99 -83 akku/latausongelmat
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 68
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 19:43
99 -83 akku/latausongelmat
Akku on alkanut tyhjentyä, jos auto seisoo muutaman päivän. Noin neljän-viiden päivän seisonnan jälkeen jaksaa juuri ja juuri pyöräyttää käyntiin. Mittasin vuotovirran ja se näytti olevan 30 mA:n luokkaa. Onko ok arvo?
Nyt kun akku on tuossa tilassa, niin latausjännite näyttää olevan vain 12,3 volttia. Silti latauksen merkkivalo ei pala (syttyy kyllä kun laittaa virrat päälle, ei siis polttimo rikki). Kun autolla ajaa ensin tasaista nopeutta jonkin aikaa ja tiputtaa esim. risteyksessä kierrokset tyhjäkäynnille niin laturin hihna alkaa luistaa ja huutaa muutaman sekunnin ajan. Omituista tässä on se, että myös ctek:illä ladattaessa näyttää samaa 12,3 voltin latausjännitettä. Eli alkaako akulla olla tunnit täynnä vai laturissa vika? Pystyykö laturin kuntoa mittaamaan jollakin muulla tavalla?
Nyt kun akku on tuossa tilassa, niin latausjännite näyttää olevan vain 12,3 volttia. Silti latauksen merkkivalo ei pala (syttyy kyllä kun laittaa virrat päälle, ei siis polttimo rikki). Kun autolla ajaa ensin tasaista nopeutta jonkin aikaa ja tiputtaa esim. risteyksessä kierrokset tyhjäkäynnille niin laturin hihna alkaa luistaa ja huutaa muutaman sekunnin ajan. Omituista tässä on se, että myös ctek:illä ladattaessa näyttää samaa 12,3 voltin latausjännitettä. Eli alkaako akulla olla tunnit täynnä vai laturissa vika? Pystyykö laturin kuntoa mittaamaan jollakin muulla tavalla?
Re: 99 -83 akku/latausongelmat
Minkä ikäinen akku? Paljonko akun jännite näyttää kuormittamattomana? Paljonko se näyttää kuormittamattomana sen jälkeen, kun ctek on ollut vuorokauden akussa kiinni? Paljonko jännite näyttää vuorokauden lataamisen jälkeen kun kone on seis, mutta valot päällä? Onko akussa korkit, joista pääsee käsiksi kennoihin, tarkistamaan vedet ja mittaamaan ominaispainot? Löytyykö toista akkulaturia, vaikka ihan älytöntä mallia, jolla kokeilla lataamista?
Siinä vähän vinkkejä joiden perusteella voi tutkia akun kuntoa. Akkua epäilisin ekana, se kun on kuluva osa.
Siinä vähän vinkkejä joiden perusteella voi tutkia akun kuntoa. Akkua epäilisin ekana, se kun on kuluva osa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 68
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 19:43
Re: 99 -83 akku/latausongelmat
Akun iästä ei ole tietoa. Kuormittamattomana näytti 12 voltin pintaan. Kuormitettuna en kokeillut. CTEK on tällä hetkellä kiinni, täytyy mittailla kun on ollut pitempään kiinni. Akussa ei ole korkkeja. Löytyy älytönkin laturi, mutta se on muutaman kymmenen kilometrin päässä niin ei pääse justiin kokeilemaan. Täytyy palata asiaan kun on saanut ladattua ctekillä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: 99 -83 akku/latausongelmat
Oletko tarkastanut ettei takaluukussa pala valo kokoajan?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: 99 -83 akku/latausongelmat
^^Ok, anna sen Ctekin olla kiinni akussa sen vuorokauden verran, niin varmasti lataa akun täyteen jos akku vain on kunnossa. Sitten uusi jännitemittaus. Täyden ja ehjän akun jännite kuormittamattomana on luokkaa 12,7-12,9 volttia, joten jos ei nouse sinne, niin akku ei ole enää kunnossa. Muista odottaa vaikka puoli tuntia kun olet irrottanut laturin ennen kuin mittaat jännitettä, ja pidä auton johdot irti akusta odotuksen ja mittaamisen ajan, että sinä aikana ei tule pientäkään kuormaa akulle.
Sitten mittaus kuormitettuna, eli akku kiinni autossa ja valot päällä ei saa jännite laskea minnekään 12,0 voltin tienoille tai alle. Jos näin tekee, niin akku on finaalissa, vaikka kuormittamattomana antaisikin hyvän jännitelukeman.
Tuo 30 mA virta kuulostaa muuten ihan normaalilta riippuen tietenkin vähän autosta ja sen varusteista. Joku kello ja radion ylläpitovirta vie helposti yhteensä tuon verran, hälytin siihen päälle niin varmasti menee enemmän. Laskennallisesti tuolla virralla täyden 60Ah akun tyhjiin kulumiseen pitäisi kuitenkin mennä reilusti yli kuukausi.
Sitten mittaus kuormitettuna, eli akku kiinni autossa ja valot päällä ei saa jännite laskea minnekään 12,0 voltin tienoille tai alle. Jos näin tekee, niin akku on finaalissa, vaikka kuormittamattomana antaisikin hyvän jännitelukeman.
Tuo 30 mA virta kuulostaa muuten ihan normaalilta riippuen tietenkin vähän autosta ja sen varusteista. Joku kello ja radion ylläpitovirta vie helposti yhteensä tuon verran, hälytin siihen päälle niin varmasti menee enemmän. Laskennallisesti tuolla virralla täyden 60Ah akun tyhjiin kulumiseen pitäisi kuitenkin mennä reilusti yli kuukausi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 68
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 19:43
Re: 99 -83 akku/latausongelmat
Olen, ei pala.antti.hakamaa kirjoitti:Oletko tarkastanut ettei takaluukussa pala valo kokoajan?
