Saattoiko väriohjelman ohittaa?
Saattoiko väriohjelman ohittaa?
Asia onkin otsikossa.
Tämän palstan apu (kiitos!) tuotti sinänsä epämiellyttävän tuloksen: kunnostamani vm. -88 hopeanvärisen satkun sisustusvärin vaihtoehdoksi esitteet tunsivat vain harmaan. Sellainen autossa onkin, mutta osin korjaamisen/korvaamisen tarpeessa.
En tiedä vielä, sopivatko esim. 4-ovisista olevat matot 2-oviseen, mutta parikin erittäin hyväkuntoista ja sävyiltään hopeaan sointuvaa vaihtoehtoa koko sisustuksen uusimiseksi tässä olisi nyt olemassa, vain ovien ja takasivujen panelit pitäisi tietysti vielä hakea. Ovat vain vakiovaihtoehtojen valossa väärän värisiä.
Tietääkö joku, saiko autonsa aikoinaan tilattua myös toisenlaisilla yhdistelmillä kuin mitkä esitteistä löytyivät? Ja onko kokemusta, miten museotarkastuksessa sellaiseen muutokseen suhtaudutaan? Autonhan voi entisöidä alkuperäisten värien rajoissa kuinka vain, olivatpa ko. yksilön alkuperäiset koodit millaiset hyvänsä. Vaan kuinkahan jäykkä mahtoi se väriohjelma olla.
Sekin kiinnostaisi, pysyivätkö värit/kangaskuosit miten samoina vuosien mittaan? Kunnostettava yksilö on vm. -88, toinen va-auto taas -89 ja toinen -91/93 väliltä (2,1 litraisesta moottorista päätellen - tuli juuri pihaan enkä ole ehtinyt selvittää vielä).
Tämän palstan apu (kiitos!) tuotti sinänsä epämiellyttävän tuloksen: kunnostamani vm. -88 hopeanvärisen satkun sisustusvärin vaihtoehdoksi esitteet tunsivat vain harmaan. Sellainen autossa onkin, mutta osin korjaamisen/korvaamisen tarpeessa.
En tiedä vielä, sopivatko esim. 4-ovisista olevat matot 2-oviseen, mutta parikin erittäin hyväkuntoista ja sävyiltään hopeaan sointuvaa vaihtoehtoa koko sisustuksen uusimiseksi tässä olisi nyt olemassa, vain ovien ja takasivujen panelit pitäisi tietysti vielä hakea. Ovat vain vakiovaihtoehtojen valossa väärän värisiä.
Tietääkö joku, saiko autonsa aikoinaan tilattua myös toisenlaisilla yhdistelmillä kuin mitkä esitteistä löytyivät? Ja onko kokemusta, miten museotarkastuksessa sellaiseen muutokseen suhtaudutaan? Autonhan voi entisöidä alkuperäisten värien rajoissa kuinka vain, olivatpa ko. yksilön alkuperäiset koodit millaiset hyvänsä. Vaan kuinkahan jäykkä mahtoi se väriohjelma olla.
Sekin kiinnostaisi, pysyivätkö värit/kangaskuosit miten samoina vuosien mittaan? Kunnostettava yksilö on vm. -88, toinen va-auto taas -89 ja toinen -91/93 väliltä (2,1 litraisesta moottorista päätellen - tuli juuri pihaan enkä ole ehtinyt selvittää vielä).
Re: Saattoiko väriohjelman ohittaa?
Eikös näitä hopean värisiä oo ollut
ainakin punaisella sisustalla vaikka kuinka
kauan? Esim. turbot ja aerot varsinkin
sekä gle,ym.ym.?
ainakin punaisella sisustalla vaikka kuinka
kauan? Esim. turbot ja aerot varsinkin
sekä gle,ym.ym.?
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Saattoiko väriohjelman ohittaa?
Selvitäpä vielä, onko auto mallia -88 vai -89. Onhan -89 ja voitu rekisteröidä edellisen vuoden puolella. -89 mallissa oli erilaiset sisutusvärit. Voin tarkistaa nekin. Ainakin meidän kirsikanpunaisessa on tummempi harmaa kuin -88:ssa ja vastaavasti pojan valkoisessa on sininen. Hopeakin selviää toisesta kansiosta. Kangaslaadut muuttuiva myös. Ainakin -93 2,1i:ssä oli erilainen kangas kuin vastaava sininen -89 c:ssä
https://picasaweb.google.com/1044581535 ... cSpecial89
Kuvien auton historia on tiedossa alusta alkaen, koska oli appiukon uutena ostama ja siirtyi häneltä suoraan pojalleni. Ratti on vaihtunut takaisin alkuperäiseksi tuon kolmipuolaisen uudemman jälkeen.
