Muutamia kysymyksiä tekniikan vaihdosta OG900
Muutamia kysymyksiä tekniikan vaihdosta OG900
Nyt olisi tullut sellainen päähänpisto, että vaihtaisin talven aikana tuon i8 tekniikan tilalle i16 koneen.
Monihan tätä voi pitää hulluna ideana ja ajattelee, että helpompaa olisi ostaa valmiiksi i16 koneinen satku ja ajaa sillä. Kiinnostaisi kuitenkin homma tehdä, ei se nyt niin mahdotonkaan voi olla...
Autohan on siis vuoden -90 2d satku i8 katilla varustettuna, ajettu kohta 350 tkm. Tilalle olen ajatellut istuttaa joko 2,0 tai 2,1 16v moottorin. Tiedossa olisikin jo pari kokonaista osan luovuttajaa, mutta muutama asia mietityttää.
- Tarviiko muutoskatsastaa?
- Pitääkö kaikki sähköt vaihtaa kokonaisuudessaan, vai voinko hyödyntää osan alkuperäisistä?
- Pitääkö myös taka-akseli vaihtaa vakaajalliseen malliin, eteen olen jo moisen asentanut jälkikäteen.
- Jarrut on varmaankin samat, eli ei toimenpiteitä?
- Onko sedanin ja combin polttoainetankit identtiset?
Tuossa muutama kysymys, lisään tähän jos tulee jotain muutakin vielä myöhemmin mieleen.
Monihan tätä voi pitää hulluna ideana ja ajattelee, että helpompaa olisi ostaa valmiiksi i16 koneinen satku ja ajaa sillä. Kiinnostaisi kuitenkin homma tehdä, ei se nyt niin mahdotonkaan voi olla...
Autohan on siis vuoden -90 2d satku i8 katilla varustettuna, ajettu kohta 350 tkm. Tilalle olen ajatellut istuttaa joko 2,0 tai 2,1 16v moottorin. Tiedossa olisikin jo pari kokonaista osan luovuttajaa, mutta muutama asia mietityttää.
- Tarviiko muutoskatsastaa?
- Pitääkö kaikki sähköt vaihtaa kokonaisuudessaan, vai voinko hyödyntää osan alkuperäisistä?
- Pitääkö myös taka-akseli vaihtaa vakaajalliseen malliin, eteen olen jo moisen asentanut jälkikäteen.
- Jarrut on varmaankin samat, eli ei toimenpiteitä?
- Onko sedanin ja combin polttoainetankit identtiset?
Tuossa muutama kysymys, lisään tähän jos tulee jotain muutakin vielä myöhemmin mieleen.
Viimeksi muokannut -PETTERI-, To Joulu 10, 2015 20:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Re: Muutamia kysymuksiä tekniikan vaihdosta OG900
Kyllä-PETTERI- kirjoitti: - Tarviiko muutoskatsastaa?
16 v johtosarjasta vain tarpeelliset osat- Pitääkö kaikki sähköt vaihtaa kokonaisuudessaan, vai voinko hyödyntää osan alkuperäisistä?
Pelkkä vakaaja riittää- Pitääkö myös taka-akseli vaihtaa vakaajalliseen malliin, eteen olen jo moisen asentanut jälkikäteen.
Samat on- Jarrut on varmaankin samat, eli ei toimenpiteitä?
Minusta on- Onko sedanin ja combin polttoainetankit identtiset?
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: Muutamia kysymyksiä tekniikan vaihdosta OG900
Nuo sähköt tässä juuri eniten mietityttääkin... Osaako kukaan kertoa tarkemmin, mitä kaikkea piuhoja joudun siirtämään luovuttaja autosta?
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Re: Muutamia kysymyksiä tekniikan vaihdosta OG900
Ruiskun johtosarja ainakin. En tiedä minkälainen sytytys tuollaisessa katillisessa kasitappisessa on, mutta mahdollisesti myös ezk-sytkän johtosarja. Korjausoppaan sähkökaavioita vain tutkimaan, niin siitä ne erot selviää.
