Mystinen kytkin....

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
hena900
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Pe Touko 28, 2010 14:19
Paikkakunta: Porvoo

Mystinen kytkin....

Viesti Kirjoittaja hena900 »

Eli vastahankittussa satkussa ilmenee mystisiä kytkinongelmia, joskus pelaa kuin unelma, eli ottaa alhaalta, ei ääniä ja on "painava=vastetta hyvin polkimessa" joskus taas päinvastoin, eli ottaa ylhäältä, painelaakeri pitää ääntä ja ravistaa vähän, ja polkimesta häviää "paineet" eli tuntuu kuin siellä olisi ilmaa järjestelmässä. Onko kytkinremontti edessä tai riittääkö ilmaus tai onko "ominaisuus"?

Paljonkohan maksaisi kytkinremontti Porvoossa? (Esim K&M Autopiste tai Raskas-Osa) mitä ilmeisemmin yli 500€ vaikka itse hankkii uuden kytkinpakettin.

Jos löytyy muita samanlaisia topiceja niin saa laittaa linkkiä..
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2033
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Mystinen kytkin....

Viesti Kirjoittaja vfr »

Joskus ollut samanlaisia ongelmia ja syyksi selvisi työsylinterin O-rengas.
Kytkin otti välillä alhaalla ja välillä ylhäällä, liikkeelle lähtö oli aina jännää kun ei tiennyt miten kytkin ottaa milloinkin.
Työsylinterin korjaus sarja ei maksanut mätänetissä montaakaan euroa.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
hena900
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Pe Touko 28, 2010 14:19
Paikkakunta: Porvoo

Re: Mystinen kytkin....

Viesti Kirjoittaja hena900 »

Ok, pitänee tarkistaa tuo työsylinteri että missä hapessa se on, voiko kyseessä olla myös vuotava tiiviste/katkennut jousi tuossa itse kytkinpolkimessa?
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Mystinen kytkin....

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Työsylkän pitäs mahtua ottamaan välistäkin, koko kytkinkin helppo irrottaa verrattuna esim. ng kun kone on pitkittäin ja saa suoraan konehuoneesta nuo irti. Kytkin pohjassa lukita langalla tai oikea lukitsin väliin tai tulee pitempi remppa-aika.. Se työsylkälle menevä letku kantsii uusia jos lähes umpeen turvonnut kuten näissä on ollut. Vaihtoon ohjeita ja huomioitaviakin asioita jos joku mättää löydät haulla esim sanoillla kytkimen vaihto.

Pääsylkästä nopea uusia nuo pelkät o-renkaat, tosin jos hyvän haluaa niin käyttää aikaa sen huoltoon. Jos pääsylkkä vuotaa ulos niin märkä poljin oli mulla ja näkee kyllä nesteen vajenemisenakin säiliössä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
jpk644
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ma Joulu 08, 2008 13:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Mystinen kytkin....

Viesti Kirjoittaja jpk644 »

Liitänpä oman kysymykseni tähän. Pojan Saab 900 wm -90 on myös haasteita kytkimen kanssa. Tarkoituksena olisi ostaa se nestesäiliöltä työsylinterille menevä kytkimen neste letku/putki. Mistä löytyy? Motonetin listalta en löytänyt, mutta onko tämä kuinka hankala osa löytää uutena?
Jukka-Pekka Keränen, Oulunsalo
Jäsen# 4677 puh: 040-5483019
Saab 96, vm 1975 (ka), Saab 95, vm 1974 (pr), varaosa-autot: Saab 95 -74, Saab 96 -75, Saab 96 -79, Saab OG900 -84
hena900
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Pe Touko 28, 2010 14:19
Paikkakunta: Porvoo

Re: Mystinen kytkin....

Viesti Kirjoittaja hena900 »

No niin, enpä pääsyt edes tutkimaan työsylinteriä kun kytkin sanoi sopimuksen irti, kytkinpoljin on tyhjää täynnä ja mikään vaihde paitsi pakki menee päälle, ei minkäännäköistä kytkintä ja vaihteisto laittaa hampaat irvessä hanttiin, luovutin suosiolla ja sain "ketkutettua" saabin takaisin katokseen jatkamaan "talviunia" kyllä harmittaa kun kyseessä kummiskin :saab: (luojan kiitos että sai pakin edes päälle että sain avaimen pois...) nyt pitää hankkia toinen satku tai noppa (90) siksi aikaa kun iivarisatkua odottaa mittaavat kytkinkorjaukset.
-PETTERI-
"Viggen"
Viestit: 579
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: Mystinen kytkin....

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

hena900 kirjoitti:No niin, enpä pääsyt edes tutkimaan työsylinteriä kun kytkin sanoi sopimuksen irti, kytkinpoljin on tyhjää täynnä ja mikään vaihde paitsi pakki menee päälle, ei minkäännäköistä kytkintä ja vaihteisto laittaa hampaat irvessä hanttiin, luovutin suosiolla ja sain "ketkutettua" saabin takaisin katokseen jatkamaan "talviunia" kyllä harmittaa kun kyseessä kummiskin :saab: (luojan kiitos että sai pakin edes päälle että sain avaimen pois...) nyt pitää hankkia toinen satku tai noppa (90) siksi aikaa kun iivarisatkua odottaa mittaavat kytkinkorjaukset.
Hommaat vaan suosiolla uudet kytkinosat satkuun ja korjaat kytkimen kuntoon. Itse tein saman operaation viime syksynä ja helppo homma oli. Kytkinasetelma ja levy, painelaakeri, työsylinteri, pääsylinterin tiivisteet, vauhtipyörän silmälaakeri ja kampuran stefa. Rahaa meni noihin n.250 € ja aikaa ensi kertalaisena muutama tunti. Ei tuon takia nyt kannata uutta autoa ostaa. :wink:
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
hena900
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Pe Touko 28, 2010 14:19
Paikkakunta: Porvoo

Re: Mystinen kytkin....

Viesti Kirjoittaja hena900 »

Terve! Joo tottakai ostan uudet kytkinosat ja vaihdan uudet osat :wink: (mitä nyt äkkiä katsoin niin eipä nyt niin kalliita ne osat olleet) mutta vasta ensi kuussa kun on paremmin aikaa, tämän takia pitäisi ostaa ns. "vara-auto" josta tulee sitten uusi harrasteauto myöhemmässä vaiheessa, pitänee kyhätä ostoilmoitus jossain vaiheessa tänne foorumille :) (ja totta kai :saab: ) siksi aikaa, vaikkakin muutama satku ennestään (ne ovat tämmösiä "projekteja" joiden valmistumisesta ei ikinä voi sanoa tarkkaa aikataulua.. :D
Vastaa Viestiin