Turboissa ja aeroissa oli valinnanvaraa enemmän, juuri tuo mainittu bokhara oli tarjolla.
En usko, että museointi tyssää sisustuksen väriin.
https://picasaweb.google.com/1044581535 ... cSpecial89
Kuvien auton historia on tiedossa alusta alkaen, koska oli appiukon uutena ostama ja siirtyi häneltä suoraan pojalleni. Ratti on vaihtunut takaisin alkuperäiseksi tuon kolmipuolaisen uudemman jälkeen.
Turboissa ja aeroissa oli valinnanvaraa enemmän, juuri tuo mainittu bokhara oli tarjolla.
En usko, että museointi tyssää sisustuksen väriin.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Saattoiko väriohjelman ohittaa?
Nytpä se vasta tulikaan varmistettua, autoni oikea vuosimalli. VIN-koodin mukaan - mikäli ymmärsin lukuohjeet oikein - auto on vuoden -88 mallia.
VP:n linkin kuvissa on upealta vaikuttava Saab! Se vo-autoistani, jota en taidakaan purkaa vaan par´aikaa valmistelen säilytykseen, on juurikin tuollainen, vain 4-ovinen. - Onkohan "kromimaski" vaihdettu autoon vai olisiko c-mallinkin saanut tilattua sellaisella? Mikäli jälkimmäinen, viittaisi se verhoilunkin osalta esitettä monipuolisempiin vaihtoehtoihin.
Täytyypä noita kankaita vielä tarkastella; toisaalta kukaan ei kyllä pakota tekemään vain ja ainoastaan myöhempää museoautoa... Onhan tässä nyt, mistä rakennellakin jos sille tuulelle tulen.
Jotenkin vain tuntuisi luontevimmalta ja arvokkaimmalta tavalta edetä alkuperäisen suunnassa. Siksipä jään kuuluttamaan edelleen niiden vaaleamman harmaiden mattojen perään. Ja ainakin kuljettajan penkille saattaisin olla kyllä potilas, enkä edes toivottoman kaukana täällä raukoilla rajoilla. Kokonaisesta penkkisarjasta taitaa vain olla vähän kivuliasta luovuttaa vain osia?
Harrastamisen ja ajoittain jaksamisenkin kannalta on enemmän kuin vain kivaa käydä asiallista keskustelua ja saada tarvitsemaansa apua!
VP:n linkin kuvissa on upealta vaikuttava Saab! Se vo-autoistani, jota en taidakaan purkaa vaan par´aikaa valmistelen säilytykseen, on juurikin tuollainen, vain 4-ovinen. - Onkohan "kromimaski" vaihdettu autoon vai olisiko c-mallinkin saanut tilattua sellaisella? Mikäli jälkimmäinen, viittaisi se verhoilunkin osalta esitettä monipuolisempiin vaihtoehtoihin.
Täytyypä noita kankaita vielä tarkastella; toisaalta kukaan ei kyllä pakota tekemään vain ja ainoastaan myöhempää museoautoa... Onhan tässä nyt, mistä rakennellakin jos sille tuulelle tulen.
Jotenkin vain tuntuisi luontevimmalta ja arvokkaimmalta tavalta edetä alkuperäisen suunnassa. Siksipä jään kuuluttamaan edelleen niiden vaaleamman harmaiden mattojen perään. Ja ainakin kuljettajan penkille saattaisin olla kyllä potilas, enkä edes toivottoman kaukana täällä raukoilla rajoilla. Kokonaisesta penkkisarjasta taitaa vain olla vähän kivuliasta luovuttaa vain osia?
Harrastamisen ja ajoittain jaksamisenkin kannalta on enemmän kuin vain kivaa käydä asiallista keskustelua ja saada tarvitsemaansa apua!
Re: Saattoiko väriohjelman ohittaa?
