Kaasu jumittaa Ceessä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Kaasu jumittaa Ceessä

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Tere,

Tuossa pelireissuun mennessäni Stadista Haminaan, tuli pari jännä kakka tilannetta, kun alkoi Saaba tygittämään kovempaa vain. Kokeilin nostaa jalalla kaasupedaalia, ei mitään. Sitten tein vielä sen, että napautin sitä. Meni vain enemmän kaasua päälle???
Sitten ei muuta kuin jarrua. Onneksi se rauhottui.

Teki sitä sitten paluumatkallakin silloin tällöin. Hirtti kaasu. Sen pedaalin napauttaminen auttoi kyllä joka kerta.

Oisko vaiska finito vai onko pierupurkin luisti jumittava kanssa?

Mielipiteitä/ samoista kokemuksista korjaustoimenpiteitä toivotaan. Kiitos...

-H-
jannes
"Turbo"
Viestit: 262
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 18:31
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja jannes »

Onko kaasarin imuilman lämmitys kunnossa? Putsarikopan kyljessähän on termostaatti, joka säätelee ilman ottoa. Siitä lähtee putki pakosarjaan ja toinen syylärin päälle. Eli jos kaasari saa kylmää ilmaa se jäätyy jo pikkupakkasessa. Kokemusta on.
-JanneS-
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Ettei vaan se läpän palautusjousi jumittele?

Tarkista myös ryyppivivun säätömutteri. Mulla oli joskus niin, että se lukitusmutteri oli löysällä. Tällöin ryyppy säätyi "itsestään" isommalle. Samalla se ei päästä kaasuläppää kiinni...
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Re: Kaasu jumittaa Ceessä

Viesti Kirjoittaja HM »

hessu75 kirjoitti:Tere,

Tuossa pelireissuun mennessäni Stadista Haminaan, tuli pari jännä kakka tilannetta, kun alkoi Saaba tygittämään kovempaa vain. Kokeilin nostaa jalalla kaasupedaalia, ei mitään. Sitten tein vielä sen, että napautin sitä. Meni vain enemmän kaasua päälle???
Sitten ei muuta kuin jarrua. Onneksi se rauhottui.

Teki sitä sitten paluumatkallakin silloin tällöin. Hirtti kaasu. Sen pedaalin napauttaminen auttoi kyllä joka kerta.

Oisko vaiska finito vai onko pierupurkin luisti jumittava kanssa?

Mielipiteitä/ samoista kokemuksista korjaustoimenpiteitä toivotaan. Kiitos...

-H-
Kuten edellä, epäilen myös itse että imupuolelta jostain karkaa kylmää ja kosteaa ulkoilmaa imuun. Tuo efekti tulee varsinkin kylmällä ja kostealla kelillä jos jostain antaa ulkoilmaa ohi suoraan kaasuttimen imuun.

On todettu ja koettu, oireet tismalleen samat.

Tarkista että haitariputki on kunnossa, samoin että putsarin pöntön kansi on varmasti oikein ja tiiviisti kiinni. Haitariputkessa on sisällä alipainesäädin ennen kaasutinta joka ohjaa läppää joka jakaa kylmää ulkoilmaa ja lämmitettyä ilmaa sopivassa suhteessa imuun. Tässä saattaa olla myös yksi vuotokohta, tarkista sen kiinnitys haitariputken seinämään sekä ne alipaineletkut.

Kannattaa muuten ajoissa miettiä mitä tuossa tilanteessa tekee. Käytännössä kait auton ei pitäisi hajota jos vaihde päällä katkaiset autosta virrat niin että jää rullaamaan ja sen jälkeen vaihdat vapaalle ja rullaat tien sivuun kun kone on sammunut.

En ole aivan varma onko tervettä tehdä niin että vaihtaa vapaalle tai nostaa kytkimen ja kun kaasu on jäätynyt kiinni sammuttaa koneen kierroksilta. Todennäköisesti ainakin osa imusarjan letkuista lentää irti jos ei muuta ja meteli on melkoinen.

Tämä vain vinkkinä varalle.
#2274
Vastaa Viestiin