90 vm-87 harvinainen
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Ensinnäkin sanoisin jäsenrekisteriä pitävän JUS:n puolesta, että eipä taida olla muuta mahdollisuutta ylläpitää listaa kuin se, mitä jäsenet ilmoittavat. Omalta osaltani olen aina muutosten tultua ne ilmoittanut ja heti ne ovat siirtyneet reksiteriin. Jos jäsenet olettavat tiedon kulkeva jostain, niin pieleen menee.
Mitäpä muuta JUS voisi edes tehdä? Kun listoissa on virheellisyyksiä, syy on meissä jäsenissä ja aikaansaamattomuudessamme
Mitä tulee 90 poistumaan, niin se on juuri näin. Varsinkin, kun niiden arvostus on pohjamudissa. Kuka haluaa ottaa talteen auton, joka on niin karu karvalakkimalli kuin auto voi olla. Siinä juuri piileekin ydinajatus: taltio nyt, kun ne ovat liki ilmaisia ja ehjiä vielä löytyy. Viiden vuoden kuluttua iitä on jo paljon vähemmän. Nyt voit jopa valkata väriä ja vuosimallia.
Edelleenkin veikkaan, että nooppa on tuleva haluttu klassikko. Miettikääpä, mistä otat nyt hyvän ja ehjän loppupään kajakin. On kuin etsisi neulaa heinäsuovasta ja paljonko niitä meillä on ollut.
Mitäpä muuta JUS voisi edes tehdä? Kun listoissa on virheellisyyksiä, syy on meissä jäsenissä ja aikaansaamattomuudessamme
Mitä tulee 90 poistumaan, niin se on juuri näin. Varsinkin, kun niiden arvostus on pohjamudissa. Kuka haluaa ottaa talteen auton, joka on niin karu karvalakkimalli kuin auto voi olla. Siinä juuri piileekin ydinajatus: taltio nyt, kun ne ovat liki ilmaisia ja ehjiä vielä löytyy. Viiden vuoden kuluttua iitä on jo paljon vähemmän. Nyt voit jopa valkata väriä ja vuosimallia.
Edelleenkin veikkaan, että nooppa on tuleva haluttu klassikko. Miettikääpä, mistä otat nyt hyvän ja ehjän loppupään kajakin. On kuin etsisi neulaa heinäsuovasta ja paljonko niitä meillä on ollut.
# 419 Vesa Pohjalainen
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 84
- Liittynyt: To Tammi 13, 2005 23:24
- Paikkakunta: kirkkonummi
Vanha kunnon 90
ostin vähän aikaa sitten itselleni 90 vm.85 aaivan loistava peli tosin vielä hieman kunnostusvaiheessa ja katsastuskin häämöttää kuun lopussa perjantaina pitää lähtä katsomaan toista ysikymppistä joko varaosaautoksi tai kunnostukseen.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Ysinooppa on äärimmäisen yksinkertainen ja luotettava käyttöauto, jossa ei ole sen kummempia hienouksia. Se palvelee kuitenkin erinomaisesti siinä tehtävässä, mihin se on suunniteltu: huoleton, varma ja turvallinen perheen perusauto.
Mielestäni se edustaa 99:n äärimmäistä perusauton jalostusastetta. Korostan sanaa perusauto, siinä ei siis ole häivääkään turbojen tai emssien gloriasta.
Ajolleen se on erinomainen ja toiminnaltaan helposti ylläpidettävä.
Mutta ne ovat ominaisuuksia, jotka eivät juuri ketään sytytä...... ainakaan vielä..... mutta ulkomaalaiset hiovat jo kynsiään, missään muualla niitä ei ole edes sen vertaa kuin Suomessa? Kummajainen Saabin mallistossa, jonka arvoa me emme näe, koska se on liian lähelä ja liian tavallinen...toistaiseksi.
Mielestäni se edustaa 99:n äärimmäistä perusauton jalostusastetta. Korostan sanaa perusauto, siinä ei siis ole häivääkään turbojen tai emssien gloriasta.
Ajolleen se on erinomainen ja toiminnaltaan helposti ylläpidettävä.
Mutta ne ovat ominaisuuksia, jotka eivät juuri ketään sytytä...... ainakaan vielä..... mutta ulkomaalaiset hiovat jo kynsiään, missään muualla niitä ei ole edes sen vertaa kuin Suomessa? Kummajainen Saabin mallistossa, jonka arvoa me emme näe, koska se on liian lähelä ja liian tavallinen...toistaiseksi.
# 419 Vesa Pohjalainen
Mallin kohdalla puhutaan mielestäni ehkä hieman korostetusti perusmallista, joka on kuitenkin totta. Johtunee osaltaan mallin alhaisesta arvostuksesta. Samaa arvostelua ei mielestäni kohdistu viimeisten mallivuosien 99:n. Huokea hinnoittelu aikoinan varmasti vaikutti tähän, auto ei tuonut oikeastaan mitään uutta ikääntyneeseen peruskonseptiin ja suurin osa vanhoista perusongelmista säilyi entisellään, jotka olivat olemassa jo 99:ssä. Auto oli esittelyhetkellä jo selvästi vanhanaikainen, jossa joku tosin saattoi nähdä sen vahvimman ominaisuuden.
Autoissa tyyppimerkintää "GL" on totuttu pitämään loisteliaammin varustetun version tunnuksena (ainakin joskus 80-luvulla). Saab 99:n halvin kaksiovinen malli on varustettu ko. merkinnällä. Perusteita on ainakin varustelun osalta: lyhdynpesulaite, säköisesti lämpiävät tuolit, riittävä mittaristo, runsaat varoitusvalot sekä muut ohjaamon laitteistot tarjoavat vakiovarusteita riittämiin (80-luvun mittapuulla). Samaan peruskontruktioon on luotettu myös 90-mallissa. Esimerkiksi viimeisten vuosimallien kaksiovisessa 99:ssä on sama varustelu kuin 90:ssä. Viisivaihteisessä 90:ssä on kaiketi tihkutoimintokin lasinpyyhinvivustossa, ja kierroslukumittari vakiona. Ja saihan autoon tilattua tehdasoptiona edes kattoluukun.
Saab 90 on perusmalli. Turbo, EMS ja etenkin GLE ovat selkeästi 99 Saabin erikoismalleja varustelultaan kuin myös muilta osiltaan.
Autoissa tyyppimerkintää "GL" on totuttu pitämään loisteliaammin varustetun version tunnuksena (ainakin joskus 80-luvulla). Saab 99:n halvin kaksiovinen malli on varustettu ko. merkinnällä. Perusteita on ainakin varustelun osalta: lyhdynpesulaite, säköisesti lämpiävät tuolit, riittävä mittaristo, runsaat varoitusvalot sekä muut ohjaamon laitteistot tarjoavat vakiovarusteita riittämiin (80-luvun mittapuulla). Samaan peruskontruktioon on luotettu myös 90-mallissa. Esimerkiksi viimeisten vuosimallien kaksiovisessa 99:ssä on sama varustelu kuin 90:ssä. Viisivaihteisessä 90:ssä on kaiketi tihkutoimintokin lasinpyyhinvivustossa, ja kierroslukumittari vakiona. Ja saihan autoon tilattua tehdasoptiona edes kattoluukun.
Saab 90 on perusmalli. Turbo, EMS ja etenkin GLE ovat selkeästi 99 Saabin erikoismalleja varustelultaan kuin myös muilta osiltaan.
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Uutta vaan hakuun, hyviä on vielä saatavissaNinni kirjoitti:Mulla on ollut uskollisena menopelinä 90 vm.86 Nyt kuitenkin joudun luopumaan siitä sattuneista syistä ja tuntuu että itkee verta ko silmäterästä luovun. Tän kans on ollu ongelmana ruostuminen takakorvallisista....niistä on kuiten selvinny laittamalla tarpeeks euroja pöytään.
Ysinooppa on mukava auto ajella
# 419 Vesa Pohjalainen
Yllättävän paljon noita ysikymppejä vielä näkyisi olevan myynnissä. Eli ainakin mitä Nettiautoa on tullut selailtua niin siellä niitä olisi. Kunto tosin taitaa monessa olla melkoinen kysymysmerkki.
Eivätkä ole hinnalla pilattuja!
On käynyt mielessä josko ostaisi tuollaisen ihan varaosa-auto statuksella. Tai mistäpä sitä tietää vaikka siitä sitten rakentelisi ihan toimivan helmen....
Eivätkä ole hinnalla pilattuja!
On käynyt mielessä josko ostaisi tuollaisen ihan varaosa-auto statuksella. Tai mistäpä sitä tietää vaikka siitä sitten rakentelisi ihan toimivan helmen....