Otsikon kysymykseen mulla ei ole varmaa eikä suoraa vastausta, mutta muita huomioita:
Saab 900 on Suomessa yleensä ollut tilaustavaraa. Eli ensin asiakas on tehnyt myyjän kanssa kaupat, sitten myyjä on tilannut auton, sitten tehdas Uudessakaupungissa on valmistanut tilauksen mukaisen auton, joka on toimitettu asiakkaalle keskimäärin kuudessa viikossa kaupantekohetkestä laskien. Eli voisi ajatella, että kaikenlainen räätälöinti olisi ollut mahdollista. Varmaksi en tiedä.
Isompina poikkeuksina edellä kerrottuun vm. 1989 900c 4D Sedan Juhlamalli sekä vm. 1993 900 2,1i16 5D Classic olivat varastomalleja eli näissä tapauksissa myyjä myi asiakkaalle auton, joka oli kaupantekohetkellä jo valmiina olemassa jossain. Joitain muitakin versioita ja yksilöitä on joskus voinut olla varastossa, mutta eri versioiden ja tehdasasenteisten lisävarusteiden suuresta kirjosta johtuen yleensä ei.
Sisustusvärit ja niiden valikoimat vaihtelivat jonkin verran vuosien mittaan. 1990-luvulla valikoimaa karsittiin ilmeisesti kustannussyistä, mm. siniset ja punaiset jäivät pois. Viimeisissä mallivuosissa taisi jäljellä olla vain kaksi vaihtoehtoa plyysisisustan väreiksi: harmaa ja beige. Tällöin taisi olla vapaa valinta näiden kahden väliltä?
Eri mallivuosina tarjottiin erilaisia yhdistelmiä. Esim. valkoisen kanssa kun sopii melkein mikä tahansa, niin joinain mallivuosina valkoiseen koriin on tarjottu punaruskeaa sisustaa, joinain vuosina sinistä, joinain vuosina harmaata ja joinain vuosina varmaan beigeäkin tai tummanruskeaa.
Yhdistelmät ovat olleet harkittuja, hillittyjä ja harmonisia: esimerkiksi punaisen korin kanssa ei ole tarjottu sinistä sisustaa eikä päinvastoin. Lattiamaton, oviverhouksen ja penkkien sävyt (9000:ssa lisäksi myös kojetaulun päällisen) ovat lähellä toisiaan.
MA-tarkastuksessa ei aina välttämättä vaadita ihan ehdotonta autenttisuutta. Jos sisustuksen ja korin värit sopivat harmonisesti keskenään yhteen, yhdistelmä ei häiritse maallikon eikä välttämättä tarkastajankaan silmää. Varsinkaan, jos Saab on kyseistä yhdistelmää jonain mallivuonna tarjonnut. Tarkastajan kanssa voi, ja kannattaa, myös keskustella etukäteen ennen kuin tekee mitään.
Hyviä kauppapaikkoja oikean värisen sisustan etsimiseen samoin kuin tarvitsijan hakemiseen sinulla olevalle sisustukselle ovat tämän foorumin osto- ja myyntipalstojen lisäksi myös paperinen Saabisti-lehti, miksei myöskin Mobilisti-lehden ilmainen ilmoituspalsta.
Saab 900 on Suomessa yleensä ollut tilaustavaraa. Eli ensin asiakas on tehnyt myyjän kanssa kaupat, sitten myyjä on tilannut auton, sitten tehdas Uudessakaupungissa on valmistanut tilauksen mukaisen auton, joka on toimitettu asiakkaalle keskimäärin kuudessa viikossa kaupantekohetkestä laskien. Eli voisi ajatella, että kaikenlainen räätälöinti olisi ollut mahdollista. Varmaksi en tiedä.
Isompina poikkeuksina edellä kerrottuun vm. 1989 900c 4D Sedan Juhlamalli sekä vm. 1993 900 2,1i16 5D Classic olivat varastomalleja eli näissä tapauksissa myyjä myi asiakkaalle auton, joka oli kaupantekohetkellä jo valmiina olemassa jossain. Joitain muitakin versioita ja yksilöitä on joskus voinut olla varastossa, mutta eri versioiden ja tehdasasenteisten lisävarusteiden suuresta kirjosta johtuen yleensä ei.
Sisustusvärit ja niiden valikoimat vaihtelivat jonkin verran vuosien mittaan. 1990-luvulla valikoimaa karsittiin ilmeisesti kustannussyistä, mm. siniset ja punaiset jäivät pois. Viimeisissä mallivuosissa taisi jäljellä olla vain kaksi vaihtoehtoa plyysisisustan väreiksi: harmaa ja beige. Tällöin taisi olla vapaa valinta näiden kahden väliltä?
