Suojakumit
Suojakumit
Mitenkä pysyy satkuissa muilla suojakumit paikallaan ja kunnossa? Tuntuu, että saa olla jatkuvalla syötöllä vetarin kumeja vaihtamas ja ei pysy paikoillaan niillä normaalikiinnikkeillä vaan mul on noita putkimallin meisselillä kiristettäviä klemmareita. No nyt tosin pysyy.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Re: Suojakumit
Jos tarkoitat normaalikiinnikkeillä niitä metallisia pantoja jotka tulee esim. tarvikekumien mukana, niin omassani oli vanhat (alkuperäiset?) vetarin kumit sellaisilla kiinni, ja ne oli lopuksi kiristetty puristamalla pannassa oleva uloke sopivasti kasaan, jolloin siis itse pantakin vasta kiristyy kunnolla. Näyttivät pysyneen kunnolla kiinni vetarin kumin kestoiän ajan ainakin.arnoldi kirjoitti:Mitenkä pysyy satkuissa muilla suojakumit paikallaan ja kunnossa? Tuntuu, että saa olla jatkuvalla syötöllä vetarin kumeja vaihtamas ja ei pysy paikoillaan niillä normaalikiinnikkeillä vaan mul on noita putkimallin meisselillä kiristettäviä klemmareita. No nyt tosin pysyy.
Pannan kiristystä varten pitäisi varmaan olla jotkut tarkoitukseen sopivat ihmepihdit (tm), mutta omani sain kiristettyä suunnilleen samalla tavoin, hieman soveltaen tosin, ja ovat ainakin paikallaan pysyneet.
Kumi joka kestää ehkä parhaiten, on Löbro. Sen metallisen pannan voi kiristää (se litistäminen siis) ihan tavanomaisilla hohtimilla. Omaan työkalupakkiin piti ostaa hohtimet pelkästään noiden suojakumien vaihdon takia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
5 ja 6 vuotta kestivät Löbrot. Nyt on molemmilla puolilla Saab genuine/original parts-nimeä kantavat suojakumet. Hintaa oli 13€/kpl. Siitä tulikin mieleen, että pitää hommata yksi alkuperäinen taas varastoon jemmaan. Löbrot ja nämä Saabin omat oli kiinni ihan mukana tulevilla kertakiristeisillä. Itse laitoin nämä lemmarit kiinni isoilla sivuleikkureilla. Hohtimet olisivat paremmat, kun sivareilla pitää varoa ettei leikkaa lemmaria poikkiMertmi kirjoitti:Kumi joka kestää ehkä parhaiten, on Löbro. Sen metallisen pannan voi kiristää (se litistäminen siis) ihan tavanomaisilla hohtimilla. Omaan työkalupakkiin piti ostaa hohtimet pelkästään noiden suojakumien vaihdon takia.

P.S. Aina mukana muutamien työkalujen ja pakollisten varusteiden lisäksi: pakoputken kannatin kumet, Ignitorin laukeamisen varalle uudet Boschin kärjet, etuvastus ja sytön säätöön valokynä, varapolttimoita, vanhat tulpan ja puolan johdot, pari tulppaa, laturin hihna ja kaasuttimen kalvo. Aina varastossa: Saabin originaalit vetarin suojakumi (puuttuu tällä hetkellä, joten laitetaan korvan taakse) ja penkin korjaussarja.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2083
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Ennen kumien vaihtoa, ne kannattaa käsitellä kuminhoito Siliconilla. Näin ollen kumi pysyy sopivan jäykkänä, eikä lähde talvellakaan repsottamaan.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*