Saab 900 Turbo 8 - mikä jippo tehty tuonne konehuoneeseen?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
MarkoL
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2005 09:07

Saab 900 Turbo 8 - mikä jippo tehty tuonne konehuoneeseen?

Viesti Kirjoittaja MarkoL »

Moro,

Tuossa pieni kierros auton ympäri ja konehuoneeseen.
Pidin turpani kiinni, joten ei puhetta nauhalla.

https://youtu.be/lg9-qtCT34U

Käynnistys on hankalaa. Ed. omistajan toimesta tehty
joku käynnistykseen vaikuttava jutska, joten jotain piuhoja näkyy
ja kojelautaan tuotu vastaava vipu.

Kylmänä jos käynnistää niin pyörittämällä kauan pikkuhiljaa käynnistyy
ja jää jopa käymään. Mutta kauan pitää antaa pyörittää.

Lämpösenä käynnistys taas hyvin vaikeaa. Vipusen jos antaa olla
kytkemättä ja starttaa pitkään niin sitten jos samalla työntää vipusen
eteenpäin niin tuntuisi saavan juotavaa jotenkin enemmän mutta jos pitää
kauan niin tikahtuu kytkee pian pois ja antaa pyörittää ja pyörittää niin
saattaa sitten kolmannella kerralla siis lähteä käyntiin.

Toinen on että ei koske vipuun ja kevyesti poljattelee kaasua ripeästi
niin tuntuisi että jää käyntiin kun pyörittää vimmatusti ja hakkaa kevyesti
kaasupoljinta ja tekee tätä kauan.

Mutta eihän nyt kai ruiskumoottorin pitäisi tälläkeinoin, että mitä tässä nyt
on oikein tehty ja tapahtunut?

Ja koska puhelimenromun muisti kalahti niin jää toiseen uppimiskertaan video
jossa yritän käynnistää autoa.

t. Marko
kvande
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 07:44
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Saab 900 Turbo 8 - mikä jippo tehty tuonne konehuoneesee

Viesti Kirjoittaja kvande »

Olisikohan lämpöaikakytkin hajalla. Se on sitten korvattu tuolla manuaalisella katkaisimella, jolla ohjataan kylmäkäynnistyssuutinta.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 900 Turbo 8 - mikä jippo tehty tuonne konehuoneesee

Viesti Kirjoittaja jus »

Johdot menevät kylmäkäynnistyssuuttimelle. Alun perin suutinta tuossa ohjaa lämpöaikakytkin, joka lienee termostaattikotelon kyljessä, kun ei näy imusarjan keskellä. Lämpöaikakytkim antaa jännitteen kylmäkäynnistyssuuttimelle startin solenoidin vetäessä kun moottori on kylmä, alle ~45 astetta. Yli yhdeksän sekuntia jatkuvassa starttauksessa tosin suuttimen jännite katkeaa, vaikka olisi kylmä moottori.

Jos lämpöaikakytkin on pimeänä, tuollainen manuaalinen starttihuikan ohjaus voi olla nopea ranettaa oikean varaosan puuttuessa. Laita ostetaan-osastolle ostoilmoitus lämpöaikakytkimestä ja palauta alkuperäinen hohdotus kylmäkäynnistyssuuttimelle.

Voi siinä olla muutakin vikaa, lämpimänä pitäisi käynnistyä ilman kylmäkäynnistyssuutinta ja ilman kaasuun koskemista.
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: Saab 900 Turbo 8 - mikä jippo tehty tuonne konehuoneesee

Viesti Kirjoittaja Darco »

Mulla vois jopa olla tossa oman K-jet turbo kasin irtokoneessa tollanen. Tohon omaan voin tehdä tollasen manuaalisysteemin kun tulee jäärata/räppäily autoksi jos jollain on todella tarvetta tolle osalle. Ota kuva siittä kytkimestä niin katton onko mulla se.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5176
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Saab 900 Turbo 8 - mikä jippo tehty tuonne konehuoneesee

Viesti Kirjoittaja Risto »

MarkoL
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2005 09:07

Re: Saab 900 Turbo 8 - mikä jippo tehty tuonne konehuoneesee

Viesti Kirjoittaja MarkoL »

Moi kaikki!

Kiitoksia vastauksista =)

Ehkä virityksestä jollekin idea tosiaan muuhunkin käyttöön, itse voisin kokeilla hankkia tuon komponentin online-storesta (Saabparts).