Eri mallivuosina tarjottiin erilaisia yhdistelmiä. Esim. valkoisen kanssa kun sopii melkein mikä tahansa, niin joinain mallivuosina valkoiseen koriin on tarjottu punaruskeaa sisustaa, joinain vuosina sinistä, joinain vuosina harmaata ja joinain vuosina varmaan beigeäkin tai tummanruskeaa.
Yhdistelmät ovat olleet harkittuja, hillittyjä ja harmonisia: esimerkiksi punaisen korin kanssa ei ole tarjottu sinistä sisustaa eikä päinvastoin. Lattiamaton, oviverhouksen ja penkkien sävyt (9000:ssa lisäksi myös kojetaulun päällisen) ovat lähellä toisiaan.
MA-tarkastuksessa ei aina välttämättä vaadita ihan ehdotonta autenttisuutta. Jos sisustuksen ja korin värit sopivat harmonisesti keskenään yhteen, yhdistelmä ei häiritse maallikon eikä välttämättä tarkastajankaan silmää. Varsinkaan, jos Saab on kyseistä yhdistelmää jonain mallivuonna tarjonnut. Tarkastajan kanssa voi, ja kannattaa, myös keskustella etukäteen ennen kuin tekee mitään.
Hyviä kauppapaikkoja oikean värisen sisustan etsimiseen samoin kuin tarvitsijan hakemiseen sinulla olevalle sisustukselle ovat tämän foorumin osto- ja myyntipalstojen lisäksi myös paperinen Saabisti-lehti, miksei myöskin Mobilisti-lehden ilmainen ilmoituspalsta.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Saattoiko väriohjelman ohittaa?
Vuosimallissa '89 punainen sisusta on hopeanharmaan ulkovärin kanssa erittäin vahva sääntö ainakin perusmalleissa. Vastaavasti esim. beige vihreissä autoissa, harmaa punaisissa ja sininen valkoisissa on tyypillistä ihan 80- ja 90-lukujen taitteessa.
Mulla ja kaverin serkulla oli molemmilla sinisissä MY92-satkuissa kokosininen sisusta (tietenkin kattoverhoilua lukuunottamatta).Juha96 kirjoitti: Sisustusvärit ja niiden valikoimat vaihtelivat jonkin verran vuosien mittaan. 1990-luvulla valikoimaa karsittiin ilmeisesti kustannussyistä, mm. siniset ja punaiset jäivät pois. Viimeisissä mallivuosissa taisi jäljellä olla vain kaksi vaihtoehtoa plyysisisustan väreiksi: harmaa ja beige. Tällöin taisi olla vapaa valinta näiden kahden väliltä?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Saattoiko väriohjelman ohittaa?
Juuri noin kuin Rattivaihde toteaa.
Mielestäni hopeaan ei juuri muu käykkään?
Mielestäni hopeaan ei juuri muu käykkään?
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Saattoiko väriohjelman ohittaa?
Tarkistin vuoden -89 myyjän esittelykansiosta tiedot ja siellä oli sama juttu, vain harmaa sisusta oli saatavissa, tosin sävyltään tummempana kuin -88 mallissa. Myös kangasmallit, keinonahka, lattiamatto yms. = palat kuuluvat myyjän kansioon. Perusmalleihin = 900/900c ja i ei muita vaihtoehtoja ollut tarjolla hopeanharmaaseen. Yleensäkään niihin ei tarjottu kuin yhtä verhoiluväriä kutakin ulkoväriä kohden. Onko eri vaihtoehdon voinut saada tilaamalla, sitä en pitäisi mahdottomana ollenkaan.
https://lh3.googleusercontent.com/-hWo2 ... G_1099.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/-vpeY ... G_1098.JPG
Labradon = harmaa
Bokhara = punainen
Puma = vaaleanruskea
Marin = sininen
C -mallinimeä käytetään monesti virheellisesti puhuttaessa ns. saman ajan perusmallista = pystykeulasta. C special oli tehtaan kaksiovinen juhlamalli, jossa oli mustat ikkunanpuitteet, kromimaski ja värilasit, muttei keskuslukkoa tai ohjaustehostinta. Mallin erikoisesite löytyy.
