Näistä satkun avaimista (OG900)..

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
hena90
"Kaasari"

Näistä satkun avaimista (OG900)..

Viesti Kirjoittaja hena90 »

Eli uusimpaan hankintaan löytyy yhteensä 6 avainta, kaikki ovat saman näköisiä ja samat merkinnät (kaikissa avaimissa lukee SAAB ja sama kirjainyhdistelmä 4 merkkiä).

Ongelmana on että yksi avain toimii ainoastaan virtalukossa, toinen toimii kuskin oveen, kolmas matkustajan puoleiseen oveen ja neljäs takakontin lukkoon ja viides avain käy vain hanskalokeroon...

Sinänsä huvittavaa sinänsä ärsyttävää kun joutuu noita samannäköisiä avaimia käymään yksittelen läpi.

Varsinkin kun käyttöohjekirjassa lukee näin "Avain sopii kaikkiin lukkoihin, avaimen numero on avainrenkaaseen kiinnitetyssä levyssä" joka on jäljellä muiden avaimen seassa.

Miten tämä on mahdollista?

Eli vähintäänkin mielenkiintoista avaimien suhteen. :D

Jos jollain olisi samalla tietoa mistä kannattaisi etsiä alustan kolinaa aiheuttavia syitä saabista, niin olisin kiitollinen :) (Kolina kuulluu montuissa ja joskus kääntyessä) Joustintuen yläpäät terveet
Juho80
"Hirsch"

Re: Näistä satkun avaimista (OG900)..

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Avaimissa on valmistajan? nimi YMOS mulla kaikissa.. Avaimet eivät varmaan profiililtaan ole ihan samoja. Monissa autoissa tuntuu olevan lukkoja vaihdeltu aikojen saatossa. Lukkojen sarjoitus ei ole mikään mahdoton temppu, tietysti pitää purkaa verhoiluja ovista ym. mutta lukko itsessään on melko yksinkertainen kapistus.
Satkussahan ei joustintukia varsinaisesti ole. Kolina tulee useimmiten väljästä pallonivelestä tai voi iskarikin olla sisältä rikki.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
hena90
"Kaasari"

Terve! Kaikissa avaimissa merkintä YMOS ja valmistajan omia avaimia (Lukee SAAB), hyvinkin mahdollista että eri lukot(vaihdettu aikana jolloin pystyi tilaamaan tehtaalta samannäköisen avaimen, on minun arvaus) vaikkakin samannäköiset avaimet, oli pakko kysyä kun ensimmäistä kertaa olen törmännyt tämmöiseen "ongelmaan",

Ok, kiitos vinkistä! Pitääpä nuo tarkistaa ensimmäiseksi, joo ei varsinaisesti, meinasin varmaan iskarin yläpäätä (tyyppivika kun melkein aina ruostunut puhki ja joutuu hitsamaan uudestaan) Siellä takakontissa.
aero
-

Viesti Kirjoittaja aero »

Minä ensihätään merkkaisin avaimet vaikka numeroilla (esim. 1=kuskin ovi, 2=virtalukko...) ja lähtisin metsästämään joko kokonaista lukkosarjaa tai ainakin haittoja, jotta saa sarjoitettua lukot samalle avaimelle (mieluiten tietty sille alkuperäiselle). Syynä on todennäköisesti tosiaan eri autoista haalitut lukot, joskin melkoinen palapeli on aikaan saatu.

Kummasta päästä alustaa kolahdus kuuluu? Mulla satkussa on aikoinaan kolissut montuissa takaiskarin yläpää puhkaistuaan kiinnityskohtansa, reaktiotanko revettyään irti korista (tämäkin takana) sekä pakoputki.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
anv
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja anv »

Joo, kuten yllä jo joku kertoikin, OG satkun (ja 99:n) kolinat tulee lähes poikkeuksetta alapallosta. Joskus myös raidetangon päästä, mutta se on helpompi löytää. Narina sitten sieltä yläpallosta.
Antti
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
hena90
"Kaasari"

Pitänee joo merkata avaimet jollain ensihätään jotta ajoon lähteminen olisi helpompaa.. mutta pidempiaikainen ratkaisu olisi sarjoittaa lukot uudelleen..

Kolina kuulluu etupäästä, eli hyvinkin mahdollista että pallonivelet tai raidetangonpäät aivan loppu (montuissa tai heitto urissa tulee äänet KOPS-KOPS tai KOPP-KOPP).
Takapäässä kun ajaa esimerkiksi vauhtihidasteiden yli niin kuulluu (RRRUNTSS) joskus taas ei mitään..

