900 '87 - etukäsijarrun voima hukassa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 '87 - etukäsijarrun voima hukassa

Viesti Kirjoittaja jus »

Käyttöjarru toki tulee lähelle ihan poljinta painamalla, mutta käsijarrun työntötangon säätö satulan/männän sisällä pystyy olemaan tehottomassa asennossa. Pystyykö mäntää painamaan sisäänpäin ilman männän pyörittämistä? Jos pystyy, käsijarrumekanismi ei ole oikeassa säädössä.
tmerila
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: La Kesä 03, 2006 00:49
Paikkakunta: Oulu

Re: 900 '87 - etukäsijarrun voima hukassa

Viesti Kirjoittaja tmerila »

No niin, onnistuihan se. Omaa tyhmyyttäni oli, että luulin ettei vaijereita voinut enää säätää - mikä lie ollut vikana, kohottelin vähän muovikoppaa että näin säätöruuvit paremmin ja kyllähän sitä säätövaraa vielä löytyi vaikka kuinka ja välykset sai oikeiksi.

Ja aivan totta, pelkästään ohjeiden mukaisesti jarrua polkien käsijarru 5 pykälää vedettynä ei oikeillakaan säädöillä käsijarrua saanut turhan hyvin pitämään. Joten jus:n ohjeita ja huoltokäsikirjan ohjekuvia noudattaen ruuvasin jarrumäntää ulospäin molemmin puolin, minkä jälkeen toistin poljinmanööverin. Pari kertaa tämä homma piti toistaa, että löysin oikeat säädöt ja kertaalleen piti vääntää mäntää toisinkin päin, kun jarru otti liiankin hyvin eikä löysännyt lainkaan...

Lopputulemana käsijarruun löytyi mahtavasti pitoa ... nyt pystyy kiristämään rengaspultteja pyörät ilmassa ja auto pysyy paikallaan pienessä ylämäessäkin - kumpikaan näistä ei oikeastaan ole ollut aiemmin mahdollista edes katsastajan hyväksymällä käsijarrulla. Lopullisen tuomion tästä säädöstä saakin katsastaja antaa maanantaina ... eiköhän tuo läpi mene.

Eli, koko casen lopulliset opit:
- Käsijarruvaijerin välyksen oikea säätö on todella tärkeä. Mikäli vaijeri jää kantamaan, mikään
ei toimi oikein.
- Jarrusatulan mäntiä ei ole syytä ruuvata ainoastaan sisään palojen saamiseksi paikalleen, vaan
suuntaan jos toiseenkin siten, että palat istuvat paikallaan tiukasti (ei kuitenkaan niin tiukasti,
että pyörä ei pyöri jarrun ollessa poissa päältä).
- Alfamerin oppaassa oleva (saabin käsikirjasta lainattu) käsijarrun säätöohje kattaa vain
osan säätötoimenpiteestä, sen varassa hommaa ei kannata tehdä (toimiva ohje löytyy jus:n
korjaamokäsikirjalinkistä tässä viestiketjussa)
- Vaikka ammattimainen autokorjaamo vakuuttaa, että jarrusatula on rikki eikä sitä kerta kaikkiaan
saa säädettyä kunnolla, väittämä ei välttämättä perustu oikeaan tietoon.

Kiitokset kaikille! Toivottavasti tästä ketjusta on hyötyä jollekulle toisellekin - minulle tämä ainakin valaisi tuota etujarrujen toimintaa enemmän kuin mikään muualta löytämäni tieto.

--Tuomas
Viimeksi muokannut tmerila, La Loka 31, 2015 23:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: 900 '87 - etukäsijarrun voima hukassa

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Hyvä homma. Käsittämätöntä vaihtelua noissa Alfamerinkin ohjeissa. Jotkut työt selostetaan pirun hyvin ja jotkut aivan ala-arvoisesti. Uudemman mallin käsijarrun säätö on selostettu hyvin mutta tuon vanhemman aivan ala-arvoisesti. Nytpä tietää tuonkin jos joskus sattuu olemaan itelläkin satku vanhemmilla jarruilla. Tai onhan mulla nykyäänki mutta siitä ei tarvi säädellä kun se on varaosa-auto.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Vastaa Viestiin