Neliovinen c oli Scan-Auton juhlamalli, jossa olivat keskuslukko ja ohjaustehostin, muttei alunperin kromimaskia. Molemmat versiot löytyvät huushollista uutena hankittuina. Myös tästä mallista löytyy aikansa erikoisesite.
Valkoisen c specialin sisustus on sininen ja punaisen neliovisen harmaa.
Turboihin ja aeroon sai muitakin vaihtoehoja, kuten mainittu punainen versio
Appiukolla oli -87 mallinen valkoinen 900 pystykeula, jossa oli punainen sisusta, samoin minun -86 neliovisessa pystykeulassa.
Tarkistin esitteistä ja kirjasta vielä asioita. -86 ja -87 hopeanharmaassa oli punainen sisusta, samoin -90 luvun alussa, mutta jännä juttu, ettei -88 ja -89 ollut muuta tarjolla kuin erilaiset harmaat. -89 i16 malliin oli tarjolla punainen sisusta, muttei noihin perusmalleihin. Näin tuon myyjän kansion perusteella ja osin kokemusperäisesti tiedettynä.
https://lh3.googleusercontent.com/-hWo2 ... G_1099.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/-vpeY ... G_1098.JPG
Labradon = harmaa
Bokhara = punainen
Puma = vaaleanruskea
Marin = sininen
C -mallinimeä käytetään monesti virheellisesti puhuttaessa ns. saman ajan perusmallista = pystykeulasta. C special oli tehtaan kaksiovinen juhlamalli, jossa oli mustat ikkunanpuitteet, kromimaski ja värilasit, muttei keskuslukkoa tai ohjaustehostinta. Mallin erikoisesite löytyy.
Neliovinen c oli Scan-Auton juhlamalli, jossa olivat keskuslukko ja ohjaustehostin, muttei alunperin kromimaskia. Molemmat versiot löytyvät huushollista uutena hankittuina. Myös tästä mallista löytyy aikansa erikoisesite.
Valkoisen c specialin sisustus on sininen ja punaisen neliovisen harmaa.
Turboihin ja aeroon sai muitakin vaihtoehoja, kuten mainittu punainen versio
Appiukolla oli -87 mallinen valkoinen 900 pystykeula, jossa oli punainen sisusta, samoin minun -86 neliovisessa pystykeulassa.
Tarkistin esitteistä ja kirjasta vielä asioita. -86 ja -87 hopeanharmaassa oli punainen sisusta, samoin -90 luvun alussa, mutta jännä juttu, ettei -88 ja -89 ollut muuta tarjolla kuin erilaiset harmaat. -89 i16 malliin oli tarjolla punainen sisusta, muttei noihin perusmalleihin. Näin tuon myyjän kansion perusteella ja osin kokemusperäisesti tiedettynä.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Saattoiko väriohjelman ohittaa?
Näitähän on ilmiselvää nähnyt liian vähän kun
ei nyt äkkiä muistu mieleen
moista tapausta,että ulkokuori ja sisusta
omaa saman värin?
ei nyt äkkiä muistu mieleen
moista tapausta,että ulkokuori ja sisusta
omaa saman värin?
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Saattoiko väriohjelman ohittaa?
Pitäisiköhän kaivaa ulkoiselta kiintolevyltä kansiollinen (~5-7000 kuvaa) vanhoja Nettiauton ilmoituskuvia ja etsiä harmaita satkuja.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Saattoiko väriohjelman ohittaa?
Minua alkaa niin kovin kiinnostamaan,
että ois ketjun aloittajan saatava autosta
ja sisustasta jo kuvia niin moni asia alkais
seljetä. En tosiaan ole kuullutkaan tuosta
Vesan vm. jutuista? Onko nuo kansiot ja värit
varmasti tulkittu oikein?? Onko ks. autossa
alkuperäinen väri??
että ois ketjun aloittajan saatava autosta
ja sisustasta jo kuvia niin moni asia alkais
seljetä. En tosiaan ole kuullutkaan tuosta
Vesan vm. jutuista? Onko nuo kansiot ja värit
varmasti tulkittu oikein?? Onko ks. autossa
alkuperäinen väri??
Re: Saattoiko väriohjelman ohittaa?
