Saab 90 ohjaustehostin ym.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
MSaab
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2004 20:58
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Saab 90 ohjaustehostin ym.

Viesti Kirjoittaja MSaab »

Moro,

Onks tietoo:
- mistä on peräisin Nettiautossa esiintyvien 90:ien ohjaustehostin?
900:sta, 99:stä vai mielikuvituksesta?
- miltä tuntuu ajaa 99/90:ä, jossa on vain takana kallistuksevaimennin?
- (vara)osatietoa poliisi-99:ien takajarruista käsijarruin?

90/-87 kaipaa tietoa!
Saabisti #1497
Saabit 90,99,900
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Ikinä en ole kuullutkaan 99/90 H koneisen ohjaustehostimesta. Oisko sittenkin tehostimena ruisleipää :D
Ohjaus on kyllä aika nöyrä verrattuva sataseen ilman tehostinta.
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Olisko tehostin 99:stä, sitä on vaikea tietää. Veikkaisin kuitenkin palturiksi, niitä ku on aika vähän näissä pohjoloissa.

Vakaaja mieluiten eteen ja taakse. OG900:sen vakaajat saa 99/90:kin alle, jos eteen pyöräkoteloon tekee hiukan tilaa, kuten tässä on tehty. Muutenkin kannattaa käydä katsomassa Ragnar's homepage ajatuksen kanssa läpi. Sieltä löytyy kuvien muodossa vaikka mitä jippoja 99:iin, joita pystyy käyttään 90:ssä.

EDIT: Sisälsi virheellistä informaatiota. Kiitos Mertmille korjauksesta.
Viimeksi muokannut dimebak, Su Tammi 30, 2005 16:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pelkän takavakaajan lisääminen muuttaa autoa enemmän yliohjaavaksi (sama vaikutus jäykemmillä takajousilla), pelkän etuvakaajan lisääminen muuttaa autoa aliohjaavaksi eli puskevaksi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mertmi kirjoitti:Pelkän takavakaajan lisääminen muuttaa autoa enemmän yliohjaavaksi (sama vaikutus jäykemmillä takajousilla), pelkän etuvakaajan lisääminen muuttaa autoa aliohjaavaksi eli puskevaksi.
Arvasin, että laitoin väärinpäin. Mietin, että kummin päin tämä oli ja väärinhän se mulla oli.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
MSaab
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2004 20:58
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

90 varustelua

Viesti Kirjoittaja MSaab »

Kiitos tähänastisista, tuon takavakaajan asennan ja kokeilen, tosin sulalla kelillä! Mistä sitten 99:n ohjaustehostin, jenkkilästäkö?
terv.
MSaab
Saabisti #1497
Saabit 90,99,900
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: 90 varustelua

Viesti Kirjoittaja dimebak »

MSaab kirjoitti:Mistä sitten 99:n ohjaustehostin, jenkkilästäkö?
terv.
MSaab
Sieltä. Meillä oli tässä kädenvääntöä siitä onko euroopassa myydyissä ollut tehostajaa ja omakohtaisena kokemuksena voin sanoa, että lisävarusteena sitä on ehkä saanut, kun erästä myytävänä ollutta 99 Turboa kävin katsomassa ja siinä oli tehostaja (en puhu paskaa). Siellä se oli, pumppu oli imusarjan ja jarrutehostimen alla "piilossa".
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

kyllähän tehostin vielä b-moottorisen 99:n konetilaan mahtuu, mutta mahtuuko h-moottorisen? joku osasi kertoa että h-moottorisissa (~82-84) on tuliseinäkin eri muotoinen.

melkein väitän että myynti-ilmoituksissa kehutut ohjautehostimet on sanahelinää. isänikin aikoinaan väitti että "tässähän on tehostin" kun kokeili edesmenneen valkoisen ysiysini kevyttä ohjausta.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Kyllä toi ragnarin 99 on sitten hieno!Juuri tuollaisen sleeperin auton pitää olla.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 90 varustelua

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

dimebak kirjoitti: Meillä oli tässä kädenvääntöä siitä onko euroopassa myydyissä ollut tehostajaa ja omakohtaisena kokemuksena voin sanoa, että lisävarusteena sitä on ehkä saanut, kun erästä myytävänä ollutta 99 Turboa kävin katsomassa ja siinä oli tehostaja (en puhu paskaa). Siellä se oli, pumppu oli imusarjan ja jarrutehostimen alla "piilossa".
Oli vakiona 99 GLE ökymallissa. Siinähän oli myös automaatti ja K jet ruutta.
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: 90 varustelua

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Oli vakiona 99 GLE ökymallissa. Siinähän oli myös automaatti ja K jet ruutta.
Menee offtopicikkiin, mutta oliskohan siinä koeajamassani 99 Turbossa ollut lisävarusteena vai jälkiasennettuna tuo tehostin?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 90 varustelua

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:
dimebak kirjoitti: Meillä oli tässä kädenvääntöä siitä onko euroopassa myydyissä ollut tehostajaa ja omakohtaisena kokemuksena voin sanoa, että lisävarusteena sitä on ehkä saanut, kun erästä myytävänä ollutta 99 Turboa kävin katsomassa ja siinä oli tehostaja (en puhu paskaa). Siellä se oli, pumppu oli imusarjan ja jarrutehostimen alla "piilossa".
Oli vakiona 99 GLE ökymallissa. Siinähän oli myös automaatti ja K jet ruutta.
minulla oli ilo omistaa tuollainen 12/2003 - 6/2004, kyllähän se ohjaus oli aika pramea.
http://lucaf.saab99.net//alc699.html
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
MSaab
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2004 20:58
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

entäs ne takajarrut?

Viesti Kirjoittaja MSaab »

Juu, juu tiedän, että -88-> 900:n jarrut voi vaihtaa 90:iin, mutta kun
sitten ei enää saa Inca-vanteita...
Eikö kukaan tiedä poliisi-99/900:ien takajarruista, joihin käsijarru vaikutti?

Muistelkaapas!

99 -84 (VA)
90 -87 (K)
900i -88 (A)
900 Aero-85 (K/P)
Saabisti #1497
Saabit 90,99,900
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2077
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Nykyäänhän asennellaan kaikkiin vanhoihin autoihin sähköisiä ohjaustehostimia. Joissain malleissa moottori on rattiakselissa jääden kojelaudan sisään. En silti sano, etteikö alkuperäisillä osilla toteutettu olisi hienompi.
Vastaa Viestiin