käsijarru reistaa - vinkkejä kaivataan

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
roilo
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2004 11:46

käsijarru reistaa - vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja roilo »

Yllätys yllätys, -91 mallisen 900:n käkkäri pomppasi katsastuksesta - sikäli epäonnista, että olisi voinut mennä läpi ellen olisi vaihtanut edellisenä päivänä uusia paloja. Uudet palat olivat jostain syystä pari milliä leveämmät eli ottivat kiinni jarrulevyn koko alalta - kantoivat siis siihen reunaan ruostuneeseen kannakseen. Vaikka vedin säädön ns. tiukalle niin silti (kun ruoste oli sorvaantunut pois matkalla konttorille) oli puhti poissa.

No, hommahan pitäisi asettua kunhan palat asettuvat uomiinsa paitsiettäprkle...

Oikeanpuoleinen säätöruuvi rupesi muljahtelemaan - se on ollut jumissa ennekin ja vaatinut manuaalisäädön katsastukseen mutta nyt siis tuntuu siltä kuin sieltä olisi jengat rikki tai muuten vaan ei saa otetta (kun siis säätö aivan auki uusien palojen takia - käännettäessä kiinni lunksahtelee silleen juunou).

Ongelman laajuutta on vaikea hahmottaa koska en ole ennen kurkannut (eikä netin räjäytyskuvissa näytetä) takasatulan sisään - mitä ihmettä siellä on hajalla - miltä siellä näyttää?

Onko itse satula korkannut vai onko säätöruuvi vaan paskana. Voiko sitä yleensä purkaa?

Miten tuo säätöruuvi oikeastaan toimii kun se vetää mäntää sisäänkin mutta silti mäntä liikkuu itsenäisesti jarrutettaessa (itse asiassa tuossa rikkonaisessa se ei vetänytkään palaa sisään vaan palaa piti painaa - ilman voimankäyttöä toki).

Lisäksi jarrut rupesivat laahaamaan (voi *tana) - missäköhän kunnossa teillä ovat 14v. männät olleet onko ollut syöpymiä vai selviääkö puhdistuksella ja tiivisteiden vaihdolla (taitaa mennä täysjarruremppaan)?

Mitä virityksiä (paineilmaletku->ilmausnippa/jarruletku) olette käytäneet mäntien ulospuhaltamiseen?

Mistäköhän löytäsi ilmauslaitteen, jolla saisi helposti ilmattua yksin?
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Ilmauslaitteeseen:

Otat yhden korjaus-satsin. Siis, itsellesi. Vaikka yhden kurko lonkeron =)
Parempi on jos otat Jaffan. Saat tästä kirkkaan pullon.

Laita korkki kiinni ja tee siihen läpinäkyvälle letkulle reikä, joka on sopiva siihen ilmausnippaan.
Sitten otat vaikka jollain injektioruiskulla sitä vanhaa scheissee jarrusäiliöstä ja ruittaat sen sinne pullon pohjalle. Tarvinnet sitä sen verran, että letkun pää on uppeluksissa.
Sitten letku paikoilleen nippaan ja se auki. Alkaa jo varmaan valumaan letkuun kamaa.
Sitten pumppailemaan ja pidä samalla silmällä astian nestepintaa. Siis, konehuoneessa.
Kun on kirkasta nestettä letkussa on nesteet vaihtuneet siihen putkeen ja satulaan.

Näin ei tarvitse ostaa mitään kallista palikkaa moponetistä tai piliteemasta. Halpa ja hyvä ratkaisu. Onnaa yksin hyvin ilmaus.

-H-
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7777
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: käsijarru reistaa - vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

roilo kirjoitti:Yllätys yllätys, -91 mallisen 900:n käkkäri pomppasi katsastuksesta - sikäli epäonnista, että olisi voinut mennä läpi ellen olisi vaihtanut edellisenä päivänä uusia paloja. Uudet palat olivat jostain syystä pari milliä leveämmät eli ottivat kiinni jarrulevyn koko alalta - kantoivat siis siihen reunaan ruostuneeseen kannakseen. Vaikka vedin säädön ns. tiukalle niin silti (kun ruoste oli sorvaantunut pois matkalla konttorille) oli puhti poissa.

No, hommahan pitäisi asettua kunhan palat asettuvat uomiinsa paitsiettäprkle...

Oikeanpuoleinen säätöruuvi rupesi muljahtelemaan - se on ollut jumissa ennekin ja vaatinut manuaalisäädön katsastukseen mutta nyt siis tuntuu siltä kuin sieltä olisi jengat rikki tai muuten vaan ei saa otetta (kun siis säätö aivan auki uusien palojen takia - käännettäessä kiinni lunksahtelee silleen juunou).

Ongelman laajuutta on vaikea hahmottaa koska en ole ennen kurkannut (eikä netin räjäytyskuvissa näytetä) takasatulan sisään - mitä ihmettä siellä on hajalla - miltä siellä näyttää?

Onko itse satula korkannut vai onko säätöruuvi vaan paskana. Voiko sitä yleensä purkaa?

Miten tuo säätöruuvi oikeastaan toimii kun se vetää mäntää sisäänkin mutta silti mäntä liikkuu itsenäisesti jarrutettaessa (itse asiassa tuossa rikkonaisessa se ei vetänytkään palaa sisään vaan palaa piti painaa - ilman voimankäyttöä toki).

Lisäksi jarrut rupesivat laahaamaan (voi *tana) - missäköhän kunnossa teillä ovat 14v. männät olleet onko ollut syöpymiä vai selviääkö puhdistuksella ja tiivisteiden vaihdolla (taitaa mennä täysjarruremppaan)?

Mitä virityksiä (paineilmaletku->ilmausnippa/jarruletku) olette käytäneet mäntien ulospuhaltamiseen?

Mistäköhän löytäsi ilmauslaitteen, jolla saisi helposti ilmattua yksin?
No niin säätöruuvia ei saa vääntää väkisin kiinni eikä auki..( tunto persuuksissa )
Ruuvin vastakappale on männän sisällä kiinni jousirenkaalla, jos mäntä
jumittaa tms..ja ruuvi väännetään väkivalloin sisälle niin lukkorengas irtoaa männän sisältä ja säädöt on suoritettu tämän jälkeen.. :o
Helpoin tapa korjata moinen vika on ryhtyä etsimään uusia satuloita.
Tonnarissa on samanlaiset satulat, jos se käsijarru on takapyörissä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
roilo
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2004 11:46

Viesti Kirjoittaja roilo »

Ruuvin vastakappale on männän sisällä kiinni jousirenkaalla, jos mäntä
jumittaa tms..ja ruuvi väännetään väkivalloin sisälle niin lukkorengas irtoaa männän sisältä ja säädöt on suoritettu tämän jälkeen..
Tuo siis saattaisi selittää miksi mäntä ei mennyt sisälle ruuviin mukana - eikö säätöruuvin jousirengasta voi kiinnittää uudelleen, auttaisiko jos vaihtaisi männän? Milläköhän todennäköisyydellä itse säätöruuvi on paskana - voiko sitä vaihtaa vai mennäänkö tosiaan satulan vaihtoon (84eur ) :( .
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Eiköhän ruuvin voi vaihtaa kun sitä myydään erillisenä, ilman koko satulaa ja mäntää Saabilla.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=14382
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7777
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

roilo kirjoitti:
Ruuvin vastakappale on männän sisällä kiinni jousirenkaalla, jos mäntä
jumittaa tms..ja ruuvi väännetään väkivalloin sisälle niin lukkorengas irtoaa männän sisältä ja säädöt on suoritettu tämän jälkeen..
Tuo siis saattaisi selittää miksi mäntä ei mennyt sisälle ruuviin mukana - eikö säätöruuvin jousirengasta voi kiinnittää uudelleen, auttaisiko jos vaihtaisi männän? Milläköhän todennäköisyydellä itse säätöruuvi on paskana - voiko sitä vaihtaa vai mennäänkö tosiaan satulan vaihtoon (84eur ) :( .
No omassani ainakin se säätöruuvi oli tehnyt todella mahtavat jäljet
siihen vastinpintaan, joten katsoin kokoamisen olevan turhaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin