900i takapönttö tunkiolle?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

900i takapönttö tunkiolle?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tossa kuuntelin oman 900i:n pakoputken suhinaa ja totesin, että nyt on jo toinen takapönttö lahonnut mun neljän vuoden omistusaikana siitä ihan takimmaisesta hitsaussaumasta. Oon muitakin samanlaisia tapauksia nähnyt, että se "häntäputki" irtoaa hitsauksestaan siihen kontin alla olevaan pönttöön. Seuraa siis kysymys: onko porukat hylänneet ton takimmaisen pöntön kokonaan käytöstä, eli laittaneet suoran putken tilalle? tommonen kiusaus mulle on tullut, kun tuota takimmaista putkiston osaa ei kiinnostaisi olla uusimassa vähän väliä uudestaan. Tuskin tuo hirveästi lisää melua?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mulla oli edellis kesänä sama homma tosin mulla tipahti koko takapönttö tielle. 3 viikkoa ajelin ilman takapönttöä laitettiin vaan putkeä jatkoksi.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Laita vain suoraputki (esim. turbon) tilalle. Äänet ei juurikaan kasva. Möreämmiksi muuttuvat, mutta sehän ei haittaa :)
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Turbo900
"Saabisti"
Viestit: 877
Liittynyt: La Loka 25, 2003 18:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Turbo900 »

Itellähän kävi juuri ruutanassa samoin, eli sauma ratkesi.
Laitoin turbon häntäputken tilalle.
Olihan siinä pientä askartelemista, mutta sinne se asentui.
Erikoiset äänet verrattuna vakioon sai kyllä kaupantekijäisiksi.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tjaa, ai että mörinää lisää. Ei tuota mellakkaa tarvitse yhtään lisää. Kaikki jipot on tullu tehtyä, että auto olisi hiljaisempi. Jotenkin vaan kysyy huumorintajua, kun ei kestä toi hitsaussauma. Joku 30-40egen pöntön ostokaan ei tunnu kivalta, koska tietää ettei se kestä kuitenkaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Mulla kesti Saabin alkuperäinen putki autossa 12 vuotta ja silloinkin hajosi takaakselin edessä oleva pönttö. Viimeinen pömpeli oli vielä ehjä. Vaihdoin Fenno -putken tialle ja etummainen pönttö meni puhki alla kehden vuoden. Hiljainen se kyllä on. Meni takuuseen.
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Mullakin oli kerran suora putki takapöntön tilalla, kun meni irtipoikki. Ei sitä kyllä kauaa jaksanut kuunnella. Ääni oli tosin möreämpi, mutta ei mitenkään urheilullinen.
Mutta se vasta oli rattoisaa matkantekoa, kun turbosta katkesi etummainen putki kyläreissulla tietysti sunnuntaina ja 100 km päässä kotoa :D Onneksi loput osat olivat silloin uusia, niin olivat helppo purkaa alta pois.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Vittuunnuin itse siihen, että koko ajan saa olla uusimassa putkea 99:iin. Laitoin alkupätkän 99:n putkea, 99:n etuvaimentajan (sama ku 900:ssa), 900:sen keskipöntön ja 900 turbon loppuputken, josta katkaisin liitoskohdan pois ja hitsautin siihen 99:n väliputkesta sahaamani liitoskohdan ja ulkoasun kruunasin sahaamalla putken pään viistoon ja asensin takapuskuriin 900:sen kannatinkoukun. Olis muuten vakiomittaisena tuo turbon häntäpätkä tullu kivat ~10 senttiä puskurin ulkopuolelle. Tässä näkyy putki auton alla (näkyy uusiksi tehty liitoskohta) ja tässä näkyy putken pää (aika huonosti tosin).

Suosittelen lämpimästi suoran putken esim. turbon loppuosaa. Jos vertaa 99:n vakioputken ja nykyisen "modatun" putken ääniä, niin modatussa on paremmat äänet ja moottorin normaalikäyttöalueella äänet on hiljaisemmat kuin vakiossa. Ja nyt huomasin, että tämä ei auta OGsatasen omistajaa yhtään, kun niillähän on jo tuommoinen keskipönttö, mutta toivottavasti kannusti vaihtoon :D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä tosta senverran sai ideaa, että aattelin, jos tekisi tollaisen samanlaisen version häntäputkesta. Vapari og900:n häntäputkessahan on vaimennin, joka on juuri se murheen kryyni. Turbon häntäputki olisi ilmeisesti halvempi ja siihen voisin hitsata tollaisen samanlaisen sovituksen, jonka Dimebak teetti 99:iin. Pitää nyt ensin katsoa, miten hyvässä kunnossa tuo taka-akselin ylitys on tosta nykyisestä. Jos se on vielä ok, voinhan mie vaan poistaa takimmaisen pöntön ja liittää sen tilalle pätkän suoraa putkea.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Mullakin on 99:issäni nyt 900:sen turbon takapönttö ja häntäputki. Häntäputki kyl kaipas aika kovaa modausta. :) Lyhentämään en joutunut, mutkia vain muutin.

