Potilas siis on boschilainen saab 900i vm89.
Kesken maantieajon kone tumppasi kertalaakista ja sen jälkeen oireet olleet nämä:
Käynnistyy normaalisti ja käy sekä kiertää kohtuuhyvin kylmänä ensimmäiset 30sek jonka jälkeen ei enää kestä kaasua.
Kevyesti kaasulla herutellen saa kiertämään 2-3t mutta vähän kun antaa enemmän nii alkaa rökäämään ja meinaa sammua.
Kun kone lämpenee tyhjäkäynti putoaa n. 500rpm ja välillä kone korjaa jolloin kierrokset palaavat 1000rpm ja taas uudelleen putoaa...
Osia on vaihdettu
Bensapumppu, bensansuodatin, virranjakajan pyörijä, virranjakajan kansi, tulpanjohdot, puola, sytytysyksikkö, tulpat ja kaasuläpän asentotunnistin. Kokeiltu toisella käytettyllä ilmamassamittarilla, ei toimi edelleenkään.
Bensapumpun tuotto mitattu suutinputkelta (2litraa/min).
Tässä vehkeessä ei vielä ole katalysaattoria joten lambdassakaan tuskin vika...
Antakaahan apua kun kyseessä käyttis ja epätoivo alkaa iskemään
Saab 900i käyntiongelma
Re: Saab 900i käyntiongelma
kuulostaa kuin kone kävisi laihalla. Oletko tarkistanut alipaineletkut vuotojen varalta?
Ovatko osat,joita olet vaihtanut paljon, olleet uusia/varmasti toimiviksi tiedettyjä. Mulle on nimittäin käynyt niin että käytettyjen osien kanssa on ollut mukana jopa aivan suoraa kuraa mm ilmamäärämittareiden kanssa.
Ovatko osat,joita olet vaihtanut paljon, olleet uusia/varmasti toimiviksi tiedettyjä. Mulle on nimittäin käynyt niin että käytettyjen osien kanssa on ollut mukana jopa aivan suoraa kuraa mm ilmamäärämittareiden kanssa.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Re: Saab 900i käyntiongelma
Kaikki vaihdetut osat paitsi ilmamassa anturi ovat uusia ja boschia muistaakseni myös...alipaineletkut on käyty läpi ja osa vaihdettu myös.pela kirjoitti:kuulostaa kuin kone kävisi laihalla. Oletko tarkistanut alipaineletkut vuotojen varalta?
Ovatko osat,joita olet vaihtanut paljon, olleet uusia/varmasti toimiviksi tiedettyjä. Mulle on nimittäin käynyt niin että käytettyjen osien kanssa on ollut mukana jopa aivan suoraa kuraa mm ilmamäärämittareiden kanssa.
Re: Saab 900i käyntiongelma
Auto on ilmeisesti 16v/LH jetronic 2.2 ?
Ilmavuoto voi olla hankala löytää pelkästään röntgenkatseella, kannattaa suihkia starttipilotilla ym vielä lisäksi kaikki paikat joista ilma virtaa läpi. Onko EGR venttiili ehjä? Ja kyllä-rikkinäinen ilmamäärämittari voi oireilla noinkin. Kokeilithan tismalleen samalla MAF:illa kuin autossa alun perin oli (esim kolme viimeistä numeroa-017) etkä tarvikkeella tai melkein samalla Boschilla.
Korjaamo konsultaatio ei varmaan sekään aivan huono vaihtoehto ole jos et halua sokkona lisää osia vaihtaa. Monesti perusasiat kannattaa katsoa toiseenkin kertaan kuten mitkä tulpat, mikä kärkiväli,onko puolan johto ja sytytyksen pääteaste kunnossa ym. Kun ne katsoo joku toinen, saattavat uudet silmät huomata jotain mitä ei ajatuksen urautumisen vuoksi itse hoxaa.
Ilmavuoto voi olla hankala löytää pelkästään röntgenkatseella, kannattaa suihkia starttipilotilla ym vielä lisäksi kaikki paikat joista ilma virtaa läpi. Onko EGR venttiili ehjä? Ja kyllä-rikkinäinen ilmamäärämittari voi oireilla noinkin. Kokeilithan tismalleen samalla MAF:illa kuin autossa alun perin oli (esim kolme viimeistä numeroa-017) etkä tarvikkeella tai melkein samalla Boschilla.
Korjaamo konsultaatio ei varmaan sekään aivan huono vaihtoehto ole jos et halua sokkona lisää osia vaihtaa. Monesti perusasiat kannattaa katsoa toiseenkin kertaan kuten mitkä tulpat, mikä kärkiväli,onko puolan johto ja sytytyksen pääteaste kunnossa ym. Kun ne katsoo joku toinen, saattavat uudet silmät huomata jotain mitä ei ajatuksen urautumisen vuoksi itse hoxaa.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Re: Saab 900i käyntiongelma
16v kyllä kahden litran kone ymmärtääkseni ja kokeilin imuvuotoja juuri pilotilla enkä onnistunut löytämään...Miten EGR venttiilin toiminnan pystyy tarkistamaan? Massamittarissa oli täysin identtinen sarjanumero. Olisiko pakoputken tukos mahdollinen? On meinaan aika paljon ikää jo tuolla röörillä.pela kirjoitti:Auto on ilmeisesti 16v/LH jetronic 2.2 ?
Ilmavuoto voi olla hankala löytää pelkästään röntgenkatseella, kannattaa suihkia starttipilotilla ym vielä lisäksi kaikki paikat joista ilma virtaa läpi. Onko EGR venttiili ehjä? Ja kyllä-rikkinäinen ilmamäärämittari voi oireilla noinkin. Kokeilithan tismalleen samalla MAF:illa kuin autossa alun perin oli (esim kolme viimeistä numeroa-017) etkä tarvikkeella tai melkein samalla Boschilla.
Korjaamo konsultaatio ei varmaan sekään aivan huono vaihtoehto ole jos et halua sokkona lisää osia vaihtaa. Monesti perusasiat kannattaa katsoa toiseenkin kertaan kuten mitkä tulpat, mikä kärkiväli,onko puolan johto ja sytytyksen pääteaste kunnossa ym. Kun ne katsoo joku toinen, saattavat uudet silmät huomata jotain mitä ei ajatuksen urautumisen vuoksi itse hoxaa.
Re: Saab 900i käyntiongelma
Voi tosiaan olla että välipöntön sisukalut ovat tukkineet takapöntön itelle kävi niin , oireet olivat saman kaltaiset .
Saab, ihmisen tekemä. Sitä pystyy korjaamaan .