Muutamia kysymyksiä tekniikan vaihdosta OG900

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
-PETTERI-
"Viggen"
Viestit: 579
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Muutamia kysymyksiä tekniikan vaihdosta OG900

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

Nyt olisi tullut sellainen päähänpisto, että vaihtaisin talven aikana tuon i8 tekniikan tilalle i16 koneen.
Monihan tätä voi pitää hulluna ideana ja ajattelee, että helpompaa olisi ostaa valmiiksi i16 koneinen satku ja ajaa sillä. Kiinnostaisi kuitenkin homma tehdä, ei se nyt niin mahdotonkaan voi olla... :roll:

Autohan on siis vuoden -90 2d satku i8 katilla varustettuna, ajettu kohta 350 tkm. Tilalle olen ajatellut istuttaa joko 2,0 tai 2,1 16v moottorin. Tiedossa olisikin jo pari kokonaista osan luovuttajaa, mutta muutama asia mietityttää.

- Tarviiko muutoskatsastaa?
- Pitääkö kaikki sähköt vaihtaa kokonaisuudessaan, vai voinko hyödyntää osan alkuperäisistä?
- Pitääkö myös taka-akseli vaihtaa vakaajalliseen malliin, eteen olen jo moisen asentanut jälkikäteen.
- Jarrut on varmaankin samat, eli ei toimenpiteitä?
- Onko sedanin ja combin polttoainetankit identtiset?

Tuossa muutama kysymys, lisään tähän jos tulee jotain muutakin vielä myöhemmin mieleen.
Viimeksi muokannut -PETTERI-, To Joulu 10, 2015 20:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Muutamia kysymuksiä tekniikan vaihdosta OG900

Viesti Kirjoittaja rr »

-PETTERI- kirjoitti: - Tarviiko muutoskatsastaa?
Kyllä
- Pitääkö kaikki sähköt vaihtaa kokonaisuudessaan, vai voinko hyödyntää osan alkuperäisistä?
16 v johtosarjasta vain tarpeelliset osat
- Pitääkö myös taka-akseli vaihtaa vakaajalliseen malliin, eteen olen jo moisen asentanut jälkikäteen.
Pelkkä vakaaja riittää
- Jarrut on varmaankin samat, eli ei toimenpiteitä?
Samat on
- Onko sedanin ja combin polttoainetankit identtiset?
Minusta on
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
-PETTERI-
"Viggen"
Viestit: 579
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: Muutamia kysymyksiä tekniikan vaihdosta OG900

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

Nuo sähköt tässä juuri eniten mietityttääkin... Osaako kukaan kertoa tarkemmin, mitä kaikkea piuhoja joudun siirtämään luovuttaja autosta?
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Muutamia kysymyksiä tekniikan vaihdosta OG900

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Ruiskun johtosarja ainakin. En tiedä minkälainen sytytys tuollaisessa katillisessa kasitappisessa on, mutta mahdollisesti myös ezk-sytkän johtosarja. Korjausoppaan sähkökaavioita vain tutkimaan, niin siitä ne erot selviää.
Lisäksi joudut hankkimaan todistuksen päästötasojen vastaavuudesta tekniikan luovuttajan ja kanta-auton välillä.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
-PETTERI-
"Viggen"
Viestit: 579
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: Muutamia kysymyksiä tekniikan vaihdosta OG900

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

JuHem kirjoitti: Lisäksi joudut hankkimaan todistuksen päästötasojen vastaavuudesta tekniikan luovuttajan ja kanta-auton välillä.
Mistäs minä tuollaisen sitten saan? Onko kuinka kallis, onko tietoa?!
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
C 124 320
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 09:00

Re: Muutamia kysymyksiä tekniikan vaihdosta OG900

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

JuHem kirjoitti:Lisäksi joudut hankkimaan todistuksen päästötasojen vastaavuudesta tekniikan luovuttajan ja kanta-auton välillä.
Vai riittääkö nykyään muutoskatsastuksessa mitatut päästöt, jos ne täyttävät auton valmistusajankohtana voimassa olleet päästövaatimukset?

http://www.trafi.fi/filebank/a/14434324 ... aarays.pdf
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Muutamia kysymyksiä tekniikan vaihdosta OG900

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Varmimman arvauksen saanee kun kysäsee katsastuskonttorilta?
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
-PETTERI-
"Viggen"
Viestit: 579
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: Muutamia kysymyksiä tekniikan vaihdosta OG900

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

Uitukki kirjoitti:Varmimman arvauksen saanee kun kysäsee katsastuskonttorilta?
Pitää käydä joku päivä konttorilla kysäisemässä asiasta.
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Muutamia kysymyksiä tekniikan vaihdosta OG900

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Jos vaihdettava moottori on uudempi kuin entinen, ja pystyy osoittamaan että kaikki päästöihin vaikuttavat laitteet on siirretty autoon niin eiköhän tuon pitäisi olla ok. Varaudu ilmoittamaan moottorin luovuttaneen auton rekisteri- tai valmistenumero.
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Muutamia kysymyksiä tekniikan vaihdosta OG900

Viesti Kirjoittaja JuHem »

C 124 320 kirjoitti:
JuHem kirjoitti:Lisäksi joudut hankkimaan todistuksen päästötasojen vastaavuudesta tekniikan luovuttajan ja kanta-auton välillä.
Vai riittääkö nykyään muutoskatsastuksessa mitatut päästöt, jos ne täyttävät auton valmistusajankohtana voimassa olleet päästövaatimukset?

