Eli otetaan ensiksi työn alle vm.90 900S. Termari vaihdettu eilen 92-asteiseen mutta silti koneen lämmöt ei nouse yli valkoisen ennen kuin vasta KAHDEN kilometrin ajon jälkeen, tämä siis -10 asteen pakkasessa ja 2 tunnin piuhalämmityksen jälkeen. Siis toistan vielä; piuha, kaksi km ajoa, ja lämmöt nousee hikisesti valkoisen ja vihreän rajalle! -10 pakkasessa ilman piuhaa kestää kolme kilometriä ennenkuin lämmöt nousee yli valkoisen. Normaali käyntilämpötila eli vähän alle puoliväli saavutetaan n. 8-12 kilometrin ajon jälkeen! Ja kaikki ajo kaupunkiajoa. Mikä hitto tuota vehjettä vaivaa? Näin on ollut niin pitkään kuin olen auton omistanut, eli 13 kuukautta. Kesällä ongelma toki lievempi mutta normaalilämpöiseksi auto lämpeää kesälläkin vasta n.2-4 km ajon jälkeen jos silloinkaan.
Sitten vm.84 99;
1) Mikä on VENT-säädin tuossa lämppärissä, siis mitä se tekee ja kummassa asennossa se on päällä tai pois?
2) Miksi jaloille tulee vain kylmää ilmaa?
3) Miksi sivusuuttimista tulee etusivuikkunoille vain kylmää ilmaa?
Mainittakoon että ainoat suuttimet josta siis tulee lämmintä on tuulilasin suuttimet.
Eiköhän tuossa ole jo ongelmia tarpeeksi. Ei voi Saabia hyväksi talviautoksi sanoa näiden mun kahden eto vehkeen perusteella
>Sitten vm.84 99;
>1) Mikä on VENT-säädin tuossa lämppärissä, siis mitä se tekee ja kummassa asennossa se on päällä tai pois?
sillä säädetään paljonko ilmaa tulee jaloille
>2) Miksi jaloille tulee vain kylmää ilmaa?
koska VENT säädin osoittaa alaspäin. käännä vaakatasoon
>3) Miksi sivusuuttimista tulee etusivuikkunoille vain kylmää ilmaa?
avaa konepelti, lasinpyyhkijöiden alla näkyy musta muovinen lämmityslaitteen kennon kotelo. sen oikeasta reunasta käännä metallivipu WINTER asentoon.
> Mainittakoon että ainoat suuttimet josta siis tulee lämmintä on tuulilasin suuttimet.
jos vielä jaksat avata sen mustan kennon kotelon (3/4 ristipääruuvia molemmassa päädyssä) ja imuroida pois lehdet ja havunneulaset, saat LÄMPIMÄN tuplaysin.
> Ei voi Saabia hyväksi talviautoksi sanoa näiden mun kahden eto vehkeen perusteella
noh, noh, nyt pomppasi
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
900:Saattaa olla, että vikaa ei oikeastaan ole, vaan mittarin neula on yksinkertaisesti väärässä asennossa, jos se ei ikinä nouse puoliväliin. Mulla lämmöt taas on valkoisella jo autoa käynnistettäessä, mikäli on ollut piuhassa. Nuo mittarit on ihan oikeasti yksilöitä.
99: VENT säädin on etujalkatilan puhalluksen säätö. Vaakasuorassa auki, pystyssä kiinni.
Onkos sulla lämppäri varmasti Winter-asennossa? Tällöin pitäs tulla kaikista rööreistä lämmintä, jos lämppäri on kondiksessa. Tosin summer-asennossakin pitäs jaloille tulla lämmintä. Jotain mätää siis lämppärissä on.
