Vähän turvavöistä ja jarruista

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vähän turvavöistä ja jarruista

Viesti Kirjoittaja jus »

Vaihtuiko oikea ja vasen rulla keskenään, onko asento varmasti oikea?
myrtonen
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2008 19:13
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vähän turvavöistä ja jarruista

Viesti Kirjoittaja myrtonen »

Samoilla sijoilla ne on kun toista päätä ei saa penkkiä purkamatta irti. Oikean puolen kela toimi paljon paremmin, tuota vasenta en vaan saanut avautumaan. Vyö ei riittänyt alkuperäiselle paikalle laittamiseen (nyt juuri ja juuri kääntyy oikein päin) mutta kokeilin kyllä lähes kaikissa kulmissa vedellä samalla paikallaan olevasta kelasta mallia ottaen.
myrtonen
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2008 19:13
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vähän turvavöistä ja jarruista

Viesti Kirjoittaja myrtonen »

Turvavyöstä johtuen seuraava kysymys:

Mitenkäs irtoaa satkusta takapenkki?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vähän turvavöistä ja jarruista

Viesti Kirjoittaja jus »

Selkänojan irrotus:
Kallistetaan selkänojaa, poistetaan selkänojan saranointiakselilta lukitusrautalangat ja muoviset kiekot, joissa hahlo. Liikutetaan selkänojaa sivusuunnassa niin, että akselin kavennettu kohta tulee kannakkeen kohdalle ja nostetaan selkänoja pois kannakkeelta. Liikutetaan penkkiä sivusuunnassa niin, että toisenkin puolen akselin kapea kohta on kannakkeen kohdalla ja nostetaan selkänoja pois.

Kuvassa lukitusrautalanka 42, kiekko 43:
http://www.jimellissaabparts.com/showAs ... gory=19604
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
myrtonen
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2008 19:13
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vähän turvavöistä ja jarruista

Viesti Kirjoittaja myrtonen »

Kiitos, hyvä ohje! En uskaltanut tuohon alkaa, ja turvavyö irtosikin sokkona sopivalla jatkovarrella ja räikällä. Kelassa kuula (?) kolisee heiluttaessa, eikä tuo vyö tuolta tule missään asennossa.

ED: Noniin, tyhmä olo mutta sain toimimaan.
myrtonen
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2008 19:13
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vähän turvavöistä ja jarruista

Viesti Kirjoittaja myrtonen »

Varmaan pitäis jo perustaa oma projektiketju tälle, mutta nyt alkoi kiinnostamaan oman auton keskuslukitus. Jostain historiikista luin, että kaasarisatkua on tehty juhlamallina, jossa on ohjaustehostin ja keskuslukitus. No, sillonhan välähti että mullahan on tehostin mutta ei keskuslukitusta, vai onko... Johdot menee oviin ja sulake 24 palanut laatikosta, mutta lukitseminen poltti uuden sulakkeen eli kyllähän sieltä tuo keskuslukitus löytyy.

Mistä kannattaisi keskuslukon vikaa etsiä vai kannattaako lainkaan? Taas on tyhmä olo kun 6 vuotta omistanut auton eikä tuosta varusteesta ollut tietoa kun se on koko ajan ollut rikki.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vähän turvavöistä ja jarruista

Viesti Kirjoittaja jus »

Hanskalokero-ohjekirjaa lukemalla olisi löytynyt ohje ainakin takapenkin istuinosan kippaamiseen, ei olisi tarvinnut vyön kiinnityksiä sokkona ruuvailla penkin puoliskojen raosta.

Keskuslukon vikaa voi alkaa haarukoida irrottamalla ovisaranoiden luota oven johtosarjan keskuslukkoliittimet yksi ovi kerrallaan. Kun löytyy se ovi, joka irti kytkettynä sulake alkaa kestää ja muut lukot toimia, tiedät missä ovessa vika piilee.

Vikamahdollisuuksia on neliovisessa ~tuplasti.

Kuskin ovessa ei alun perin ole lukkomoottoria, ainoastaan keskuslukkoa avaimen kääntelyn mukaan ohjaava kytkin.

http://jouppi.fi/saab/Electrical/Saab%2 ... 00-300.pdf PDF:n sivu 27
http://townsendimports.com/Web/electric ... allock.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
myrtonen
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2008 19:13
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vähän turvavöistä ja jarruista

Viesti Kirjoittaja myrtonen »

jus kirjoitti:Hanskalokero-ohjekirjaa lukemalla olisi löytynyt ohje ainakin takapenkin istuinosan kippaamiseen, ei olisi tarvinnut vyön kiinnityksiä sokkona ruuvailla penkin puoliskojen raosta.
Juu kyllä sen jo kippasin ja kyllä auttoi huomattavasti niin lähes näki jopa mitä tekee.
jus kirjoitti:
Keskuslukon vikaa voi alkaa haarukoida irrottamalla ovisaranoiden luota oven johtosarjan keskuslukkoliittimet yksi ovi kerrallaan. Kun löytyy se ovi, joka irti kytkettynä sulake alkaa kestää ja muut lukot toimia, tiedät missä ovessa vika piilee.

Vikamahdollisuuksia on neliovisessa ~tuplasti.

Kuskin ovessa ei alun perin ole lukkomoottoria, ainoastaan keskuslukkoa avaimen kääntelyn mukaan ohjaava kytkin.

http://jouppi.fi/saab/Electrical/Saab%2 ... 00-300.pdf PDF:n sivu 27
http://townsendimports.com/Web/electric ... allock.htm
Kiitos taas hyvistä ohjeista! Näyttää toimivan satunnaisesti nuo lukot vaikka ottaisi minkä irti. Kaikki kuitenkin toimivat ja ohjausboxi irti ei avainta kääntäessä polta sulaketta, eli varmaankin otettava kaikista ovista (paitsi kuskin) pahvit auki ja rasvailtava osat. Kokeilin myös 15A sulakkeella ja toimivat miten sattuu.

ED: Herkistelyjen jälkeen näyttäisi siltä, että vain oikea takaovi jumittaa. Nuppi tuntuu jäykemmältä kuin muissa ovissa. Voiko olla että tuolla 15A:n sulakkeella paloi moottori?

Samalla selvisi myös, miksi peräkonttia ei ole saanut koskaan avaimella lukkoon... :roll:

On muuten aavemainen fiilis kun kuuden vuoden ajelun jälkeen ilmestyi tällainen lisävaruste autoon...
Avatar
Kapt.Kosmos
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44

Re: Vähän turvavöistä ja jarruista

Viesti Kirjoittaja Kapt.Kosmos »

Terve

Alkaa olee viimenään siinä kunnossa että pystyy tekemään jotain mutta ei ole vieläkään paikkaa missä tehdä auto hommia niin löytyisikö kuvaa millanen toi alkuperänen jarruputken kiinnitys akselissa on? Sen verran skeidan peitossa ja pimeässä hallissa jouduin räpeltämään niin en saanut sitä irroitettua, koittasin mielellään ottaa sen ja putken ehjänä irti että voisi käyttää sitä putkea mallina.
Vastaa Viestiin