Vaaleanruskeissa on yleensä vaaleanruskea sisustus: http://www.nettiauto.com/saab/900/7554241mooritz kirjoitti:Näitähän on ilmiselvää nähnyt liian vähän kun
ei nyt äkkiä muistu mieleen
moista tapausta,että ulkokuori ja sisusta
omaa saman värin?
Hopeanvärinen harmaalla: http://www.nettiauto.com/saab/900/7140076
Viimeksi muokannut Risto, La Loka 24, 2015 16:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Saattoiko väriohjelman ohittaa?
-87 myyntiedustajan kansiossa on vielä punainen sisusta Hopea/Silver 200 korin värin kanssa.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Saattoiko väriohjelman ohittaa?
Saattaa olla, etten ole osannut tätä tulkita oikein, mutta mitenkäs se sitten menisi oikein?
1988 väriohjelma:
https://picasaweb.google.com/1044581535 ... 4799237762
https://picasaweb.google.com/1044581535 ... 7330462194
1989 väriohjelma:
https://picasaweb.google.com/1044581535 ... 5257901954
Esimerkkinä aiheesta: Pojan -88 malliseen autoon otettiin saman vuotisen puniasen ruiskun penkit ja kuskin penkkiin parempi verhous pronssin värisestä -88:sta. Siinä oli juuri tuo sama vaalea labrador. Riston esiin ottama auto on -87 mallia ja siinä oli muutenkin erilainen verhous. Kyseinen auto on muuten ollut Jämsässä ja erään tutun kaverin auto, joten senkin historia on tiedossa.
Jos tuolta lataa kuvat isoina, pystyy tarkistamaan, ettei ole tullut tulkintavirhettä, aina se on mahdollista, mutta ei tuon ohjelman tulkinta 900/900c/900i osalta ihan mahdoton tehtävä ole.
https://picasaweb.google.com/1044581535 ... 9/Esite88#
900 ja 900c malleissa oli yksinkertaisemmat tikkaukset, saman vuoden ruiskussa ns. tikapuutikkaus.
Ohjelmat on kuvattu myyjän esittelykansiosta. En oikein usko, että se ihan väärää infoa voisi antaa, mutten takuuseen tietenkään mene.
Asia ei minulle kuulu, mutta ajttelin vain antaa tietoa sen materiaalin pohjalta, mitä minulla on.
Edit: -87:ssa oli myös valkoisessa punainen sisusta, kuten -86:ssa myös. Tuo -88 on joku kummajainen muutenkin.
Riston hopean värisessä esimerkissä on juuri saman värinen ja samanlainen verhous kuin pojan isäukolta saamassa pappamobiilissa. Auto on väriltään luumunpunainen vrt väriohjelma. Siihen vaihdettiin saman värinen tikapuukuosinen 900i:n penkkisarja.
edit 2:
Lisätään vielä -87 väriohjelma, jossa on pronssissa vaaleanruskea sisusta, mutta hopeassa punainen, kuten aiemmin jo todettiinkin myös myyntiedustajan kansion perusteella.
https://picasaweb.google.com/1044581535 ... 5938409154
1988 väriohjelma:
https://picasaweb.google.com/1044581535 ... 4799237762
https://picasaweb.google.com/1044581535 ... 7330462194
1989 väriohjelma:
https://picasaweb.google.com/1044581535 ... 5257901954
Esimerkkinä aiheesta: Pojan -88 malliseen autoon otettiin saman vuotisen puniasen ruiskun penkit ja kuskin penkkiin parempi verhous pronssin värisestä -88:sta. Siinä oli juuri tuo sama vaalea labrador. Riston esiin ottama auto on -87 mallia ja siinä oli muutenkin erilainen verhous. Kyseinen auto on muuten ollut Jämsässä ja erään tutun kaverin auto, joten senkin historia on tiedossa.
Jos tuolta lataa kuvat isoina, pystyy tarkistamaan, ettei ole tullut tulkintavirhettä, aina se on mahdollista, mutta ei tuon ohjelman tulkinta 900/900c/900i osalta ihan mahdoton tehtävä ole.
https://picasaweb.google.com/1044581535 ... 9/Esite88#
900 ja 900c malleissa oli yksinkertaisemmat tikkaukset, saman vuoden ruiskussa ns. tikapuutikkaus.
Ohjelmat on kuvattu myyjän esittelykansiosta. En oikein usko, että se ihan väärää infoa voisi antaa, mutten takuuseen tietenkään mene.