http://www.trafi.fi/filebank/a/14434324 ... aarays.pdf
Tosiaan. Määräyksethän muuttuivat tovi sitten. En ole perehtynyt uusiin, joten vedän sanani takaisin enkä levitä mahdollisesti vanhaa tietoa.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
-PETTERI-
"Viggen"
Viestit: 579
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: Muutamia kysymyksiä tekniikan vaihdosta OG900

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

Hessu kirjoitti:Jos vaihdettava moottori on uudempi kuin entinen, ja pystyy osoittamaan että kaikki päästöihin vaikuttavat laitteet on siirretty autoon niin eiköhän tuon pitäisi olla ok. Varaudu ilmoittamaan moottorin luovuttaneen auton rekisteri- tai valmistenumero.
Tuo auto josta olen kauppaa hieronut, on -88 tai -89 mallinen. Täytynee tarkistaa valmistenumerosta, kun menen ensi viikolla mahdollista tekniikan luovuttajaa katsomaan.
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Muutamia kysymyksiä tekniikan vaihdosta OG900

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Ratkaisevaa taitaa olla vähäpäästöisyys. Mikäli kanta-auton rekisteriotteessa on maininta vähäpäästöisyydestä, niin se pitää löytyä myös luovuttaja-auton rekisteristä, jotta täyttää saman päästötason. -88 vuosimalli ei ainakaan vielä sellainen ole.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Muutamia kysymyksiä tekniikan vaihdosta OG900

Viesti Kirjoittaja aero »

^Nykyisessä rekisteröintitodistuksessa ei muuten enää välttämättä lue mainintaa vähäpäästöisyydestä, kolmitoimikatalysaattorista tai muutakaan vihjettä asiasta, eli pelkästään siihen ei valitettavasti voi luottaa (no, saastemallissa ei taatusti lue vinkkiä vähäpäästöisyydestä, mutta tuskin lukee siinä vähäpäästöisessäkään). Jos on tallella vanhoja otteita samasta autosta, joissa se lukee, niin niihin voi.
-PETTERI- kirjoitti: Monihan tätä voi pitää hulluna ideana ja ajattelee, että helpompaa olisi ostaa valmiiksi i16 koneinen satku ja ajaa sillä. Kiinnostaisi kuitenkin homma tehdä, ei se nyt niin mahdotonkaan voi olla... :roll:
Ei suinkaan - korkeintaan me ihmetellään että olet edelleen pudottamassa sinne vaparipataa :D. Mutta kukin tyylillään, pääasia että harrastaessa on kivaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-PETTERI-
"Viggen"
Viestit: 579
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: Muutamia kysymyksiä tekniikan vaihdosta OG900

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

aero kirjoitti:^Nykyisessä rekisteröintitodistuksessa ei muuten enää välttämättä lue mainintaa vähäpäästöisyydestä, kolmitoimikatalysaattorista tai muutakaan vihjettä asiasta, eli pelkästään siihen ei valitettavasti voi luottaa (no, saastemallissa ei taatusti lue vinkkiä vähäpäästöisyydestä, mutta tuskin lukee siinä vähäpäästöisessäkään). Jos on tallella vanhoja otteita samasta autosta, joissa se lukee, niin niihin voi.
-PETTERI- kirjoitti: Monihan tätä voi pitää hulluna ideana ja ajattelee, että helpompaa olisi ostaa valmiiksi i16 koneinen satku ja ajaa sillä. Kiinnostaisi kuitenkin homma tehdä, ei se nyt niin mahdotonkaan voi olla... :roll:
Ei suinkaan - korkeintaan me ihmetellään että olet edelleen pudottamassa sinne vaparipataa :D. Mutta kukin tyylillään, pääasia että harrastaessa on kivaa.
Tuossa oman auton rek.otteessa lukee maininta kolmitoimikatalysaattorista. Pitänee tarkistaa, mainitaanko myös tuossa mahdollisessa tekniikan luovuttajan otteessa. Tämäkö riittäisi sitten?
Tuo turbokone olisi kyllä muuten jees, mutta pelkään että tulee liian kalliiksi moisen ylläpito ja käyttövarmuus heikentyy. Tiedä sitten... :?

Ja siis edelleen saa ja pitää tarjota edullista tekniikan luovuttajaa, jos joltain sellainen järkihintaan löytyisi. Vielä ei ole mitään lyöty lukkoon!
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
-PETTERI-
"Viggen"
Viestit: 579
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: Muutamia kysymyksiä tekniikan vaihdosta OG900

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

No niin, jotain edistystä asian suhteen on taas tapahtunut. Tuo auto mitä olin menossa katsomaan tällä viikolla, osoittautuikin ei vähäpäästöiseksi malliksi. Autossa ei siis ole katalysaattoria, lambdaa jne... Samalla myyjällä tosin olisi 150 tkm ajettu 16V moottori irrallaan, mutta siitä ei ole tietoa, että minkä vuotisesta autosta se on aikanaan irroitettu. Eikös tämän saisi moottorin numerolla selville?

Tänään olen sitten menossa katsomaan yhtä potentiaalista luovuttajaa. Auto on lievän keulavaurion saanut 4-ovinen sedan 2,1 16V koneella. Auto on seissyt kyllä useamman vuoden, mutta myyjän mukaan on käyntikuntoinen. Vuosimallista ei ole vielä tässä vaiheessa tietoa... Autolla ajettu kuulemma n. 300 tkm. Saas nähdä, mikä sitten todellisuudessa on. :roll:
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Vastaa Viestiin