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
niin, nuo saabin käyttämät mallimerkinnät on kyllä mielenkiintoisia, eikä aina ihan johdonmukaisia.saab84 kirjoitti: Autoissa tyyppimerkintää "GL" on totuttu pitämään loisteliaammin varustetun version tunnuksena (ainakin joskus 80-luvulla). Saab 99:n halvin kaksiovinen malli on varustettu ko. merkinnällä.
ysiysin karvalakkimallia myytiin L- mallimerkinnällä ihan 70 luvun lopulle asti.
Mun mielestä L-mallimerkintää olisi saanut jatkaa 80 luvulle asti, ja käyttää sitä nelivaihteisissa malleissa (joista puuttui myös varvimittari ja se tihkukytkin).
99:n poislähdön myötä saab päätti jostain syystä luopua kokonaan GL kirjaimista, eihän niitä 85 vuonna näkynyt sen koommin 90 kun 900 malleissakaan, minä kun niin tykkäsin vanhojen satkujen GLi mallimerkinnästä (olihan siinä sentään kolme kirjainta ). Identiteettikriisi iski jälleen 1988 ysinopan poslähdön myötä kun kaasarimalliseen satkuun piti lyödä C-kirjain tyyppimerkiksi (ja oliko vielä niin että vain viistokeulaversiot saivat sen C-kirjaimen?). ota noista selvää
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vesa Pohjalainen kirjoitti: Miettikääpä, mistä otat nyt hyvän ja ehjän loppupään kajakin. On kuin etsisi neulaa heinäsuovasta ja paljonko niitä meillä on ollut.
Juupa, ei ole isovilkkuisia kajakkeja yllinkyllin tarjolla. Osasyy aikaisemman "ei-haluttavuuden" lisäksi todennäköisesti on sekin että nuo tuppasivat ruostumaan poikkeuksellisen kiivaasti. Oma 79-mallini esimerkiksi happani käsiin, ruostetta oli saman verran kuin jossain 50-luvun metsälöydössä. Ovitiivisteitä pitävä pelti lähti tiivisteitä irroittaessa, takasisäloksut huusivat aamulehden kokoisia paikkapaloja jne. Ja tämä oli vuonna 1992! Auto siis 12-13 vuotta vanha, ja päällisin puolin sekä sisustaltaan täysi helmi.
Noiden 79-80 vuosikertojen pelti on ihan oikeasti jotenkin huonosti valssattua tms, ei paljaskaan pelti yleensä muistuta vuoden päästä märkää voileipäkeksiä. Eikä se pelkästään voi siitä kirotusta alapuolen muovipinnoitteestakaan johtua. Kumma juttu sinänsä.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Saab 9-3 1.8t 2007
ystäväpiirissä on seissyt tallissa 78 vuoden punainen kajakki, seissyt siellä about vuodesta 89. ajettu alle 100tkm, täydellinen, kaunis maalipinta, mutta lahompaa autoa saa etsiä. ovet meinaa jäädä käteen.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Niin ja C -malli oli jo yhdenlainen varustelutaso viistokeuloineen. Perusmalli oli ilman minkäänlaisia merkintöjä.lucaf kirjoitti: Identiteettikriisi iski jälleen 1988 ysinopan poslähdön myötä kun kaasarimalliseen satkuun piti lyödä C-kirjain tyyppimerkiksi (ja oliko vielä niin että vain viistokeulaversiot saivat sen C-kirjaimen?). ota noista selvää
Juuri tuon ei -haluttavuuden ja pahan ruostumisen vuoksi hyvät kumihuulet ova kohta tosi harvinaisia, siksi niitä ei enää olisikaan syytä katsoa kuin halpaa makkaraa, vaan ottaa talteen. Samaa väheksyntää osoitetaan ihan suotta noopalle ja viimeisille tuplayseille. Nimenomaan ihan karvalakkimallit ovat kohta ääriharvinaisia. Erikoismallit kyllä elvytetään.
Miettikääpä vaikka -83 -84 mallin tuplista, kuinka raikkaan tuoreet sen linjat edelleen ovat ja kuitenkin se on yli kaksikymmentä vuotta vanha nuorimmillaankin.
# 419 Vesa Pohjalainen
veit sanat suustani. samasta syystä pihassani on kaksi sellaista99 GL kirjoitti:ainakin minä pidän hyvää huolta omasta -84 tupliksesta, sekun on nii loistava auto kertakaikkiaan!!
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
tässä olis halpa ja katsastettu kumihuuli, valitettavasti ei ihan alkuperäinen, ja huuletkin hukassa.
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=233735
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=233735
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)