Pitää ottaa talliin tänään ja katsoa mistä äänet tulevat niin pääsee tilamaan osia satkuun :)
lordofgreed
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Ei toivotumpiin kolinan aiheuttajiin voi kuulua myös raidetangon sisäpää/ tehostamattomassa väljä ohjausputki. Vuosimallista riippuen myös etujarrusatula osaa kolista. Täällä tuli jonkin aikaa etsittyä kolinan syytä ja viaksi paljastui väljä jarrusatulan jalka (kannatin?).
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
hena90
"Kaasari"

Joo onhan niitä eri syitä kun auto alkaa kolisemaan eri paikoissa, tosin minun tapauksessa sain tänään selville että etupään kolinan aiheutti loppuunkuluneet raidetangonpäät ja pallonivelet, ja takapään jurnutukset= loppuunkuluneet iskunvaimentimet. Eli nämä osat vaihtoon (varmaan ennaltaehkäisevästi vaihdan jousetkin taakse samalla) ( ja jarruputki takana) niin saab menee heittämällä leimasta läpi :)
Predatori
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Laita kuormajouset taakse samantien,varsinkin jos combicoupen omistat. Jämäköittää perää mukavasti.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Jope
-
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Jos lähdet sarjoittamaan uusiksi, suosittelen sarjoittamaan virtalukon mukaan, mikäli virtalukosta ei avain irtoa kun virrat on päällä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
hena90
"Kaasari"

Joo ei ole combi coupe eikä combi sedan, vaan pelkkä 4 ovinen sedan, mutta varmaan astetta järeämmät jouset pitänee laittaa jotta ei "väsyisi" niin nopeasti nuo takapään alustan osat, mitä tulee sarjoittamiseen niin mitä luultavammin paras vaihtoehto joka tapauksessa, tämä "avainhelvetti" on asia jonka kanssa voi elää ainakin väliaikaisesti mutta pidemmällä tähtäimellä sarjoittaminen ainoa vaihtoehto, paljonko semmoinen edes maksaa, tai onko niin että lukot jostain vanhasta ysisatasesta ja asennus minun nykyiseen?

-Autossa siis keskuslukitus (jos lukkoon menee muutakin kuin pelkkä "mötikkä" eli lukkopesä)
Jope
-
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Itse sarjoitin pariin ysisatkuun itse, toki haittoja piti ensin vähän kerätä paaliautoista jemmaan.

Ei ole vaikeata hommaa lainkaan.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
hena90
"Kaasari"

Ok, no hyvä tietää että ei "raasta" hermoja tuo sarjoittaminen, vaan ongelmaksi tulee vain tuo lukkojen metsästys, tosin ei se haittaisi jos lukot ovat ei keskuslukitus lukkoja koska kyseisessä autossa tuo keskuslukitus toimii vähän miten sattuu, joskus pelaa joskus ei, tosin ehkä lukkojen erilaisuudesta johtuva vika?? Mutta toimivat silti :) mikä on pääasia..
Juho80
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Minä olen ainakin kerännyt romuautoista lukot talteen, varmaan moni muukin, joten haittoja löytyy varmasti lukkoihin. Keskuslukon pätkiminen taitaa olla melkein ominaisuus. Keskusyksikön kerran juotin läpi ja pari huonoa liitosta siellä olikin ja toimi pari päivää, mutta taitaa olla kyseisessä purkissa releiden kärjet huonot, kun taas pätkii.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
hena90
"Kaasari"

Joo epäilen että keskuslukituksessa jotain kontaktivikaa, tai hyvällä tuurilla vain sulake palanut ellei tietenkään itse keskusyksikkössä ole vikaa. Kannattaisikohan tuon releen ottaa irti ja vähän harjata kontaktipintoja ja ruiskuttaa WD-40 sekaan?? Näkisi ehkä jos se hieman auttaisi kun tuo sähköpuoli ei ole minun parasta osaamisaluetta enkä haluaisi laittaa koko autoa oikosulkuun kun olen piuhojen kanssa tekemisissä :D...

Pitää laittaa tuon auton "ikuiseen" korjauslistaan/ehostamislistaan yksi kohta lisää taas :D "Keskuslukitus temppuilee" ja saada sekin kuntoon ajan kanssa.

(-Yhtä vaihtoehtoa mietin kanssa, jos laittaa jälkiasennetun keskuslukituksen (missä siis mukana kaukosäädin ja uusi yksikkö) jos se auttaisi asiaan ja saisi samalla satkun "modernisoitua 2010 luvulle", tai onko kyseinen ratkaisu "mustalla listalla" tarkoitus pitää kummiskin mahdollisimman alkuperäisenä tuo auto mutta kummiskin halu pitää autoa kunnossa ja "tyytyväisenä" ja korjata viat jotta toimisi vielä monta vuotta....)
Vastaa Viestiin