Flektiä ohjaava anturi..

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
mara81
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ke Kesä 02, 2004 18:47
Paikkakunta: Helsinki

Flektiä ohjaava anturi..

Viesti Kirjoittaja mara81 »

Onkohan noista motonetin antureista mikään se anturi, joka käynnistää sen jäähdyttimen kyljessä olevan puhaltimen, kun lämmöt nousee tarpeeksi korkealle?

- Huomasin tuolla ruuhkassa junnatessani, että lämmöt nousi vähän liian korkealle ja just kun oon kansirempan tehny, niin rupesi melkeen pelottamaan, että käyköhän kohta ohraisesti...onneksi ruuhkasta selvittiin kuitenki ajoissa pois.

- Alunperin tuo flektiongelma ilmeni siten, että kerran lämmetessään se lähti käyntiin, ja ei sammunut enää ollenkaan, joten kävin nykäsemässä johdon siltä flektiltä pois. Jonkin ajan kuluttua laitoin sen johdon takaisin paikalleen, eikä enää lähteny jatkuvasti käymään, mutta nyt ei enää lähde toimimaan edes lämpöjen kohottua tarpeeksi, joten epäilys kohdistuu tuohon kyseiseen anturiin.
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Antura

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

900 92°-87° (vakio). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13-3701 6.40 ???

huom..turboille eri anturi...
mara81
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ke Kesä 02, 2004 18:47
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mara81 »

Joo, olinpas sokea. Kiitos!
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Olen törmännyt eri merkkisten ja mallisten autojen parissa siihen, että nuo anturit (termostaattikytkin se oikeastaan on) ovat toisinaan erittäin huonolaatuisia. Niitä joutuu vähän väliä vaihtamaan, kun kerran sen kierteen alkuun pääsee. Jos haluaa varmasti toimivan systeemin, kannattaisi tuo "anturi" laittaa ohjaamaan relettä, ja releen kärjet kytkemään puhallin päälle. Näin huonolaatuinenkin harakiri-anturi pärjää puhahtimen ison virrankulutuksen kanssa.

Lisäys: tuo puhaltimen päälle jääminen viittaisi siihen, että "anturin" kärjet hitsautuivat toisiinsa. Melkoinen salamointi on varmasti ollut siellä sisällä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Eiköhän se ole releen perässä....muistaakseni...(pitääpä tarkistaa)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

900 I 16 Kat kirjoitti:Eiköhän se ole releen perässä....muistaakseni...(pitääpä tarkistaa)
89-satkussa ainakaan ei ole puhaltimelle relettä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
arnoldi
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2004 12:27
Paikkakunta: Tampere

Kesällä

Viesti Kirjoittaja arnoldi »

Vaihdoin uuden tollasen. Pitää vaan jumalaton hylsy olla, että pääsee vääntämään sen pois. Rupes pelittään heti kun vaihdoin.Voithan kokeilla niistä anturille tulevista johdoista kytkeä ne yhteen lähteekö flekti päälle vai ei jos lähtee niin vika on anturissa.
jannes
"Turbo"
Viestit: 262
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 18:31
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja jannes »

900 I 16 Kat kirjoitti:Eiköhän se ole releen perässä....muistaakseni...(pitääpä tarkistaa)
900:ssa ei ole relettä flektille, 99/90:ssä on.
Omassani muutin releelle juuri anturin kestoiän vuoksi.
Sähkömoottori, joka flektikin on, tekee aina käynnistyessään virtapiikin. Anturin kärkien sulkeutuessa esiintyy aina kipinöintiä, joka on sitä suurempi mitä suurempi virta.
Flektin moottori ottaa n. 10-15 A virtaa, käynnistyessään enemmän, koska se joutuu voittamaan lepokitkan ym. pyörintää vastustavia tekijöitä. Tämän takia anturit, jotka ohjaa suoraan jännitteen moottorille eivät välttämättä ole pitkäikäisiä.
-JanneS-
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

rele sitte niin pieni, kuin vaan suinki..
kestää kauemmin, ja jos idioottivarman haluaa, niin laittaa vielä piikkisuojan siihen releeseen... ei enää pitäis anturin hajota ainakaan sen sätimisen takia.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
mara81
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ke Kesä 02, 2004 18:47
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mara81 »

Tuossa testasin sitä flektiä, ja havaitsin sellaisen asian, että kun ne flektin anturin johdot yhdistää niin sieltä sulakerasista kuului samanlainen ääni, kuin rele olisi naksunut...olisikohan siellä sittenkin rele, vaikka ei pitäisi?

Auto siis on 900i vm 90
HT_ng900
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2004 18:12
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja HT_ng900 »

Omassa 90 -87:ssa ei ollut relettä flektin moottorille. Tuskin on missään 90 vuosimallissa. Pari lämpökytkintä meni muistaakseni 5 vuodessa, eli rele olisi paikallaan.
HT_ng900 #1139
9-3 SC 1.8t -08
RAUMA
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Miepä tuon tarkastin, niin vm90:ssä tulee jo releen kanssa. Vm88:n kytkentäkaaviossa on ilman relettä. Tuota Vm89:stä ei sitten olekaan tiedossa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Tuli lisäiltyä rele jo ensimmäiseen(-79), toiseen(-84), mut kolmannesta ja nykyisestä(-83) puuttuu vieläkin.. joskin tuossa härvelissä puuttuu niin monta muutakin sähköistä toimintoa(jotka alunperin ovat olleet) että alkaa hermo palaa... kiitos sen sepän, joka sen popniitin sulakerasiaan on laittanut.


Ihan kun sen polttoainepumpun sähköjen kanssa ei olisi riittänyt.. pari rullaa sähköteippiä ja pari metriä uutta piuhaa... saati se kaiken alunperäisin ja kaiken muun aiheuttanut takakontin valon "tehostaminen"... :evil:


Edelleenkään minun mielestä suutari ei ole pätevä räätälin töihin.. :roll:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Näin epäilinkin että rele löytyy viimeisissä satkuissa...
Vastaa Viestiin