Katsastus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Katsastus

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Terve!
Eka posti sauomen saab clubin foorumilla, vaikon ollu auto jo 1.5v ja
jäsenenä puol vuotta, :) jostain se lähtee.

Te kun nytten tiiätte ja tunnette, niin osaatte varmaan kerto että mikä se
siitä motonetin tursuavasta putki valikoimasta on se oikea.
-84T16 kohteena. Viimeinen pönttö ja koko loppuputki. Siellä kun lukee
"Ei sovi XXXX" "Ei sovi XXXXX", niin että mikä sitten sopii??

Katsastus mies ei tykänny hyvää ku yrittii mittaa päästöjä, O2 näytti
14.10%, "Taitaapi sulla putki vähän vuotaa,". :). Ai "vähän" tutkimukset osoitti että pöntön pääty on ruostunut melkeen irti, ja loppuputki on ihan
haperoo. kulutus osaa jepps

Jaa, mitenkäs sitten takapään pohjaan lyönti kumit, minne ne tulee?
Katsastus vähän kaipaili niitäkin, tainu pudota ko palikat irti aikoja sitten.
rupes pelottaa et josko siellä ois niin hapanta että saako niitä edes kiinni sinne, oisko kellään kuvaa tattien sijotus paikasta?

Tnx
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Väliosa=takapönttö 84--93 (myös Kat). . . . . . . . . . . 14-5341
Häntäputki 84--93 (myös Kat). . . . . . . . . . . . . . . 14-5344

Pohjauskumi on nro 5 tässä kuvassa:

http://www.speedparts.se/kat/parts/images_1/rs_90.gif

Se kumi ruostuu irti kiinnitysprikasta ja putoaa. Tutki alustaa, siellä on varmaan pelkät prikat jäljellä.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

900T16 kirjoitti: Se kumi ruostuu irti kiinnitysprikasta ja putoaa. Tutki alustaa, siellä on varmaan pelkät prikat jäljellä.
ai satkuissa on toi sama tragedia kun ysiyseissä. en kyllä tajua miten toi on voitu suunnitella noin että noita joutuu jatkuvasti uusimaan. varaosaliikkeessäkin sanoivat että "noita menee paljon". auttaiskohan jos sinne väliin laittiaisi jotain öljytököttiä ennen kiinniruuvaamista?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Yksi mahdollisuus on tunkea prikka sinne kumin sisälle. Lisäksi kiinnityspultit saattavat ruostua pohjaan kiinni, mikä voi teettää vähän lisätyötä. On se niin kiva tuo ruoste. :roll:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mie mietin semmostakin, että irralliseen kumiin porais pari puuruuvia sieltä prikan puolelta. Yhen tommosen satkun pohjaanlyöntikumin mie olen tienposkesta kerännyt kyytiin. Yhellä pikkutiellä sattui vaan silmään, että onpas tutun näköinen palikka. (Ei ollu tippunu mun autosta ;) )
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Mertmi kirjoitti:Mie mietin semmostakin, että irralliseen kumiin porais pari puuruuvia sieltä prikan puolelta. Yhen tommosen satkun pohjaanlyöntikumin mie olen tienposkesta kerännyt kyytiin. Yhellä pikkutiellä sattui vaan silmään, että onpas tutun näköinen palikka. (Ei ollu tippunu mun autosta ;) )
Ite joskus aikoinaan korjasin noin. Eli iskarin vaihdon aikana kumi tipahti, no prikka pois ja porasin parit reijät ja niistä ruuveilla kumi kiinni. Pysy ainakin reilu 3 vuotta. kuormaakin oli ja alla oli vielä lasku satsi ja aina renkaan vaihtojen yhteydessä näki että kumit oli ottanu sillon tällön kiinni :wink:
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja jus »

DIggItaLLr kirjoitti:Jaa, mitenkäs sitten takapään pohjaan lyönti kumit, minne ne tulee? Katsastus vähän kaipaili niitäkin, tainu pudota ko palikat irti aikoja sitten. rupes pelottaa et josko siellä ois niin hapanta että saako niitä edes kiinni sinne, oisko kellään kuvaa tattien sijotus paikasta?
Tässä kuvat 99:stä, 900:ssa samat kumit suunnilleen samalla tavalla.

http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/paineenvaraaja2.jpg
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/tankin_paikka.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Jees, ja vielä helpottamaan, sen kumin pitäis löytyä siitä iskunvaimentimen takaa..

Tunkkaa kulma ylös, ota rengas irti ja katso akselista suoraan ylöspäin.. Siinä kohtaa pitäisi auton pohjasas olla ruuvi (mulla oli kuusiokolo) prikan päällä.. Omassani on lisäksi vielä paksut raudanpalat siellä prikan ja korin välissä.

Ruuvia kannattaa uittaa irroitusöljyssä, tuppaavat olemaan aika tiukassa nuo.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Vastaa Viestiin