Asia ei minulle kuulu, mutta ajttelin vain antaa tietoa sen materiaalin pohjalta, mitä minulla on.
Edit: -87:ssa oli myös valkoisessa punainen sisusta, kuten -86:ssa myös. Tuo -88 on joku kummajainen muutenkin.
Riston hopean värisessä esimerkissä on juuri saman värinen ja samanlainen verhous kuin pojan isäukolta saamassa pappamobiilissa. Auto on väriltään luumunpunainen vrt väriohjelma. Siihen vaihdettiin saman värinen tikapuukuosinen 900i:n penkkisarja.
edit 2:
Lisätään vielä -87 väriohjelma, jossa on pronssissa vaaleanruskea sisusta, mutta hopeassa punainen, kuten aiemmin jo todettiinkin myös myyntiedustajan kansion perusteella.
https://picasaweb.google.com/1044581535 ... 5938409154
Viimeksi muokannut Vesa Pohjalainen, La Loka 24, 2015 17:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 419 Vesa Pohjalainen
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Saattoiko väriohjelman ohittaa?
Sen verran otan kiinni tuosta Riston hopeaesimerkistä, että sen oviverhoukset ovat joko 90:n tai 99:n
900:n oviverhous oli muotoon puristettu kokonaisuus. Näkyy olevan peräluukun kansi myös 90:n Ruiskussa oli kangassomiste keskellä toisin kuin 900 tai 900c malleissa. joiden oviverhous on yksinkertaisempi ja kiikkitysruuvien kannat ovat näkyvissä. Löytyvät ne alkuperäiset -88 ovipahvit edelleen, jos todistamaan joutuu.
-88 mallin 900i:ssä pronssissakin oli harmaa verhous mallia tikapuu
http://www.nettiauto.com/saab/900/7489434
Ihan tuohon alkuperäiseen kysymykseen viitaten, en usko, että erivärinen verhous on este museoinnille, kunhan on jokseenkin oikeaa aikakautta ja Saabista peräisin. Ajanmukainen ilmiasu lienee pääasia, tosin riippuu varmaan tarkastajista. Ei ainakaan minun museoprojektini yhteydessä tarvinnut mitenkään osoittaa verhouksen olevan juuri oikea ja siitä vuosimallista. Tosin se oli juuri oikeanlainen, mutta luulen, että seuraavan vuosimallin jakkarat olisivat nekin kelvanneet ihan hyvin. Jos haluaa päästä sellaiseen lopputulokseen, millainen auto oli tehtaalta lähtiessä, senkin saanee selville. Ainakin valmistuspäivä selviää nykyisin Saabien osalta kantakortistosta. Ukin tehdas ei tietoja enää toimita, koska kortisto on siirtynyt heiltä pois.
900:n oviverhous oli muotoon puristettu kokonaisuus. Näkyy olevan peräluukun kansi myös 90:n Ruiskussa oli kangassomiste keskellä toisin kuin 900 tai 900c malleissa. joiden oviverhous on yksinkertaisempi ja kiikkitysruuvien kannat ovat näkyvissä. Löytyvät ne alkuperäiset -88 ovipahvit edelleen, jos todistamaan joutuu.
-88 mallin 900i:ssä pronssissakin oli harmaa verhous mallia tikapuu
http://www.nettiauto.com/saab/900/7489434
Ihan tuohon alkuperäiseen kysymykseen viitaten, en usko, että erivärinen verhous on este museoinnille, kunhan on jokseenkin oikeaa aikakautta ja Saabista peräisin. Ajanmukainen ilmiasu lienee pääasia, tosin riippuu varmaan tarkastajista. Ei ainakaan minun museoprojektini yhteydessä tarvinnut mitenkään osoittaa verhouksen olevan juuri oikea ja siitä vuosimallista. Tosin se oli juuri oikeanlainen, mutta luulen, että seuraavan vuosimallin jakkarat olisivat nekin kelvanneet ihan hyvin. Jos haluaa päästä sellaiseen lopputulokseen, millainen auto oli tehtaalta lähtiessä, senkin saanee selville. Ainakin valmistuspäivä selviää nykyisin Saabien osalta kantakortistosta. Ukin tehdas ei tietoja enää toimita, koska kortisto on siirtynyt heiltä pois.
Viimeksi muokannut Vesa Pohjalainen, La Loka 24, 2015 17:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 419 Vesa Pohjalainen