Lisäksi joudut hankkimaan todistuksen päästötasojen vastaavuudesta tekniikan luovuttajan ja kanta-auton välillä.
Lisäksi joudut hankkimaan todistuksen päästötasojen vastaavuudesta tekniikan luovuttajan ja kanta-auton välillä.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: Muutamia kysymyksiä tekniikan vaihdosta OG900
Mistäs minä tuollaisen sitten saan? Onko kuinka kallis, onko tietoa?!JuHem kirjoitti: Lisäksi joudut hankkimaan todistuksen päästötasojen vastaavuudesta tekniikan luovuttajan ja kanta-auton välillä.
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Re: Muutamia kysymyksiä tekniikan vaihdosta OG900
Vai riittääkö nykyään muutoskatsastuksessa mitatut päästöt, jos ne täyttävät auton valmistusajankohtana voimassa olleet päästövaatimukset?JuHem kirjoitti:Lisäksi joudut hankkimaan todistuksen päästötasojen vastaavuudesta tekniikan luovuttajan ja kanta-auton välillä.
http://www.trafi.fi/filebank/a/14434324 ... aarays.pdf
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
Re: Muutamia kysymyksiä tekniikan vaihdosta OG900
Varmimman arvauksen saanee kun kysäsee katsastuskonttorilta?
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: Muutamia kysymyksiä tekniikan vaihdosta OG900
Pitää käydä joku päivä konttorilla kysäisemässä asiasta.Uitukki kirjoitti:Varmimman arvauksen saanee kun kysäsee katsastuskonttorilta?
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Re: Muutamia kysymyksiä tekniikan vaihdosta OG900
Jos vaihdettava moottori on uudempi kuin entinen, ja pystyy osoittamaan että kaikki päästöihin vaikuttavat laitteet on siirretty autoon niin eiköhän tuon pitäisi olla ok. Varaudu ilmoittamaan moottorin luovuttaneen auton rekisteri- tai valmistenumero.
Re: Muutamia kysymyksiä tekniikan vaihdosta OG900
Tosiaan. Määräyksethän muuttuivat tovi sitten. En ole perehtynyt uusiin, joten vedän sanani takaisin enkä levitä mahdollisesti vanhaa tietoa.C 124 320 kirjoitti:Vai riittääkö nykyään muutoskatsastuksessa mitatut päästöt, jos ne täyttävät auton valmistusajankohtana voimassa olleet päästövaatimukset?JuHem kirjoitti:Lisäksi joudut hankkimaan todistuksen päästötasojen vastaavuudesta tekniikan luovuttajan ja kanta-auton välillä.
http://www.trafi.fi/filebank/a/14434324 ... aarays.pdf
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: Muutamia kysymyksiä tekniikan vaihdosta OG900
Tuo auto josta olen kauppaa hieronut, on -88 tai -89 mallinen. Täytynee tarkistaa valmistenumerosta, kun menen ensi viikolla mahdollista tekniikan luovuttajaa katsomaan.Hessu kirjoitti:Jos vaihdettava moottori on uudempi kuin entinen, ja pystyy osoittamaan että kaikki päästöihin vaikuttavat laitteet on siirretty autoon niin eiköhän tuon pitäisi olla ok. Varaudu ilmoittamaan moottorin luovuttaneen auton rekisteri- tai valmistenumero.
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Re: Muutamia kysymyksiä tekniikan vaihdosta OG900
Ratkaisevaa taitaa olla vähäpäästöisyys. Mikäli kanta-auton rekisteriotteessa on maininta vähäpäästöisyydestä, niin se pitää löytyä myös luovuttaja-auton rekisteristä, jotta täyttää saman päästötason. -88 vuosimalli ei ainakaan vielä sellainen ole.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: Muutamia kysymyksiä tekniikan vaihdosta OG900
^Nykyisessä rekisteröintitodistuksessa ei muuten enää välttämättä lue mainintaa vähäpäästöisyydestä, kolmitoimikatalysaattorista tai muutakaan vihjettä asiasta, eli pelkästään siihen ei valitettavasti voi luottaa (no, saastemallissa ei taatusti lue vinkkiä vähäpäästöisyydestä, mutta tuskin lukee siinä vähäpäästöisessäkään). Jos on tallella vanhoja otteita samasta autosta, joissa se lukee, niin niihin voi.