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 68
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 19:43
Re: 99 -83 akku/latausongelmat
No niin, ctek oli reilun vuorokauden kiinni. Irroitettaessa sen merkkivalo oli vielä punaisella, eli lataus ei ollut valmis. Ennen irroitusta sen latausjännite oli 14,15 volttia. Otin akusta miinuskaapelin irti ja odotin tunnin. Nyt akun jännite oli 13,05 volttia. Kiinnitin akkukengän takaisin ja laitoin virrat päälle. Ajovalot päällä näytti 12,25 volttia akun jännitteeksi. Laitoin vielä flektin puhaltamaan ensimmäiseen asentoon ja jännite putosi lukemaan 12,18. Laitoin auton käyntiin ja latausjännite oli taas aikaisemminkin mitattu 12,30. Kun laitoin ryypyn pois aikaisessa vaiheessa niin, että juuri jaksoi käydä tyhjäkäyntiä, oli latausjännite hieman yli 13 volttia, mutta aina kun antoi kierroksia jännite alkoi laskea Eikö sen pitäisi päinvastoin nousta hieman kun kierrokset nousee?AZP kirjoitti:^^Ok, anna sen Ctekin olla kiinni akussa sen vuorokauden verran, niin varmasti lataa akun täyteen jos akku vain on kunnossa. Sitten uusi jännitemittaus. Täyden ja ehjän akun jännite kuormittamattomana on luokkaa 12,7-12,9 volttia, joten jos ei nouse sinne, niin akku ei ole enää kunnossa. Muista odottaa vaikka puoli tuntia kun olet irrottanut laturin ennen kuin mittaat jännitettä, ja pidä auton johdot irti akusta odotuksen ja mittaamisen ajan, että sinä aikana ei tule pientäkään kuormaa akulle.
Sitten mittaus kuormitettuna, eli akku kiinni autossa ja valot päällä ei saa jännite laskea minnekään 12,0 voltin tienoille tai alle. Jos näin tekee, niin akku on finaalissa, vaikka kuormittamattomana antaisikin hyvän jännitelukeman.
Re: 99 -83 akku/latausongelmat
Joo kylllä tuon perusteella sanoisin että vaikuttaa ennemminkin latausvialta kuin vialliselta akulta. Pyörittikö tuo akku ihan iloisesti kun starttasit?
Kaapeleiden ja liittimien häviön voisi vielä mitata, eli mittaa paljonko jännite on koneen käydessä laturin plusliittimen ja moottorin rungon väliltä ja vertaa sitä jännitteeseen, jonka saat mittaamalla akun navoista.
Kaapeleiden ja liittimien häviön voisi vielä mitata, eli mittaa paljonko jännite on koneen käydessä laturin plusliittimen ja moottorin rungon väliltä ja vertaa sitä jännitteeseen, jonka saat mittaamalla akun navoista.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 68
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 19:43
Re: 99 -83 akku/latausongelmat
Joo pyöritti latauksen jälkeen.AZP kirjoitti:Pyörittikö tuo akku ihan iloisesti kun starttasit?
N. viisi sadasosavolttia oli enemmän laturista mitattuna.AZP kirjoitti:Kaapeleiden ja liittimien häviön voisi vielä mitata, eli mittaa paljonko jännite on koneen käydessä laturin plusliittimen ja moottorin rungon väliltä ja vertaa sitä jännitteeseen, jonka saat mittaamalla akun navoista.
Re: 99 -83 akku/latausongelmat
Laturista/lataussäätimestä lähtisin vikaa etsimään. En ole noiden kanssa joutunut juurikaan puuhailemaan, joten viisaammat antakoot tukea siihen.
Tuo kaapelointiin häviävä 0,05 volttia on hyvä luku, eli vika ei ole siellä.
Tuo kaapelointiin häviävä 0,05 volttia on hyvä luku, eli vika ei ole siellä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: 99 -83 akku/latausongelmat
Hiili jumissa tai kulunut loppuun. Eikö latausvalo jää päälle? Latausvalon johtokin voi tehdä vian. Eli syttyykö latausvalo öljynpainevalon kanssa, kun pistät ajovirrat päälle? Latausvalo on olennainen osa järjestelmää, laturi saa herätteen lampun kautta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 68
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 19:43
Re: 99 -83 akku/latausongelmat
Kuten ketjun ensimmäisessä viestissä kirjoitin, latausvalo kyllä syttyy, kun laittaa virrat päälle, mutta sammuu, kun auton käynnistää. Eli latausvalo toimii niin kuin pitääkin.
Re: 99 -83 akku/latausongelmat
Hmm. Luinpa huonosti ekan viestin, entä jos vaan kiristät sen laturin hihnan?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 68
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 19:43
Re: 99 -83 akku/latausongelmat
Kiristin hihnan ja sen jälkeen latausjännite on näyttänyt parempia lukemia (>13v). Kumma juttu onkohan tuo sitten luistanut myös äänettömästi. Välillä kuitenkin on kuulunut sellainen kiljunta tuosta, kuten aiemmissa viesteissä kirjoitin.
Re: 99 -83 akku/latausongelmat
Kyllä samanlainen kokemus oli aikanaan 99:n kanssa. Latausjännite oli vajaa, (joka näkyi himmeinä ajovaloina ja volttimittarissa) hihnan kiristys auttoi ja luistanut hihna ei edes vinkunut.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01