Terve!
Eilen ajellessani kaasun pohjaan painettuani hävisi kerralla moottorilta kipinä. Auto on siis 900 T16 -90. Soittelin kaverille, nimimerkki aerolle, ja ryhdyttiin asiaa selvittelemään, mutta toistaiseksi tuloksetta.
Ensimmäisenä mielessä oli bensapumppu, mutta nopeasti muutaman kerran virrat päälle laitettuani hokasin, että siellä auton takaosassahan se suristelee ja ääntää normaaliin tapaan, joten bensaa koneen ainakin pitäisi saada. Kokeilin myös bensatukin päästä avata hieman ruuvia, ja sieltähän sitä bensaa tihkui, että ainakin pumpun pitäisi toimia.
Sitten vianetsintä kohdistui sytytykseen, ja pikaisen selvittelyn jälkeen totesimme, että sylintereille ei tule kipinää. Puolalta suoraan tulppaan tulee kipunoita, mutta jostain syystä virta jää virranjakajalle. Hankin tänään uuden virranjakajan kannen ja uuden pyörijän, mutta valitettavasti myivät motonetistä väärän pyörijän, kun reikä on liian pieni.
Jotenkin kuitenkin tuntuu nyt siltä, että vika on jossain muualla kuin tuossa pyörijässä. Kokeilimme myös uudella sytytyksen ohjausyksiköllä käyntiin, mutta eipä lähtenyt auto silläkään tulille.
Voiko siis vika olla jossain syvemmällä? Pyörijä kyllä pyörii. Kipinää vain ei tule.
Nyt olisivat neuvot kalliit..
Kipinä hukassa
Re: Kipinä hukassa
Onhan tarkastettu virranjakajan kannesta ettei hiilinastan jousi ole kuoleentunut ja hiili jäänyt pohjaan?
Tai oletko testannut uudella kannella?
Pyörijän voi mitata keskikosketuspinnan ja kärjen väliltä, onko yhteyttä?
Tai oletko testannut uudella kannella?
Pyörijän voi mitata keskikosketuspinnan ja kärjen väliltä, onko yhteyttä?
Re: Kipinä hukassa
Jos puolalta kipinää testaillessa ei käytetty puolan johtoa, myös puolan johto vai olla viallinen.
Re: Kipinä hukassa
Kyllä se nyt silti olikin se pyörijä lopulta. Pyörijän läpilyöntijännite näytti 1200 mV, eli kaikki ei näyttänyt olevan kunnossa. Yritin ranettaa vanhaa pyörijää tinaamalla johtimen siihen keskustan ja kärjen väliin, mutta ei se auttanut, vaikka läpilyöntijännite tipahti siitä sinne normaaliin.
Ranetuksen tarkotus oli se, että ois päässy autolla motonetille asti kun polkupyörällä joutu kymmenen kilsaa suuntaansa polkemaan taas, kun myivät sen väärän osan aluksi.
Eipä toiminut ja alkoi usko loppumaan, mutta onneksi uudella osalla kehrää taas kuin oikea Saab.
Tuollainen pyörijä kun maksaa sen vitosen niin pitää varmaan käydä ostamassa varmuudeksi hanskalokeroon yksi varalle, jos sattuu sattumaan uudemman kerran. Oli nimittäin jo toinen kerta kun pyörijän takia og900 jätti tielle.
Edellinen kerta olikin jo vuodelta n.2007, jolloin nimimerkki suorsa tuli pelastamaan kutostien poskesta.. Ihania ihmisiä tällä foorumilla muuten, suuri kiitos kaikille! Saab on hyvä auto.
Ranetuksen tarkotus oli se, että ois päässy autolla motonetille asti kun polkupyörällä joutu kymmenen kilsaa suuntaansa polkemaan taas, kun myivät sen väärän osan aluksi.
Eipä toiminut ja alkoi usko loppumaan, mutta onneksi uudella osalla kehrää taas kuin oikea Saab.
Tuollainen pyörijä kun maksaa sen vitosen niin pitää varmaan käydä ostamassa varmuudeksi hanskalokeroon yksi varalle, jos sattuu sattumaan uudemman kerran. Oli nimittäin jo toinen kerta kun pyörijän takia og900 jätti tielle.
Edellinen kerta olikin jo vuodelta n.2007, jolloin nimimerkki suorsa tuli pelastamaan kutostien poskesta.. Ihania ihmisiä tällä foorumilla muuten, suuri kiitos kaikille! Saab on hyvä auto.
Re: Kipinä hukassa
Onkohan siinä pyörijässä integroituna jonkinarvoinen vastus kerran ei hyppyjohdolla toiminut?SeppoP kirjoitti: Yritin ranettaa vanhaa pyörijää tinaamalla johtimen siihen keskustan ja kärjen väliin, mutta ei se auttanut.
No pääasia että Saabbi kulkee taas
Re: Kipinä hukassa
Piti huvikseen käydä mittaamassa, ku tuollainen pyörijä on jemmassa. Eli kyllähän siinä sellainen 1 kohm vastus on.
Loppuuko sitten puolalta teho kesken ilman vastusta vai mikä lie tarkoitus?
Loppuuko sitten puolalta teho kesken ilman vastusta vai mikä lie tarkoitus?
Re: Kipinä hukassa
Jep on tuonlaista sattunut itellekkin 900s -91 kipinä hukkui kun pyörijä päästi se lävitseen virranjakajan akselin kautta maihin
Saab, ihmisen tekemä. Sitä pystyy korjaamaan .