Meikäläisen aurasta ei tuu lämmintä mistään suuttimesta, ellei ole riittävästi kiekkejä. Taitaa olla tukossa ryökäle edelleen, vaikka puhdistusaineen siinä käytinkin.
tuli vaan mieleen noista satkun lämpöongelmista. sininen tuplaysini käy aavistuksen kylmänä sen jälkeen kun vaihdoin siihen uuden syylärin, ja talvitermostaatin vaihdoin normaaliin. huomasin yks päivä että paisuntasäilön korkkia avaessani lämpimästä koneesta, että paineita ei ollut yhtään. olisko korkki viallinen? tarttee testata toisen auton korkilla joskus.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
orava kirjoitti:900:Saattaa olla, että vikaa ei oikeastaan ole, vaan mittarin neula on yksinkertaisesti väärässä asennossa, jos se ei ikinä nouse puoliväliin. Mulla lämmöt taas on valkoisella jo autoa käynnistettäessä, mikäli on ollut piuhassa. Nuo mittarit on ihan oikeasti yksilöitä.
Kyllä se nousee yli puolenvälin... Viime kesänä dynottaessa meinasi ruvata keittämään ja mittari oli erittäin ylhäällä. Mittari tuntuisi olevan ihan ok, jos ei muuten niin siitä päätellen että kun mittari alkaa olemaan vihreällä niin samoihin aikoihin suuttimet alkaa puhaltamaan lämmintä ilmaa...
orava kirjoitti:99: VENT säädin on etujalkatilan puhalluksen säätö. Vaakasuorassa auki, pystyssä kiinni.
Onkos sulla lämppäri varmasti Winter-asennossa? Tällöin pitäs tulla kaikista rööreistä lämmintä, jos lämppäri on kondiksessa. Tosin summer-asennossakin pitäs jaloille tulla lämmintä. Jotain mätää siis lämppärissä on.
Meikäläisen aurasta ei tuu lämmintä mistään suuttimesta, ellei ole riittävästi kiekkejä. Taitaa olla tukossa ryökäle edelleen, vaikka puhdistusaineen siinä käytinkin.
Lämppäri on winter-asennossa, eli jotain mätää tuossa nyt sitten on. Vielä kun tietäisi mitä...
lucaf kirjoitti:tuli vaan mieleen noista satkun lämpöongelmista. sininen tuplaysini käy aavistuksen kylmänä sen jälkeen kun vaihdoin siihen uuden syylärin, ja talvitermostaatin vaihdoin normaaliin. huomasin yks päivä että paisuntasäilön korkkia avaessani lämpimästä koneesta, että paineita ei ollut yhtään. olisko korkki viallinen? tarttee testata toisen auton korkilla joskus.
Mulla oli joskus satkun paisuntasäiliön korkissa vikaa. En tiedä miten vaikuttaa lämpenemiseen talvella, mutta kesällä pukkas keittämään aika herkästi etenkin sammuttamisen jälkeen, kun ei pitänyt paineita järjestelmässä.
Jos VENT-nupin säädöllä ei tunnu olevan mitään vaikutusta jalkatilan tulevan ilman määrään, yksi mahdollisuus on että ilmaläpän vipu jalkatilassa on poikki. Omassani olin onnistunut jotenkin sotkemaan keskikonsolin takana mankan johdot tms sinne väliin sillä seurauksella että vipu meni poikki.
Voi sieltä olla jotakin poikki yläpäästäkin nupin luota, mutta ei ole niin todennäköistä VENT-nupin kanssa kuin TEMP-nupin kanssa.
Mutta VENT-nuppi tosiaankin vaan säätää jalkatilaan tulevan ilman määrää, ei lämpötilaa.
