Kärjetön 72:Seen 99:siin
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24239
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Kärjetön 72:Seen 99:siin
tuossa vm72:sessa 99:sissä on ollu alunperin triumph moottori. Nyt sinne on menossa uudempi H-moottori startti imusarjan alla oleva malli.
miten saab kärjettömän jakajan toimimaan siinä? mulla on purettuna vm83 99saabin sähkösarja ja siinä muistaakseni on "moduli" ja sopiva liitin kera piuhojen.
mutta kun en ole auto enkä sähköalan asiantuntija ni montako johtoa se vaatii ja miten kytketään.
vai tilaanko suosiolla uuden kärjettömän systeemin kärkien tilalle ,jolloin joudun todenäköisesti ostamaan myös kärkijakajan johon muokkaus tehdään.
kaikki vinkit otetaan vastaan. tässä projektissa joutuu muutenkin melkein jokaista konehuoneen johtoa pidentämään/reitittämään uudestaan että yltää.
miten saab kärjettömän jakajan toimimaan siinä? mulla on purettuna vm83 99saabin sähkösarja ja siinä muistaakseni on "moduli" ja sopiva liitin kera piuhojen.
mutta kun en ole auto enkä sähköalan asiantuntija ni montako johtoa se vaatii ja miten kytketään.
vai tilaanko suosiolla uuden kärjettömän systeemin kärkien tilalle ,jolloin joudun todenäköisesti ostamaan myös kärkijakajan johon muokkaus tehdään.
kaikki vinkit otetaan vastaan. tässä projektissa joutuu muutenkin melkein jokaista konehuoneen johtoa pidentämään/reitittämään uudestaan että yltää.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Kärjetön 72:Seen 99:siin
Kerran tehny tuon muutoksen -83 kaasariin ja muistaakseni puolen tunnin homma oli.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: Kärjetön 72:Seen 99:siin
Ulkomuistista se menee näin, voin tarvittaessa tarkentaa valokuvin, kun käyn seuraavan kerran pajalla.
Itse siis asensin kärjellisen jakajan tilalle kärjettömän jakajan vm 82 turbosta. Johtosarjan purin puolineen vm 88 900:sta.
Laitoin uuden puolan konetilaan ja kiinnitin siihen kaikki samat piuhat, jotka olivat vanhassa kärjellisen systeemin puolassa kiinni. Lukuunottamatta puolan miinuksesta jakajan konkkaan menevää piuhaa, sen heitin pois.
Kiinnitin vm88 900:n johtosarjasta puolaan menevät liittimet vastaaville paikoille uuteen puolaan. Ulkomuistista musta/vihreä kaapeli meni puolan plussaan ja paksu sininen puolan miinukselle.
Kiinnitin sytytysmoodulin sopivaan paikkaan, jossa se maata.
Kiinnitin moduliin erillisen maadoituskaapelin myös maihin.
Kaikki loput ylimääräiset piuhat löin nippuun ja sopivaan koloon jäähdytinnestesäiliön viereen. Ylimääräiset piuhat sisältävät ainakin uudemmanmalliseen polttoainepumpun releelle menevän tiedon sytytyssignaalista ja TSI-vikadiagnoosiliittimeelle menevän piuhan.
Itse siis asensin kärjellisen jakajan tilalle kärjettömän jakajan vm 82 turbosta. Johtosarjan purin puolineen vm 88 900:sta.
Laitoin uuden puolan konetilaan ja kiinnitin siihen kaikki samat piuhat, jotka olivat vanhassa kärjellisen systeemin puolassa kiinni. Lukuunottamatta puolan miinuksesta jakajan konkkaan menevää piuhaa, sen heitin pois.
Kiinnitin vm88 900:n johtosarjasta puolaan menevät liittimet vastaaville paikoille uuteen puolaan. Ulkomuistista musta/vihreä kaapeli meni puolan plussaan ja paksu sininen puolan miinukselle.
Kiinnitin sytytysmoodulin sopivaan paikkaan, jossa se maata.
Kiinnitin moduliin erillisen maadoituskaapelin myös maihin.
