Noh termaria ei tarvii ilmata, mutta jäädytysjärjestelmän ohjeita löytyi haullakin. Jos ei näillä aukene, niin kysy lisäohjeita. Eiköhän se ilmattua saada
Satkussa ei taida olla eroa onko ruisku vai kaasari. Ja kyllä se ilmaaminen on joka vuosimallin kirjassa kerrottu. Jos autossasi on yhtä monta venttiiliä kuin käyttöohjekirjan kuvaamassa moottorissa, ohjeet sopivat ristiin eri vuosimalleihin, termostaattikotelo samassa paikassa jne.
900 i -86 -kirjasta jäähdytysnesteen vaihto-ohjeet:
A. asetetaan lämmönsäätö täyden lämmön asentoon
B. Avataan paisuntasäililön korkki
C. Avataan poistohana jäähdyttimen oikeassa alakulmassa. Pitäkää vastaan sisemmästä mutterista. Irrotetaan poistotulppa, joka on moottorin oikealla puolella pakosarjan alla.
D. Suljetaan poistotulpat ja tarkastetaan että lämmönsäätö on täysin aiku.
E. Avataan ilmausruuvi ja täytetään jäähdytysnestettä paisuntasäiliöön kunnes nestettä tulee ilmausruuvista.
F. Suljetaan ilmausruuvi ja kierretään kansi paisuntasäiliöön
G. Käynnistetään moottori, ajetaan lämpimäksi sekä jälkitäytetään paisuntasäiliö tarvittaessa.
Huom! Täytettäessä pakkasnestettä on tärkeää, että se ensin sekoitetaan veteen sopivassa suhteessa, koska täysi kierto saavutetaan vasta termostaatin avauduttua. Mikäli puhdasta nestettä lisätään paisuntasäiliöön, saattaa edelleen olla vaarana moottorin jäätyminen ja vaurioituminen, koska pakkasneste ei ole sekoittunut moottorin jäähdytysnesteeseen riittävän nopeasti.
Viimeksi muokannut jus, Ti Helmi 01, 2005 14:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00