Tai sitten: 67-5679 Etujousi Saab-Turbo Sopivuudet:- 900 etujousi Turbo/järeämpi. Noita ei vissiin edes myydä kun pareittain? Ei ole aikomusta vaihtaa kyllä kuin tuo kuskinpuoli. Vaihto onnistuu ilmeisesti ihan kahdella kierrejousipuristimella(sellainen löytyy tallista). Kiitos jo etukäteen! T. Tuorehko saabisti
Viimeksi muokannut 900combi, La Maalis 21, 2015 21:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 900i 2.1 16v -92 made in Uusikaupunki
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: OG 900 16v etujouset
sit se on toisinpäin vino ku toinen uusi ja toinen vähempi väsyny on toisella puolella.
onnistuu niilläkin vaihtaa mutta äärettömän varovainen saa olla niiden kanssa. ja olikohan vielä niin ettei niillä oikein kunnolla onnistu edes. tulee sisälokari vastaan tai jotain.
onnistuu niilläkin vaihtaa mutta äärettömän varovainen saa olla niiden kanssa. ja olikohan vielä niin ettei niillä oikein kunnolla onnistu edes. tulee sisälokari vastaan tai jotain.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: OG 900 16v etujouset
No voihan perhana! Laittaiskohan sitten vaan kierrejousikumit siihen kuskinpuolelle ja sitten kun lopullisesti väsähtää, niin sitten molemmille puolille uudet vieterit jossain pajalla. Ainakin Alfamerin kirjan mukaan pitäisi onnistua jousipuristimella. Tiedä sitten kun tämä on minun ensimmäinen saabi...
Saab 900i 2.1 16v -92 made in Uusikaupunki
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1170
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
Re: OG 900 16v etujouset
Arvelen että parhaiten sattuu kohdalleen kun vaihdat kaksi jousta. Vaikea arvata millaiset jouset siellä on . Ja luulen että ne viisas muutenkin parina vaihtaa, ajettavuudenkin takia.
On vähän omanlainen operaatio tavallisilla jousipuristimilla . Kätevin semmoisella omalla saabiin tarkoitetulla puristimella puristaa. Tiedän kun olen tavallisilla puristanut vanhat jouset kasaan . Madallusjouset taas meni lähes ilman puristamista paikalleen. Aika luultavasti nuo ensimmäiset on paikallaan, 67-5023 .
On vähän omanlainen operaatio tavallisilla jousipuristimilla . Kätevin semmoisella omalla saabiin tarkoitetulla puristimella puristaa. Tiedän kun olen tavallisilla puristanut vanhat jouset kasaan . Madallusjouset taas meni lähes ilman puristamista paikalleen. Aika luultavasti nuo ensimmäiset on paikallaan, 67-5023 .
900S(T5.5) M1991(KR)
Re: OG 900 16v etujouset
Mun ässään vaihettiin veljen kanssa puristimilla takajouset. Onnistuuhan se,katkes vaan yksi puristin ja meni jotain 7 tuntia. Kaikki maholliset pultit oli kiinni ruostunut ja puristimet liian pieniä. Kunnon työkaluilla ois ollu helpompaa.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: OG 900 16v etujouset
takajousien vaihtoon ei tarvita puristimia.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: OG 900 16v etujouset
...miksei?900combi kirjoitti:Ei ole aikomusta vaihtaa kyllä kuin tuo kuskinpuoli.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: OG 900 16v etujouset
Kiitos vaan kaikille vastauksista. Tiedän että pareittain nuo jouset normaalisti vaihdetaan mutta jos toinen vaan on väsähtänyt niin miksi vaivautua. En hae ajettavuudessa mitään täydellisyyttä vaan riittää ettei kesärengas raavi montuissa pyöränkoteloa. ensiksi kokeilen laittaa kuskinpuolelle ne jousikumit ja jos ei auta niin vaihdan uudet motonetin vakiojouset/jousen alle. Miksi ei onnistuisi tuo jousen vaihto kahdella jousiouristimella?
Saab 900i 2.1 16v -92 made in Uusikaupunki
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: OG 900 16v etujouset
niissä tuppaa se kierreosa nousemaan ylöspäin jolloin sisälokasuoja tulee vastaan ennen kuin jousi on tarpeeksi puristuneena kasaan.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: OG 900 16v etujouset
Tässähän ei erillisiä sisälokareita edes ole, tiedä sitten onko joku ne poistanut joskus. Ylempi jousilautanen on oikein hyvin siinä näkyvissä. Pohjaanlyöntikumi on aika persoonallisen mallinen ja melko pitkä. Saakohan sen kumin sieltä ehjänä pois?nalleolut kirjoitti:niissä tuppaa se kierreosa nousemaan ylöspäin jolloin sisälokasuoja tulee vastaan ennen kuin jousi on tarpeeksi puristuneena kasaan.