Ei suinkaan - korkeintaan me ihmetellään että olet edelleen pudottamassa sinne vaparipataa . Mutta kukin tyylillään, pääasia että harrastaessa on kivaa.-PETTERI- kirjoitti: Monihan tätä voi pitää hulluna ideana ja ajattelee, että helpompaa olisi ostaa valmiiksi i16 koneinen satku ja ajaa sillä. Kiinnostaisi kuitenkin homma tehdä, ei se nyt niin mahdotonkaan voi olla...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Muutamia kysymyksiä tekniikan vaihdosta OG900
Tuossa oman auton rek.otteessa lukee maininta kolmitoimikatalysaattorista. Pitänee tarkistaa, mainitaanko myös tuossa mahdollisessa tekniikan luovuttajan otteessa. Tämäkö riittäisi sitten?aero kirjoitti:^Nykyisessä rekisteröintitodistuksessa ei muuten enää välttämättä lue mainintaa vähäpäästöisyydestä, kolmitoimikatalysaattorista tai muutakaan vihjettä asiasta, eli pelkästään siihen ei valitettavasti voi luottaa (no, saastemallissa ei taatusti lue vinkkiä vähäpäästöisyydestä, mutta tuskin lukee siinä vähäpäästöisessäkään). Jos on tallella vanhoja otteita samasta autosta, joissa se lukee, niin niihin voi.
Ei suinkaan - korkeintaan me ihmetellään että olet edelleen pudottamassa sinne vaparipataa . Mutta kukin tyylillään, pääasia että harrastaessa on kivaa.-PETTERI- kirjoitti: Monihan tätä voi pitää hulluna ideana ja ajattelee, että helpompaa olisi ostaa valmiiksi i16 koneinen satku ja ajaa sillä. Kiinnostaisi kuitenkin homma tehdä, ei se nyt niin mahdotonkaan voi olla...
Tuo turbokone olisi kyllä muuten jees, mutta pelkään että tulee liian kalliiksi moisen ylläpito ja käyttövarmuus heikentyy. Tiedä sitten...
Ja siis edelleen saa ja pitää tarjota edullista tekniikan luovuttajaa, jos joltain sellainen järkihintaan löytyisi. Vielä ei ole mitään lyöty lukkoon!
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Re: Muutamia kysymyksiä tekniikan vaihdosta OG900
No niin, jotain edistystä asian suhteen on taas tapahtunut. Tuo auto mitä olin menossa katsomaan tällä viikolla, osoittautuikin ei vähäpäästöiseksi malliksi. Autossa ei siis ole katalysaattoria, lambdaa jne... Samalla myyjällä tosin olisi 150 tkm ajettu 16V moottori irrallaan, mutta siitä ei ole tietoa, että minkä vuotisesta autosta se on aikanaan irroitettu. Eikös tämän saisi moottorin numerolla selville?
Tänään olen sitten menossa katsomaan yhtä potentiaalista luovuttajaa. Auto on lievän keulavaurion saanut 4-ovinen sedan 2,1 16V koneella. Auto on seissyt kyllä useamman vuoden, mutta myyjän mukaan on käyntikuntoinen. Vuosimallista ei ole vielä tässä vaiheessa tietoa... Autolla ajettu kuulemma n. 300 tkm. Saas nähdä, mikä sitten todellisuudessa on.
Tänään olen sitten menossa katsomaan yhtä potentiaalista luovuttajaa. Auto on lievän keulavaurion saanut 4-ovinen sedan 2,1 16V koneella. Auto on seissyt kyllä useamman vuoden, mutta myyjän mukaan on käyntikuntoinen. Vuosimallista ei ole vielä tässä vaiheessa tietoa... Autolla ajettu kuulemma n. 300 tkm. Saas nähdä, mikä sitten todellisuudessa on.
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93