Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77
Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77
Okei, hyvä tietää. Pieni epäilys onkin ollut, että ruiskuvehkeet ovat jossakin vaiheessa vaihtuneet turbottomasta. Järjestelmäpaine oli luokkaa 4,9 bar joka täsmäsi vapaastahengittävän spekseihin. Myös ohjauspainesäätimen viimeiset numero ovat 020, joka on ilmeisesti turbottomasta.
Onko sitten muita eroja ruiskun laitteistossa kuin määränsäädin ja ohjauspainesäädin?
Nyt voikin sitten tarjota sopivia turbon ruiskuosia.
Onko sitten muita eroja ruiskun laitteistossa kuin määränsäädin ja ohjauspainesäädin?
Nyt voikin sitten tarjota sopivia turbon ruiskuosia.
Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77
Onko kukaan onnistunut vaihtamaan kiristimen puoleista laahainta ilman koneen käyttämistä irti?
Joudun kansipahvin vaihtamaan koneeseen ja mietiskelin pääsisikö sen avulla riittävän lähellä laahaimen kiinnitystä, jotta sen saisi irti ja uuden tilalle?
Muokkaus. Ei onnistu.
Joudun kansipahvin vaihtamaan koneeseen ja mietiskelin pääsisikö sen avulla riittävän lähellä laahaimen kiinnitystä, jotta sen saisi irti ja uuden tilalle?
Muokkaus. Ei onnistu.
Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77
Siinähän kävi sitten niin lopulta, että minulla on käsissäni vm88:sta irroitettu johtosarja neliskanttisella hall-anturin liittimellä ja vm82 irroitettu turbon 003-loppuinen jakaja soikealla hall-anturin liittimellä.pete99 kirjoitti:H-turboissa ja petroissa Hall anturi,kaasareissa käret,keskipakosäätimessä saattoi olla eroja,vanhan mallista halli anturia(soikea liitin) voi olla hankala löytää,uudempaa jossa neliskanttinen liitin löytyy
Pitäisikö tuonne jakajan sisään sopia heittämällä uudempi anturi neliskanttisella liittimellä?
Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77
Helpointa lienee vaihtaa johtosarjasta tulevaan johtoon liitin, joka sopii jakajaan.
Kiristimestä huoltotiedote, vaikka jo totesitkin, että jakopään koppa avattava, eli kone nostettava:
https://www.dropbox.com/s/nlsjm3s23ugmi ... H.pdf?dl=0
Kiristimestä huoltotiedote, vaikka jo totesitkin, että jakopään koppa avattava, eli kone nostettava:
https://www.dropbox.com/s/nlsjm3s23ugmi ... H.pdf?dl=0
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77
Kone onkin jo pöydällä aukaistuna. Täytyy samalla tehdä vähän muutakin remppaa, kun kerta irti nostettu.
Sain toisen jakajan samasta autosta, josta johtosarjakin on. Pitää koittaa naputella tuo peltilevy irti ja vaihtaa hall-anturi. Tietenkin jos ei jollakin ole tarjota soikeaan hall anturin liittimeen sopivaa johtosarjan liitintä? Se olisi helpompi vaihtaa.
Sain toisen jakajan samasta autosta, josta johtosarjakin on. Pitää koittaa naputella tuo peltilevy irti ja vaihtaa hall-anturi. Tietenkin jos ei jollakin ole tarjota soikeaan hall anturin liittimeen sopivaa johtosarjan liitintä? Se olisi helpompi vaihtaa.
Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77
Moottori alkaa olla nipussa. Hukassa olevan tyhjäkäynnin kun vielä löydän ja vähän siistin uuden virranjakajan johdotuksia, niin alkaisi olla hyvä.
Kummastusta on herättänyt vanhassa ruiskun ilmamäärämittarissa/määränsäätimessa ollut Boschin virtaliitin. Uudessa turbon osassa sitä ei ollut. Heitin varalta paikoilleen uuteen osaankin, ettei tarvitse purkaa myöhemmin ja lisätä sitä.
Mikä tämän liittimen tehtävä on? Kiinnittyy ylemmällä nuolella merkittyyn ruuviin.
Kummastusta on herättänyt vanhassa ruiskun ilmamäärämittarissa/määränsäätimessa ollut Boschin virtaliitin. Uudessa turbon osassa sitä ei ollut. Heitin varalta paikoilleen uuteen osaankin, ettei tarvitse purkaa myöhemmin ja lisätä sitä.
Mikä tämän liittimen tehtävä on? Kiinnittyy ylemmällä nuolella merkittyyn ruuviin.
Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77
Bensapumpun sähköjen katkaisu moottorin sammuessa. Uudemmissa tuo korvattiin sytytyspulsseja kuuntelevalta bensapumpun releellä, koska ilmamäärämittarissa oleva kosketin ei katkaissut katolleen ajetusta autosta pumpulta sähköjä.
Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77
Kiitos tiedosta. Tämä selvittää sen, että miksi eilen illalla pajalla pyörähtäessäni en saanut autoa käyntiin ilman virran pakkosyöttämistä bensapumpulle. Olin nimittäin kytkenyt tuon liittimen johdon paikoilleen ja se ilmeisesti katkaisee nyt virran kokoajan. Aikaisemmin kun se oli irti, niin pelasi hyvin.
Täytyy jossakin vaiheessa tutkia se tarkemmin.
Täytyy jossakin vaiheessa tutkia se tarkemmin.
Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77
Mitenkäs tuossa ilman APC:tä olevassa järjestelmässä on hoidettu ahtopaineiden säätö? Auto nimittäin ahtaa aivan liikaa. Kiihdytyksessä heittää helposti yli 1 baria. En ole uskaltanut kokeilla kuinka korkealla ne nousisi, jos löysi kaasun pohjaan.
Arvauksia viasta? Jumittaako nuissa kuinka usein hukkaportti tms?
Arvauksia viasta? Jumittaako nuissa kuinka usein hukkaportti tms?
Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77
Hukkaportin tankoa pidentämällä ahtopaine laskee. Tai jos sielä on lisäjousia, ne pois.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77
Juuri, kun luulin päässeeni kaikista vioista, niin laturi rikkoontui.
Vaihdoin nykyiseen laturiin hiilet ja putsasin kaikki liittimet laturin päästä ja erillisen jännitteensäätimen päästä. Tämän seurauksena alkoi polttamaan tyhjäkäynnillä laturin merkkivaloa ja valo sammui kun kierrokset nosti reiluun 2000:een. Ei ollut siis aikaisemmin polttanut valoa, vaikka syytä sille olisi ollut. Uusin myös erillisen jännitteensäätimen.
Nosti latauksen liki 13 volttiin, kun tempaisi kaasua. Tyhjäkäynnillä lataus oli lähempänä 12 ja valo paloi. Lähdin lopulta liikenteeseen kuvitellen auton pelaavan jonkinlaisella latauksella. Toisin kävi, jonkun matkaa ajettuani latausvalo sammui tyystin (latausvika ei loppunut) ja lopulta auto jätti välille.
Arvauksia vian sijannista? Itse olen alkanut uskomaan laturin olevan loppu.
Samalla kertaa kysäisen, että miksi turbollisiin koneisiin tarvittiin järeämpi laturi ja akku? Tällä hetkellä autossani oleva laturi vaikuttaisi olevan alkuperäinen 99 -77:n laturi. Ja onko järeämpi 70A laturi kooltansa isompi kuin ulkoseilla säätimellä varustettu Boschin 55A laturi?
Vaihdoin nykyiseen laturiin hiilet ja putsasin kaikki liittimet laturin päästä ja erillisen jännitteensäätimen päästä. Tämän seurauksena alkoi polttamaan tyhjäkäynnillä laturin merkkivaloa ja valo sammui kun kierrokset nosti reiluun 2000:een. Ei ollut siis aikaisemmin polttanut valoa, vaikka syytä sille olisi ollut. Uusin myös erillisen jännitteensäätimen.
Nosti latauksen liki 13 volttiin, kun tempaisi kaasua. Tyhjäkäynnillä lataus oli lähempänä 12 ja valo paloi. Lähdin lopulta liikenteeseen kuvitellen auton pelaavan jonkinlaisella latauksella. Toisin kävi, jonkun matkaa ajettuani latausvalo sammui tyystin (latausvika ei loppunut) ja lopulta auto jätti välille.
Arvauksia vian sijannista? Itse olen alkanut uskomaan laturin olevan loppu.
Samalla kertaa kysäisen, että miksi turbollisiin koneisiin tarvittiin järeämpi laturi ja akku? Tällä hetkellä autossani oleva laturi vaikuttaisi olevan alkuperäinen 99 -77:n laturi. Ja onko järeämpi 70A laturi kooltansa isompi kuin ulkoseilla säätimellä varustettu Boschin 55A laturi?
Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77
Tuleeko polttimolta säätimelle tarpeeksi vahva jännite vai onko kontaktihäiriöitä matkan varrella?
Volvo BM :ssä oli latausongelmaa, latauksen merkkivalo paloi jatkuvasti ja lätaus häilyvästi enimmäkseen heikko, vaikka säädintä miten ropaili. Laitoin tilalle Saab 90:n laturin sisäisellä säätimellä. Ongelma jatkui aika samanlaisena. Lopulta ratkesi hieromalla mittarivalojen sulaketta.
Olisko turbomallin järeämpi säjkövarustus kytköksissä kärjettömään sytkään tai varautumista pidempiaikaiseen flektin käyttöön.
Volvo BM :ssä oli latausongelmaa, latauksen merkkivalo paloi jatkuvasti ja lätaus häilyvästi enimmäkseen heikko, vaikka säädintä miten ropaili. Laitoin tilalle Saab 90:n laturin sisäisellä säätimellä. Ongelma jatkui aika samanlaisena. Lopulta ratkesi hieromalla mittarivalojen sulaketta.
Olisko turbomallin järeämpi säjkövarustus kytköksissä kärjettömään sytkään tai varautumista pidempiaikaiseen flektin käyttöön.
Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77
Saattais olla diodisillasta joku diodi pimeenä. Silloin ei ihan riitä latauksen kapasiteetti vastaamaan kulutukseen. Jännitemittari ei kerro ihan kaikkea. Laturin koepenkitys skoopilla näyttäis tilanteen tarkasti.
http://matjarv.mbnet.fi/elektron/wlaturi/kytkent1.htm
http://matjarv.mbnet.fi/elektron/wlaturi/kytkent1.htm
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77
Tilasin huomiseksi uuden Boschin laturin sisäisellä säätimellä. Ulkoisella säätimellä varustettua ei saanut enää kuin 35A. Katsotaan ratkeaako sillä. Hintaa ei ole kuin 70€, niin ei kovin laajasti kannata ruveta purkamaan käytettyä. Laitteet kun olisi niin helposti pystyisi varmistamaan diodien kunnon.
Huomenna selviää oliko vika laturissa vai sittenkin jossakin muualla.
Huomenna selviää oliko vika laturissa vai sittenkin jossakin muualla.