T. Pasi

dimebak kirjoitti:Vittuunnuin itse siihen, että koko ajan saa olla uusimassa putkea 99:iin. Laitoin alkupätkän 99:n putkea, 99:n etuvaimentajan (sama ku 900:ssa), 900:sen keskipöntön ja 900 turbon loppuputken, josta katkaisin liitoskohdan pois ja hitsautin siihen 99:n väliputkesta sahaamani liitoskohdan ja ulkoasun kruunasin sahaamalla putken pään viistoon ja asensin takapuskuriin 900:sen kannatinkoukun. Olis muuten vakiomittaisena tuo turbon häntäpätkä tullu kivat ~10 senttiä puskurin ulkopuolelle. Tässä näkyy putki auton alla (näkyy uusiksi tehty liitoskohta) ja tässä näkyy putken pää (aika huonosti tosin).

Suosittelen lämpimästi suoran putken esim. turbon loppuosaa. Jos vertaa 99:n vakioputken ja nykyisen "modatun" putken ääniä, niin modatussa on paremmat äänet ja moottorin normaalikäyttöalueella äänet on hiljaisemmat kuin vakiossa. Ja nyt huomasin, että tämä ei auta OGsatasen omistajaa yhtään, kun niillähän on jo tuommoinen keskipönttö, mutta toivottavasti kannusti vaihtoon :D
arnoldi
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2004 12:27
Paikkakunta: Tampere

Takaosat

Viesti Kirjoittaja arnoldi »

Tuli kesällä omaan vaihdettua. Maalasin kuumakestomaalilla ja sinkkisprayllä tota saumaa. Varmaanki joku massa ois ollu vielä parempi. 80 egeä tuli hintaa osille.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Minusta vaikuttaa siltä, että se sauma hajoaa sisältä päin. oikein vesi tirisee halkeamista, kun auto on käynnissä. Vedenkeruuyksikkö pakoputken viimeisenä osana... :?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Sen soviitinosan saat näppärästi siitä nykyisestä takapöntöstä. Sitten vaan sahaat turbon takaputkesta saman kohdan pois ja sahaat pitkittäin putkea jotta saat sitä litistettyä hieman ja sitten miggiliimalla sovitinosa kiinni turbon putkeen.

Itse tein noin, kun esim. Simonssin standardisupistimesta ei saanu mitenkään fiksua ja tiivistä liitäntäkohtaa. Lisäksi omassa on tuo takapönttö ei-turbon (c8, i8 ja i16-malleihin sopiva) keskipönttö. Joskus ajattelin hommata RR-exhaustin peltisarjan Free Technicsiltä ja siihen jatkoksi modata läpi auton 900 turbon putki, kun peltisarjan ulostulon voi valita 44-60mm väliltä. Ja sopan syötöstä vastais tiedossa olevat tupla-Strömbergit vakioputsarilla.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tänään kurkin tarkemmin sitä pönttöä. Se takimmainen sauma on puolikierrosta halki, eli puoliksi enää kiinni. Vesi tirskuu pakokaasun mukana halkeamasta. Taitaa olla pöntössä vettä aika tavalla. Budjettivaihtoehtoja näyttäisi olevan kaksi, ajan laikalla halkeaman auki ja hitsaan sen uudestaan. Jos ei onnistu, hommaan jostakin tommosen pöntön mittaisen+työvarat pätkän oikean paksuista putkea ja hitsata se pöntön tilalle. Taka-akselin ylitysosa on nimittäin ihan tervettä putkea vielä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

joo , ne putket on liian ohuita, väsyy 2 vuodessa. panin sopivan putkenpätkän ensin juuritueksi ja hitsasin pöntön siihen irrallaan, siten saa liitoksen vahvemmaksi, ja mee taas 1--2 vuotta.
kantsii kans uusia kumeja, mitä vähempi hetkuu sen paree.
Vastaa Viestiin