"Eli otetaan ensiksi työn alle vm.90 900S. Termari vaihdettu eilen 92-asteiseen mutta silti koneen lämmöt ei nouse yli valkoisen ennen kuin vasta KAHDEN kilometrin ajon jälkeen, tämä siis -10 asteen pakkasessa ja 2 tunnin piuhalämmityksen jälkeen. Siis toistan vielä; piuha, kaksi km ajoa, ja lämmöt nousee hikisesti valkoisen ja vihreän rajalle! -10 pakkasessa ilman piuhaa kestää kolme kilometriä ennenkuin lämmöt nousee yli valkoisen. Normaali käyntilämpötila eli vähän alle puoliväli saavutetaan n. 8-12 kilometrin ajon jälkeen! Ja kaikki ajo kaupunkiajoa. Mikä hitto tuota vehjettä vaivaa? Näin on ollut niin pitkään kuin olen auton omistanut, eli 13 kuukautta. Kesällä ongelma toki lievempi mutta normaalilämpöiseksi auto lämpeää kesälläkin vasta n.2-4 km ajon jälkeen jos silloinkaan"
Minun mielestä toi on aika normaalia,ei se kaksikilometriä vielä saa konetta kovin lämpimäksi.
Mun satku käyttäytyy kokolailla samalla tavalla,jos ajaa pikkukierroksilla
kyllä se konekin lämpee nopeemmin kun antaa hanaa tai älä pidä lämmäriä päällä ollenkaan jos haluut että kone lämpii nopeemmin.
Mun autossa ainakin tarkenee hyvin vaikka lämmöt ei mittarin mukaan kovin ylös nousekaan.
johniemi kirjoitti:
Lämppäri on winter-asennossa, eli jotain mätää tuossa nyt sitten on. Vielä kun tietäisi mitä...
-John
kennostin boxin sisällä winter/summer läppä ei ehkä liiku kunnolla, sitä peittävä vaahtomuovihässäkkä oli mulla yhdessä autossa puoliksi irti ja esti läpän sulkeutumista jolloin winter-asennossakin päästi kylmää raitisilmakanaviin. kaikesta huolimatta, monissa ysiyseissäni on kestänyt tolkuttoman pitkään ennen kuin sivusuuttimista alkaa tulemaan kunnolla lämmintä.
vielä lämmityslaitteen säätimistä, ainakin keskimmäinen eli lämpötilansäätö, tuppaa olemaan jäykkä monissa tuplayseissä. ja sitä ei kannata yhtään kovistella, muovistopparit kun hajoaa niin sitten ottaa pannuun, ja ne hajoaa herkästi, monessa 70-luvun tuplaysissä on rikki toi säädin, tai kun avaa koko hökötyksen, huomaa että joku on tehnyt korjausvirityksen niihin.
johniemi kirjoitti:Eli otetaan ensiksi työn alle vm.90 900S. Termari vaihdettu eilen 92-asteiseen mutta silti koneen lämmöt ei nouse yli valkoisen ennen kuin vasta KAHDEN kilometrin ajon jälkeen, tämä siis -10 asteen pakkasessa ja 2 tunnin piuhalämmityksen jälkeen. 8-12 kilometrin ajon jälkeen!
---cliks---
Ja kaikki ajo kaupunkiajoa. Mikä hitto tuota vehjettä vaivaa?
-John
Sitä vaivaa kaupunkiajo. Teeppä sama homma silleen, että lähdet heti startin jälkeen maantielle ja annat laulaa. Jopa nousee viisari nopsempaan Mie oon havainnu omassa satkussani, että maantieajon jälkeen lämpöviisari jopa lähtee laskemaan ajon muuttuessa kaupunkiajoksi, kun pakkasta alkaa olla -20 tai enemmän. Lämmityslaitteen hanaakin pitää avata isommalle, kun alkaa kopissa viilenemään oltavat.
Mitä on kokemusta tuosta lämpenemisnopeudesta niin tossa mun satkussa sivusuuttimista alkaa tulla lämmintä ilmaa jo 1km ajon jälkeen, jos moottoria vaan on lämmitetty lohkolämmittimellä esim. toi 2tuntia. Ei vaan ole tullut katsottua niin tarkkaan sitä viisarin asentoa missäkin vaiheessa matkaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01