Kaikki loput ylimääräiset piuhat löin nippuun ja sopivaan koloon jäähdytinnestesäiliön viereen. Ylimääräiset piuhat sisältävät ainakin uudemmanmalliseen polttoainepumpun releelle menevän tiedon sytytyssignaalista ja TSI-vikadiagnoosiliittimeelle menevän piuhan.
Re: Kärjetön 72:Seen 99:siin
Muista tehdä vesipumpulle ja kampuran hihnapyörälle syvennykset rintapeltiin ennen asennusta.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24239
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Kärjetön 72:Seen 99:siin
kyl mä ajattelin selvitä ilman "ehkä" !!!
saako petronixa mistään halvemmalla 180e on aika kova hinta. + 65e siihen sopivasta puolasta.
saako petronixa mistään halvemmalla 180e on aika kova hinta. + 65e siihen sopivasta puolasta.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Kärjetön 72:Seen 99:siin
Laita vaan siitä -83:sta se johtosarja sytkämoduulin kera. Puola pitää olla siitä myöskin, koska puola on erilainen katkojankärjillä olevassa mallissa.
Johtosarjan voisi tehdä silleen että puolan plussalle tulevan johdon säilytät orggis satsista. Sitten se "uusi" sarja pitää vaan purkaa niin pitkälle, että sytkämodulille menevän vihreä-valkoisen johdon kytkee puolan plussaan. Musta piuha siis menee maihin. Sininen johto puolan miinukseen. Sinisestä voi haarautua piuha testipistokkeelle/kiekkamittarille. Sytkämodulilta tietenkin menee sitten se kolminapainen kaapeli virranjakajaan. Jotta homma ei olisi liian helppoa pitää venttiilikoppa olla sitten samaa vuosimallia jakajan kanssa, eli ei saa olla liian uusi. Pultinreiät on nähkääs muuttuneet eri kohtiin samalla kun jakajan hall-anturin pistokkeen muoto muuttui...
Johtosarjan voisi tehdä silleen että puolan plussalle tulevan johdon säilytät orggis satsista. Sitten se "uusi" sarja pitää vaan purkaa niin pitkälle, että sytkämodulille menevän vihreä-valkoisen johdon kytkee puolan plussaan. Musta piuha siis menee maihin. Sininen johto puolan miinukseen. Sinisestä voi haarautua piuha testipistokkeelle/kiekkamittarille. Sytkämodulilta tietenkin menee sitten se kolminapainen kaapeli virranjakajaan. Jotta homma ei olisi liian helppoa pitää venttiilikoppa olla sitten samaa vuosimallia jakajan kanssa, eli ei saa olla liian uusi. Pultinreiät on nähkääs muuttuneet eri kohtiin samalla kun jakajan hall-anturin pistokkeen muoto muuttui...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24239
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Kärjetön 72:Seen 99:siin
kerkesin jo iskeä kärki jakajan kiinni, tutkitaan mistä saa edullisimmin helppo ratkaisu.
2 johtoa helpompi kytkeä
2 johtoa helpompi kytkeä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Kärjetön 72:Seen 99:siin
Miksei SAABin oma kärjetön jakaja 84-> ? Helppo ja halpa ratkaisu. Kaikki osat löytyy takuulla edullisesti jostain purkuautosta.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24239
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Kärjetön 72:Seen 99:siin
ei riitä sähkö ymmärrys yli kahden johdon kytkemiseen
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24239
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Kärjetön 72:Seen 99:siin
saa tarjota johtosarjasta purettua kärjettömän osuutta.
taikka koko johtosarjaa.
viesti tavoittaa.
taikka koko johtosarjaa.
viesti tavoittaa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Kärjetön 72:Seen 99:siin
Niinno tuossahan olikin kolme...Mertmi kirjoitti:...sytkämodulille menevän vihreä-valkoisen johdon kytkee puolan plussaan. Musta piuha siis menee maihin. Sininen johto puolan miinukseen...
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24239
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Kärjetön 72:Seen 99:siin
huomioi ostohalukkuus.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Kärjetön 72:Seen 99:siin
Ainakin Freetechnics.fi sivuilta löytyy tuon Pertronixin Ignitorin asennusohjeet.
Jussi
Jussi
96 v4 -80, 99 Finlandia -77, 900 C -91