Saab 900i 2.1 16v -92 made in Uusikaupunki
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: OG 900 16v etujouset
mielenkiintoista. näkyykö konepelti jos sisälokasuoja poistettu.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: OG 900 16v etujouset
nalleolut kirjoitti:mielenkiintoista. näkyykö konepelti jos sisälokasuoja poistettu.
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Re: OG 900 16v etujouset
Ei näissä missään ole mitään erillisiä sisälokareita.
Tavallisilla jousipuristimilla homma onnistuu oikein hyvin, jos omaa hieman kärsivällisyyttä. Laitat vain ne kierreosat osoittamaan alaspäin, jolloin ne ei nouse ottamaan kiinni sisälokariin. Vääntiöt osoittaa silloin toki hieman hankalasti ylöspäin, jolloin kiristyksen joutuu tekemään tavallisella kiintoavaimella (tai räikkälenkillä). Se on tietty hidasta, mutta mihinkäs sitä kiire valmiissa maailmassa...
Koukut vain mahdollisimman ylhäältä ja alhaalta kiinni, jotta puristusmatka riittää saamaan jousen riittävän kasaan.
Tuolla tavalla tullut otettua jouset pois useampaan otteeseen.
Ja kuten kaikki muutkin, niin suosittelen minäkin vaihtamaan molemmat kerralla. Ei ole iso investointi saavutettuun hyötyyn nähden.
Ja pohjaanlyöntikumi tulee jousen mukana pois.
Tavallisilla jousipuristimilla homma onnistuu oikein hyvin, jos omaa hieman kärsivällisyyttä. Laitat vain ne kierreosat osoittamaan alaspäin, jolloin ne ei nouse ottamaan kiinni sisälokariin. Vääntiöt osoittaa silloin toki hieman hankalasti ylöspäin, jolloin kiristyksen joutuu tekemään tavallisella kiintoavaimella (tai räikkälenkillä). Se on tietty hidasta, mutta mihinkäs sitä kiire valmiissa maailmassa...
Koukut vain mahdollisimman ylhäältä ja alhaalta kiinni, jotta puristusmatka riittää saamaan jousen riittävän kasaan.
Tuolla tavalla tullut otettua jouset pois useampaan otteeseen.
Ja kuten kaikki muutkin, niin suosittelen minäkin vaihtamaan molemmat kerralla. Ei ole iso investointi saavutettuun hyötyyn nähden.
Ja pohjaanlyöntikumi tulee jousen mukana pois.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
-
- "Hirsch"
- Viestit: 963
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Re: OG 900 16v etujouset
Tuota... Eikös tuo poisottaminen ole helppoa. Tunkilla alatukivarresta jousi kasaan ja puristimet kiinni...?
Uuden jousen virittäminen saattaa olla toinen tarina, pitää osua puristimet suhteellisen kohdalleen että mahtuu avaamaan. Itse olen käyttänyt omatekemiä puristimia joissa kierretään mutteria kierretangossa alapuolelta, vaatii toki pitkän hylsyn/räikkälenkin.
Lesjöförssia alle niin ei tarvitse puristella, taisi riittää juuri ja juuri kun irroittaa iskarin alapäästä.
Mielummin laittaisin vaikak käytetyn parin kun uusisin toisen, jokainen tyylillään ja jotkut jopa ilman!
Uuden jousen virittäminen saattaa olla toinen tarina, pitää osua puristimet suhteellisen kohdalleen että mahtuu avaamaan. Itse olen käyttänyt omatekemiä puristimia joissa kierretään mutteria kierretangossa alapuolelta, vaatii toki pitkän hylsyn/räikkälenkin.
Lesjöförssia alle niin ei tarvitse puristella, taisi riittää juuri ja juuri kun irroittaa iskarin alapäästä.
Mielummin laittaisin vaikak käytetyn parin kun uusisin toisen, jokainen tyylillään ja jotkut jopa ilman!
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Re: OG 900 16v etujouset
Off-topic sinänsä, mutta mun jousipuristimien paketissa olleen maininnan mukaan ei pyssyä tahi muuta konevoimaa saa käyttää, vaan ne pitää kiristää nimenomaan käsin. En tosin tiedä onko tuolle muutakin perustetta kuin se, että käsin kiristämällä saa kaksi puristinta painumaan vähällä vaivalla samaa tahtia - sen verran harvoin tulee jousia puristeltua, että olen suosilla käännellyt kiintolenkillä.JuHem kirjoitti:Vääntiöt osoittaa silloin toki hieman hankalasti ylöspäin, jolloin kiristyksen joutuu tekemään tavallisella kiintoavaimella (tai räikkälenkillä). Se on tietty hidasta, mutta mihinkäs sitä kiire valmiissa maailmassa...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla