900i takapönttö tunkiolle?
900i takapönttö tunkiolle?
Tossa kuuntelin oman 900i:n pakoputken suhinaa ja totesin, että nyt on jo toinen takapönttö lahonnut mun neljän vuoden omistusaikana siitä ihan takimmaisesta hitsaussaumasta. Oon muitakin samanlaisia tapauksia nähnyt, että se "häntäputki" irtoaa hitsauksestaan siihen kontin alla olevaan pönttöön. Seuraa siis kysymys: onko porukat hylänneet ton takimmaisen pöntön kokonaan käytöstä, eli laittaneet suoran putken tilalle? tommonen kiusaus mulle on tullut, kun tuota takimmaista putkiston osaa ei kiinnostaisi olla uusimassa vähän väliä uudestaan. Tuskin tuo hirveästi lisää melua?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tjaa, ai että mörinää lisää. Ei tuota mellakkaa tarvitse yhtään lisää. Kaikki jipot on tullu tehtyä, että auto olisi hiljaisempi. Jotenkin vaan kysyy huumorintajua, kun ei kestä toi hitsaussauma. Joku 30-40egen pöntön ostokaan ei tunnu kivalta, koska tietää ettei se kestä kuitenkaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Mullakin oli kerran suora putki takapöntön tilalla, kun meni irtipoikki. Ei sitä kyllä kauaa jaksanut kuunnella. Ääni oli tosin möreämpi, mutta ei mitenkään urheilullinen.
Mutta se vasta oli rattoisaa matkantekoa, kun turbosta katkesi etummainen putki kyläreissulla tietysti sunnuntaina ja 100 km päässä kotoa Onneksi loput osat olivat silloin uusia, niin olivat helppo purkaa alta pois.
Mutta se vasta oli rattoisaa matkantekoa, kun turbosta katkesi etummainen putki kyläreissulla tietysti sunnuntaina ja 100 km päässä kotoa Onneksi loput osat olivat silloin uusia, niin olivat helppo purkaa alta pois.
Vittuunnuin itse siihen, että koko ajan saa olla uusimassa putkea 99:iin. Laitoin alkupätkän 99:n putkea, 99:n etuvaimentajan (sama ku 900:ssa), 900:sen keskipöntön ja 900 turbon loppuputken, josta katkaisin liitoskohdan pois ja hitsautin siihen 99:n väliputkesta sahaamani liitoskohdan ja ulkoasun kruunasin sahaamalla putken pään viistoon ja asensin takapuskuriin 900:sen kannatinkoukun. Olis muuten vakiomittaisena tuo turbon häntäpätkä tullu kivat ~10 senttiä puskurin ulkopuolelle. Tässä näkyy putki auton alla (näkyy uusiksi tehty liitoskohta) ja tässä näkyy putken pää (aika huonosti tosin).
Suosittelen lämpimästi suoran putken esim. turbon loppuosaa. Jos vertaa 99:n vakioputken ja nykyisen "modatun" putken ääniä, niin modatussa on paremmat äänet ja moottorin normaalikäyttöalueella äänet on hiljaisemmat kuin vakiossa. Ja nyt huomasin, että tämä ei auta OGsatasen omistajaa yhtään, kun niillähän on jo tuommoinen keskipönttö, mutta toivottavasti kannusti vaihtoon
Suosittelen lämpimästi suoran putken esim. turbon loppuosaa. Jos vertaa 99:n vakioputken ja nykyisen "modatun" putken ääniä, niin modatussa on paremmat äänet ja moottorin normaalikäyttöalueella äänet on hiljaisemmat kuin vakiossa. Ja nyt huomasin, että tämä ei auta OGsatasen omistajaa yhtään, kun niillähän on jo tuommoinen keskipönttö, mutta toivottavasti kannusti vaihtoon
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Kyllä tosta senverran sai ideaa, että aattelin, jos tekisi tollaisen samanlaisen version häntäputkesta. Vapari og900:n häntäputkessahan on vaimennin, joka on juuri se murheen kryyni. Turbon häntäputki olisi ilmeisesti halvempi ja siihen voisin hitsata tollaisen samanlaisen sovituksen, jonka Dimebak teetti 99:iin. Pitää nyt ensin katsoa, miten hyvässä kunnossa tuo taka-akselin ylitys on tosta nykyisestä. Jos se on vielä ok, voinhan mie vaan poistaa takimmaisen pöntön ja liittää sen tilalle pätkän suoraa putkea.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mullakin on 99:issäni nyt 900:sen turbon takapönttö ja häntäputki. Häntäputki kyl kaipas aika kovaa modausta. Lyhentämään en joutunut, mutkia vain muutin.
T. Pasi
T. Pasi
dimebak kirjoitti:Vittuunnuin itse siihen, että koko ajan saa olla uusimassa putkea 99:iin. Laitoin alkupätkän 99:n putkea, 99:n etuvaimentajan (sama ku 900:ssa), 900:sen keskipöntön ja 900 turbon loppuputken, josta katkaisin liitoskohdan pois ja hitsautin siihen 99:n väliputkesta sahaamani liitoskohdan ja ulkoasun kruunasin sahaamalla putken pään viistoon ja asensin takapuskuriin 900:sen kannatinkoukun. Olis muuten vakiomittaisena tuo turbon häntäpätkä tullu kivat ~10 senttiä puskurin ulkopuolelle. Tässä näkyy putki auton alla (näkyy uusiksi tehty liitoskohta) ja tässä näkyy putken pää (aika huonosti tosin).
Suosittelen lämpimästi suoran putken esim. turbon loppuosaa. Jos vertaa 99:n vakioputken ja nykyisen "modatun" putken ääniä, niin modatussa on paremmat äänet ja moottorin normaalikäyttöalueella äänet on hiljaisemmat kuin vakiossa. Ja nyt huomasin, että tämä ei auta OGsatasen omistajaa yhtään, kun niillähän on jo tuommoinen keskipönttö, mutta toivottavasti kannusti vaihtoon
Minusta vaikuttaa siltä, että se sauma hajoaa sisältä päin. oikein vesi tirisee halkeamista, kun auto on käynnissä. Vedenkeruuyksikkö pakoputken viimeisenä osana...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Sen soviitinosan saat näppärästi siitä nykyisestä takapöntöstä. Sitten vaan sahaat turbon takaputkesta saman kohdan pois ja sahaat pitkittäin putkea jotta saat sitä litistettyä hieman ja sitten miggiliimalla sovitinosa kiinni turbon putkeen.
Itse tein noin, kun esim. Simonssin standardisupistimesta ei saanu mitenkään fiksua ja tiivistä liitäntäkohtaa. Lisäksi omassa on tuo takapönttö ei-turbon (c8, i8 ja i16-malleihin sopiva) keskipönttö. Joskus ajattelin hommata RR-exhaustin peltisarjan Free Technicsiltä ja siihen jatkoksi modata läpi auton 900 turbon putki, kun peltisarjan ulostulon voi valita 44-60mm väliltä. Ja sopan syötöstä vastais tiedossa olevat tupla-Strömbergit vakioputsarilla.
Itse tein noin, kun esim. Simonssin standardisupistimesta ei saanu mitenkään fiksua ja tiivistä liitäntäkohtaa. Lisäksi omassa on tuo takapönttö ei-turbon (c8, i8 ja i16-malleihin sopiva) keskipönttö. Joskus ajattelin hommata RR-exhaustin peltisarjan Free Technicsiltä ja siihen jatkoksi modata läpi auton 900 turbon putki, kun peltisarjan ulostulon voi valita 44-60mm väliltä. Ja sopan syötöstä vastais tiedossa olevat tupla-Strömbergit vakioputsarilla.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Tänään kurkin tarkemmin sitä pönttöä. Se takimmainen sauma on puolikierrosta halki, eli puoliksi enää kiinni. Vesi tirskuu pakokaasun mukana halkeamasta. Taitaa olla pöntössä vettä aika tavalla. Budjettivaihtoehtoja näyttäisi olevan kaksi, ajan laikalla halkeaman auki ja hitsaan sen uudestaan. Jos ei onnistu, hommaan jostakin tommosen pöntön mittaisen+työvarat pätkän oikean paksuista putkea ja hitsata se pöntön tilalle. Taka-akselin ylitysosa on nimittäin ihan tervettä putkea vielä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01