Maksaa kulujen kanssa n alle 70 eur näköjään.

t. Marko
MarkoL
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2005 09:07

Re: Saab 900 Turbo 8 - mikä jippo tehty tuonne konehuoneesee

Viesti Kirjoittaja MarkoL »

Darco kirjoitti:Mulla vois jopa olla tossa oman K-jet turbo kasin irtokoneessa tollanen. Tohon omaan voin tehdä tollasen manuaalisysteemin kun tulee jäärata/räppäily autoksi jos jollain on todella tarvetta tolle osalle. Ota kuva siittä kytkimestä niin katton onko mulla se.
Voisko tuollanen löytyä, ajattelin että pitääkö tilata Trolhättanista asti uusi?...=)

t, Marko
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Re: Saab 900 Turbo 8 - mikä jippo tehty tuonne konehuoneesee

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Tuohon 99 sirtämässäni 8-tappisessa oli samanlainen viritys kylmäkäynnistys suuttimessa.

Kesän ajelin 900:lla ennen siirtoa ja aina auto kenkkuili kylmänä :arrow: kävi kolmella ja tulppia meni aina silloin tällöin. Kun liikkeelle pääsi hiukan pitempään ei ongelmia ja lämpöisenä toimi ok.

Kun paketin nostin nokalta ylös ilmeni, että egr venttiilistä oli kalvo sökö :arrow: eli imuvuoto. Tulppat tilalle eikä ole vastaavia ongelmia ollut (poistin myös samalla tuon virityksen)
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
MarkoL
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2005 09:07

Re: Saab 900 Turbo 8 - mikä jippo tehty tuonne konehuoneesee

Viesti Kirjoittaja MarkoL »

Moi kiitokset replystä. Joo todellakin vaihdoin tulpat, mutta tuo kenkkuilu eli kolmepyttyisyys alkuvaiheessa ennenkuin tasaantuu, sama juttu. Veikkaan että kun pakoputkesta sanottiin kun korjautin takapäätä että etupäässä on halkeamaa jne niin tuo imuvuotojuttukin varmaan pitäisi samalla tsekata. Nykimistä ja joskus jopa ajossa sammahtaa tasakaasulta. Konehuoneesta tulee normaalia kovempi pakometeli. Voisin vorssaan ajella, ehtisitkö jossain välissä kurkata =)?
t. Marko
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Saab 900 Turbo 8 - mikä jippo tehty tuonne konehuoneesee

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

olihan siinä ainakin yksi alipainenippa ihan tulppaamatta videolla..
ensimmäisenä nyt kaikki alipainevuodot pitää löytää ja korjata, se koojetin lautanen kun ei ihan helposti nouse jos ilmaa saa muualta helpommin..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Re: Saab 900 Turbo 8 - mikä jippo tehty tuonne konehuoneesee

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

MarkoL kirjoitti:Moi kiitokset replystä. Joo todellakin vaihdoin tulpat, mutta tuo kenkkuilu eli kolmepyttyisyys alkuvaiheessa ennenkuin tasaantuu, sama juttu. Veikkaan että kun pakoputkesta sanottiin kun korjautin takapäätä että etupäässä on halkeamaa jne niin tuo imuvuotojuttukin varmaan pitäisi samalla tsekata. Nykimistä ja joskus jopa ajossa sammahtaa tasakaasulta. Konehuoneesta tulee normaalia kovempi pakometeli. Voisin vorssaan ajella, ehtisitkö jossain välissä kurkata =)?
t. Marko
Tulppaa nyt ekaks tuo kylmä käynnistyssuuttimen alla oleva putken pätkä, mistä mikkoimp jo mainittikin :arrow: yhteys imukanavaan.
Sit joku alipaine letkuista menee imusarjan alle vähän ennen kun imusarjat erkanee toisistaan sellaseen egr venttiiliin josta lähtee putki pakoputkeen (putken päällä löysä jousen tyylinen) :arrow: siitä letkusta kun imee niin ei pitäisi pystyä imemään kun hetken, tulee ns. seinä vastaa. Jos ei tule niin kalvorikki :arrow: ite poistaisin koko egr venttiilin tällöin.

Kyllä tännekin päin voit ajella. Olen vaan kohtapuolin lähdössä Oulun seudulle työkeikalla.
Missäpäin itse asustelet?
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Saab 900 Turbo 8 - mikä jippo tehty tuonne konehuoneesee

Viesti Kirjoittaja sarka »

SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Saab 900 Turbo 8 - mikä jippo tehty tuonne konehuoneesee

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

onkos tähän parannusta tullut?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin