Museorekisteröintiä odotteleva SAAB 90

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Juha Karjalainen
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Tammi 25, 2016 15:10

Museorekisteröintiä odotteleva SAAB 90

Viesti Kirjoittaja Juha Karjalainen »

Omistan SAAB 90 -mallin vuodelta 1985 ja olenkin aikeissani museorekisteröidä sen nyt alkaneen vuoden aikana. Pientä päänvaivaa on herättänyt kuitenkin se, että auton vasemmassa etulokasuojassa - oven saranapuolen läheisyydessä, on silminnähtävä n. 10 cm pituinen pystysuuntainen painauma. Varmistaakseni, ettei kyseinen painauma olisi vaikuttamassa museorekisteritarkastajan "tuomioon" olenkin harkinnut kyseisen painauman tasoittamista asiaankuuluvalla tavalla. Ainoana vaihtoehtona lienee lokasuojan sisäpuolelta suoritettava painauman siisti tasoitus/oikaisu/suoristus asianmukaisella välineellä.

Kyseinen auto on kuitenkin tällä hetkellä usean sadan kilometrin päässä ja siten en ole kyennyt viime viikkoina tarkistamaan etulokasuojan tehtaalla aikoinaan suoritettua kiinnitystapaa. Niinpä ajattelinkin tiedustella teiltä merkin asiantuntijoilta, että millä tavoin tuo 90:n etulokasuoja on kiinni auton rungossa? Eli onko se kiinni pelkästään vähin vaivoin irrotettavilla ruuveilla vai kenties hitsattu kiinni runkoon?
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Museorekisteröintiä odotteleva SAAB 90

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Hitsaamalla lokasuojat ovat kiinni saabissa.

Jos maalipinta ehyt, niin kannattaa kysellä jotain smart oikaisun osaavalta mitä lommon oikaisu maksaa. säästää maalaamisen hinnan helposti tuolla menetelmällä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 3020
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Museorekisteröintiä odotteleva SAAB 90

Viesti Kirjoittaja ristos »

Mikäli painumassa on maali ehjä, niin kannattaisi jutella museokatsastajan kanssa, saako elämä autossa näkyä? Sen jälkeen voi sitten ajankanssa tuollaisen korjailla, jos on tarvis?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Museorekisteröintiä odotteleva SAAB 90

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Minulla meni ovi yli saranoiden ja teki lommon loksuun. Korjasin sen poistamalla oven ja painelemalla lommon sisäpuolelta ulos. Aika hyvä siitä tuli ja kelvannee aikanaan museotarkastuksessa, jos sellaisen ko. autolle teen.
# 419 Vesa Pohjalainen
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4053
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Museorekisteröintiä odotteleva SAAB 90

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Jos korjaus on tarpeellinen, suosittelen myös tätä Smart-tyyppistä oikaisua. Minulla oli syksyllä Ford Mondeo, jonka vasemmassa takalokasuojassa oli kolme selvää painaumaa, yksi pystysuuntainen ja pari normaalin lommon tapaista. Häiritsevän näköistä muuten virheettömässä autossa. Maalipinta siis rikkumaton, mutta lommoja yhtä kaikki.

Sovittiin autoliikkeen kanssa, että lommojen oikaisu kuuluu kauppaan. Salaperäinen "lommomies" kävi heillä visiitillä tarpeen mukaan kerran viikossa ja kas, visiitin jälkeen olivat lommot hävinneet. Tiesin paikat ja hain niitä lommoja aktiivisesti niin ulkona kuin keinovalossa korjauksen jälkeen, mutta kadonneet olivat. Ymmärsin, että käyttämänsä välineet ja tietotaito olivat tätä Smart Repairia.

Erittäin hyvää jälkeä, suosittelen varauksetta. Varmasti joku ammattilainen löytyy sinuakin auttamaan. Työstä riippuen kustannus on muutamasta kympistä muutamaan sataseen. Kyllä toikin homma on kehittynyt siitä kun ajokortin ajoin...
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin